Fastback
Nybegynner
Innlegg: 44
Bosted: Elverum
|
|
« Svar #60 på: november 22, 2011, 20:14:52 pm » |
|
Stå på ikke gi deg. Skal i veien på lørdag og se på 74 Big. Selger sier den har noe overflate rust og at det er blitt rep litt i den ene kanalen. Men skal være veldig bra for rust.Håper han er ærlig på det. Er den bra så blir den med til Elverum. Skulle vært moro å få sett på bilen din en dag hvis det passer.
|
|
|
Loggført
|
Fastback 1971 T1 66 mod
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
Innlegg: 1848
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
|
« Svar #61 på: november 22, 2011, 22:02:37 pm » |
|
Det er ofte værre, mye værre, enn det ser ut som på 1303. Ja vi kan godt ta ett møte en kveld.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
Innlegg: 1848
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
|
« Svar #62 på: desember 04, 2011, 04:37:33 am » |
|
Lørdag var jeg en tur i Sandefjord og handlet litt av en hyggelig kar med navn Jon Øyvind (T2a her på forumet) Spindler med bremser foran og komplett bakstilling fra Porsche 924 turbo. Ganske likt er det, men en kan tydelig se vinkelforskjellen mellom spindelen og fjærbeinet på 924 kontra 1303
Porschebremser 002 (Medium).jpg (93.66 KB. 800x600 - vist 579 ganger.) Her kan man se forskjellen når spindelen er montert på 1303 fjærbein. Det skal visstnok senke ca 1" og det ser ut til å stemme.
Porschebremser 003 (Medium).jpg (84.16 KB. 800x600 - vist 627 ganger.)
Porschebremser 004 (Medium).jpg (58.36 KB. 450x600 - vist 633 ganger.)
Porschebremser 005 (Medium).jpg (86.2 KB. 800x600 - vist 583 ganger.) Bakstillinga har Vag merke, ikke ett porsche merke å se. Bolt on parts...
Porschebremser 007 (Medium).jpg (86.52 KB. 800x600 - vist 598 ganger.) ATE kaliperen fra 924en er noe forvokst iforhold til bobla sin.
Porschebremser 008 (Medium).jpg (56.4 KB. 450x600 - vist 581 ganger.)
Porschebremser 009 (Medium).jpg (88.25 KB. 800x600 - vist 551 ganger.) Bak bremsene er ganske store iforhold til orginale frambremser de også.
Porschebremser 010 (Medium).jpg (60.51 KB. 800x600 - vist 576 ganger.)
|
|
« Siste redigering: desember 04, 2011, 04:47:57 am av Gunnar|Rennfahrer2 »
|
Loggført
|
|
|
|
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....
59 T1,64 T1og 65mod 215
|
|
« Svar #63 på: desember 04, 2011, 12:28:53 pm » |
|
Er ikke i tvil om at dette gir deg en merkbar oppgradering av bremsene, tøff bil
|
|
|
Loggført
|
Seaside VW Klubb
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
Innlegg: 1848
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
|
« Svar #64 på: desember 05, 2011, 19:19:12 pm » |
|
Planen er å bruke hele bremseopplegget til 924t som har 175hk og søke BT før jeg gjør noe mer enn prøve montering slik at jeg får se hva som evt går og ikke.
Lest meg opp hardt på dette med 924/944 bremser i det siste og tror jeg nå stort sett vet hvor fallgrubene er.
Foran: Alt fra spindelen og ut blir 924. Dette innebærer 17mm bærekule fra Kerscher og justeringsplate fra golf 1 sveist på demperen for å få justert inn cambervinkelen som blir feil pga skråere fjærbeinsvinkel på Porscha. Bortsett fra dette så er det bolt on om ikke styrestagene må forlenges på noen måte, men det kan hende.
Bak: 924t armene er i bedre stand enn mine gamle så det blir nok disse. Ellers er planen å bruke rubbel og bit fra Porscha. Stabstag, torsjonsfører om ikke disse viser seg å være svakere, bærearmer, fjærplater, hubber, bremser, ja alt. Kommer til å maskinere ned fjærplate dekselet og bruke det også hadde jeg tenkt
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7350
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #65 på: desember 05, 2011, 21:12:51 pm » |
|
artig
er bredden på bærearmene bak like som bobla?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jærva
|
|
« Svar #66 på: desember 05, 2011, 21:46:30 pm » |
|
artig
er bredden på bærearmene bak like som bobla?
Bærearmene til 924 turbo og 944 na er prikk lik std. 1303 armer, men fjærplatene på porsche har hull til feste av stabstag. Selve armene er jo like så dem alene gir ikke noen økning på sporvidden, MEN bremsene gjør sitt til at det blir økt sporvidde bak i forhold til tromler. 6 tom fuchs med 205 dekk går på håret under orig-skjermene. Noe mer = bredda skjermer eller cup-hjul med større innpress. MEN, hadde det her vært bærearmer bak fra 87 mod 944 og nyere, så bygger dem betydlig mere ut enn std. armene OG trenger transporter-drivaksler. Husk å flytt over spindel med mindre du vil skifte drivaksler da. De Porsche-spindlene passer ikke på boble-akslene dine. For å bruke stabstaget bak trengs det noen adaptere som kerscher har, det samme gjelder for håndbrekket, der du trenger 1 hylse som kabelen går i + sko som du må presse på original-wiren din. Du må også bytte ut den indre foringa der den lange umbraco-bolten går igjennom da den har en annen indre diameter enn originale. Da kan du jo passe på å bruke poly-foringer med det samme. Viktig her er å skifte ut bremsepumpa også fra 924 turbo (eller 944 na) , ellers vil du få alt for høy bremsevirkning bak med std. - pumpa. Denne er bolt-on på 1303 / 1302, eneste er at du trenger lengre bolter for å feste den + at du må huske på at foran / bak er motsatt på Porsche-pumpa i forhold til VW-pumpa. Ingen grunn til å bytte over torsjonstavene fra 924 turbo, da de er like de på bobla. Når det gjelder spindlene foran, så husk at de er motsatt av hva vw sine er . Dvs. styrestag på motsatt side.Styrearmene du har skal være lange nok. Her sakset fra et innlegg jeg har skrevet tidligere i en annen tråd angående hva som passer fra Porsche osv : Deler fra 924 og 944 som funker til 1303 er : Armer bak fra 82mod til 85,5 er stort sett like til de originale 1303. 86 turbo (kun 86) armer bak er i alu, ellers like de fra 82-85,5 NA. 924 turbo har samme armer og bremser som 944 NA. 924 S (denne ble levert kun i 86) har samme som 944 NA og 924 turbo. Vanlige 924 NA har eksakt samme armer som std. 1303, eneste forskjell er annen boltsirkel (4x108) Bremsepumpe fra 944 NA er bolt-on, trenger kun lengre bolter til feste av pumpe. Spindler foran passer til 74 og 75- forstilling med bruk av spes. opphengskule som kan kjøpes hos Kerscher. Bak for å bruke bremser til 944 eller 944 turbo, så må du bruke en hylse og noen (kabel)sko som også fåes hos Kerscher. Stabstag fra 924 turbo/944NA og 944 turbo kan også brukes på 1303, men her må du borre hull i arm til å feste stag i arm. Du får sett til fester hos Kerscher også . Noen av disse delene står ikke på sidene til Kerscher, men fåes hvis du spør. Ellers er det ikke mye deler som passer fra 944. Porsche 928S og Porsche 968CS har forøvrig samme calipere og skiver som 944 turbo (86 only). 944 Turbo(86) har 4 mm tykkere skiver enn 944 NA og har 4-stemplet caliper mot en-stemplet på 944 NA. Armer fra nyere enn 86 passer også, men da må du benytte lengre drivaksler fra transporter T3 da sporvidden på disse er ca. 25mm bredere på hver side. For å bruke spindel (hub) bak fra 924/944 , så må du bruke yttre drivledd fra Transporter, hvis ikke kan du benytte den originale fra bobla hvis du fortsatt vil bruke de originale boble-drivakslene. Ellers kan jeg jo nevne at 944 har de samme elendige dørhåndtakene som sitter på bla. Golf 2. Dårligere dørhåndtak skal du lete lenge etter , derfor ville sikkert Porsche benytte seg av disse. 924/944 er liksom understell for bobla, mens 914 og 356 er motor. Porsche Boxster-calipere kan brukes til Kerscher skiver foran med adapter. Igjen : 911 motor er ikke bolt-on i bobla !! (ja den kan boltes på girkasse, men That´s it!)
|
|
« Siste redigering: desember 05, 2011, 22:11:15 pm av Jærva »
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
Innlegg: 1848
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
|
« Svar #67 på: desember 06, 2011, 13:28:24 pm » |
|
Det er såvidt jeg kan forstå ganske mange muligheter når det gjelder felger bak, det er nok foran som er værst.
I utganspunket har jeg lett etter utvendig bredda skjermer til denne, men nå vet jeg ikke helt. Det kommer nesten an på hvilke hjul jeg får tak i..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pål
Supermedlem
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
|
« Svar #68 på: desember 06, 2011, 13:34:35 pm » |
|
Det er såvidt jeg kan forstå ganske mange muligheter når det gjelder felger bak, det er nok foran som er værst.
I utganspunket har jeg lett etter utvendig bredda skjermer til denne, men nå vet jeg ikke helt. Det kommer nesten an på hvilke hjul jeg får tak i..
Jeg har utvendig bredda skjermer. De er litt old school flared. Har også 15" telefonfelger i forskjellige bredder.
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
Innlegg: 1848
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
|
« Svar #69 på: desember 06, 2011, 17:59:01 pm » |
|
Har vært i kontakt med deg angående skjermene, men ikke helt etter min smak. Går nok for Kerscher om jeg må gå den veien.
Dials'a derimot... har jeg ikke tenkt på tidligere..
Får se over jul, ønskes kjøpt delen kan mer sees på som å lodde stemninga for hva folk har... Har brukt opp sparepenga for denne mnd..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
Innlegg: 1848
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
|
« Svar #70 på: desember 06, 2011, 18:22:09 pm » |
|
Var nemlig en tur på høgger'n istad og henta meg Golf 1 fjærbein, disse har 3 cm kortere dempere og justering av camber innebygget. Får se hva jeg gjør med disse, tanken er å sveise over fjærskåla fra 1303 bein. Golf har flere muligheter når det gjelder dempere enn 1303. blant annet B6 Sport dempere fra bilstein. Da kan jeg montere 1303 godkjent senkesett og fortsatt få bra fjæringsvei og godkjent i vognkort kanskje...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
Innlegg: 1848
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
|
« Svar #71 på: desember 16, 2011, 09:02:08 am » |
|
Her kommer ett bilde av Golf beina.
IMAG0339 (Large).jpg (65.08 KB. 459x768 - vist 593 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
Innlegg: 1848
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
|
« Svar #72 på: desember 16, 2011, 09:34:05 am » |
|
Undersøkt mer angående porsche bremser etc på 1303, Ovenfor BT kommer jeg til å vise til at vektfordelinga mellom 924t og 1303 er så lik at bremsekraftfordelingen er passende for bobla også.
Jærva nevner spindler, altså akslingen som går igjennom bærearmen, de vet jeg ikke om jeg kommer til å bytte eller ikke, spørs på om det blir boble eller bay girkasse.
Angående deler til håndbrekket så viser det seg nok at det virkelig lønner seg å bruke deler fra vdubengineering, for da slipper jeg å "klemme" på nytt feste til svanehalsen i trommelen bak. Da kan jeg bruke orginal boble vaier.
Det eneste som kan virke litt kompliser med dette bremse byttet virker for meg som hjulvinkelen foran, håper det holder med golf fjærbeina. Må tegne opp litt og se. har tatt en del mål.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
Innlegg: 1848
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
|
« Svar #73 på: desember 17, 2011, 01:14:24 am » |
|
Fikk tatt en tur i verkstedet idag. Undersøkte og kikket på hvordan det ville bli med golfbeina, det ser ut som om vinkelen kan bli riktig med dem, men alikevel så er jeg noe usikker på om det er nok, det kan hende at de platene som sitter fast til rammehodet og holder bærearmene må moddes litt, jeg trenger å få ut armen ca 1cm, kanskje litt til, men dette ser jeg kanskje ikke før jeg begynner å montere. Var på tide å begynne å se på litt rust igjen, fikk løsnet ett par donor biter fra den kanalen de satt på, skal ta de med på jobben og sandblåse og grunne dem.
IMAG0109 (Large).jpg (110.12 KB. 1024x612 - vist 603 ganger.)
IMAG0110 (Large).jpg (117.6 KB. 1024x612 - vist 604 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
Innlegg: 1848
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
|
« Svar #74 på: desember 17, 2011, 01:22:29 am » |
|
Noen flere illustrasjonsbilder av forskjellen mellom 924t og 1303 tydelig at felger med mye innpress må brukes
IMAG0325 (Large).jpg (107.09 KB. 1024x612 - vist 541 ganger.)
IMAG0327 (Large).jpg (103.91 KB. 1024x612 - vist 550 ganger.)
IMAG0330 (Large).jpg (128.51 KB. 1024x612 - vist 578 ganger.) Her kan man så vidt se noe av problemet, nemlig bærekule innfestinga, den sitter mye lenger ut på 1303 enn på 924t En annen ting en kan se er at 924 har hjulet festet høyere på spindelen enn 1303.
IMAG0331 (Large).jpg (136.8 KB. 1024x612 - vist 541 ganger.)
|
|
« Siste redigering: desember 17, 2011, 01:25:52 am av Gunnar|Rennfahrer2 »
|
Loggført
|
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
Innlegg: 1848
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
|
« Svar #75 på: januar 31, 2012, 13:50:12 pm » |
|
Felger innkjøpt, ikke akk de råeste felga men, jeg er ganske sikker på at disse passer best. blir trangt med bremsene. Porsche 924 T 6x15 by Gunnar i Lia, on Flickr
|
|
« Siste redigering: januar 31, 2012, 13:52:18 pm av Gunnar|Rennfahrer2 »
|
Loggført
|
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
Innlegg: 1848
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
|
« Svar #76 på: januar 31, 2012, 14:51:00 pm » |
|
Mexico Efi endestykker og plenum er også innkjøpt,sammen med nye oem fuelrails. Mye prosjekter om dagen men lite ferdigstilling... Typisk. Skal brukes sammen med Golf Digijet innsprut, hvis det funker da, hvis ikke kobler jeg på ett MS.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jalokoey
Supermedlem
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest
low and slow...
|
|
« Svar #77 på: januar 31, 2012, 17:14:29 pm » |
|
mexico efi med ms fungerer meget bra. har satt de på en 1835 som står i T-111. bygger nytt nå på en 1600 som skal få seg turbo i tilegg. skal bli kjekt og se hva den kan hente ut.. kjøpte du og mexico deler av andrew trejo i mexico city?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
tmatre
Supermedlem
Innlegg: 876
Bosted: Rogaland - Klepp
|
|
« Svar #78 på: januar 31, 2012, 20:20:19 pm » |
|
Har og Mexico ender og spjell Trodde først når jeg såg på bilder at det var spjellet som kom til å være i minste laget, men problemet er heller endestykker/innsug. Det er ikke store hullet rundt dysene, selg om det er mulig å porte litt blir det ikke nok til "racer" motor. Da er CB sine ender mye bedre, eventuelt sveise inn dyser i orignale. Men om en kan jo presse lufte forbi som Jon Arne er inne på... Er et par tråder på shoptalkforums om bruk av Mex efi vs tyske deler Det skal holde fint til mitt moderate effekt uttak da
|
|
|
Loggført
|
"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
|
|
|
jalokoey
Supermedlem
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest
low and slow...
|
|
« Svar #79 på: januar 31, 2012, 20:31:34 pm » |
|
har et sett cb sine og liggende og di er og smale i hulle.. de som bør være et pluss på mexico er at du har 1 rør til hver syl på mex efi. i stede for som standerd der de er 2 til 1.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7350
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #80 på: januar 31, 2012, 23:29:36 pm » |
|
har også lest en del om dette, og endte opp med cb ender og german plenum. Dette skal på en 2110 oxybokser, og den blir nok NA første året og tvangsforet året etter. noen som har side-by-side bilder av cb og mexico end castings? Stå på, moro å følge med
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
Innlegg: 1848
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
|
« Svar #83 på: februar 01, 2012, 20:36:15 pm » |
|
Jeg er ikke redd for tynne rør, dette gir høy hastighet noe jeg anser som en fordel, og det er tross alt som nevnt over doble runners til hver side, dette gir en mye gunstigere effekt på lave turtall samtidig som det fungerer mye bedre sammen med rå kam, noe det ikke gjør med korte rør som går sammen til ett som i orginalendestykker. (dette har jeg lest meg til, men jeg kan også tenke at det blir riktig.)
Det jeg er mer skeptisk til er det utrolig lille spjeldet, noe jeg også tenkte på før jeg handlet,så her ligger det an til å prøve tig ferdighetene, jeg har som nevnt lenger opp ett lite håp om at det skal gå an å bruke ett nostalgisk Golf 1.3i digijet innsprut på denne motoren, alle golf delene ligger og ruger, det gjør også spjeldhuset, som er en slags tostegsløsning, med en totalt mye større åpning enn mexico spjeldet.
Uansett så regner jeg med at det blir tvangsforing med MS i versjon 2.0.... Men om jeg kommer dit vites ikke.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
Innlegg: 1848
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
|
« Svar #84 på: februar 01, 2012, 20:56:39 pm » |
|
Ja så driver jeg med ett annet prosjekt også, som er inne på jobben arbeid når det er kaldt. Min 2332ccm Topper SuperFlow 42x37mm Doble spjeldhus Bugpack 52mm Veiv Scat 84mm Volkstroker II (Smidd) gammel type Stempler og sylindre Mahle/Cima 94mm Kam Engle FK8 Kjøling Porsche 911 vifte /Bas kåpe Blokk orginal VW tysk, med forsterket område bak syl 3, IKKE linjeborret og godt innafor specs.
Hadde egentlig en mekanisk Kugelfischer innsprut på denne, men fant ut at det ikke er noe å satse på lenger så da blir det MS 2 eller 3.
|
|
« Siste redigering: februar 01, 2012, 21:07:42 pm av Gunnar|Rennfahrer2 »
|
Loggført
|
|
|
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
Innlegg: 1848
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
|
« Svar #87 på: februar 01, 2012, 21:41:56 pm » |
|
mexico efi med ms fungerer meget bra. har satt de på en 1835 som står i T-111. bygger nytt nå på en 1600 som skal få seg turbo i tilegg. skal bli kjekt og se hva den kan hente ut.. kjøpte du og mexico deler av andrew trejo i mexico city? Hva slags andre deler brukte du på MS oppsettet? Alt fra Mexico efi? Jepp kjøpte fra Trejo, raskt og billig, veldig fornøyd! andre deler du brukte på 1835 og skal bruke på 1600? Meget spenende.
|
|
« Siste redigering: februar 01, 2012, 21:46:02 pm av Gunnar|Rennfahrer2 »
|
Loggført
|
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
Innlegg: 1848
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
|
« Svar #88 på: februar 01, 2012, 21:44:55 pm » |
|
Tanken rundt Mexico Efi/Golf digijet motoren er
ca 1600ccm Forsiktig porting av orginale topper En kam på ca 280' Hjemmesveisa eksos, med god demping.
Perfekt for å kunne godkjenne min 1303 sammen med 924t bremsene.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
Innlegg: 1848
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
|
« Svar #89 på: februar 01, 2012, 21:46:44 pm » |
|
Det begynner virkelig å bli mye spennende EFI prosjekter her nå, og det er jammen påtide.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|