november 01, 2024, 06:05:51 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: lurer litt på dette med brann pumpe.  (Lest 2150 ganger)
alask
Supermedlem
*****
Innlegg: 1750
Bosted: viterbro/ås



Vis profil WWW
« på: mai 13, 2010, 20:52:48 pm »

hvilke brannpumper kan konverteres til å bruke i boble?
og hvordan ser disse ut?
Har tittet litt men alle som jeg finner ser ganske nye ut?
skulle helst hatt en av gammel årgang så den ser passende ut i 54en.
og hva må eventuellt konverteres/endres for å kunne brukes i bil?
Er det forskjeld på vw og porsche motorene i efekt o.l.?
Loggført
Del
Medlem
***
Innlegg: 185
Bosted: -


Vis profil

« Svar #1 på: mai 13, 2010, 21:09:54 pm »

Alle VW og Porsche brannpumpemotorer kan konverteres til bil bruk.
Porsche motorene koster mer, og trenger fler (og dyrere) konverterings deler, men
har høyere effekt, og bedre kvalitet,  typisk ca. 75-80hk med dobble forgassere.
Vw industrimotor har knappt nok samme effekt som tilsvarende bilmotor, men en
god måte å skaffe seg en "ny" og pålitelig orginaltype motor.
Loggført
alask
Supermedlem
*****
Innlegg: 1750
Bosted: viterbro/ås



Vis profil WWW
« Svar #2 på: mai 14, 2010, 09:03:33 am »

Er det slik at de edste porsche brannpumpene
fremdeles blir solgt på slike auksjoner o.l.?
noen som i tilfeller hvet om noen slike auksjoner
i nermeste fremtid?
Loggført
Elwood
Supermedlem
*****
Innlegg: 721
Bosted: Hamar, Hedmark


Our lady of blessed acceleration.Don`t fail me now


Vis profil
« Svar #3 på: mai 14, 2010, 09:56:55 am »

Har satt sammen en 356 motor i vinter. Hadde liggende en brannpumpe motor og en til bruk i bil. Innmaten er helt identisk i disse motorene. Eneste jeg fant forskjell på er: fordeler/svinghjul/oljefilter/eksos og gasser. Toppene er like med ventiler/vippere og støtsenger.

Har alltid lurt på forskjellen mellom pumpe/bilmotor selv. Har lest og hørt mye, men har hatt mine tvil om at Porsche brukte tid, penger og energi på å lage en A vare og en B vare.  Blunker
Loggført

Tjofadderittan - två fingrar i ............kylskåpet.
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #4 på: mai 14, 2010, 10:26:25 am »

Har satt sammen en 356 motor i vinter. Hadde liggende en brannpumpe motor og en til bruk i bil. Innmaten er helt identisk i disse motorene. Eneste jeg fant forskjell på er: fordeler/svinghjul/oljefilter/eksos og gasser. Toppene er like med ventiler/vippere og støtsenger.

Har alltid lurt på forskjellen mellom pumpe/bilmotor selv. Har lest og hørt mye, men har hatt mine tvil om at Porsche brukte tid, penger og energi på å lage en A vare og en B vare.  Blunker

Sitter en annen kam i brannpumpemotoren. Denne er såpass "lat" at selv med dobble gassere blir nok ikke effekten noe særlig mer enn drøyt 60 hk hvis du ikke gjør noe ellers med motoren.
Her en som ruser denne "ville" Porschemotoren :
« Siste redigering: mai 14, 2010, 10:37:31 am av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
alask
Supermedlem
*****
Innlegg: 1750
Bosted: viterbro/ås



Vis profil WWW
« Svar #5 på: mai 14, 2010, 10:51:08 am »

tanken min er ikke å få et ekstrem motor men en holdbar motor som har litt mer futt en originalt og som set tidsriktig ut
Loggført
sem
Supermedlem
*****
Innlegg: 546
Bosted: Sarpsborg



Vis profil WWW
« Svar #6 på: mai 14, 2010, 11:02:07 am »

Har satt sammen en 356 motor i vinter. Hadde liggende en brannpumpe motor og en til bruk i bil. Innmaten er helt identisk i disse motorene. Eneste jeg fant forskjell på er: fordeler/svinghjul/oljefilter/eksos og gasser. Toppene er like med ventiler/vippere og støtsenger.

Har alltid lurt på forskjellen mellom pumpe/bilmotor selv. Har lest og hørt mye, men har hatt mine tvil om at Porsche brukte tid, penger og energi på å lage en A vare og en B vare.  Blunker

Sitter en annen kam i brannpumpemotoren. Denne er såpass "lat" at selv med dobble gassere blir nok ikke effekten noe særlig mer enn drøyt 60 hk hvis du ikke gjør noe ellers med motoren.
Her en som ruser denne "ville" Porschemotoren :
Merkelig.
Prøv en 616 33 1 motor så skjønner du at det er mer enn 60hk. Du drar ikke skinnet av pølsa, men det er mer enn 60 hk. Det er en virkelig trivelig motor som har godt med bunndrag. Det er i grunn rart at ikke flere får opp øya sine for disse motorene.
Loggført
sem
Supermedlem
*****
Innlegg: 546
Bosted: Sarpsborg



Vis profil WWW
« Svar #7 på: mai 14, 2010, 11:05:42 am »

tanken min er ikke å få et ekstrem motor men en holdbar motor som har litt mer futt en originalt og som set tidsriktig ut
Alask dette er motoren for deg. Men husk å kjøp en 33 1 motor og ikke en 33.
« Siste redigering: mai 14, 2010, 21:59:51 pm av sem » Loggført
sem
Supermedlem
*****
Innlegg: 546
Bosted: Sarpsborg



Vis profil WWW
« Svar #8 på: mai 14, 2010, 11:20:40 am »

Sjekk denne Alask
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,23476.30.html
« Siste redigering: mai 14, 2010, 22:00:10 pm av sem » Loggført
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #9 på: mai 14, 2010, 11:58:44 am »

Sitter en annen kam i brannpumpemotoren. Denne er såpass "lat" at selv med dobble gassere blir nok ikke effekten noe særlig mer enn drøyt 60 hk hvis du ikke gjør noe ellers med motoren.
Her en som ruser denne "ville" Porschemotoren :
Merkelig.
Prøv en 616 33 1 motor så skjønner du at det er mer enn 60hk. Du drar ikke skinnet av pølsa, men det er mer enn 60 hk. Det er en virkelig trivelig motor som har godt med bunndrag. Det er i grunn rart at ikke flere får opp øya sine for disse motorene.
[/quote]

Ikke så merkelig det... En Porsche 356 B 1600 har nettopp .... 60 hk..

Mens Porsche 356 1600 Super har 75 hk og Porsche 356 Super 90 har da selvfølgelig 90 hk,

Så bruker du kam fra 1600 super motoren + øker komp. , så er 75 hk mulig,.   Blunker
Her er tabell : http://www.pelicanparts.com/356/technical_specs/356_engine_stats.htm

60 hk er forøvrig det samme som du får hvis du tar en std. 1600 boblemotor og putter på et par dobble 40mm gassere..
Bakdelen er at du ikke kan si at du har porschemotor i bobla di. Fordelen med en T1 motor kontra 356-motoren er at T1 motoren har mildt sagt billigere deler, er en mer holdbar motor og har enklere deletilgang.

Jeg ser greia med at den ser nostaligsk ut + at du kan si at du har "porrsdchemotor", men det er vel hele greia..   Blunker
« Siste redigering: mai 14, 2010, 12:13:34 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #10 på: mai 14, 2010, 12:06:44 pm »

Jeg kjører 280 graders webcam, 1720 cylindersett, brannpumope topper (356 A/B) portet til å passe innsuget og endret forbrenningskammer til 30 grader samt to donnle 40mm Solex'er

Trekker som et lokomotiv, hadde jeg valgt på nytt hadde jeg gått for 290 graders kam
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
sem
Supermedlem
*****
Innlegg: 546
Bosted: Sarpsborg



Vis profil WWW
« Svar #11 på: mai 14, 2010, 13:34:22 pm »

Stemmer de tallene i skjemaene over. Men prøv motoren i bilen. Det er min begrunnelse  Blunker
Loggført
brm
Supermedlem
*****
Innlegg: 556
Bosted:


Vis profil

« Svar #12 på: mai 14, 2010, 13:44:00 pm »

Tja......... så er vi igang igjen!
Denne motoren skal i bremsebenken, det er nå brennsikkert Osteaktig
For å være ærlig, så bygges denne bilen til min mellomste sønn som snart fyller 18.
(Det blir vel akkurat det samme som å kjøpe en togbane til 2 åringen)
En skal vel heller ikke se bort fra at far bygger en til seg selv også!
Det oooooooooooser av gammel nostalgi!
Drømmen min er en spyder replica med en god gammal brannpumpemotor av merke porsche. Så hvis noen har et replica sett til overs er det bare å sende en pm Øyerulling

ooops var ikke 356 linken dette nei?

« Siste redigering: mai 14, 2010, 13:46:24 pm av brm » Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!