haz
Supermedlem
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene
|
|
« på: juni 15, 2010, 10:45:34 am » |
|
Er det noen her som har greie på Jeans bilene? Er det slik at den er tyskprodusert kun fordi den er produsert før 75? Hvilke ble produsert i Mexico? Hvilke kom med skiver og hvilke kom med krom? Og hvorfor kom den med 1200? Er det i det hele tatt mulig å oppdrive disse jeanssetetrekkene? Er snakk om en 1200 fra 74, oransje med sort dekal som er den vanlige. Det jeg kan si er at jeg vet om disse http://www.jeansbeetles.com/majeansenglish.htm http://www.sebeetles.com/74jeans.htm og jeg har via theSamba funnet ut at den er produsert mellom disse chassisnr (1974) Oct 1152049312 og Nov 1152120504. Alt du vet.. kom med det her.
|
|
« Siste redigering: august 27, 2010, 15:37:21 pm av haz »
|
Loggført
|
|
|
|
Bj?rn
Supermedlem
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum
- 1303 -
|
|
« Svar #1 på: juni 15, 2010, 12:42:04 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
Keep it cool, keep it oldschool!
|
|
|
haz
Supermedlem
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene
|
|
« Svar #2 på: juni 15, 2010, 13:05:38 pm » |
|
jeg har som nevnt i posten min allerede sett på de sidene. Det er mye jeg lurer på om Jeans modellen, ingenting står nevnt de nettsidene jeg lenket og som du også la ut igjen.. derfor tenkte jeg at noen her kanskje har personlig erfaring eller noe teknisk kunnskap om disse Jeans modellene..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jubaluba
|
|
« Svar #3 på: juli 27, 2010, 21:37:53 pm » |
|
Den modellen du har er som du sier, produsert i Tyskland i 1974 og 1975. De tyske jeans modellene var basert på den enkle 1200 modellen. Den hadde ikke krom, og den hadde høyst sannsynlig trommelbremser. I Japan gikk det visst an å få en 1303 med jeans utrustning, den hadde krom og sannsynligvis skivebremser og 1600 motor. Den meksikanske 1995 modellen hadde også krom og 1600. Den aller nyeste brasilianske jeans modellen er ganske kjedelig i forhold. Ikke noe særlig krom eller annen utvendig dekor. Setetrekkene ble etter det jeg har klart og finne ut laget av Votex, og de er visst aktive igjen.
Men ikke stol 100% på det jeg skriver. Dette kan jeg ikke så fryktelig mye om.
|
|
|
Loggført
|
1972 1302 Delebil som ble til spiker. 1971 1302s "frøken Blå". 1963 1200 "frøken Rød" 1973 Transporter "Hippie container" (medeier). 1992 Polo (løste seg opp i regnet). 1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).
(o\ ! /o) (o\_!_/o) (o=|=o) |o\*/o| |o```o| |o| ° |o|
|
|
|
dmf181
Medlem
Innlegg: 166
Bosted: Nannestad
Agder VW klubb
|
|
« Svar #4 på: august 27, 2010, 12:38:46 pm » |
|
Jeg har også en Jeans, en -74 som er ganske så original. Noen som vet om denne har trykkplate med eller uten ring i midten? Skal kjøpe nytt nå og har ikke demontert motoren ennå.. Forøvrig har jeg også lest om VOTEX: http://www.jeansbeetles.com/majeansenglish.htm (se litt nedpå sida, om setetrekk)
|
|
|
Loggført
|
AgderVWKlubb, medlem 181! -74 Jeans -66 1500 brannpumpepower (solgt) -66 flyndre -72 1302 Jubileum (solgt) -58 flyndre
|
|
|
haz
Supermedlem
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene
|
|
« Svar #5 på: august 27, 2010, 14:32:44 pm » |
|
Er det denne som var på SCC? Den hadde i hvertfall riktig radio, girstang og girspak, typen med høy rygg (med det som må ha vært NOS jeans setetrekk, for de var 100% strøkne) og runde sideblinkers foran i motsetning til mine avlange. Fin var den!
jeans scc.JPG (97.83 KB. 1024x768 - vist 1134 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
dmf181
Medlem
Innlegg: 166
Bosted: Nannestad
Agder VW klubb
|
|
« Svar #6 på: august 27, 2010, 15:22:07 pm » |
|
Nei desverre (den var flott) Min står i garasjen og venter på motor og en liten bremseoverhaling ++
|
|
|
Loggført
|
AgderVWKlubb, medlem 181! -74 Jeans -66 1500 brannpumpepower (solgt) -66 flyndre -72 1302 Jubileum (solgt) -58 flyndre
|
|
|
haz
Supermedlem
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene
|
|
« Svar #7 på: august 27, 2010, 15:37:05 pm » |
|
Din er en '74 med lav rygg ser det ut som, da du har blinkers på skjermene mens min '75 har de i frontfanger (begge modellene har blinkers på sidene foran dør), i tillegg har din sorte speil og min har blanke. Det er de lettest synlige forskjellene, i tillegg er det noe interiøre forskjeller som padded( ikke padded dash, radio og girstangkule++ din http://www.jeansbeetles.com/modele%201974%20english.htm min http://www.jeansbeetles.com/modele%201975%20english.htm Har du flere (mindre) bilder? Og ikke minst, har du ekstra deler?
|
|
« Siste redigering: august 27, 2010, 15:39:45 pm av haz »
|
Loggført
|
|
|
|
dmf181
Medlem
Innlegg: 166
Bosted: Nannestad
Agder VW klubb
|
|
« Svar #8 på: august 29, 2010, 18:54:22 pm » |
|
Har ingen fler Jeans-spesifikke deler desverre, men har endel standard greier som skal pusses opp og lakkes. BIlen er importert fra Finland, og ble registrert første gang i -74. Den har en 1300F motor originalt* fra (iht reg papirer i hvertfall, jeg fant bilen på en tørr låve sammen med fem andre bobler i 1994..) Visste forresten ikke at det var to forskjellige Jeans'er Takk for linker. Har noen fler bilder også, kan sende om det er interesse * Mulig den ikke er original, men papirene som fulgte den sier 1300/40hk
|
|
« Siste redigering: august 29, 2010, 19:03:24 pm av dmf181 »
|
Loggført
|
AgderVWKlubb, medlem 181! -74 Jeans -66 1500 brannpumpepower (solgt) -66 flyndre -72 1302 Jubileum (solgt) -58 flyndre
|
|
|
haz
Supermedlem
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene
|
|
« Svar #9 på: august 29, 2010, 19:58:49 pm » |
|
Både din og min hadde 1200 motor. Send gjerne bilder! Henrik.staib[dn].no
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TURBO
Gjest
|
|
« Svar #10 på: august 31, 2010, 16:53:29 pm » |
|
Er det denne som var på SCC?
Den hadde i hvertfall riktig radio, girstang og girspak, typen med høy rygg (med det som må ha vært NOS jeans setetrekk, for de var 100% strøkne) og runde sideblinkers foran i motsetning til mine avlange. Fin var den!
[ Vedlegg ]
Hvis denne var HS-regga så hører denne til i nabolaget hos meg på Lillehammer. Har gått som russebil faktisk
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
beetlemic
Nybegynner
Innlegg: 21
Bosted: Åland
|
|
« Svar #11 på: september 13, 2010, 09:14:43 am » |
|
Jeans bubblan var en "special edition" modell Volkswagen har haft lite olika modeller av bubbla som varit special edition modeller. Tex. formula vee,gt beetle,sport bug,love bug mfl. De kom för att upmärksamma något som hänt i produktionen. Jag har själv en jeans beetle den kom som nämnt här tidigare med en 1200cc motor och var väldigt basic, allt krom var borttaget och målat mattsvart också en enkel inredning med jeanstyg på stolarna och trumbromsar fram och bakvagn med svingaxel. Jag tyckte den var ett fint ämne att göra om till modern cal looker, bilen fick stor stroker motor och bytte även till skivbromsar fram och centerline fälgar. Före renoveringen: Det var väldigt dålig lack på bilen med mycket små rostangrepp, dålig färg eller något problem som visar sig på nästan alla från 70-talet. Efter renoveringen:
|
|
|
Loggført
|
Vw.54,55,56,67,74
|
|
|
haz
Supermedlem
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene
|
|
« Svar #12 på: september 13, 2010, 13:56:46 pm » |
|
Er det denne som var på SCC?
Den hadde i hvertfall riktig radio, girstang og girspak, typen med høy rygg (med det som må ha vært NOS jeans setetrekk, for de var 100% strøkne) og runde sideblinkers foran i motsetning til mine avlange. Fin var den!
[ Vedlegg ]
Hvis denne var HS-regga så hører denne til i nabolaget hos meg på Lillehammer. Har gått som russebil faktisk Cruiset bak en Jeans med reg plater HS22??? her om dagen faktisk
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
haz
Supermedlem
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene
|
|
« Svar #13 på: september 13, 2010, 14:01:45 pm » |
|
Beetlemic: likte veldig godt hva du har gjort med bilen Ser at den hverken har blinklys på toppen av skjermene eller på siden foran (bak tanklokket), det har jeg ikke sett før. 74 modellen hadde blinklys på skjermen mens 75 modellen hadde i frontfanger (pluss bak tanklokket) Har du flere bilder? Har du beholdt stilen på interiør? Er den senket bak eller ser det bare slik ut pga gummi fyller bakbuen? Begge tomler opp herfra
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
beetlemic
Nybegynner
Innlegg: 21
Bosted: Åland
|
|
« Svar #14 på: september 13, 2010, 17:59:58 pm » |
|
Jag gjorde en lätt cal look customisering Lade fast blinkljus hålen på skärmarna och monterade nya blinkljus i stötfångaren. Bilen är sänkt med dubbla sänksatser fram och droppade spindlar och ett yttre hack men också sänkt/justerad på inre splinsen. Finns mycket bilder har inte standard inredning stolar och baksäte är utbytt före jag fick bilen. Här ser man de tidstypiska ytliga rostskadorna... Detta är en riktigt rolig bil att köra, special edition bilarna är lite extra tycker jag annars hade jag inte lagt ned så mycket jobb på en "ny" bubbla.
|
|
« Siste redigering: september 29, 2010, 13:09:26 pm av beetlemic »
|
Loggført
|
Vw.54,55,56,67,74
|
|
|
morfen
Juniormedlem
Innlegg: 69
Bosted: Trøndelag
|
|
« Svar #15 på: oktober 12, 2010, 10:58:17 am » |
|
Ble produsert ca. 50.000 Jeans fra september -73 til slutten av -75. Kjøpegruppen var myntet på ungdommen. Har en Jeans 1300 S -74. Er levert originalt med 1600 ,motor nr.AS 086698. Understellsnr.1142488368. Flere som stusser på at det er 1600,står i vognkortet pluss at jeg kjenner historikken på bilen.
|
|
|
Loggført
|
Boble-54(solgt)T1-64,-67,-71-1302 .Willys Overland 1922,Opel Kaptein-63.10 traktorer.Dnepr 650.Husquarna 98cc-39.Lillebror-61.Opel Astra-98. Tlf.:90945862
|
|
|
haz
Supermedlem
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene
|
|
« Svar #16 på: oktober 12, 2010, 13:06:27 pm » |
|
det var interessant, alle steder jeg har henvendt meg til sier at det kun var 1200
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
dmf181
Medlem
Innlegg: 166
Bosted: Nannestad
Agder VW klubb
|
|
« Svar #17 på: oktober 12, 2010, 14:18:12 pm » |
|
Ja, samme her, for min (solgt ny i Finland) hadde F-motor (1300) og det sto ingenting i historien dens om byttemotor, og vognkortet sa 1300cc
|
|
|
Loggført
|
AgderVWKlubb, medlem 181! -74 Jeans -66 1500 brannpumpepower (solgt) -66 flyndre -72 1302 Jubileum (solgt) -58 flyndre
|
|
|
haz
Supermedlem
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene
|
|
« Svar #18 på: oktober 12, 2010, 14:37:56 pm » |
|
da var det tydligvis annerledes for Skandinavia-leverte Jeans-biler enn eller? Dette er fra http://www.jeansbeetles.com/modele%201974%20english.htmEngine numbers: D 1115874 (1st August 1973) - D 1284226 (31 july 1974)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
|
« Svar #19 på: oktober 12, 2010, 20:48:46 pm » |
|
Vanlig standard 1200 kunne fåes med 1300, seinere 1600 motor mot pristillegg. Tydeligvis har de latt Jeans'ene få samme mulighet, antagelig på spesialbestilling.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
haz
Supermedlem
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene
|
|
« Svar #20 på: oktober 12, 2010, 21:03:01 pm » |
|
Men jeansen var vel ikke en standard 1200, men er sparemodell 1200?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JFP
Supermedlem
Innlegg: 967
Bosted: Bærum
|
|
« Svar #21 på: oktober 12, 2010, 21:36:27 pm » |
|
Men jeansen var vel ikke en standard 1200, men er sparemodell 1200?
Sparemodell, hmm. Hørt noen si det, men Jeansen hadde jo en god del ekstrautstyr som neppe var på de helt strippede modellene: - sortelokserte håndtak og støtfangere - sorte lister på sidene - el-oppvarmet bakrute - tåkebaklys - høye seterygger - polstret dash - sportsfelger - setetrekk i dongeri-stoff - dekormerker på dørene og bak - grå tape i støtfangerne (noen mangler det, kremt ... ;-)) Men 1200-motor og tromler foran var jo ikke det heftigste, da...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
haz
Supermedlem
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene
|
|
« Svar #22 på: oktober 12, 2010, 21:55:32 pm » |
|
Joa.. Det jeg mente var at jeansen tok utgangspunkt i en sparemodell, altså lite stofftak, ingen lufterilller i panser, ingen panserlist, ingen friskluftinntak i dash og 1200 motor. Alt det ekstrautstyr du nevner er jo det som skiller den fra en sparemodell.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JFP
Supermedlem
Innlegg: 967
Bosted: Bærum
|
|
« Svar #23 på: oktober 12, 2010, 23:14:29 pm » |
|
Joa.. Det jeg mente var at jeansen tok utgangspunkt i en sparemodell, altså lite stofftak, ingen lufterilller i panser, ingen panserlist, ingen friskluftinntak i dash og 1200 motor. Alt det ekstrautstyr du nevner er jo det som skiller den fra en sparemodell.
Det har du rett i! Og flott at noen holder liv i Jeans'ene - artig modell som var populære på 70-tallet. Tror det var ganske mange solgte i Norge.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
dmf181
Medlem
Innlegg: 166
Bosted: Nannestad
Agder VW klubb
|
|
« Svar #24 på: oktober 13, 2010, 06:50:32 am » |
|
Jeg har også lest at Jeans var en sparemodell, men med litt ekstra detaljer. Tror det sto i en ellers ganske så utførlig bok om Boble generelt, husker ikke navnet. (Kan grave litt i kassene mine i kjellern, om jeg finner boka kan jeg skanne de relevante sidene..)
|
|
|
Loggført
|
AgderVWKlubb, medlem 181! -74 Jeans -66 1500 brannpumpepower (solgt) -66 flyndre -72 1302 Jubileum (solgt) -58 flyndre
|
|
|
|
eivinds
Juniormedlem
Innlegg: 87
Bosted: Moss
|
|
« Svar #26 på: oktober 15, 2010, 21:02:32 pm » |
|
Min jeans med understell 1142128741 har D motor. Første gang registrert 1/10-73 på HJ 20230. Bilen er i god forfatning, men skulle gjerne hatt nytt trekk på førerstolen. Eivind tlf. 95899049
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
haz
Supermedlem
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene
|
|
« Svar #27 på: oktober 15, 2010, 22:16:37 pm » |
|
Tøft, det er vel modellen før min, med blinklys på skjermen? Post gjerne bilder! Har så langt ikke kommet over noen som vet om NOS setetrekk. Eneste er Hot Shop som fikk inn en bil der det fulgte med et nytt trekk som ble solgt til blodpris.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
SnikendePanda
Nybegynner
Innlegg: 40
Bosted: Austevoll
|
|
« Svar #28 på: november 01, 2012, 09:58:03 am » |
|
Kjøpte faktisk en Jeans her om dagen. 1200motor med trommel forran og bak. Litt småharry seter,men det er jo halve sjarmen Skal se om eg ikke får til noen bilder
|
|
|
Loggført
|
75' 1300 jeans "Kjøringa er bare unødvendig opphold i vedlikeholdet"
|
|
|
haz
Supermedlem
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene
|
|
« Svar #29 på: november 01, 2012, 12:48:41 pm » |
|
do it
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|