perpioneer
Supermedlem
Innlegg: 895
Bosted: Arendal
|
|
« på: juli 12, 2010, 00:38:10 am » |
|
Jeg har denne:
IMG_4168 (Large).JPG (153.77 KB. 1024x768 - vist 390 ganger.) med denne (34 PICT-3):
IMG_4171 (Large).JPG (145.73 KB. 1024x768 - vist 374 ganger.) og dette:
IMG_4167 (Large).JPG (161.48 KB. 1024x768 - vist 428 ganger.) Denne stå i:
IMG_4173 (Large).JPG (111.88 KB. 1024x768 - vist 398 ganger.) Trodde jeg kjøpte "plug and play" motor, men selv om den startet opp med en gang er den ikke helt villig. Ventiler, stifter og tenning ble stilt på verksted i full fart, men da hadde jeg på reimhjul fra støvsugeren (1200) så det ble antageligvis litt feil. Litt testkjøring viste at tomgang var justert på gasspjelet, og motoren mister futten ved pådrag. En del småputtring blir det også. Stilte skruen på gasspjelet riktg. Prøvde litt grunninnstilling på gasser. Ikke mulig å få den til å gå på tomgang. Skjer ingenting uansett. Derfor ble gasser rengjort fullstendig og satt sammen med nytt repsett. Dette hjalp en del, Så fikk jeg et hint av Race-buggy om at fordeler antageligvis ikke var riktig. Da ble denne bestilt og montert:
IMG_4165 (Large).JPG (112.19 KB. 1024x768 - vist 413 ganger.) Tenning stilt inn med multimeter (prøvelampe) etter det midterste hakket (7,5?). Har ikke turteller, men testet ned strobe. Ny grunninstilling av gasser. Motor fremdeles ikke helt villig. Går bedre hvis jeg vrir på fordeler (husker ikke hvilken vei, men mener det var mot høyere tenning). Derfor lurer jeg på om det er "riktige" deler jeg har, og om jeg stiller inn riktig? Anyone?
|
|
« Siste redigering: juli 12, 2010, 08:18:42 am av perpioneer »
|
Loggført
|
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud
Singelport Mafia'n
|
|
« Svar #1 på: juli 12, 2010, 00:43:22 am » |
|
Men det midterste hakket er vell ikke 7,5! Det er øvre dødpunkt?
Det er ett av de hakkene som er litt lengre ned, som er 7,5 tror jeg!
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #2 på: juli 12, 2010, 00:51:20 am » |
|
Nei da, hakket til venstre er 5' etter, det skal også være en bulk på fremre del av reimhjulet som er OT, neste mot høyre er 7.5'før neste er 10'før. AD skal ha 10 mener jeg.
Tenning skal stilles med vakum koblet fra, eller med prøvelampe. Hvis den jager og ikke går ned på tomgang kan det være at motoren får "falsk luft".
|
|
« Siste redigering: juli 12, 2010, 01:08:02 am av Dewil »
|
Loggført
|
|
|
|
Einic
Supermedlem
Innlegg: 773
Bosted: Røyken
|
|
« Svar #3 på: juli 12, 2010, 07:46:00 am » |
|
Den brede dumpa er øvre dødpunkt. For å finne ut hva de andre merkene er må du måle diameter på reimskiva, dele på 360 grader, og gange opp med hhv 5, 7,5 10 etc. og måle til merkene. Ganske sikker på at denne motoren kan stilles statisk til 7,5 grader ved å sveive motoren for hånd og måle når stiften åpner. Tenningen skal være mye feil før du får fusking etc. så dobbelsjekk forgasseren, særlig tomgangssystemet. Det er en solenoide, en ventil på siden som stenger tomgangen når tenningen skrues av. Denne kan svikte. Sjekk at det klikker kraftig i denne når tenningen settes på og av.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Einic
Supermedlem
Innlegg: 773
Bosted: Røyken
|
|
« Svar #4 på: juli 12, 2010, 07:48:06 am » |
|
Glemte en ting. Merk av 30 grader BTDC og sjekk med stroboskoplampe at du får ca 30 grader fortenning over 2500 omdreininger uten vakumslange.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
RødeBaron
|
|
« Svar #5 på: juli 12, 2010, 08:06:15 am » |
|
sjekk innsugene for evnt falskluft
|
|
|
Loggført
|
original buddie Bugbuddies.no
|
|
|
perpioneer
Supermedlem
Innlegg: 895
Bosted: Arendal
|
|
« Svar #6 på: juli 12, 2010, 08:22:01 am » |
|
Nei da, hakket til venstre er 5' etter, det skal også være en bulk på fremre del av reimhjulet som er OT, neste mot høyre er 7.5'før neste er 10'før. AD skal ha 10 mener jeg.
Tenning skal stilles med vakum koblet fra, eller med prøvelampe. Hvis den jager og ikke går ned på tomgang kan det være at motoren får "falsk luft".
det kan ikke være 5, 7,5 og 10 grader. Da skulle vel mellomrommene være like store? Det passer bedre med 0, 7,5 og 10 med tanke på avstanden på hakkene. Hvordan sjekke om jeg får falsk luft?
|
|
« Siste redigering: juli 12, 2010, 09:06:10 am av perpioneer »
|
Loggført
|
|
|
|
perpioneer
Supermedlem
Innlegg: 895
Bosted: Arendal
|
|
« Svar #7 på: juli 12, 2010, 08:25:58 am » |
|
Den brede dumpa er øvre dødpunkt. For å finne ut hva de andre merkene er må du måle diameter på reimskiva, dele på 360 grader, og gange opp med hhv 5, 7,5 10 etc. og måle til merkene. Ganske sikker på at denne motoren kan stilles statisk til 7,5 grader ved å sveive motoren for hånd og måle når stiften åpner. Tenningen skal være mye feil før du får fusking etc. så dobbelsjekk forgasseren, særlig tomgangssystemet. Det er en solenoide, en ventil på siden som stenger tomgangen når tenningen skrues av. Denne kan svikte. Sjekk at det klikker kraftig i denne når tenningen settes på og av.
Den brede dumpa? Mener du det første hakket? Jeg ser ikke forskjell på dem... Solenoiden er ny og funker 100%
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Squareback
Supermedlem
Innlegg: 6264
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
|
« Svar #8 på: juli 12, 2010, 09:57:06 am » |
|
Sjekke for falsk luft: La motoren gå på tomgang. Spray startgass mot der forgasser møter innsug eller der innsuget møter topplokk. Øker turtallet så har du luftlekkasje der du "peker". Har du innsug med "skjøter" eller andre tilkoblinger så sjekk på samme måte også her. Slitte hovedspjellakslinger kan også "lokaliseres" på samme måte...
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
perpioneer
Supermedlem
Innlegg: 895
Bosted: Arendal
|
|
« Svar #9 på: juli 12, 2010, 10:32:15 am » |
|
Sjekke for falsk luft: La motoren gå på tomgang. Spray startgass mot der forgasser møter innsug eller der innsuget møter topplokk. Øker turtallet så har du luftlekkasje der du "peker". Har du innsug med "skjøter" eller andre tilkoblinger så sjekk på samme måte også her. Slitte hovedspjellakslinger kan også "lokaliseres" på samme måte...
Smart! Må bare få den til å gå på tomgang først...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
perpioneer
Supermedlem
Innlegg: 895
Bosted: Arendal
|
|
« Svar #10 på: juli 12, 2010, 10:46:11 am » |
|
Fant denne lista på nettet, men finner ikke motorkoden min her...
Specifications Through 1974 Type I Engine Code Letter Ignition Timing TDC Aug. '60-July '65 D 10 degrees before Aug. '65-July '65 F 7.5 degrees before Aug. '66-July '69 H 7.5 degrees before Aug. '69-July '70 B 0 degrees TDC From Aug. '70 AE 5 degrees after* From Aug. '71 AK 5 degrees after From Oct. '72 AH 5 degrees after From March '73 AM 5 degrees after * (From April '73: 7.5 degrees; checked with vacuum hose off) Type II Engine Code Letter Ignition Timing TDC June '60-Dec. '62 D 10 degrees before Jan. '63-July '65 G 10 degrees before Aug. '65-July '67 H 7.5 degrees before Aug. '67-July '70 B 0 degrees before From Aug. '70 AE 5 degrees after From Aug. '71 CB 5 degrees after* From Aug. '72 CD 5 degrees after** From Nov '73 AW 5 degrees after*** * (from Aug. '72: 10 degrees after) ** (autostick check: 900-1000rpm) *** (automatic trans: 5 degrees after) Type III Engine Code Letter Ignition Timing TDC Through July '64 K 10 degrees before Through July '65 R 10 degrees before Aug.'65-July '67 T 7.5 degrees before From Aug. '67 U 5 degrees before From Aug. '71 X 5 degrees before
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Sigmund
Medlem
Innlegg: 121
Bosted: Kristiansund
|
|
« Svar #12 på: juli 12, 2010, 11:36:31 am » |
|
Med ditt motor nummer, skal du ihvertfall ha TDC +5 grader.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
perpioneer
Supermedlem
Innlegg: 895
Bosted: Arendal
|
|
« Svar #13 på: juli 12, 2010, 11:39:03 am » |
|
Med ditt motor nummer, skal du ihvertfall ha TDC +5 grader.
Kan du dokumentere det? Jeg har vel ingen merker som indikerer 5grader...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Sigmund
Medlem
Innlegg: 121
Bosted: Kristiansund
|
|
« Svar #14 på: juli 12, 2010, 11:44:27 am » |
|
Jeg bladde opp i den store Peruzzi boka. (fått av VW veterandeler) Og jeg siterer: 1600 - AD 0 000 001 til AD 0 285 021 - TDC +5 grader - Adjust at RPM: 850 - advance mechanisme hose: connected Dette funket utmerket for min, men da jg gikk ofer til el.tenning måtte jeg ha noen grader før TDC
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
perpioneer
Supermedlem
Innlegg: 895
Bosted: Arendal
|
|
« Svar #15 på: juli 12, 2010, 11:58:23 am » |
|
Jeg bladde opp i den store Peruzzi boka. (fått av VW veterandeler) Og jeg siterer: 1600 - AD 0 000 001 til AD 0 285 021 - TDC +5 grader - Adjust at RPM: 850 - advance mechanisme hose: connected Dette funket utmerket for min, men da jg gikk ofer til el.tenning måtte jeg ha noen grader før TDC Se det. Så er det bare merkingen igjen. Hvordan skal jeg vite hvor +5grader er?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Sigmund
Medlem
Innlegg: 121
Bosted: Kristiansund
|
|
« Svar #16 på: juli 12, 2010, 12:04:03 pm » |
|
Bare for å ha sagt det... når du har Reimhjulet opp TDC, så sikter rotor i fordeler på Sylinder/stift 1 ? Slik at du ikke prøver å fyr på sylinder 3 først ? (for det prøvde jeg nemlig en stund tilbake) For om du har den ca TDC så skal den fyre om du ikke har akkurat +5 grader.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
perpioneer
Supermedlem
Innlegg: 895
Bosted: Arendal
|
|
« Svar #17 på: juli 12, 2010, 12:27:20 pm » |
|
Bare for å ha sagt det... når du har Reimhjulet opp TDC, så sikter rotor i fordeler på Sylinder/stift 1 ? Slik at du ikke prøver å fyr på sylinder 3 først ? (for det prøvde jeg nemlig en stund tilbake) For om du har den ca TDC så skal den fyre om du ikke har akkurat +5 grader.
tenningvw.JPG (76.04 KB. 762x1119 - vist 414 ganger.) Med den gamle fordeleren så hadde jeg rotor mot syl.1 som vist på bildet. Men med den nye fordeleren så pekte fordeler mer mot syl.2. Flyttet bare kablene et hakk, så det skulle være riktig. Motoren starter. Så hvis ingen mener at det var feil å bytte fordeler, så er problemet i bunn og grunn; hva skal jeg stille etter? Hvis alle er enige om +5grader, hvilket merke er det? Jeg har bare disse tre merkene i bakkant og ingen på bulk e.l. på den andre slik som jeg ser noen har...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
perpioneer
Supermedlem
Innlegg: 895
Bosted: Arendal
|
|
« Svar #18 på: juli 12, 2010, 13:50:00 pm » |
|
Jeg bladde opp i den store Peruzzi boka. (fått av VW veterandeler) Og jeg siterer: 1600 - AD 0 000 001 til AD 0 285 021 - TDC +5 grader - Adjust at RPM: 850 - advance mechanisme hose: connected Dette funket utmerket for min, men da jg gikk ofer til el.tenning måtte jeg ha noen grader før TDC +5grader = 5ATDC ?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #19 på: juli 12, 2010, 13:58:36 pm » |
|
5+ merket er som jeg har skrevet tidligere, helt til venstre på reimhjulet.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Sigmund
Medlem
Innlegg: 121
Bosted: Kristiansund
|
|
« Svar #20 på: juli 12, 2010, 15:27:21 pm » |
|
Har sett på disse her bugme videoen en 100 ganger til nå, og tror muligens du har på ditt reimhjul merket 7,5 og 10 grader. Merket helt til venstre er nullpunktet - TDC. Biter også merke med at tennigen stilles inn på 7,5 grader, alså ditt midterste merke... Beklager hvis dette blir bare en stor forvirrende suppe, men jeg ville nå bare si det etter å ha sett kap. om tenningjustering.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
perpioneer
Supermedlem
Innlegg: 895
Bosted: Arendal
|
|
« Svar #21 på: juli 12, 2010, 15:34:59 pm » |
|
Jeg må tydeligvis bare teste. Dewil mener jo noe annet..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Sigmund
Medlem
Innlegg: 121
Bosted: Kristiansund
|
|
« Svar #22 på: juli 12, 2010, 15:45:44 pm » |
|
Forstår også at Dewil sier 5+ helt til venstre, men som jeg forstod på det jeg så på videoen så var dette reismskiver med dumpa i forkant, sånn som bildet viser. Her var det jo ikke noen dump på ditt bilde av reimskiva, slik at jeg vil anta at det merket helt til venstre er TDC...
Jeg synes avstanden mellom dine hakk var for liten til at det skulle være 5+ grader, 7,5 og 10 grader.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
perpioneer
Supermedlem
Innlegg: 895
Bosted: Arendal
|
|
« Svar #23 på: juli 12, 2010, 21:57:30 pm » |
|
Ser ut som om du har rett:
IMG_4176 (Large).JPG (100.8 KB. 1024x768 - vist 373 ganger.) Men kan jeg være sikker på at jeg har det riktige reimhjulet? Har ikke rukket å teste motoren for å se hvor den går jevnt...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Einic
Supermedlem
Innlegg: 773
Bosted: Røyken
|
|
« Svar #24 på: juli 13, 2010, 07:20:15 am » |
|
Få noe igjen for alle årene du satt på skolebenken: -> Mål avstanden fra øvre dødpunkt (dumpa) til merkene dine. Mål diameter, del 360 grader på diameteren, gang med lengden mellom ød og merket, -> da får du antall grader mellom merkene. Da slipper du å gjette hva de forskjellige merkene er og har en variabel mindre å tenke på.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
perpioneer
Supermedlem
Innlegg: 895
Bosted: Arendal
|
|
« Svar #25 på: juli 13, 2010, 08:14:57 am » |
|
Få noe igjen for alle årene du satt på skolebenken: -> Mål avstanden fra øvre dødpunkt (dumpa) til merkene dine. Mål diameter, del 360 grader på diameteren, gang med lengden mellom ød og merket, -> da får du antall grader mellom merkene. Da slipper du å gjette hva de forskjellige merkene er og har en variabel mindre å tenke på.
Hadde jeg bare hatt en dump...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Squareback
Supermedlem
Innlegg: 6264
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
|
« Svar #26 på: juli 13, 2010, 08:44:33 am » |
|
Øvre "dødpunkt" (TDC) er når syl nr 1 er på "topp". Mao når stemplet er nærmest toppen og kompresjonen er på sitt høyeste. Dette kan en faktisk merke når en dreier motoren rundt. Evt skru ut pluggen og "føl" seg fram. Men få med deg noen om du sliter med hele greia. Det gjelder å være systematisk og etterhvert faller alt på plass!
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
perpioneer
Supermedlem
Innlegg: 895
Bosted: Arendal
|
|
« Svar #27 på: juli 13, 2010, 08:49:25 am » |
|
Øvre "dødpunkt" (TDC) er når syl nr 1 er på "topp". Mao når stemplet er nærmest toppen og kompresjonen er på sitt høyeste. Dette kan en faktisk merke når en dreier motoren rundt. Evt skru ut pluggen og "føl" seg fram. Men få med deg noen om du sliter med hele greia. Det gjelder å være systematisk og etterhvert faller alt på plass!
Vet jeg kan finne TDC på den måten, men det er da fryktelig irriterende synes jeg at jeg ikke kan finne ut med sikkerhet hva merkene indikerer og hvilket tenningen skal justeres etter.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
matton
Nybegynner
Innlegg: 20
Bosted: Bodø
|
|
« Svar #28 på: juli 13, 2010, 12:03:42 pm » |
|
Dnne stå i: [ Vedlegget er ugyldig eller eksisterer ikke ]
Har denne fordeleren på motoren i buggyen.. den stilles inn på TDC ikke 7,5 Hvis du ikke bruker den fordeleren kan jeg få kjøpe den av deg?
|
|
« Siste redigering: juli 13, 2010, 12:06:37 pm av matton »
|
Loggført
|
|
|
|
perpioneer
Supermedlem
Innlegg: 895
Bosted: Arendal
|
|
« Svar #29 på: juli 13, 2010, 12:08:59 pm » |
|
Dnne stå i: [ Vedlegg ]
Har denne fordeleren på motoren i buggyen.. den stilles inn på TDC ikke 7,5 Hvis du ikke bruker den fordeleren kan jeg få kjøpe den av deg?
den gamle?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|