|
SplitMan
VSN
Supermedlem
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
|
« Svar #781 på: november 30, 2012, 18:11:16 pm » |
|
......snart 25.000 klikk på denne tråden! Helt konge!
Svenskene gjør det som kjent på sitt vis:
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
nobrakes
Supermedlem
Innlegg: 3454
Bosted: oppland
|
|
« Svar #782 på: november 30, 2012, 20:29:45 pm » |
|
......snart 25.000 klikk på denne tråden! Helt konge!
Svenskene gjør det som kjent på sitt vis:
er stumt stroppa denne da sikkert det beste å kjøre med det vel ??
|
|
|
Loggført
|
If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
|
|
|
Rocket-Racing
Supermedlem
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold
|
|
« Svar #783 på: desember 04, 2012, 00:00:05 am » |
|
Det er ikke lett, men som ihuga tilhenger av stropping i chassis må jeg innrømme mine synder.. Hentet en bil i går, stroppet glad og fornøyd fronten i traversen (ikke VW) men når det kom til bakparten gjorde kombinasjonen av bil og henger det umulig å få stroppet ned bilen på en fornuftig/trygg måte. Så det ble hjulstropping! Til min store forundring kjørte jeg helt fra Elverum til Vestfold uten at bilen datt av Fra spøk til alvor.. Som nevnt tidligere, vi diskuterer ikke hva som fungerer men hva som er best. Selv er jeg overbevist om at en stumt stroppet bil er tingen, men det er ikke dermed sagt at fornuftig stropping i hjulene er livsfarlig. Det er bare så utrolig mye rar hjulstropping å se, mye direkte skummelt. Moralen? Stropp på den måten som er tryggest der og da uavhengig av hvilken teori du er tilhenger av. Og kjør pent
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
|
« Svar #784 på: desember 04, 2012, 01:59:14 am » |
|
sidan svensker vart nevnt oppi her,
her er ein an svensk patent på stropping(og bilfrakting)
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #785 på: desember 04, 2012, 10:05:05 am » |
|
sidan svensker vart nevnt oppi her,
her er ein an svensk patent på stropping(og bilfrakting)
Nice.. BV202
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
justandy
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 1110
Bosted: moss
stæsj hore og hard barket senkepøbel
|
|
« Svar #786 på: desember 05, 2012, 22:49:45 pm » |
|
greit å huske på med hjul stropping. ha stroppen litt over halveis ( 4-5cm) på hjulet. stram gjerne så du ser at hjulet blir presset litt inn. har du da stroppet 4 hjul, da kan du nok kjøre rally med den uten at bilen den detter av.
har hentet noen racing lamborghinier som det finnes mindre en 20 av hver og de vil du ikke miste(koster like mye som en enebolig med sjøglimt langs oslofjorden). har hatt harde nedbremsinger uten at de har flyttet seg en mm og de bilene står i fri, da de ikke har godt å henge på giret.
|
|
|
Loggført
|
Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
|
|
|
Lars Bratteng
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 1156
Bosted: Son -Oslo Fjorden Perle
Senkepøbel
|
|
« Svar #787 på: desember 19, 2012, 21:49:33 pm » |
|
Kravet til stropping av bil på henger eller lastebil er at det skal festes med 4 punkter. vis du stropper i 1 hjul så er stroppen festet foran hjulet og bak hjulet med grime/rundslyng. da er det 2 punkter. Du gjentar prossesen og fester de andre hjulet på andre siden av akselen du nettopp festet 2 punkter til.
Da har du pr def. stroppet etter loverket som staten har utarbeidet. Om det er det de mente med 4 punkter vites ikke men du er ihvertfall innenfor lovverket.
|
|
|
Loggført
|
Kjør Hardt Kjørt Stil, Kjør Turbo Boble Bil
79 - T2 Ratlooker Doka -Solgt 93 - T4 Ratlooker Multivan - Solgt 68 - T1 RatLooker med snurre
|
|
|
vespaape
Seniormedlem
Innlegg: 261
Bosted: utom Trondheim
Mopeden min
|
|
« Svar #788 på: desember 19, 2012, 23:32:50 pm » |
|
Hvor står det at bil skal festes med fire punkter?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
SplitMan
VSN
Supermedlem
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
|
« Svar #789 på: januar 08, 2013, 14:41:41 pm » |
|
"Stropping av bil på henger" er som kjent et brennhett tema (naturlig nok - hva er vel viktigere?)- også i det store utland... Her er et par eksempler på det: USA: En Texaner dro nettopp hjem en buss som har ligget opp-ned i 30 år, ergo rustfri i bånn og perfekt for spleising med en "vanlig buss" som er omvendt... Denne hengertransporten gir begrepet "stum last" ny mening...føler jeg:
wupsidedown.jpg (141.31 KB. 800x600 - vist 656 ganger.) SVERIGE: En Boxerville-supporter klager på forumet for å ha blitt bøtlagt "1000kr pr km" for å ha kjørt med 36% overlast på sin enakslede henger... Spør du meg, burde boten vært det dobbelte for svenskevarianten av hjulstropping - helt villt.
svensk.jpg (104.73 KB. 1024x576 - vist 700 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
|
SplitMan
VSN
Supermedlem
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
|
« Svar #791 på: januar 09, 2013, 16:27:40 pm » |
|
Interessant produkt det der... I forhold til at bilen skal sitte fast i hengeren, så er den der genial og helt topp. Men - i forhold til å sikre gode kjøreegenskaper ved å sikre at lasten ikke beveger seg under kjøring - så er de der akkurat like håpløse som "vanlig" hjulstropping.
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
|
« Svar #792 på: januar 09, 2013, 17:07:40 pm » |
|
Ble stoppet i kontroll med slike og fikk skryt av Statens biltilsyn. Har enda til gode å oppleve dårlige kjøreegenskaper. -BB-
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Jærva
|
|
« Svar #793 på: januar 09, 2013, 21:37:46 pm » |
|
Redneck-løsning ... (type baktung)
|
|
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #794 på: januar 10, 2013, 02:12:01 am » |
|
Har blitt stoppet i kontroll av Statens biltilsyn. Har enda til gode å oppleve egenskaper.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
BERGER
|
|
« Svar #795 på: januar 10, 2013, 09:17:44 am » |
|
Mulig det har vært oppe før, men gidder ikke bla igjennom 27 sider med preik..
Hvor kan man få kjøpt gode stropper? Tenker både på stropper som funker til å stroppe bilen stumt og riktige "hjul grimer". Mange av de kraftige stroppene er så lange på "jekkedelen" at det blir for skrå vinkel til å stroppe stumt.
|
|
|
Loggført
|
This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
jaru
Supermedlem
Innlegg: 675
Bosted: strømmen
|
|
« Svar #796 på: januar 10, 2013, 16:10:48 pm » |
|
Mulig det har vært oppe før, men gidder ikke bla igjennom 27 sider med preik..
Hvor kan man få kjøpt gode stropper? Tenker både på stropper som funker til å stroppe bilen stumt og riktige "hjul grimer". Mange av de kraftige stroppene er så lange på "jekkedelen" at det blir for skrå vinkel til å stroppe stumt.
Mandagsklubben bruker disse fra Würth og vi har ikke mista en eneste bil hittil, enda vi stropper i hjula
|
if it works don`t fix it Member of mandagsklubben
|
|
|
vespaape
Seniormedlem
Innlegg: 261
Bosted: utom Trondheim
Mopeden min
|
|
« Svar #797 på: januar 10, 2013, 18:33:04 pm » |
|
Transportutstyr på skedsmokorset har alt innen lastsikkrings utstyr. Lager også på mål. Gode priser. www.transportutstyr.no
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Lars Bratteng
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 1156
Bosted: Son -Oslo Fjorden Perle
Senkepøbel
|
|
« Svar #798 på: januar 10, 2013, 23:57:14 pm » |
|
For deg Berger, som bor i Moss. Kan jo snakke med Bergingsmatriell, Atle Havik og Lars Christian som driver, eller så har du Saferec på Gjerdrum som også selger utstyr innen bilberging fra stropper til grimer, kjetting etc
|
|
|
Loggført
|
Kjør Hardt Kjørt Stil, Kjør Turbo Boble Bil
79 - T2 Ratlooker Doka -Solgt 93 - T4 Ratlooker Multivan - Solgt 68 - T1 RatLooker med snurre
|
|
|
BERGER
|
|
« Svar #799 på: januar 10, 2013, 23:58:28 pm » |
|
For deg Berger, som bor i Moss. Kan jo snakke med Bergingsmatriell, Atle Havik og Lars Christian som driver, eller så har du Saferec på Gjerdrum som også selger utstyr innen bilberging fra stropper til grimer, kjetting etc
Genialt, Atle kjenner jeg jo!
|
|
|
Loggført
|
This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Jalle
Supermedlem
Innlegg: 1049
Bosted: Lørenskog
Klubbløs #006
|
|
« Svar #800 på: januar 12, 2013, 15:22:54 pm » |
|
For deg Berger, som bor i Moss. Kan jo snakke med Bergingsmatriell, Atle Havik og Lars Christian som driver, eller så har du Saferec på Gjerdrum som også selger utstyr innen bilberging fra stropper til grimer, kjetting etc
Genialt, Atle kjenner jeg jo! Hjulsurringer med gummiklosser http://www.transportutstyr.no/no/c-224-Hjulsurringer.aspx Disse syns jeg er geniale, følger hjulbanen og man slipper å ta hensyn til bremserør og slikt. Har dratt bil på henger en god del mil med disse. Lengste transporter er til Belgia, begge bilene og bussen kom da trykt frem.
|
|
|
Loggført
|
All klaring er god klaring, tut og kjør !! ©
|
|
|
nobrakes
Supermedlem
Innlegg: 3454
Bosted: oppland
|
|
« Svar #801 på: januar 12, 2013, 16:04:23 pm » |
|
jeg har brukt, og bruker fortsatt disse :Kompl. hjulsurr. 35 mm spesial m/strømpe Art.nr. 801235 har ikke hatt noen problemer med de, og bilen sitter godt fast.
|
|
|
Loggført
|
If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
|
« Svar #803 på: februar 27, 2013, 14:46:45 pm » |
|
men; vert da so mykje bedre om han strammar med kjetting på tilsvarande måte då? vil jo fortsatt ikkje kunna halda igjen 26tonn, vist han ikkje stropper rundt endane på bjelkane? ser jo ut til å vera ein relativt solid stålvegg frampå trallo og
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Gubben til Tulla
Medlem
Innlegg: 112
Bosted: Arendal
En orginal bil er et greit restaurerings objekt.
|
|
« Svar #804 på: februar 27, 2013, 17:08:51 pm » |
|
Stålet gnager på stroppene og antagelig før han når Kristiansand så har han ingen stropper på lasten.Kjettinger derimot vil holde en smule lenger.
|
|
|
Loggført
|
Eneste erstattning for sylindervolum er MERE sylindervolum.
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #805 på: februar 28, 2013, 16:09:33 pm » |
|
hvis folk fortsatt har så døde nærveceller i kroppen att de ikke klarer å levere signaler til hjernen om att bil stroppet i hjulene (med avstemt fjøring som fungerer) faktisk funker mye bedre i praksis enn stumt montert , blir jeg litt skremt.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Bjørnar
|
|
« Svar #806 på: februar 28, 2013, 19:49:02 pm » |
|
Morro å se at selv om man er borte fra forumet en periode, så er det ihvertfall liv i denne tråden...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Rocket-Racing
Supermedlem
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold
|
|
« Svar #807 på: februar 28, 2013, 19:54:39 pm » |
|
Morro å se at selv om man er borte fra forumet en periode, så er det ihvertfall liv i denne tråden...
Og akkurat det er ganske flaut.. Den burde vært lagt død på side 1. Får håpe det ikke er for mange utenfor VW-miljøet som er her inne og leser
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Bjørnar
|
|
« Svar #808 på: februar 28, 2013, 19:55:27 pm » |
|
Morro å se at selv om man er borte fra forumet en periode, så er det ihvertfall liv i denne tråden...
Og akkurat det er ganske flaut.. Den burde vært lagt død på side 1. Får håpe det ikke er for mange utenfor VW-miljøet som er her inne og leser
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
SplitMan
VSN
Supermedlem
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
|
« Svar #809 på: mars 01, 2013, 10:32:34 am » |
|
Dette har vi snakket om - som en aktivitet på SCC....at vi skulle sjekke om bevegelig last vs stum last "er best" (IKKE hva som er lovlig).....vi tenker oss følgende oppleg:
En gammel Ford Transit med gode dekk, halvslitne dempere og en sprek motor....og en heftig slalomløype på bremsestrekka på SCC. Bilen og lasterommet er helt tomt - også laster vi inn en diger, løs, komplett V8-motor fra en 1956 Cadillac, med automatkasse (totalt ca 600 kg)....som vi legger løst, rett på gulvet, midt i lasterommet bak i Transiten, så lukker vi lastedørene - også konkurrerer vi med følgende 4 set-up:
1. "Løs last" - V8-motoren ligger helt løst og kan rulle fra side til side i lasterommet 2. "Litt løs last" - V8-motoren er festet i lasteromsgulvet med noen 1/2-meter lange kjettinger som gjør at motoren kan bevege seg ca en halvmeter, men ikke mere 3. "Litt løs, men dempet last" - Akkurat som i eksemplet ovenfor, men vi monterer en støtdemper på skrått ned i lastgulvet i hvert hjørne på motoren 4. "Stum last" - V8-motoren er boltet dønn fast rett i lasteromsgulvet
Hvilket av disse 4 set-up tror du greier korteste tid på slalomløypa?
|
|
« Siste redigering: mars 01, 2013, 10:51:57 am av SplitMan »
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
|