november 01, 2024, 03:42:41 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Speedometer som tar over der det andre slutter...  (Lest 3540 ganger)
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« på: april 13, 2010, 01:16:49 am »

.. som på Il Tempo Gigante! Noen som vet hvordan man kan få til dette?
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
SveinØ
Supermedlem
*****
Innlegg: 840
Bosted: Molde



Vis profil
« Svar #1 på: april 13, 2010, 01:19:00 am »

Nye plana for split'en eller?  Gliser
Loggført

Member of the Vintage VW Club of Møre & Romsdal
Paasan
Supermedlem
*****
Innlegg: 602
Bosted: Oslo


Frøkna


Vis profil
« Svar #2 på: april 13, 2010, 08:28:53 am »

Lurer på om jeg ikke så et innslag om noe supersportsbil som hadde en stor nål som gikk til x antall km og så var det en mindre nål "inni" speedometeret som gikk videre etter at det "store" var bånna. Men tror det var noe spesialbygge.
Lykke til   Blunker

Loggført

Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3429
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #3 på: april 13, 2010, 08:39:22 am »

Splitt kabelen, sett to instrument ved siden av hverandre. Legg folie i ønsket farge på høyre halvdel av det venstre instrumentet og på venstre halvdel av det høyre instrumentet....
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #4 på: april 13, 2010, 09:29:43 am »

Problemet ved splittet vaier er vel å få det ene speedometeret til å slutte når det andre skal overta? Men alt er mulig.....
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3429
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #5 på: april 13, 2010, 09:38:02 am »

Det maskerer du ved og legge på tape på ene halvdelen av det ene speedometeret og den andre halvdelen av det andre. Bygg begge nedfellt i et felles hus, og benytt den midtre delen for montering av varsellamper el lign. Da maskerer du at det sitter to instrumenter der, og det ser ut som om det høyre tar over etter det venstre.
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #6 på: april 13, 2010, 10:04:25 am »

Tanken var å ha en orginal speedo som går til 120km/t og at det andre overtar der. Ikke la det ene slutte på 60 og det andre fra 60-120 hvis det er det du mener. Vet ikke om det lar seg gjøre, men hadde vært fett! Har jo en ledig pod på split dashen (standard).

Takker for forslag sålangt Glad
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #7 på: april 13, 2010, 10:09:05 am »

Sett i to originale speedometer. På det til høyre trykker du ny tall skive som fortsetter der den første stopper.
Du trenger ikke mer mekanikk enn det...   men mindre du faktisk bunner det første...  Blunker
Loggført

Speed is no substitute for direction
Oval57
Supermedlem
*****
Innlegg: 3011
Bosted: Lier


Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.


Vis profil WWW
« Svar #8 på: april 13, 2010, 10:12:10 am »

Skal du ha dette i bilen må du ha ett dørhandtak å dra i - og det før du bunner det første speedometeret. Reodor glemte det i farta...
Morsom tanke! Jeg har blått blod om du trenger en skvett!
Loggført

*Paradise road*
Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.com
Tlf. 900 13 764
Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer.
Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har
noe du vil selge.
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #9 på: april 13, 2010, 10:13:32 am »

Jeg har blått blod om du trenger en skvett!

DU?!?!!? hadde trodd det var Fürsten som hadde det...?
Loggført

Speed is no substitute for direction
Low67
Medlem
***
Innlegg: 173
Bosted: Hamar


Vis profil

« Svar #10 på: april 13, 2010, 10:18:02 am »

Skal du bruke orginal speedon.
Tror jeg du må splitte kabelen. Og få disse, www.norskspeedometerservice.no til å bygge om et til deg 120-...

Er noen biler det sitter ei lita girkasse bak speedoen. som kan monteres for å endre hva speedoen viser.
Så går sikkert ann å trikse det til selv, med myyye feiling å prøving.
Loggført
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #11 på: april 13, 2010, 10:36:32 am »

Da er vi inne på noe. Ville bruke to orginale speedometer ja. Ny skive skal jeg klare å fikse selv. Har også vurdert turteller med samme design som på org. splitt speedo. Mekanikken er det værre med, for det kan jeg mindre om. "Girkasse" hørtes fornuftig ut, men sikkert ikke så lett som du sier.

JHU: Planen er å få bilen til å bunne org. speedon relativt lett Blunker
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
RødeBaron
Supermedlem
*****
Innlegg: 1504
Bosted: Vevang



Vis profil WWW
« Svar #12 på: april 13, 2010, 11:13:42 am »

snedig plan, dette blir tøft Osteaktig

tre kvelder i tenkeboksen og et par blånegler så er detta realitet.
Loggført



original buddie                  Bugbuddies.no
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #13 på: april 13, 2010, 11:23:02 am »

Mekanisk løsning av dette problemet kan du nok glemme, men med elektronisk innmat har du en sjans.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #14 på: april 14, 2010, 00:18:58 am »

Men korleis er mekanikken i ein 60 tals bensinmålar løyst? der har du muligheiten til å sjølv justera kor nåla begynner/slutter. Men det er vel muligens langt frå samme system sidan det der er ein vaier som går inn ut/nåla opp ned, mens på speedo er det vaier som går rundt og rundt og nål som går opp og ned..

Du får ta kontakt med Aukrustsenteret, kanskje du klarar å overtala dei til å grava fram nokon orginale Reodor Felgen signerte tegningar på seriekobla speedometer Blunker
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #15 på: april 14, 2010, 07:51:11 am »

Holder litt med JHU her jeg. Må nok til med en giver og elektronisk speedometer for nummer 2.

Kanskje det beste hadde vært å fått speedometerservice til å gira om det du har slik at det går til 200, tror Trond D har et slik i sin oval.

Men hvis 2 speedo er det du vil ha så for all del....  Kult
Loggført

1961 T1 - Custom
RødeBaron
Supermedlem
*****
Innlegg: 1504
Bosted: Vevang



Vis profil WWW
« Svar #16 på: april 14, 2010, 07:59:33 am »

borre hull for wire i høyre spindel , så har man jo to wirer.
Loggført



original buddie                  Bugbuddies.no
pungar
Medlem
***
Innlegg: 247
Bosted:


Er du i tvil, GI GASS!


Vis profil
« Svar #17 på: april 21, 2010, 07:58:36 am »

Dette kan vel løses ved hjelp av gravitasjon. Du trenger da en wire til hvert speedometer. Monter en kopling på hver wire, med samme prinsipp som fallsikringen på personheiser. Den ene kopler inn, og den andre kopler ut, slik at det veksles mellom de to instrumentene.
Litt klønete forklart Rekker tunge

Et annet alternativ er å begrense de to spedometerenes pilvandring, ved hjelp av en fysisk sperre på selve instrumentet. Hvis du begrenser pilenes mulighet til å komme under 120, så vil det vise kun verdier fra 120 og oppover Glad

Dette høres gøy ut Gliser Gliser
Loggført

vw T2 pickup 1600,     75mod
Lada 1500s                76mod
Ford Cortina 1600       70mod
Audi 80 1,8 16vt,        90mod
SveinØ
Supermedlem
*****
Innlegg: 840
Bosted: Molde



Vis profil
« Svar #18 på: april 21, 2010, 16:48:56 pm »

Kombiner tipsene til Low67 og RødeBaron Blunker
Hør med norskspeedometerservice om de kan modde et speedometer til å starte når farta når 120 eller hva du nå enn måtte ønske, og så ordner du deg med en speedometerwire fra hver spindel  Glad
Loggført

Member of the Vintage VW Club of Møre & Romsdal
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!