oktober 31, 2024, 00:00:35 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 38 39 [40] 41 42 ... 47
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Stropping av bil på henger  (Lest 518989 ganger)
Even Kirknes
Supermedlem
*****
Innlegg: 795
Bosted: Midt utpå ett jorde, i gamle Andebu kommume, nå Sandefjord



Vis profil
« Svar #1170 på: januar 07, 2014, 22:30:43 pm »


Mange kokker og jævla mye søl på denna tråden gitt. Det er ikke no firkanta fasit på detta problemet. Å drikke litt før man kjører kan være like bra som å være helt edru. Hvor mye man kan drikke kommer an på type bil, veistandar på strekningen, føreforhold, osv. Å sammenligne med hvor mye som kan drekkes om man skal føre båt er tullete, for det er ikke sammenligningsbart med bil. (Helt annet type ratt på en båt sammenliknet med bil).

Godt Nytt Stroppeår!
Jaggu skal jeg fortsette å stroppe som jeg har gjort i alle år, for jeg har ikke mista noe som jeg har frakta ennå. Og har stort sett ikke vært sinke eller rundingsbøye i trafikken heller. Men siden du har så jævla greie på det, så burde du dra rundt i landet og holde stroppekurs, for de som holder disse i dag og har mange års erfaring er tydeligvis tullinger i dine øyne.
Men har ett spørsmål til deg: hvis man har en kasse som veier 50kg og en som veier 5tonn plassert på en plan og man skrer planen mer og mer feks sideveis. Hvem vil falle av først? Ingen av kassene er stroppet i dette tilfelle.
Loggført
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #1171 på: januar 07, 2014, 22:49:22 pm »

De faller samtidig i.h.t. Klasse 2 boka.
Loggført

1961 T1 - Custom
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #1172 på: januar 08, 2014, 00:20:00 am »

De som stropper etter boka er lure - for da kan de ikke bli "tatt" for noe.

De som hevder at boka er beste metode rent fysisk - de må gjerne hevde det. Og det kan sikkert stemme for en gitt kombinasjon av hengervekt, hengerfjæring, bilvekt, bilfjæring og eskitasjonsforløp... men de som vil ha et forutsigbart system ville stemt på stum last.
« Siste redigering: januar 08, 2014, 00:23:41 am av JTWE » Loggført
RødeBaron
Supermedlem
*****
Innlegg: 1504
Bosted: Vevang



Vis profil WWW
« Svar #1173 på: januar 08, 2014, 01:19:37 am »

Hei, jeg er Røde Baron, jeg stropper stumt.

Loggført



original buddie                  Bugbuddies.no
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1174 på: januar 08, 2014, 02:01:57 am »

Hugs å føra da inn på CVen din Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
RødeBaron
Supermedlem
*****
Innlegg: 1504
Bosted: Vevang



Vis profil WWW
« Svar #1175 på: januar 08, 2014, 02:38:06 am »

nei tistlo, det fører kun til debatt, og en stroppediskusjon er ikke det en vil gå innpå i en jobbsøkersituasjon.. greit å bli ferdig kjapt.

stropper stumt fordi jeg er en kontrollfreak..    men når det er sagt så er begge metoder bra nok.

stropp nytt år.
Loggført



original buddie                  Bugbuddies.no
Even Kirknes
Supermedlem
*****
Innlegg: 795
Bosted: Midt utpå ett jorde, i gamle Andebu kommume, nå Sandefjord



Vis profil
« Svar #1176 på: januar 08, 2014, 10:40:22 am »

De faller samtidig i.h.t. Klasse 2 boka.
Riktig. De faller av samtidig.
Loggført
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #1177 på: januar 08, 2014, 10:45:32 am »


Denne er egentlig ikke relatert til tema...men den er jo stroppet. Utover det er den utrolig ..... svensk.



* renault.jpg (74.71 KB, 800x600 - vist 459 ganger.)
Loggført

SCREWDRIVER #2
Even Kirknes
Supermedlem
*****
Innlegg: 795
Bosted: Midt utpå ett jorde, i gamle Andebu kommume, nå Sandefjord



Vis profil
« Svar #1178 på: januar 08, 2014, 11:00:21 am »

De som stropper etter boka er lure - for da kan de ikke bli "tatt" for noe.

De som hevder at boka er beste metode rent fysisk - de må gjerne hevde det. Og det kan sikkert stemme for en gitt kombinasjon av hengervekt, hengerfjæring, bilvekt, bilfjæring og eskitasjonsforløp... men de som vil ha et forutsigbart system ville stemt på stum last.
Delevis rett, men om "lasset" flytter seg hvis du skulle være uheldig, må du regne med at de belønner deg med ei bot for ikke å ha sikret lasset tilstrekkelig. Det skal ikke flytte på seg uansett. Derfor er minste kravet det som står i lovboka, men hindrer deg ikke å stroppe utover dette. Men de som velger og ikke stroppe etter minste kravet har bare usansynlig bedre råd enn oss andre for de behøver ikke være uheldige, bare bli stoppet for å få belønning fra den norske stat. Og ved ett uhell få førerkortet automatisk beslaglagt. Men selvfølgelig viktigere og vise at du tror du vet bedre enn myndighetene, enn å beholde førerkortet.
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #1179 på: januar 08, 2014, 11:31:40 am »

Hvordan foretrekker du å frakte to tonn med våt sand Even? Du har to alternativer, enten å fylle det inn gjennom takluka på en Range Rover av gammel årgang, selvfølgelig stroppet i hjulene. Eller i ei kasse (som veier det samme som bilen) stroppet rett i planet?
Og glem å kjøre dette på en svintung lastebil, du skal kjøre det på en henger med egenvekt 600 kg.

Hvilken av disse alternativene foretrekker du å ta elgtesten med?

PS Jeg så Hellik Teigen frakte masse flatklemte bilvrak i fjor høst, han lå ann til en saftig bot...
Loggført

Speed is no substitute for direction
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #1180 på: januar 08, 2014, 12:00:18 pm »

"I lasterom som er avgrenset både til sidene og oppover, kan kjøretøy som er plassert mellom andre kjøretøyer transporteres uten å være surret, men stengning av et slik plassert kjøretøy er nødvendig"

Står dette stille når uhellet er ute? Kan man straffes for å følge bestemmelsene?







Loggført
Even Kirknes
Supermedlem
*****
Innlegg: 795
Bosted: Midt utpå ett jorde, i gamle Andebu kommume, nå Sandefjord



Vis profil
« Svar #1181 på: januar 08, 2014, 13:58:17 pm »

Hvordan foretrekker du å frakte to tonn med våt sand Even? Du har to alternativer, enten å fylle det inn gjennom takluka på en Range Rover av gammel årgang, selvfølgelig stroppet i hjulene. Eller i ei kasse (som veier det samme som bilen) stroppet rett i planet?
Og glem å kjøre dette på en svintung lastebil, du skal kjøre det på en henger med egenvekt 600 kg.

Hvilken av disse alternativene foretrekker du å ta elgtesten med?

PS Jeg så Hellik Teigen frakte masse flatklemte bilvrak i fjor høst, han lå ann til en saftig bot...
[/quote
Regelverket er uhyre enkelt der. Sand, grus osv har godkjent sikring med pressenning eller nett slik at lass ikke skal falle av. Dette er det ingen som følger, men hvis du har ett lass med pukk og det kommer en stein fra lasset og treffer bilen bak såer du faktisk erstattningspliktig. Og en stein kan "fly" langt hvis du holder 60km i timen. At ei pressening holder ved en velt vet vi jo at den ikke gjør, men velter du, eller lasset flytter seg kan jeg forsikre deg om at de høye herrer belønner deg med bot, for uansett argument du har bøtelegger de deg om ikke andre paragrafer, etter paragraf 3. Den bryter du med glans. ]
Loggført
Even Kirknes
Supermedlem
*****
Innlegg: 795
Bosted: Midt utpå ett jorde, i gamle Andebu kommume, nå Sandefjord



Vis profil
« Svar #1182 på: januar 08, 2014, 14:06:19 pm »

"I lasterom som er avgrenset både til sidene og oppover, kan kjøretøy som er plassert mellom andre kjøretøyer transporteres uten å være surret, men stengning av et slik plassert kjøretøy er nødvendig"

Står dette stille når uhellet er ute? Kan man straffes for å følge bestemmelsene?








Ja desverre. Du kan spørre mange langtransport sjåfører om det. Dette har vært tatt til retten mer enn en gang, og konklusjonen har vært at lasset ikke er tilfredstillende sikret. For en forsrift slår i en annen osv, og det koker ned til tolkningspørsmål, som de forskjellige etatene, har klare rettningslinjer på hvordan de skal tolkes.
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #1183 på: januar 08, 2014, 14:17:56 pm »

Så moralen er at så lenge lasten sitter fast på hengeren så havner man ikke i retten. Følger man reglene, og noe løsner, så kan hva som helst skje.

Dette er nøyaktig det samme som det med å kjøre etter forholdene, skjer det noe har du gjort feil.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Even Kirknes
Supermedlem
*****
Innlegg: 795
Bosted: Midt utpå ett jorde, i gamle Andebu kommume, nå Sandefjord



Vis profil
« Svar #1184 på: januar 08, 2014, 14:35:13 pm »

Så moralen er at så lenge lasten sitter fast på hengeren så havner man ikke i retten. Følger man reglene, og noe løsner, så kan hva som helst skje.

Dette er nøyaktig det samme som det med å kjøre etter forholdene, skjer det noe har du gjort feil.
Idiotisk, men ja desverre. Vet at bare noen få år bakover, så var det obligatorisk og beslaglegge førerkortet til lastebilsjåføren ved uhell, fordi om regelverket var fulgt. Og regelverket om stropping av lass er likt på liten og stor bil. Akkurat som pr defenisjon er en caravelle med henger ett vogntog, akkurat som en lastebil med henger er det.
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #1185 på: januar 08, 2014, 14:49:57 pm »

Så moralen er at så lenge lasten sitter fast på hengeren så havner man ikke i retten. Følger man reglene, og noe løsner, så kan hva som helst skje.

Dette er nøyaktig det samme som det med å kjøre etter forholdene, skjer det noe har du gjort feil.
Idiotisk, men ja desverre. Vet at bare noen få år bakover, så var det obligatorisk og beslaglegge førerkortet til lastebilsjåføren ved uhell, fordi om regelverket var fulgt. Og regelverket om stropping av lass er likt på liten og stor bil. Akkurat som pr defenisjon er en caravelle med henger ett vogntog, akkurat som en lastebil med henger er det.

Takk for bidraget, jeg fikk meg en aha opplevelse der gitt.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Even Kirknes
Supermedlem
*****
Innlegg: 795
Bosted: Midt utpå ett jorde, i gamle Andebu kommume, nå Sandefjord



Vis profil
« Svar #1186 på: januar 08, 2014, 20:20:32 pm »

Men vær også oppmerksom på at hvis turen innbefatter ferjetur så skal bilen stroppes etter reglene for sjøreise, opfylles senest på kaia. Er det ikke gjort kan faktisk tollere, sjøfartverket, politiet, mannskapet på ferja eller biltilsynet nekte deg overfart. Ikke mange steder dette blir gjort, men hvis du skal over med strømstad ferja, så vær klar over at det er en nidkjær jævel i det svenske kystfartverket, som er paragrafrytter, og nekter deg lett vidre ferd hvis du ikke gjør som han sier. Nekter du, slutter reisen din der og da den veien. Han sjekker også om du tilfredstiller kravet langs vei, og har myndighet til og nekte deg å kjøre vidre også på veien.
Så velkommen til problemene som langtransport sjåførene har daglig, og har hatt lenge.

Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #1187 på: januar 08, 2014, 20:30:28 pm »

"I lasterom som er avgrenset både til sidene og oppover, kan kjøretøy som er plassert mellom andre kjøretøyer transporteres uten å være surret, men stengning av et slik plassert kjøretøy er nødvendig"

Står dette stille når uhellet er ute? Kan man straffes for å følge bestemmelsene?








Ja desverre. Du kan spørre mange langtransport sjåfører om det. Dette har vært tatt til retten mer enn en gang, og konklusjonen har vært at lasset ikke er tilfredstillende sikret. For en forsrift slår i en annen osv, og det koker ned til tolkningspørsmål, som de forskjellige etatene, har klare rettningslinjer på hvordan de skal tolkes.


Men da finnes det jo noen andre regler som overgår tidligere nevnte - og hvor står disse? Dette gjør meg litt nsygjerrig... selv om det er på siden av hvordan biler skal stroppes på henger.
Loggført
Even Kirknes
Supermedlem
*****
Innlegg: 795
Bosted: Midt utpå ett jorde, i gamle Andebu kommume, nå Sandefjord



Vis profil
« Svar #1188 på: januar 08, 2014, 20:54:52 pm »

Er ikke alt som er best på nett. For å få fullstendig oversikt der, burde du ta kontakt med veidirektoratet og kjøpe forsriftboka om stropping. Men med tolknings suplemanget. Den er vel på ca 300 sider. Men om lasset flytter seg, så bryter du paragraf 3 i veitrafikkloven HVA regelen så det koster etter. Det er den strengeste paragrafen og den slår ihjel alle andre. Her som over alt ellers så er det strengeste paragraf som gjelder. I så godt som alle førerkort beslag i dette landet er det vist til at paragraf 3 ikke er ivaretatt. Står mange andre paragrafer også i de forskjellige tilfellene, men paragraf 3 er så å si alltid med. Så du må gjerne kverulere så mye du vil her, men du kommer ikke noe vei med det.
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #1189 på: januar 08, 2014, 21:07:32 pm »

Det står eksplisitt andre steder enn i nevnte paragraft at last ikke skal kunne falle av.

§ 3.Grunnregler for trafikk.
Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.
Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.
0    Endret ved lov 4 juli 1991 nr. 49.


Denne er ikke isolert for lastsikring - men gjelder som en generell regel som går på alt i trafikken. Og det er ikke for å kverulere, men for å forstå regelverket.

Sikring av last dekkes av følgende:

§ 3-2.Plassering og sikring av gods
3.    Godset skal være sikret slik at det ikke volder skade eller fare, sleper på vegen, faller av kjøretøyet eller framkaller unødig støy.

§ 3-3.Nærmere om sikring av gods
2.    Under transport skal gods på kjøretøy være sikret slik at ingen del av godset kan forskyve seg eller falle av.
Sikring skal minst kunne tåle følgende krefter:
a)    Framover langs kjøretøyet: Kraft lik hele godsets vekt.
b)    Bakover og på tvers av kjøretøyet: Kraft lik halve godsets vekt.
c)    Framover langs tilhenger trukket av traktor eller motorredskap som er konstruert for fart ikke over 30 km/t: Kraft lik halve godsets vekt.
Gods skal være sikret ved låsing, stenging eller surring eller ved kombinasjon av disse metoder. Gods kan være sikret på annen måte hvis det ved beregninger eller praktiske prøver kan sannsynliggjøres at den anvendte metode oppfyller kravene i denne paragraf.
Hvis det er mulig på grunn av godsets beskaffenhet og dimensjoner, skal surring på kjøretøy med åpent godsrom anbringes innenfor sidelemmer eller liknende. Er dette ikke mulig, må alle deler av surringen være festet slik at løse ender ikke kan skade annen trafikant.


§ 23.Ansvar for kjøretøyets stand m.m.
Før kjøringen begynner, skal føreren forvisse seg om at kjøretøyet er i forsvarlig og forskriftsmessig stand og at det er forsvarlig og forskriftsmessig lastet. Han skal sørge for at kjøretøyet også under bruken er i forsvarlig stand og forsvarlig lastet.
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #1190 på: januar 08, 2014, 21:12:29 pm »

Nevnte EU-regler er grei referanse; de norske er en adopsjon: kapittel 7.11. Transport of cars, vans and small
trailers.

http://ec.europa.eu/transport/road_safety/vehicles/doc/cargo_securing_guidelines_en.pdf#
Loggført
Even Kirknes
Supermedlem
*****
Innlegg: 795
Bosted: Midt utpå ett jorde, i gamle Andebu kommume, nå Sandefjord



Vis profil
« Svar #1191 på: januar 08, 2014, 21:33:26 pm »

Det står eksplisitt andre steder enn i nevnte paragraft at last ikke skal kunne falle av.

§ 3.Grunnregler for trafikk.
Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.
Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.
0    Endret ved lov 4 juli 1991 nr. 49.


Denne er ikke isolert for lastsikring - men gjelder som en generell regel som går på alt i trafikken. Og det er ikke for å kverulere, men for å forstå regelverket.

Sikring av last dekkes av følgende:

§ 3-2.Plassering og sikring av gods
3.    Godset skal være sikret slik at det ikke volder skade eller fare, sleper på vegen, faller av kjøretøyet eller framkaller unødig støy.

§ 3-3.Nærmere om sikring av gods
2.    Under transport skal gods på kjøretøy være sikret slik at ingen del av godset kan forskyve seg eller falle av.
Sikring skal minst kunne tåle følgende krefter:
a)    Framover langs kjøretøyet: Kraft lik hele godsets vekt.
b)    Bakover og på tvers av kjøretøyet: Kraft lik halve godsets vekt.
c)    Framover langs tilhenger trukket av traktor eller motorredskap som er konstruert for fart ikke over 30 km/t: Kraft lik halve godsets vekt.
Gods skal være sikret ved låsing, stenging eller surring eller ved kombinasjon av disse metoder. Gods kan være sikret på annen måte hvis det ved beregninger eller praktiske prøver kan sannsynliggjøres at den anvendte metode oppfyller kravene i denne paragraf.
Hvis det er mulig på grunn av godsets beskaffenhet og dimensjoner, skal surring på kjøretøy med åpent godsrom anbringes innenfor sidelemmer eller liknende. Er dette ikke mulig, må alle deler av surringen være festet slik at løse ender ikke kan skade annen trafikant.


§ 23.Ansvar for kjøretøyets stand m.m.
Før kjøringen begynner, skal føreren forvisse seg om at kjøretøyet er i forsvarlig og forskriftsmessig stand og at det er forsvarlig og forskriftsmessig lastet. Han skal sørge for at kjøretøyet også under bruken er i forsvarlig stand og forsvarlig lastet.


Har ikke sagt at paragraf 3 er isolert mot stropping, for det vet jeg mer enn middels godt. Jeg er født og oppvokst med veitrafikkloven i huset, med en mor som sjåførlærer siden 70 tallet, en far og en storebror som er og har vært yrkessjåfører og 25år som sjåfør/yrkessjåfør. Så har vel satt meg litt mer enn middels inn i dette. Pluss all erfaring med etatene når det gjelder dette. Ikke tru at dissa som har laga dette regelverket ikke kan jobben sin, for den er utarbeidet med hjelp av bransjene som er mest borti detta. De fleste som har vært med der har nok rygga mer i livet sitt enn de fleste her inne har kjørt fremover både med og uten lass. Men hvis du vil skjønne lovverket hvorfor melder du deg ikke på ett stroppekurs som blir arrangert rundt om i landet, og stiller dem alle mulige spørsmål, har aldri hørt de er svar skyldig. Og gidd og få papirutgaven av forskriftene i stedet for nett. Lovdata er bra, men ikke bra nok.
Loggført
Even Kirknes
Supermedlem
*****
Innlegg: 795
Bosted: Midt utpå ett jorde, i gamle Andebu kommume, nå Sandefjord



Vis profil
« Svar #1192 på: januar 08, 2014, 21:47:35 pm »

Nevnte EU-regler er grei referanse; de norske er en adopsjon: kapittel 7.11. Transport of cars, vans and small
trailers.

http://ec.europa.eu/transport/road_safety/vehicles/doc/cargo_securing_guidelines_en.pdf#
Hvis du ser på hele eu direktivet som omhandler stropping, så er det på mellom 1200-1500 sider. Trur du at loverket er mye mer omfattene enn det vi får?? Utgavene som ligger på nett og de vi får kjøpt er sterkt reduserte og er minstekrava til stropping.
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #1193 på: januar 08, 2014, 22:34:19 pm »

Jeg ser at det er guidelines - og vet så klart at det ligger mye mer bak.

Sikker lasting handler om fysikk - det også denne tråden handler om. Og konklusjonen består i mine øyne - stum lasting er det beste.
Stroppe i hjulene er godt nok så lenge man ikke havner i vanskelige situasjoner. Alt er godt nok til det ikke er er det plutselig...


Loggført
Even Kirknes
Supermedlem
*****
Innlegg: 795
Bosted: Midt utpå ett jorde, i gamle Andebu kommume, nå Sandefjord



Vis profil
« Svar #1194 på: januar 08, 2014, 22:59:51 pm »

Jeg ser at det er guidelines - og vet så klart at det ligger mye mer bak.

Sikker lasting handler om fysikk - det også denne tråden handler om. Og konklusjonen består i mine øyne - stum lasting er det beste.
Stroppe i hjulene er godt nok så lenge man ikke havner i vanskelige situasjoner. Alt er godt nok til det ikke er er det plutselig...




Og igjen da, som jeg skrev i første innlegget, stropp MINST etter krava, ingen nekter deg og stroppe chassiet i tillegg, men kravet er på 2 hjul. Hvis du driter i kravet er du idiot for det er å erte på seg bøter. Det ER du som avgjør hvor mye du vil stroppe bilen UTOVER kravet, men mitt råd er at du stropper nok til at det du frakter ikke flytter seg, eller detter av plan uansett hva som skjer. Da får du minst mulig trøbbel med etatene som faktisk sitter med makta på om du får kjøre vidre eller hvis det er mulig. De bestemmer også om du mister førerkortet eller ikke. Ha det i bakhue så går det så meget bedre skal du se
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #1195 på: januar 08, 2014, 23:55:00 pm »

Even: jeg er helt enig med deg. Stropp så man ikke blir tatt for å ha gjort noe galt. Men vit hva som er riktig også - og ikke tro at siden hjulene sitter fast er det likegyldig at det danser et tonn halvannet stål oppå fjøringen sin... Det er hva tråden egentlig handler om.

Mon tro hva slags pappeske Amazon bruker - på tide å oppgradere tråden?

http://e24.no/bil/her-leverer-amazon-bil-i-pappeske/22708631

Loggført
Landmann
Medlem
***
Innlegg: 136
Bosted: Ved en fjord i nord

Det du eier det eier deg!


Vis profil

« Svar #1196 på: januar 09, 2014, 00:36:05 am »

Det er et helt ukjent begrep som noen referer til her "å stroppe etter minstekravet".

Kontrollmyndighetene forholder seg til førerplikten hva angår kontroll før oppstart og under kjøring med  motorvogn.

Vegtrafikkloven sier i § 23
Før kjøringen begynner, skal føreren forvisse seg om at kjøretøyet er ..... forsvarlig og forskriftsmessig lastet. Han skal sørge for at kjøretøyet også under bruken er ..... forsvarlig lastet.


I praksis skulle dette for eksempel kunne bety at hjulstropping skulle holde langt og lenge når du kjører rolig på E6'n rett nord for Oslo. Når du beveger deg over på svingete bygdeveger med telehiv og svinger - og Bobla, som du for anledningen har utstyrt med selvlaget takboks fylt opp av svigerfars elgkjøttruller i 75 kiloklassen, begynner å sette hele biltransporteren i pendling pga uavfjæret masse - og hele ekvipasjen ender i fronten på den møtende Amazonen - ja, da var du forsvarlig lastet på Grünerløkka, men ikke i Hurdal i møtet med Amazonen.

Avslutningsvis: kontrollmyndigheten sier sjelden hva som er forsvarlig lasting; det er en føreravgjørelse. MEN de sier svært ofte hva som er uforsvarlig når uhellet er ute - naturlig nok!



Loggført

Då e' deinn 69-modellen berga frå rampen :-)
Det italofile med twin og aluminium hører et annet forum til!
Landmann
Medlem
***
Innlegg: 136
Bosted: Ved en fjord i nord

Det du eier det eier deg!


Vis profil

« Svar #1197 på: januar 09, 2014, 00:41:52 am »

Men vær også oppmerksom på at hvis turen innbefatter ferjetur så skal bilen stroppes etter reglene for sjøreise, opfylles senest på kaia. Er det ikke gjort kan faktisk tollere, sjøfartverket, politiet, mannskapet på ferja eller biltilsynet nekte deg overfart. Ikke mange steder dette blir gjort, men hvis du skal over med strømstad ferja, så vær klar over at det er en nidkjær jævel i det svenske kystfartverket, som er paragrafrytter, og nekter deg lett vidre ferd hvis du ikke gjør som han sier. Nekter du, slutter reisen din der og da den veien. Han sjekker også om du tilfredstiller kravet langs vei, og har myndighet til og nekte deg å kjøre vidre også på veien.
Så velkommen til problemene som langtransport sjåførene har daglig, og har hatt lenge.



Et godt eksempel på "godkjent stropping" i det ene tilfellet, men ikke i det andre; i fbm overfarten.

Men å presentere dette som et "problem" var å ta hardt i. Det hører med til planlegging av kjøreoppdraget å stroppe etter 'worst case'  Blunker
Loggført

Då e' deinn 69-modellen berga frå rampen :-)
Det italofile med twin og aluminium hører et annet forum til!
Lars Bratteng
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1156
Bosted: Son -Oslo Fjorden Perle


Senkepøbel


Vis profil
« Svar #1198 på: januar 09, 2014, 01:21:50 am »

Landmann- det er jo bare ett teit eksempel. Hvis du ekvipasjen begynner og slenge og du krasjer i en amason. Det har ikke direkte noe med stroppinga de. Det har noe med åssen du kjører. Og da er du inne på paragraf 3. H-A-V Hensynsfullt - Aktpågivende - Varsomt.

Det er det samme som å si at man har en bløtkake bak i bilen kjører rett frem på E6 i 100km/t for så og svinge inn på en svingete vei og fortsette i 100km/t og regne med at kaka er ok. Man må kjøre etter forholdene og hva man har i / lastet på bilen.
Loggført

Kjør Hardt Kjørt Stil, Kjør Turbo Boble Bil

79  - T2 Ratlooker Doka -Solgt
93 -  T4 Ratlooker Multivan - Solgt
68 -  T1 RatLooker med snurre
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #1199 på: januar 09, 2014, 01:36:36 am »

Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Sider: 1 ... 38 39 [40] 41 42 ... 47
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!