desember 22, 2024, 13:57:25 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 11
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Motor-bremsebenk, Stuska :-)  (Lest 97526 ganger)
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #60 på: mars 19, 2012, 10:42:41 am »

Jeg har noen av de selv også  Øyerulling

Jeg skal bremse de motorene jeg har på verksted før jeg tar inn noen nye. Men når det er gjort er jeg open for business om alt fortsatt funker som det skal
Loggført

Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #61 på: mars 19, 2012, 10:50:00 am »

Grattis Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #62 på: mars 19, 2012, 10:57:25 am »

Grattis Erik Glad

Har du noen tidshorisont på når du tar inn oss betalende? Osteaktig

Fyrer gjerne rakkelet hos deg før den ryker i bilen Glad

Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #63 på: mars 21, 2012, 21:36:49 pm »

Fikk litt hjelp av Mini-Ole i dag. Tok ut motor og tenningsanlegg fra Ovalen, og skrudde den inn i Dynoen for å få belastet den litt.

Benken bremset fint, og rommet ble ventilert som forutsatt. Dro den til 8000, 10-15 ganger uten noen form for varmegang i det hjemmelagde akselsystemet.

MEN.. den er litt for streng. Så en kalibrering må nok til.
Fikk 174 hk som høyeste måling ved 6000rpm. Noe som er litt lite med tanke på at denne er bremset til 199,8 på en dynapack tidligere. Og har kun gått fortere etter at stempelringer osv har blitt innkjørt.
Loggført

Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #64 på: mars 21, 2012, 21:46:32 pm »

Hvordan er fremgangsmåten for kalibrering??
Loggført
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #65 på: mars 21, 2012, 22:10:15 pm »

Det utdyper jeg ikke her. 3 tettskrevne a4 sider med prosedyrer. Men i korthet omfatter det arm, vekt, utslag på momentklokke, temperatur og høyde over havet.

Loggført

Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1915
Bosted:


Vis profil

« Svar #66 på: mars 21, 2012, 23:07:14 pm »

Så flott JEE , da bremser jeg hos JPM ... si fra når Stuskan din er kalibrert slik at den gir litt "eksta "  Gliser
Forøvrig er min nåværende motor bremset på JMR sin Stuska i 2006 ... Pass på at drivstoffmatn. er
overdim .. Ellers all lykke ...

Mvh
Erich
 
Loggført
Finn-Erik DeLuxe60
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2890
Bosted:



Vis profil
« Svar #67 på: mars 21, 2012, 23:26:22 pm »


Jeg skal bremse de motorene jeg har på verksted før jeg tar inn noen nye. Men når det er gjort er jeg open for business om alt fortsatt funker som det skal

Kjenner jeg ble litt skremt..  Gliser Gliser   hehe kjør på  Blunker
Loggført

58`mod Type1
60`mod Type1 Deluxe
61`mod Type1
64`mod Type1
65`mod Type1
68`mod Type1
+ et par til på lur...(pensjonsparingen min Blunker )

Eier av Harry Von Kaaten Racing Team.
Rammekroken Fredrikstad
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #68 på: mars 21, 2012, 23:27:48 pm »

Her gir vi ikke ved dørene  Osteaktig

Jeg kan tipse om to andre benker i Norge som gir veldig "fine" tall. Og vil ikke at benken min skal ende opp som en av de.

Bensinsystem til gassermotorer blir satt opp med valgfri pumpe. Holley eller facet bluetop.
Innsprutsmotorer vil jeg gjerne bremse med de pumpene/regulatorene som skal brukes i bilen for å få sjekket om de strekker til.
Loggført

Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1915
Bosted:


Vis profil

« Svar #69 på: mars 21, 2012, 23:38:49 pm »

Snakker ikke om små-motorer nå .. Osteaktig Stor pumpe , retur og progresiv regulator ..(funker jo på alle !)
Du kan jo ikke satse på at folk har rett oppsett i "bilen" sin . Du skal jo finne "rett HP" ..
Poenget med denne bremsebenken må jo i sluttendan være å kunne måle dine egen progresjon/ fremgang v/ ulike oppsett ..., men hva vet jeg  Glad

Mvh
Erich
Loggført
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #70 på: mars 21, 2012, 23:59:17 pm »

Det er mitt mål ja. Missforstå meg rett.

Men om jeg skal bremse en turbo innspruts motor som andre har bygd. Er det liten vits at jeg sitter på det grommeste av det gromme innen fuelsystem. Det vil kun skape problemer senere for motoreier når det skal inn i bil med andre komponenter. En mapping bør gjøres med det systemet som motoren skal gå med. Mange pumper og regulatorer har forskjellige karateristikker selv om de på papiret er like. Det blir ikke bare motoren som skal testes i en slik situasjon... Men helheten.  Osteaktig
Loggført

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #71 på: mars 22, 2012, 00:04:53 am »

Kan jeg komme med pumpe og bensinfilter? Så vet jeg evt om mitt holder?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Sittin On Chrome
Juniormedlem
**
Innlegg: 56
Bosted: 2o5o



Vis profil
« Svar #72 på: mars 22, 2012, 00:08:39 am »

Jibb. Tok noen bilder idag. Moro detta.

* P1030187 (Medium).JPG (58.46 KB. 800x600 - vist 600 ganger.)


* P1030188 (Medium).JPG (45.8 KB. 450x600 - vist 540 ganger.)


* P1030189 (Medium).JPG (61.83 KB. 800x600 - vist 543 ganger.)


* P1030190 (Medium).JPG (59.02 KB. 800x600 - vist 533 ganger.)


* P1030191 (Medium).JPG (66.36 KB. 800x600 - vist 447 ganger.)


* P1030193 (Medium).JPG (67.03 KB. 800x450 - vist 504 ganger.)


* P1030194 (Medium).JPG (64.45 KB. 800x600 - vist 522 ganger.)


* P1030196 (Medium).JPG (78.68 KB. 800x600 - vist 614 ganger.)

Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6260
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #73 på: mars 22, 2012, 00:55:13 am »

Meget bra! Ser jo at Jee har smil om munnen!
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
holmsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2440
Bosted: oslo



Vis profil
« Svar #74 på: mars 31, 2012, 00:08:43 am »

Trivelig kveld på Jessheim med mange venner tilstede. Losenmotoren lever fortsatt  Gliser
Loggført

LOSEN Racing Team
Ultimate Street Bays
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #75 på: mars 31, 2012, 00:12:18 am »

Trivelig kveld på Jessheim med mange venner tilstede. Losenmotoren lever fortsatt  Gliser

Hva ble resultatet?  Gliser
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #76 på: mars 31, 2012, 00:12:47 am »

Bare moro dette. Fikk kalibrert den i forrige uke. Måtte såklart lage balansert arm og greier, men det er kjekt å vite at momentmåleren viser eksakt det jeg henger på den. Fikk også litt info fra produsent og en konkurerende produsent om hvorfor den viser så lite i forhold til andre bremser. Og det fordi dempingen i momentvibrasjonene Blir dempet på vei opp. Mot superflow og Land-and-speed som demper på nedandgående puls. Jo færre sylindre, desto større utslag pga pulserende gange. Kan skille opp mot 10% rundt 200nm.

I dag var det Holmsen sin stor-motor som ble bremset. Og etter litt dysing ble Lambdaverdier etter ønske 0,9 på maks moment. Og aldri fetere enn 0,84. Den ga maks effekt rundt 5300rpm med 265nm som blir 194hk.
Litt mystisk oppførsel på den. Da den ikke har noe effekt under 4000rpm og Momentet går rett i gulvet på ca 5700rpm. En skikkelig peak.. og det er det.

Så om noen har tips til endring er det bare å komme med det  Gliser

Oppsettet så langt jeg vet. Er:

105x84 type 4
48x40 ventiler
51,5 Ida med 46 halsring
195 bensin og 175 luft var det den gikk best på
Kam er ukjent for meg. Men virker som om den har meget høy durasjon da den er dau under 4000.
2" godt avstemt eksos.
Kina 009, med Wasserboxer coil  Osteaktig
« Siste redigering: mars 31, 2012, 00:15:03 am av Jee » Loggført

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #77 på: mars 31, 2012, 00:28:16 am »

Hmm. Kam som kommer sent og stoppet plutselig?

Høy durasjon (270ish på 0,05" løft) kombinert med lavt løft?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #78 på: mars 31, 2012, 01:14:16 am »


I dag var det Holmsen sin stor-motor som ble bremset. Og etter litt dysing ble Lambdaverdier etter ønske 0,9 på maks moment. Og aldri fetere enn 0,84. Den ga maks effekt rundt 5300rpm med 265nm som blir 194hk.
Litt mystisk oppførsel på den. Da den ikke har noe effekt under 4000rpm og Momentet går rett i gulvet på ca 5700rpm. En skikkelig peak.. og det er det.


I følge formelen som er mest utbrett  , så blir det 199,97HK  Glad   

NmxRPM/7023,5=HK

265x5300/7023,5=199,97HK

her en oversikt over Formler (her skriver man 7023 som eksakt tall men forskjellen blir 0,01HK så det er holdbart)

Simplifying the formula P = torque * omega

Omega (1/s) -> angular velocity (1/min) = rpm * 2 * pi / 60 = rpm * 2 * 3,14159 / 60 = rpm * 0,10472

W -> hp (DIN, PS, CV etc.) = 1,36 / 1000 = 0,00136

P = torque (Nm) * rpm * 0,10472 * 0,00136 = torque * rpm * 0,0001424 or P = torque * rpm / 7022

(1 / 0,0001424 = 7022. Calculating in Excel with exact values of pi etc. you get 7023)

Power in DIN, PS, CV etc. and torque in Nm:
P (hp) = T (Nm) * Revs (rpm) * 0,0001424 or P (hp) = T (Nm) * Revs (rpm) / 7023

Power in bhp (British horsepower) and torque in lb/ft:
P (bhp) = T (lb/ft) * Revs (rpm) * 0,0001904 or P (bhp) = T (lb/ft) * Revs (rpm) / 5252

Power in bhp (British horsepower) and torque in Nm:
P (bhp) = T (Nm) * Revs (rpm) * 0,0001404 or P (bhp) = T (Nm) * Revs (rpm) / 7121

Power in kW and torque in Nm:
P (kW) = T (Nm) * Revs (rpm) * 0,0001047 or P (kW) = T (Nm) * Revs (rpm) / 9549

Power in kW and torque in lb/ft:
P (kW) = T (lb/ft) * Revs (rpm) * 0,0001420 or P (kW) = T (lb/ft) * Revs (rpm) / 7043


 

Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #79 på: mars 31, 2012, 01:37:27 am »

Mr formel mann..  Gliser

Differansen er ikke værre enn at jeg i utgangspunktet regner i kilo på min benk.. Og kun tok en desimalflytting isteden for å regne ut når jeg skrev nm. For å få det i ett tall flere forstår. Blir ca.. men man forstår poenget. Beklager  Osteaktig


I dag var det Holmsen sin stor-motor som ble bremset. Og etter litt dysing ble Lambdaverdier etter ønske 0,9 på maks moment. Og aldri fetere enn 0,84. Den ga maks effekt rundt 5300rpm med 265nm som blir 194hk.
Litt mystisk oppførsel på den. Da den ikke har noe effekt under 4000rpm og Momentet går rett i gulvet på ca 5700rpm. En skikkelig peak.. og det er det.


I følge formelen som er mest utbrett  , så blir det 199,97HK  Glad   

NmxRPM/7023,5=HK

265x5300/7023,5=199,97HK

her en oversikt over Formler (her skriver man 7023 som eksakt tall men forskjellen blir 0,01HK så det er holdbart)

Simplifying the formula P = torque * omega

Omega (1/s) -> angular velocity (1/min) = rpm * 2 * pi / 60 = rpm * 2 * 3,14159 / 60 = rpm * 0,10472

W -> hp (DIN, PS, CV etc.) = 1,36 / 1000 = 0,00136

P = torque (Nm) * rpm * 0,10472 * 0,00136 = torque * rpm * 0,0001424 or P = torque * rpm / 7022

(1 / 0,0001424 = 7022. Calculating in Excel with exact values of pi etc. you get 7023)

Power in DIN, PS, CV etc. and torque in Nm:
P (hp) = T (Nm) * Revs (rpm) * 0,0001424 or P (hp) = T (Nm) * Revs (rpm) / 7023

Power in bhp (British horsepower) and torque in lb/ft:
P (bhp) = T (lb/ft) * Revs (rpm) * 0,0001904 or P (bhp) = T (lb/ft) * Revs (rpm) / 5252

Power in bhp (British horsepower) and torque in Nm:
P (bhp) = T (Nm) * Revs (rpm) * 0,0001404 or P (bhp) = T (Nm) * Revs (rpm) / 7121

Power in kW and torque in Nm:
P (kW) = T (Nm) * Revs (rpm) * 0,0001047 or P (kW) = T (Nm) * Revs (rpm) / 9549

Power in kW and torque in lb/ft:
P (kW) = T (lb/ft) * Revs (rpm) * 0,0001420 or P (kW) = T (lb/ft) * Revs (rpm) / 7043


 


Loggført

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #80 på: mars 31, 2012, 01:47:44 am »

se her de forsvunnede HK'ene kommer frem Glad

uansett så har jeg såvidt begynt å mod'e ett megasquirt til å log'e og få div frem "real time" på PC skjerm og kurver til utskrift på benken til Erik

blir noe ala dette  med denne formel :

Power in DIN, PS, CV etc. and torque in Nm:
P (hp) = T (Nm) * Revs (rpm) * 0,0001424 or P (hp) = T (Nm) * Revs (rpm) / 7023


* stuska_comp_scrshot.jpg (87.03 KB. 1024x562 - vist 326 ganger.)


 

« Siste redigering: mars 31, 2012, 01:52:17 am av KnastenradUndKnotenblech » Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #81 på: mars 31, 2012, 01:51:28 am »

log filene blir vist noe ala  dette , med Hk, Nm ,Lambda RPM etc. 
så man kan gå inn å se over bremsingen , justere, log'e mere
og printe ut kurver Rekker tunge

Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #82 på: mars 31, 2012, 07:59:28 am »

"knasten" hvis det er du som trykker på dataen, gi oss gjerne en graf for Bmep, er jo ikke mye som er mer spennende enn det. Glad
Og eller stor skryt til dere alle, veldig digg å ha en motorbrems! Blunker
Loggført

Andersen Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 555
Bosted: Spydeberg


Vis profil

« Svar #83 på: mars 31, 2012, 09:22:15 am »

hei
dette er kammen som sitter
316 Duration X .533 Lift 1" Base Circle den er kjøpt hos eropean motorworks
jeg var hos Erik i går en liten tur og må bare si dette er knall bra
men nå har vel en AR motor rekord så langt med antall hester Gliser Gliser i Jee benk


Mvh AR
Loggført
Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #84 på: mars 31, 2012, 09:36:22 am »

Gratulerer med at alt er oppe og går Erik. Sykt fett da!!!!

Kanskje du burde kalibrere inn de 10%ene med misvisning? Du skal vel stort sett bremse firesylindra motorer, og det er vel litt gøy med en benk som viser mest mulig riktige tall?

Kanskje Holmsen burde prøvd en skikkelig tenning på motoren sin? Er ikke sikkert 009en henger med over 5500, og kanskje fallet i moment rett og slett kommer fordi tenningen ikke henger med? Skal vel litt til å få en skikkelig gnist når den dynamiske kompen virkelig kommer inni der. T4 motoren til LarsA nedi skjeberg likner vel litt, og den hadde vel maks effekt høyere opp.Kan jo også være grunnen til at den nesten ikke går under 4000, nemlig at tenningen er helt kokos. Så sleng på en MSD, så tipper jeg det kan rette seg???

Jeg har som sagt et par motorer som skulle vært bremsa, så bare gi beskjed når det er min tur i køen.

Jens K
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #85 på: mars 31, 2012, 09:57:33 am »

Jeg er klar etter påske.  Gliser
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #86 på: mars 31, 2012, 11:14:38 am »

"knasten" hvis det er du som trykker på dataen, gi oss gjerne en graf for Bmep, er jo ikke mye som er mer spennende enn det. Glad
Og eller stor skryt til dere alle, veldig digg å ha en motorbrems! Blunker

har du noen formel for det ?
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #87 på: mars 31, 2012, 11:19:37 am »


Kanskje du burde kalibrere inn de 10%ene med misvisning? Du skal vel stort sett bremse firesylindra motorer, og det er vel litt gøy med en benk som viser mest mulig riktige tall?


etterhvert som man har resonert seg frem så er nok ikke feilmarginen så stor som 10%
mener jeg
da tidligere bremsepapirer har hatt for høyt tap i driverk lagt inn og man tar hensyn til m.o.h. , NM/vs kg etc.
og når  man får mulighet å studere log'ene tipper jeg dette vil bli as "good as it gets"
med industri kvalitet på sensorer etc.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1848
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #88 på: mars 31, 2012, 12:55:24 pm »

Hørrrray! Detta er stas.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #89 på: mars 31, 2012, 19:35:30 pm »

Gratulerer med at alt er oppe og går Erik. Sykt fett da!!!!

Kanskje du burde kalibrere inn de 10%ene med misvisning? Du skal vel stort sett bremse firesylindra motorer, og det er vel litt gøy med en benk som viser mest mulig riktige tall?

Kanskje Holmsen burde prøvd en skikkelig tenning på motoren sin? Er ikke sikkert 009en henger med over 5500, og kanskje fallet i moment rett og slett kommer fordi tenningen ikke henger med? Skal vel litt til å få en skikkelig gnist når den dynamiske kompen virkelig kommer inni der. T4 motoren til LarsA nedi skjeberg likner vel litt, og den hadde vel maks effekt høyere opp.Kan jo også være grunnen til at den nesten ikke går under 4000, nemlig at tenningen er helt kokos. Så sleng på en MSD, så tipper jeg det kan rette seg???

Jeg har som sagt et par motorer som skulle vært bremsa, så bare gi beskjed når det er min tur i køen.

Jens K

Først vil jeg gratulere JEE med bremsebenken!

Når det gjelder tenning på type 4  så har jeg selv prøvd meg fram med forskjellige tenningsalternativer på type 4 med kam som hadde høy durasjon (332 grader tysk måleverdi som vel tilsvarer rundt 305 grader us-måleverdi).
Med 009 -fordeler oppførte motoren seg omtrent som nevnt over her. Med litt justering av vektene på 009 så fungerte den LITT bedre, men ble aldri noe i nærheten av bra.
Med 050-fordeler så fungerte den en del bedre, prøvde også WBX-fordeler med vacum tilkoblet, men alikevel var ingen av disse oppsettene i NÆRHETEN av hva Electromotive HPX-anlegget.
Det som gjorde forskjellen med dette tenningsanlegget er at du kan justere tenningskurven både under 3000 o/min og over. På denne måten kan du dra ned tenninga ganske mye på lavere turtall uten av å være avhenging av at vektene slik som du må på 009-fordeleren.  Dette er jo en stor fordel på en kam med høy durasjon på lavere turtall.

Når det er sagt, så ser det ikke ut fra bildet at det er en 009-fordeler som sitter på men...

Slik jeg opplevde det så kunne du med 009-fordeleren justere tenninga slik at den dro godt på lavere turtall, men da dabbet den av på høyere turtall og motsatt. Er jo helt utrolig at så mange folk bruker ti-tusen-talls kroner på en motor og så bruker dem noen  hundrelapper på tenningsanlegget og tror at det ikke har så mye å si...  Øyerulling
Eneste motoren hvor et tenningsanlegg ikke har mye å si, er på en diesel-motor  Osteaktig

Med dette Electromotive HPX (og HPV) anlegget dro motoren utrolig mye bedre fra bunn enn mye av fordelerne jeg prøvde.

Ikke er det vanskelig å montere heller, og det er et "stand-alone" anlegg som du ikke trenger noen datamaskin for å sette opp. Eneste du trenger er et triggerhjul og en føler. Skal du utnytte anlegget enda bedre kan du montere map-føler i tillegg.
Dessuten er jo dette et direct-hit -anlegg med egne coiler som også tenner på 180 grader motsatt side for å brenne plugg ren.
Det har også justerbar dobbel turtallsperre.

Disse justeringene og mulighetene du har med dette tenningsanlegget er noe som MSD-anleggene og Mallory-anleggene mangler, men er meget vesentlig for hvordan motor fungerer på HELE turtallsregisteret.

Electromotive HPV og HPX -anleggene er ikke lenger i produksjon, men selges av og til på bla. Ebay for mellom 1-2 lapper.
En nyere versjon av anlegget her heter Electromotive XDI, men her mener jeg at du må bruke software og datamaskin.
Her en link til anlegget : http://www.electromotive-inc.com/pdf_files/hpXv2.pdf .  http://www.racetep.com/hpxpage.html


* hpx1074340907.jpg (29.4 KB. 882x721 - vist 294 ganger.)


* hpx_kit.jpg (7.22 KB, 360x245 - vist 304 ganger.)
« Siste redigering: mars 31, 2012, 20:43:45 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 11
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!