Lowlife
Supermedlem
Innlegg: 3524
Bosted: Det lille møkkastedet Siggerud.
|
|
« Svar #690 på: september 29, 2012, 21:02:04 pm » |
|
Hva var forresten status her? Er det fortsatt noen som med hånda på hjertet mener at hjulstropping er best?
Jeg velger å høre på bergerbrødrene. Det er vel ikke riktig at jeg, eller noen andre for den del, skal fortelle noen som gjør dette profesjonelt, hvordan de skal gjøre jobben sin. Dessuten nærmer det seg vel 10000 km for meg også, med hjulstropping, uten noe som kan ligne på uhell. Så det fungerer utmerket for meg, i alle fall.
|
|
|
Loggført
|
LP kontaktperson:tlf. 90746649. Æren deler jeg gjerne, men skylden er min alene. Ingenting er umulig, det "umulige" tar bare lengre tid. Freedom comes with a cool set of wheels. Member of LP,NO,MDR and SIM.
|
|
|
Rocket-Racing
Supermedlem
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold
|
|
« Svar #691 på: september 29, 2012, 21:32:30 pm » |
|
Det er vel ikke riktig at jeg, eller noen andre for den del, skal fortelle noen som gjør dette profesjonelt, hvordan de skal gjøre jobben sin. Nei, men det er kanskje mer riktig at resten av verden burde fortelle de som lager reglene i Norge hvordan de som gjør dette profesjonelt bør gjøre jobben sin Hvor langt man har kjørt med det ene og det andre uten problemer er relativt uinteressant. Med litt flaks kan man fint kjøre 50.000km med kun håndbrekket som sikkerhet, bilen detter ikke av til vanlig. Tro meg, det er nok av biler som blir kjørt kortere distanser på denne måten, gjerne fra karosseriverksteder til lakk osv. Det er den dagen man kommer ut for en uforutsett farlig situasjon man skulle ønske den satt litt bedre.. Hjulstropping gjort riktig fungerer fint det. Problemet er bare at man må forstå hvordan stroppene skal brukes, det er veldig lett å bruke slike stropper feil og sitte igjen med en falsk følelese av trygghet og en dårlig sikret last. VI DISKUTERER IKKE HVA SOM FUNGERER MEN HVA SOM ER BEST
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
nobrakes
Supermedlem
Innlegg: 3455
Bosted: oppland
|
|
« Svar #692 på: september 29, 2012, 21:44:42 pm » |
|
hvorfor fungerer det best å stroppe bilen død, i bunn på fjæring da ? eksempler på stropping på båt er jo ikke relevante, de er heller ikke stroppet i bunn på fjæring ser man lett på diversje videoer fra båter.. jernbanen stropper heller ikke stumt på biler såvidt jeg har sett, den tegninga som går igjen i denne tråden fra stomstropping siden, viser en kloss oppå en henger tydelig uten hverken fjærstopp, eller støtdemping..... eller for å trekke det enda litt lengre, hvorfor bygges skyskrapere med fjæring i fundamentet for å være sterkere ift f.eks jordskjelv jeg tviholder på min måte jeg å stropper i hjula, fordi jeg oppfatter kjøreturen som mer komfortabel og at hengeren oppfører seg absolutt best langs veien, jeg frakter heller ikke biler som har 80cm lange fjærer som gjør at karosseriet vingler fra side til side det får de som driver med US biler og offroad ta seg av
|
|
|
Loggført
|
If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
|
|
|
Cheron
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 4993
Bosted: Hijol - Andebu
Luftkjølt? Ja takk!
|
|
« Svar #693 på: september 29, 2012, 21:45:08 pm » |
|
Vent litt gutta! Popcornet er ikke ferdig enda!
|
|
|
Loggført
|
You'll never walk alone Proud member of Senkemafia'n
|
|
|
nobrakes
Supermedlem
Innlegg: 3455
Bosted: oppland
|
|
« Svar #694 på: september 29, 2012, 22:11:17 pm » |
|
Vent litt gutta! Popcornet er ikke ferdig enda! klar nå ?? sitter å venter jeg
|
|
|
Loggført
|
If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
|
|
|
Cheron
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 4993
Bosted: Hijol - Andebu
Luftkjølt? Ja takk!
|
|
« Svar #695 på: september 29, 2012, 22:12:01 pm » |
|
Vent litt gutta! Popcornet er ikke ferdig enda! klar nå ?? sitter å venter jeg Kjør på! Ble whisky å popcorn
|
|
|
Loggført
|
You'll never walk alone Proud member of Senkemafia'n
|
|
|
Pitt
Supermedlem
Innlegg: 1278
Bosted: Oppdal
oppdal så klart
|
|
« Svar #696 på: september 29, 2012, 22:26:25 pm » |
|
Stropping æ for Pingler d ! Gud vet korr mange mil å biler e ha kjørt ustroppet ! Popcorn æ jaggu godt ! Pitt
|
|
|
Loggført
|
E ha kasta mange sånne !
Tlf 90834700
|
|
|
Bugarella
Seniormedlem
Innlegg: 449
Bosted: Nere onnja
|
|
« Svar #697 på: september 29, 2012, 22:30:00 pm » |
|
Kjør på! Ble whisky å popcorn Er det best med single eller blended malt til popcorn....?
|
|
|
Loggført
|
Prinsesse Boblepott (1977) med kidsa Jekkpott (2002), Fullpott (2003) og Eksospott (2005), og folkevognbobla Gamle fru B (1963). Klikk på bildet over for å gå til bloggen min, Bugarella's garage, og besøk meg gjerne og lik siden min på Facebook: Bugarella facer garasjelivet.
|
|
|
Cheron
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 4993
Bosted: Hijol - Andebu
Luftkjølt? Ja takk!
|
|
« Svar #698 på: september 29, 2012, 22:33:03 pm » |
|
Kjør på! Ble whisky å popcorn Er det best med single eller blended malt til popcorn....? Ble Single for anledningen
|
|
|
Loggført
|
You'll never walk alone Proud member of Senkemafia'n
|
|
|
Rocket-Racing
Supermedlem
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold
|
|
« Svar #699 på: september 29, 2012, 22:34:57 pm » |
|
hvorfor fungerer det best å stroppe bilen død, i bunn på fjæring da ? eksempler på stropping på båt er jo ikke relevante, de er heller ikke stroppet i bunn på fjæring ser man lett på diversje videoer fra båter.. jernbanen stropper heller ikke stumt på biler såvidt jeg har sett, den tegninga som går igjen i denne tråden fra stomstropping siden, viser en kloss oppå en henger tydelig uten hverken fjærstopp, eller støtdemping..... eller for å trekke det enda litt lengre, hvorfor bygges skyskrapere med fjæring i fundamentet for å være sterkere ift f.eks jordskjelv jeg tviholder på min måte jeg å stropper i hjula, fordi jeg oppfatter kjøreturen som mer komfortabel og at hengeren oppfører seg absolutt best langs veien, jeg frakter heller ikke biler som har 80cm lange fjærer som gjør at karosseriet vingler fra side til side det får de som driver med US biler og offroad ta seg av Med fare for å gjenta.. Det er så enkelt som et envher annen tung ting i hele verden som skal fraktes på henger har ikke egen fjæring. Den jobben er det hengeren som tar. Men fordi man tilfeldigvis frakter en bil så er det greit at lasten lever sitt eget avfjærede liv på hengeren? Med sleng frem og tilbake, som er ganske vanlig på bilhenger (en annen diskusjon ), vil en stumt stroppet last følge bevegelsene til hengeren. Med fjærende last derimot er det forsinkelse i beveglsene til lasten og når hengeren skifter retning er ikke lasten klar over dette enda men kommer imot med full kraft. Lite gunstig. Artig å diskutere men det er egentlig lite igjen å si som ikke allerede er nevnt i denne tråden (som burde vært maks 1 side)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
nobrakes
Supermedlem
Innlegg: 3455
Bosted: oppland
|
|
« Svar #700 på: september 29, 2012, 23:04:24 pm » |
|
hvorfor fungerer det best å stroppe bilen død, i bunn på fjæring da ? eksempler på stropping på båt er jo ikke relevante, de er heller ikke stroppet i bunn på fjæring ser man lett på diversje videoer fra båter.. jernbanen stropper heller ikke stumt på biler såvidt jeg har sett, den tegninga som går igjen i denne tråden fra stomstropping siden, viser en kloss oppå en henger tydelig uten hverken fjærstopp, eller støtdemping..... eller for å trekke det enda litt lengre, hvorfor bygges skyskrapere med fjæring i fundamentet for å være sterkere ift f.eks jordskjelv jeg tviholder på min måte jeg å stropper i hjula, fordi jeg oppfatter kjøreturen som mer komfortabel og at hengeren oppfører seg absolutt best langs veien, jeg frakter heller ikke biler som har 80cm lange fjærer som gjør at karosseriet vingler fra side til side det får de som driver med US biler og offroad ta seg av Med fare for å gjenta.. Det er så enkelt som et envher annen tung ting i hele verden som skal fraktes på henger har ikke egen fjæring. Den jobben er det hengeren som tar. Men fordi man tilfeldigvis frakter en bil så er det greit at lasten lever sitt eget avfjærede liv på hengeren? Med sleng frem og tilbake, som er ganske vanlig på bilhenger (en annen diskusjon ), vil en stumt stroppet last følge bevegelsene til hengeren. Med fjærende last derimot er det forsinkelse i beveglsene til lasten og når hengeren skifter retning er ikke lasten klar over dette enda men kommer imot med full kraft. Lite gunstig. Artig å diskutere men det er egentlig lite igjen å si som ikke allerede er nevnt i denne tråden (som burde vært maks 1 side) hehehe det er derfor en bil, og en henger har støtdempere, de demper fjæringsbevegelsen, slik at det ikke blir voldsomme svingninger på lasta... men, nå må da noen andre holde litt liv her og, ikke bare oss
|
|
|
Loggført
|
If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
|
|
|
Rocket-Racing
Supermedlem
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold
|
|
« Svar #701 på: september 29, 2012, 23:44:11 pm » |
|
hvorfor fungerer det best å stroppe bilen død, i bunn på fjæring da ? eksempler på stropping på båt er jo ikke relevante, de er heller ikke stroppet i bunn på fjæring ser man lett på diversje videoer fra båter.. jernbanen stropper heller ikke stumt på biler såvidt jeg har sett, den tegninga som går igjen i denne tråden fra stomstropping siden, viser en kloss oppå en henger tydelig uten hverken fjærstopp, eller støtdemping..... eller for å trekke det enda litt lengre, hvorfor bygges skyskrapere med fjæring i fundamentet for å være sterkere ift f.eks jordskjelv jeg tviholder på min måte jeg å stropper i hjula, fordi jeg oppfatter kjøreturen som mer komfortabel og at hengeren oppfører seg absolutt best langs veien, jeg frakter heller ikke biler som har 80cm lange fjærer som gjør at karosseriet vingler fra side til side det får de som driver med US biler og offroad ta seg av Med fare for å gjenta.. Det er så enkelt som et envher annen tung ting i hele verden som skal fraktes på henger har ikke egen fjæring. Den jobben er det hengeren som tar. Men fordi man tilfeldigvis frakter en bil så er det greit at lasten lever sitt eget avfjærede liv på hengeren? Med sleng frem og tilbake, som er ganske vanlig på bilhenger (en annen diskusjon ), vil en stumt stroppet last følge bevegelsene til hengeren. Med fjærende last derimot er det forsinkelse i beveglsene til lasten og når hengeren skifter retning er ikke lasten klar over dette enda men kommer imot med full kraft. Lite gunstig. Artig å diskutere men det er egentlig lite igjen å si som ikke allerede er nevnt i denne tråden (som burde vært maks 1 side) hehehe det er derfor en bil, og en henger har støtdempere, de demper fjæringsbevegelsen, slik at det ikke blir voldsomme svingninger på lasta... men, nå må da noen andre holde litt liv her og, ikke bare oss Et problem blir ikke borte ved at man demper det, det blir bare mindre
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jalle
Supermedlem
Innlegg: 1049
Bosted: Lørenskog
Klubbløs #006
|
|
« Svar #702 på: oktober 01, 2012, 13:48:54 pm » |
|
Jeg tror de fleste hengerulykker skyldes mer feil kulevekt enn at bilen er stroppet feil.
|
|
|
Loggført
|
All klaring er god klaring, tut og kjør !! ©
|
|
|
justandy
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 1110
Bosted: moss
stæsj hore og hard barket senkepøbel
|
|
« Svar #703 på: oktober 01, 2012, 15:12:30 pm » |
|
Jeg tror de fleste hengerulykker skyldes mer feil kulevekt enn at bilen er stroppet feil.
husk også for høy fart også da.
|
|
|
Loggført
|
Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #704 på: oktober 01, 2012, 16:12:30 pm » |
|
Jeg tror de fleste hengerulykker skyldes mer feil kulevekt enn at bilen er stroppet feil.
husk også for høy fart også da. Du mener høyere enn 80? Eller for fort for stroppingen? Har man ikke stroppet for elgtesten er man ikke klar til å kjøre, mener jeg.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
justandy
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 1110
Bosted: moss
stæsj hore og hard barket senkepøbel
|
|
« Svar #705 på: oktober 01, 2012, 17:34:34 pm » |
|
80 og oppover mulig med feil kulevekt. har blitt forbikjørt av bil med henger når jeg lå i 120 på e6. nå jobber jeg som bilberger å ser mye rart langs veien og utenfor veien mange ganger er det uvitenhet mtp vekt plassering, kuletrykk(tung i ræva, lite vekt på forhjulene) men en ting jeg ser på folk rundt omkring er at de skulle hatt generell lastsikringskurs uavhengig av førerkort klasse..
|
|
|
Loggført
|
Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
|
|
|
T-1
Supermedlem
Innlegg: 1297
Bosted: Hjemme hos meg selv...
Praise the lowered...
|
|
« Svar #706 på: oktober 01, 2012, 20:37:38 pm » |
|
Nå har ikke jeg giddi og lest hele tråden, så har kanskje noen poengtert det før, Stroppingen skal holde hele lastens vekt framover og halve lasten til sidene og bakover. dette er et krav. Og da skal det så klart være stropper som holder det kravet. Jeg har kjørt med mye rar last og kjøre med bil er ikke noe problem. stroppe hjula. gjerne da med stropper som er lagd til det formålet. Har frakta tusenvis av kg med flytende middel på både bil og tralle og der får jeg stroppa dunkene men ikke det flytende. det kommer i full fart når bil stopper. men da må mann kjøre med hodet og planlegge kjøring. og så lenge bilen er stroppa skikkelig i hjulene og riktig plasert på henger er det kun fart og føre som skal kunne avgjøre om det skal gå bra eller ikke
|
|
|
Loggført
|
In case of fire, do not use elevator. Use water!
|
|
|
SplitMan
VSN
Supermedlem
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
|
« Svar #707 på: november 01, 2012, 09:57:07 am » |
|
Stropping i chassis ("stum last") eller i hjul "dansende last").......vi blir vel aldri enige.
Uansett så er det vel kulevekt som er mest avgjørende for ekvipasjens kjøreegenskaper;
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
BERGER
|
|
« Svar #708 på: november 01, 2012, 10:43:42 am » |
|
Og ikke minst er det viktig at man overholder hengerns totalvekt og ikke trekker mer enn det bilen er godkjent for å trekke. Ganske sikker på at den ekvipasjen med den blå Bay`n overskrider det meste av vektgrenser...
|
|
|
Loggført
|
This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
justandy
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 1110
Bosted: moss
stæsj hore og hard barket senkepøbel
|
|
« Svar #709 på: november 01, 2012, 10:46:13 am » |
|
tror den er fin å danse med i 80 og opp noen bratte grusveier. men stroppet i hjulene i det minste da
|
|
|
Loggført
|
Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
|
|
|
mags
|
|
« Svar #710 på: november 01, 2012, 16:41:17 pm » |
|
å det er viktig å ha Henger lappen da
|
|
|
Loggført
|
Good Work ain`t cheap Cheap work ain`t good Mags 90508914.
|
|
|
SplitMan
VSN
Supermedlem
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
|
« Svar #711 på: november 01, 2012, 18:41:28 pm » |
|
å det er viktig å ha Henger lappen da Enig! ...ikke fordi man lærer noe på å ta den, men fordi at det blir billigere om man blir stoppet...
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
BERGER
|
|
« Svar #712 på: november 01, 2012, 18:52:43 pm » |
|
å det er viktig å ha Henger lappen da Enig! ...ikke fordi man lærer noe på å ta den, men fordi at det blir billigere om man blir stoppet... Etter å ha studert dette litt, har jeg funnet ut at man skal ha ganske så stor trekkbil for at er noe vits å ha hengerlappen. De aller fleste personbiler/stasjonsvogner har maks 1500kg i vognkortet på tillhengervekt. Da hjelper det lite med hengerlappen.. Min løsning blir å kjøpe en liten bilfrakter, med totalvekt på 1500kg og en Passat eller Golf stv fra 2000-2004, da mange av disse har hengervekt på 1500kg og man får totalvekt under 3500kg (altså B lappen). Merkelig nok har min Caddy kun 1250kg på hengervekt...
|
|
|
Loggført
|
This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
SplitMan
VSN
Supermedlem
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
|
« Svar #713 på: november 01, 2012, 18:57:05 pm » |
|
å det er viktig å ha Henger lappen da Enig! ...ikke fordi man lærer noe på å ta den, men fordi at det blir billigere om man blir stoppet... Etter å ha studert dette litt, har jeg funnet ut at man skal ha ganske så stor trekkbil for at er noe vits å ha hengerlappen. De aller fleste personbiler/stasjonsvogner har maks 1500kg i vognkortet på tillhengervekt. Da hjelper det lite med hengerlappen.. Min løsning blir å kjøpe en liten bilfrakter, med totalvekt på 1500kg og en Passat eller Golf stv fra 2000-2004, da mange av disse har hengervekt på 1500kg og man får totalvekt under 3500kg (altså B lappen). Merkelig nok har min Caddy kun 1250kg på hengervekt... Et godt poeng, som flere bør merke seg.... feks en slik en; http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=37357085
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 4528
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
|
« Svar #714 på: november 01, 2012, 19:02:18 pm » |
|
å det er viktig å ha Henger lappen da Enig! ...ikke fordi man lærer noe på å ta den, men fordi at det blir billigere om man blir stoppet... Etter å ha studert dette litt, har jeg funnet ut at man skal ha ganske så stor trekkbil for at er noe vits å ha hengerlappen. De aller fleste personbiler/stasjonsvogner har maks 1500kg i vognkortet på tillhengervekt. Da hjelper det lite med hengerlappen.. Min løsning blir å kjøpe en liten bilfrakter, med totalvekt på 1500kg og en Passat eller Golf stv fra 2000-2004, da mange av disse har hengervekt på 1500kg og man får totalvekt under 3500kg (altså B lappen). Merkelig nok har min Caddy kun 1250kg på hengervekt... merk deg at med B så er det totalvektene som gjelder så nytter ikke at passaten din har 1500 hengervekt hvis tillat totalvekt på passaten er 2200kg sjekk vognkortet igjen. det er en grunn til at de fleste må ha hengere med max 1200/1300 for å komme under 3500 på totalvekt på bil+totalvekt på henger. jeg kan ha 1200 bak Touranen, men ikke 1300...
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017 "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
grandi
Medlem
Innlegg: 107
Bosted: Hundvåg
|
|
« Svar #715 på: november 01, 2012, 19:10:12 pm » |
|
Er vel egenvekten som gjelder , ikke hva bilen kan dra ?
|
|
|
Loggført
|
56 T1 - Ragtop og airride 64 T3 1500 Notchback L1964 05 Volvo V70 96 Corolla 92 Fiat Fendt
|
|
|
SplitMan
VSN
Supermedlem
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
|
« Svar #716 på: november 01, 2012, 19:13:17 pm » |
|
Når du har bare B er det vognkort-totalvekt som teller i alle tilfeller - så veldig viktig det Trond skriver.
Når du har BE er det aktuell vekt på bil og henger som gjelder.
Sånn er det...
Ingen logikk overhodet - bare enda et resultat av lobbyvirksomhet fra kjøreskolebransjen...
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
BERGER
|
|
« Svar #717 på: november 01, 2012, 20:06:42 pm » |
|
å det er viktig å ha Henger lappen da Enig! ...ikke fordi man lærer noe på å ta den, men fordi at det blir billigere om man blir stoppet... Etter å ha studert dette litt, har jeg funnet ut at man skal ha ganske så stor trekkbil for at er noe vits å ha hengerlappen. De aller fleste personbiler/stasjonsvogner har maks 1500kg i vognkortet på tillhengervekt. Da hjelper det lite med hengerlappen.. Min løsning blir å kjøpe en liten bilfrakter, med totalvekt på 1500kg og en Passat eller Golf stv fra 2000-2004, da mange av disse har hengervekt på 1500kg og man får totalvekt under 3500kg (altså B lappen). Merkelig nok har min Caddy kun 1250kg på hengervekt... merk deg at med B så er det totalvektene som gjelder så nytter ikke at passaten din har 1500 hengervekt hvis tillat totalvekt på passaten er 2200kg sjekk vognkortet igjen. det er en grunn til at de fleste må ha hengere med max 1200/1300 for å komme under 3500 på totalvekt på bil+totalvekt på henger. jeg kan ha 1200 bak Touranen, men ikke 1300... Er klar over den, derfor eldre Passat og Golf er fint. Har sittet noen timer på finn og sjekket regnr på tilhengerkalkulatoren
|
|
|
Loggført
|
This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BERGER
|
|
« Svar #718 på: november 01, 2012, 20:09:09 pm » |
|
Er vel egenvekten som gjelder , ikke hva bilen kan dra ?
Uansett hva slags førerkort du har, får du ikke ha mer tilhengervekt enn det som står i bilens vognkort
|
|
|
Loggført
|
This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
mags
|
|
« Svar #719 på: november 01, 2012, 20:09:51 pm » |
|
hva med å ta henger lappen da? æ tok den i 2001
|
|
|
Loggført
|
Good Work ain`t cheap Cheap work ain`t good Mags 90508914.
|
|
|
|