LOBO
Supermedlem
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus
|
|
« på: april 13, 2010, 01:16:49 am » |
|
.. som på Il Tempo Gigante! Noen som vet hvordan man kan få til dette?
|
|
|
Loggført
|
D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
|
|
|
SveinØ
Supermedlem
Innlegg: 840
Bosted: Molde
|
|
« Svar #1 på: april 13, 2010, 01:19:00 am » |
|
Nye plana for split'en eller?
|
|
|
Loggført
|
Member of the Vintage VW Club of Møre & Romsdal
|
|
|
Paasan
Supermedlem
Innlegg: 602
Bosted: Oslo
Frøkna
|
|
« Svar #2 på: april 13, 2010, 08:28:53 am » |
|
Lurer på om jeg ikke så et innslag om noe supersportsbil som hadde en stor nål som gikk til x antall km og så var det en mindre nål "inni" speedometeret som gikk videre etter at det "store" var bånna. Men tror det var noe spesialbygge. Lykke til
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hulken
Supermedlem
Innlegg: 3429
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
|
« Svar #3 på: april 13, 2010, 08:39:22 am » |
|
Splitt kabelen, sett to instrument ved siden av hverandre. Legg folie i ønsket farge på høyre halvdel av det venstre instrumentet og på venstre halvdel av det høyre instrumentet....
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
Mr. Empiboy
Supermedlem
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!
|
|
« Svar #4 på: april 13, 2010, 09:29:43 am » |
|
Problemet ved splittet vaier er vel å få det ene speedometeret til å slutte når det andre skal overta? Men alt er mulig.....
|
|
|
Loggført
|
Se nøye på det jeg skriver. Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
|
|
|
Hulken
Supermedlem
Innlegg: 3429
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
|
« Svar #5 på: april 13, 2010, 09:38:02 am » |
|
Det maskerer du ved og legge på tape på ene halvdelen av det ene speedometeret og den andre halvdelen av det andre. Bygg begge nedfellt i et felles hus, og benytt den midtre delen for montering av varsellamper el lign. Da maskerer du at det sitter to instrumenter der, og det ser ut som om det høyre tar over etter det venstre.
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
LOBO
Supermedlem
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus
|
|
« Svar #6 på: april 13, 2010, 10:04:25 am » |
|
Tanken var å ha en orginal speedo som går til 120km/t og at det andre overtar der. Ikke la det ene slutte på 60 og det andre fra 60-120 hvis det er det du mener. Vet ikke om det lar seg gjøre, men hadde vært fett! Har jo en ledig pod på split dashen (standard). Takker for forslag sålangt
|
|
|
Loggført
|
D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #7 på: april 13, 2010, 10:09:05 am » |
|
Sett i to originale speedometer. På det til høyre trykker du ny tall skive som fortsetter der den første stopper. Du trenger ikke mer mekanikk enn det... men mindre du faktisk bunner det første...
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Oval57
Supermedlem
Innlegg: 3011
Bosted: Lier
Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.
|
|
« Svar #8 på: april 13, 2010, 10:12:10 am » |
|
Skal du ha dette i bilen må du ha ett dørhandtak å dra i - og det før du bunner det første speedometeret. Reodor glemte det i farta... Morsom tanke! Jeg har blått blod om du trenger en skvett!
|
|
|
Loggført
|
*Paradise road* Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.comTlf. 900 13 764 Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer. Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har noe du vil selge.
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #9 på: april 13, 2010, 10:13:32 am » |
|
Jeg har blått blod om du trenger en skvett!
DU?!?!!? hadde trodd det var Fürsten som hadde det...?
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Low67
Medlem
Innlegg: 173
Bosted: Hamar
|
|
« Svar #10 på: april 13, 2010, 10:18:02 am » |
|
Skal du bruke orginal speedon. Tror jeg du må splitte kabelen. Og få disse, www.norskspeedometerservice.no til å bygge om et til deg 120-... Er noen biler det sitter ei lita girkasse bak speedoen. som kan monteres for å endre hva speedoen viser. Så går sikkert ann å trikse det til selv, med myyye feiling å prøving.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
LOBO
Supermedlem
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus
|
|
« Svar #11 på: april 13, 2010, 10:36:32 am » |
|
Da er vi inne på noe. Ville bruke to orginale speedometer ja. Ny skive skal jeg klare å fikse selv. Har også vurdert turteller med samme design som på org. splitt speedo. Mekanikken er det værre med, for det kan jeg mindre om. "Girkasse" hørtes fornuftig ut, men sikkert ikke så lett som du sier. JHU: Planen er å få bilen til å bunne org. speedon relativt lett
|
|
|
Loggført
|
D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
|
|
|
RødeBaron
|
|
« Svar #12 på: april 13, 2010, 11:13:42 am » |
|
snedig plan, dette blir tøft tre kvelder i tenkeboksen og et par blånegler så er detta realitet.
|
|
|
Loggført
|
original buddie Bugbuddies.no
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #13 på: april 13, 2010, 11:23:02 am » |
|
Mekanisk løsning av dette problemet kan du nok glemme, men med elektronisk innmat har du en sjans.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
|
« Svar #14 på: april 14, 2010, 00:18:58 am » |
|
Men korleis er mekanikken i ein 60 tals bensinmålar løyst? der har du muligheiten til å sjølv justera kor nåla begynner/slutter. Men det er vel muligens langt frå samme system sidan det der er ein vaier som går inn ut/nåla opp ned, mens på speedo er det vaier som går rundt og rundt og nål som går opp og ned.. Du får ta kontakt med Aukrustsenteret, kanskje du klarar å overtala dei til å grava fram nokon orginale Reodor Felgen signerte tegningar på seriekobla speedometer
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
|
« Svar #15 på: april 14, 2010, 07:51:11 am » |
|
Holder litt med JHU her jeg. Må nok til med en giver og elektronisk speedometer for nummer 2. Kanskje det beste hadde vært å fått speedometerservice til å gira om det du har slik at det går til 200, tror Trond D har et slik i sin oval. Men hvis 2 speedo er det du vil ha så for all del....
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
RødeBaron
|
|
« Svar #16 på: april 14, 2010, 07:59:33 am » |
|
borre hull for wire i høyre spindel , så har man jo to wirer.
|
|
|
Loggført
|
original buddie Bugbuddies.no
|
|
|
pungar
Medlem
Innlegg: 247
Bosted:
Er du i tvil, GI GASS!
|
|
« Svar #17 på: april 21, 2010, 07:58:36 am » |
|
Dette kan vel løses ved hjelp av gravitasjon. Du trenger da en wire til hvert speedometer. Monter en kopling på hver wire, med samme prinsipp som fallsikringen på personheiser. Den ene kopler inn, og den andre kopler ut, slik at det veksles mellom de to instrumentene. Litt klønete forklart Et annet alternativ er å begrense de to spedometerenes pilvandring, ved hjelp av en fysisk sperre på selve instrumentet. Hvis du begrenser pilenes mulighet til å komme under 120, så vil det vise kun verdier fra 120 og oppover Dette høres gøy ut
|
|
|
Loggført
|
vw T2 pickup 1600, 75mod Lada 1500s 76mod Ford Cortina 1600 70mod Audi 80 1,8 16vt, 90mod
|
|
|
SveinØ
Supermedlem
Innlegg: 840
Bosted: Molde
|
|
« Svar #18 på: april 21, 2010, 16:48:56 pm » |
|
Kombiner tipsene til Low67 og RødeBaron Hør med norskspeedometerservice om de kan modde et speedometer til å starte når farta når 120 eller hva du nå enn måtte ønske, og så ordner du deg med en speedometerwire fra hver spindel
|
|
|
Loggført
|
Member of the Vintage VW Club of Møre & Romsdal
|
|
|
|