oktober 31, 2024, 00:00:40 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bensinpumpe trøbbel (som nå går meg på nervene).....  (Lest 4626 ganger)
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« på: juni 24, 2010, 07:54:40 am »

Har satt inn en 34 hester i 1958 bobla. Trang å få inn osv, men det gikk på et vis. Etter å ha fått koblet strømmen, varmebokser, gassvire osv kom jo for ca 1,5 uke siden det spennende øyeblikket der motoren skulle startes. Men den går dårlig uten bensin Blunker
Tanken er full og etter litt triksing kommer nå også bensinen rennende ut røret baki motorrommet. Må nevnes at kran og slange under tanken er nytt, det lange røret igjenom tunellen er blåst rent. Fin "trekk" i dette også. Til slutt byttet jeg slangen bak og røret som går derifra til motoren. Har prøvd flere pumper jeg har hatt liggende men ingen orker å hente bensin å pumpe den videre opp til forgasseren. Siste nå ble å prøve en nyere pumpe som DagL hadde. Her var det slangekoblinger på både inn og ut røret. Derfor byttet jeg røret inn til motoren med et nytt kobberrør (for å slipe å kappe av ringen og mutteren på det gammle røret) og koblet på en slange. Trolig gjorde jeg først dette feil for nå sugde den i hullet jeg trodde skulle opp til gasseren. Byttet så om slangene og satte på en lang slange på det røret som egentlig skal til gasseren. Denne slangen satte jeg oppi ei flaske for å se om det kom noe ut...... Det gjorde det ikke. Koblet så av slangen fra tanken og der rant der fortsatt ut bensin men det rant ikke særlig mye før det stoppet.Så sugde jeg litt på slangen og det kom MASSE bensin (spytt hark!!).
Altså får jeg bensin helt til pumpa men ikke igjenom pumpa og videre opp!
Jeg har også sjekket pinnen som går ned i blokka. Denne står ca 9mm over bakelittforingen i nedre stilling og melom 13-14mm i øvre stilling. På de pumpene jeg har er det ca 8,5mm fra underkant av "foten" på pumpa og inn til armen som overfører krefter til membranen når den er i nedre stilling. Mao. skal også dette være riktig. Og pinnen treffer riktig på pumpa (testet med maling på pinnen).

Etter å ha jobbet med dette flere sene kvelder sitter jeg nå å drømmer om konvertering til 12 volt og elektrisk bensinpumpe........ Men før jeg tar helt av kan jeg jo høre her om det er noen andre som opplevd lignende og kansje også vet hva som må gjøres?
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #1 på: juni 24, 2010, 08:00:53 am »

Må også nevnes at jeg i natt (!) gikk ut å skrudde av den nyeste pumpa. Satte så på en lang slange og puttet denne nedi ei full bensinkanne. Når jeg satte slangen på det røret jeg først trodde var "inn røret" og trykket inn "armen" i pumpa bare blåste den i kanna. Boble boble.....
Når jeg derimot byttet om slangen så sugde den bensin og spyttet det ut av det andre røret. Derfor konkluderer jeg med at denne pumpa virker. Forøvrig den fjerde jeg har prøvd Gliser
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Thoresen
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4336
Bosted: Horten


Ække laft før du henger igjen på brosteinen


Vis profil
« Svar #2 på: juni 24, 2010, 09:01:53 am »

Hei prøv å sett litt trykkluft på tanken Blunker jeg gjør det på biler som ikke vill suge og det hjelper alltid.
Loggført

Visse biler kler bare ikke høyde
www.telehiv-jumpers.com




Proud member of Senkemafia'n.
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1848
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #3 på: juni 24, 2010, 09:38:18 am »

har du filter på slangen mellom tanken og pumpa må du ta av dette og sette det etter pumpa.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #4 på: juni 24, 2010, 09:42:25 am »

har du filter på slangen mellom tanken og pumpa må du ta av dette og sette det etter pumpa.


Har for tiden ingen filter på bilen. Gikk så fint uten forige sesong Blunker Hvorfor må dette eventuelt flyttes?
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
GamleNydal
Supermedlem
*****
Innlegg: 659
Bosted: 2335 Stange


93011499


Vis profil
« Svar #5 på: juni 24, 2010, 09:55:29 am »

har du filter på slangen mellom tanken og pumpa må du ta av dette og sette det etter pumpa.


Har for tiden ingen filter på bilen. Gikk så fint uten forige sesong Blunker Hvorfor må dette eventuelt flyttes?
Før pumpa er det kun fall og ikke trykk.
Loggført

Bergrenner

93011499
elraso
Medlem
***
Innlegg: 136
Bosted: frogner ,,sørum



Vis profil
« Svar #6 på: juni 24, 2010, 21:09:36 pm »

kanskje du har feil pinne under pumpa  ,fins jo  2 forskjelige  der vertfal  den ene bittelitt lenger en den andre ..
Loggført

t1 56 soltak,,  tlf  97729656
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #7 på: juni 24, 2010, 21:21:15 pm »

Pumpene har et filter innvendig, det sitter under lokket på toppen som er skrudd fast under en 6 kant skrue. Sjekk om det ligger mye sand oppi der. Det skal også være en liten klaff som hindrer tilbakefall inni pumpa når den snur, sjekk at den er der, er hel og lukker skikkelig.
Noen av pumpene har også en tilbakeslagsventil, den skal hindre at bensinen renner ned igjen og hender blir tett.

På bildet er det en slik ventil. (rosa pil) Bensin skal inn i røret (blå pil) og ut der slangen går. Mange har ikke denne ventilen, og da går slangen rett opp til forgasseren. Skruen på toppen er der filteret sitter. Det kan også være lurt å splitte pumpa for å se om membranet er helt. Skal se om jeg får spretta opp en pumpe og ta noen bilder. Kanskje det hjelper.


* pumpe.jpg (90.89 KB, 598x739 - vist 299 ganger.)
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6227
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #8 på: juni 24, 2010, 23:33:37 pm »

Tanken og innvendig sil (om den finnes) er sjekket. Er mye rart i gamle bensintanker etter 60 år...
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #9 på: juni 25, 2010, 07:38:39 am »

Om membranen er helt tørr er det ofte klatt å få den til
Jeg bruker å fylle noe bensin i "ut slangen" til pumpa, slik at membranen blir fuktig
Har funket knall hver gang det :-)
« Siste redigering: juni 25, 2010, 09:34:25 am av tmatre » Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4105
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #10 på: juni 25, 2010, 09:31:29 am »

For at sjekke pumpen på fastbacken tog vi slangen til bensinpumpen direkte fra en reservedunk med bensin.
Dette gjorde vi MED et bensinfilter, Biltemas gennemsigtige, for at se om den sugede bensin ind i der. Da det var kontrolleret blev det til et på vip på begge karburatorer for at se om der blev fyldt bensin dertil også..

Bare et tips for at finde om feilen ligger i tanken og om bensinpumpen fungerer i bilen.
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
RødeBaron
Supermedlem
*****
Innlegg: 1504
Bosted: Vevang



Vis profil WWW
« Svar #11 på: juni 25, 2010, 12:49:24 pm »

en tanke slo meg her, er luftinga på tanken tett kansje? prøvd med bensinlokket av?
Loggført



original buddie                  Bugbuddies.no
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #12 på: juni 25, 2010, 21:56:40 pm »

denne tråden kan vel egentlig bare legges død, da han sikkert har fått hjelp andre steder, får her inne er han ikke lenger,  Hæ
Loggført
perpioneer
Supermedlem
*****
Innlegg: 895
Bosted: Arendal



Vis profil
« Svar #13 på: juni 25, 2010, 22:02:57 pm »

har du filter på slangen mellom tanken og pumpa må du ta av dette og sette det etter pumpa.

Har lest flere steder at filter plasseres etter pumpa. Det var det også på den 1600 jeg har putta inn nå. For meg så skurrer det litt. Er ikke det beste å stoppe gørra før det kommer inn i pumpa? Og hvorfor er det ikke godt nok med det filteret som allerede er i pumpa? Og filteret i pumpa filtrerer på vei inn, ikke på vei ut.

Er jeg helt på jordet?
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #14 på: juni 26, 2010, 00:28:46 am »

Funker helt greit å ha filteret før pumpa, jeg veit om to motorer i nærheten som har filteret før pumpa. Det har intet å si. Dessuten ser det jævlig ut å ha den mellom pumpe og gasser.
Selv har jeg ikke filter.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1848
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #15 på: juni 28, 2010, 12:09:33 pm »

har du filter på slangen mellom tanken og pumpa må du ta av dette og sette det etter pumpa.

Har lest flere steder at filter plasseres etter pumpa. Det var det også på den 1600 jeg har putta inn nå. For meg så skurrer det litt. Er ikke det beste å stoppe gørra før det kommer inn i pumpa? Og hvorfor er det ikke godt nok med det filteret som allerede er i pumpa? Og filteret i pumpa filtrerer på vei inn, ikke på vei ut.

Er jeg helt på jordet?

Neida sant nok lurest det.
Og ja det skal visstnok fungere, jeg har bare vært utfor det ved flere anledninger at det ikke fungerer, og jeg har derfor sluttet å prøve om det fungerer, og det fungerer vel nesten alltid å ha det under tanken foran. Det er bare det at så lenge jeg bruker bilen mest for moro og ikke for show så er det greiest å komme til det bak i motorrommet, og filter vil jeg ha for jeg har fått stopp mange nok ganger pga dritt i gasser'n.

Empi er vel ute i ferie/streik eller noe lignende..
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!