Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #600 på: januar 30, 2012, 09:08:54 am » |
|
Det meste annet har gummivulkete aksler... eller torsjonsfjærer som det kalles på fagspråket... som vi har på boblene...
Og slike gummipølser oppfører seg akkurat som en fjær. og jeg nevner IGJEN: hvor er dempefunksjonen her ; fjør uten demper....... Bolt uten mutter Hore uten fitte(anus,munn og hender) Burt Reynolds uten bart Her er et lite utdrag fra førerkort boken.no: 1.3.4 Gummifjærer Hemmeligheten ved gummifjærene er at det oppstår innvendig friksjon når de blir deformert av en utvendig belastning. Dermed blir svingningene absorbert.Dette forklarer til stor del hvorfor gummifjærer ikke har like stort behov for støtdempere. På en henger handler det ikke om komfort likevel Fra samme bok om spiralfjærer: Karakteristiske trekk ved skruefjærer • De har større evne til å absorbere energi i forhold til vekt enn det en bladfjær kan. • Det er mulig å lagre myke fjærer. • En må bruke støtdempere sammen med dem, fordi det ikke er noen innvendig friksjon i fjæren som hjelper til med å dempe svingningene.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #601 på: januar 30, 2012, 09:55:25 am » |
|
anng den dobble fjørfunskjonen så er de fjørene og demopingen på bilhengeren så stive og har så kort fjøringsvei att den i praksis er neste fraværende. dette finner mann ut i praksis.
Du tror altså ikke det finnes fjæring på varehengere...? For det er samme akslingene på de. Om det var slik ville hengerne være mer i lufta enn på veien. Fjæringen er et kompromsis som funker ok opp til totalvekten. Jo høyere vekten er jo stivere er de. Det kreves et antall kilo ovenpå for å få fjærene til å tilbakelegge hele fjæringsveien sin. Egenvekten på hengeren er langtifra nok. Jo nærmere maksvekten du kommer jo mer fjæringsvei og demping har du.... i PRAKSIS Slik er det på personbiler også, men der er bilen heldigvis så nære totalvekten sin at fjæringen er komfortabel, derimot på en tom lastebil er du langt unna, og må derfor ha avfjæret førerstol for å orke å kjøre den tom. Heldigvis er det ingen som skal sitte på bilhengeren eller i en varehenger, så komfort er totalt irrelevant! Det virker som det er mye sammenblanding av komfort og kjøreegenskaper, la meg illustrere: Hvilken av disse to bilene har mest komfort? Og hvilken har best kjøreegenskaper? Selvfølgelig er det viktig at hjulene tilbringer tiden sin på veien, men så lenge det ikke sitter noen på hengeren hvem bryr seg om komfort?
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
|
« Svar #602 på: januar 30, 2012, 20:44:53 pm » |
|
biltralle ulykka dokumentert av UP. stygg sak! http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10016867 (ca 30sek uti) har forresten kontakta tysse med trådens spørsmål, kva måte er best å stroppa bil på hengar Hei
spørsmålet er relevant og det er størrelsen på bevegelsen som påvirker endring av tyngdepunkt.
En henger med lavt tyngdepunkt og lav høyde oppå planet, toler mer bevegelse enn en med høyt tyngdepunkt. Totalhøyde, tyngdepunkt og vekt på last har også en del å si.
Vår erfaring med vanlige personbiler, er at om en bruker hjulgrimer på alle hjul på en bil, så er bevegelsen på bilen så liten at den ikke påvirker kjøreegenskapene.
Vi surrer også pakker med tilhengere oppå biltransportere på denne måten, dersom det ikke er for høyt.
Men generelt skal en tilpasse farten i svinger etter lasten en har på henger, sentrifugalkreftene øker og en henger har ikke samme egenskapene som en bil i svingene.
Ellers mener vi ikke at grimer på hjulene er best for kjøreegenskapene, det er best at lasten beveger seg så lite som mulig. Men vi vil ikke advare mot å benytte hjulgrimer.
Har ogso henvendt dei til denne tråden. sikkert mykje god lesing for dei her
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Tony China
Seniormedlem
Innlegg: 274
Bosted:
49% Motherfucker 51% Son of a bitch
|
|
« Svar #603 på: januar 30, 2012, 21:07:20 pm » |
|
Se der ja.... det er best at lasten beveger seg så lite som mulig.. et klassisk told you so moment..
|
|
« Siste redigering: januar 31, 2012, 08:37:32 am av Tony China »
|
Loggført
|
Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
|
|
|
roarrag57
Seniormedlem
Innlegg: 380
Bosted: dokka
|
|
« Svar #604 på: januar 30, 2012, 21:13:16 pm » |
|
men de sier jo at....... Vår erfaring med vanlige personbiler, er at om en bruker hjulgrimer på alle hjul på en bil, så er bevegelsen på bilen så liten at den ikke påvirker kjøreegenskapene.
og det er vel det som betyr noe? er det ikke?
|
|
|
Loggført
|
bumblebee
|
|
|
SplitMan
VSN
Supermedlem
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
|
« Svar #605 på: januar 30, 2012, 21:23:24 pm » |
|
Denne tråden har alt som en god diskusjon skal ha...jeg elsker den!
Jeg kom på en god parallell på nettopp dette med "lovlighet" og "bra nok"...i forhold til denne diskusjonen:
Tenk deg at det vi diskuterte var setebelter...eller "sikring av person i bil"...da er det veldig mange gode paraleller:
Loven og bilprodusentene og yrkessjåførene ville si at "3-punkt er lovlig og godt nok". Mens om man ville diskutere "hva gir BEST sikring i bil".....så ville jo svaret være en 5-punkt sele....
Det er nettopp det vi diskuterer her.....hva er BEST....og videre "når det er så enkelt - hvorfor ikke gå for det beste?".....og det gjelder om du skal stroppe bilen på henger, eller montere belter for litt stripekjøring på SCC.
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
Tony China
Seniormedlem
Innlegg: 274
Bosted:
49% Motherfucker 51% Son of a bitch
|
|
« Svar #606 på: januar 30, 2012, 21:37:37 pm » |
|
men de sier jo at....... Vår erfaring med vanlige personbiler, er at om en bruker hjulgrimer på alle hjul på en bil, så er bevegelsen på bilen så liten at den ikke påvirker kjøreegenskapene.
og det er vel det som betyr noe? er det ikke?
Ellers mener vi ikke at grimer på hjulene er best for kjøreegenskapene, det er best at lasten beveger så lite som mulig - det er dette som betyr noe. Denne er det denne diskusjonen har gått på... Høkt...
|
|
|
Loggført
|
Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
|
|
|
|
roarrag57
Seniormedlem
Innlegg: 380
Bosted: dokka
|
|
« Svar #608 på: januar 30, 2012, 21:59:42 pm » |
|
tror alle er enige om at det er best at lasten beveger seg så lite som mulig. men så lenge den ikke går utover kjøreegenskapene er det vel et fett. stropper selv ikke i hjulene, men så dødt som mulig bare så det er sagt
|
|
|
Loggført
|
bumblebee
|
|
|
|
Hulken
Supermedlem
Innlegg: 3430
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
|
« Svar #610 på: januar 31, 2012, 00:05:49 am » |
|
http://www.tilhenger.com/default.aspx?cat=tilhengere&page=bil Jeg skal i hvertfall ikke kjøpe henger der, så useriøse som de er! Tenk og oppfordre kundene til livsfarlig kjøring med stropping i hjula!
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
Kjetil
Supermedlem
Innlegg: 1459
Bosted: Toten
|
|
« Svar #611 på: januar 31, 2012, 05:34:38 am » |
|
hvis man frakter en hest, eller to i henger da?? åssen stroppe den/de stumt til hengern ?? Du legger dem bare på ryggen, og stropper over magen. Da får du samtidig et lavere og mye bedre tyngdepunkt.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gaffel
Supermedlem
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad
That's what she said..
|
|
« Svar #612 på: januar 31, 2012, 22:05:02 pm » |
|
hvis man frakter en hest, eller to i henger da?? åssen stroppe den/de stumt til hengern ?? Du legger dem bare på ryggen, og stropper over magen. Da får du samtidig et lavere og mye bedre tyngdepunkt. Men da blir det jo bulker i taket.. Det er vel ikke gunstig? Skjønner ikke hvorfor alle skal ha bilene på henger.. Kan man ikke bare kjøre de da?
|
|
|
Loggført
|
Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
|
|
|
Hulken
Supermedlem
Innlegg: 3430
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
|
« Svar #613 på: januar 31, 2012, 22:08:41 pm » |
|
hvis man frakter en hest, eller to i henger da?? åssen stroppe den/de stumt til hengern ?? Du legger dem bare på ryggen, og stropper over magen. Da får du samtidig et lavere og mye bedre tyngdepunkt. Men da blir det jo bulker i taket.. Det er vel ikke gunstig? Skjønner ikke hvorfor alle skal ha bilene på henger.. Kan man ikke bare kjøre de da? Neida, nå er vi over på hester....
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
Gaffel
Supermedlem
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad
That's what she said..
|
|
« Svar #614 på: februar 01, 2012, 00:11:43 am » |
|
Stropping av hester på henger liggende på ryggen ok... skjønner ikke hvordan jeg ikke kunne følge med... eller...nvm
|
|
|
Loggført
|
Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #615 på: februar 01, 2012, 12:11:28 pm » |
|
DTM bil er ytterpunkt her ett annet ytterpunkt. lurer på hvordan bilen til petter solberg hadde taklet stumt undertell. da han peiser på gjennom svinger med humpete underlag. Tipper han vil att hjula skal følge bakken best slik att han har feste. det som redder en DTM bil ved slike hjul løft er jo en stor del slicks dekka , når den lander har den GREP. det kan ike sies om en normal henger som spretter sideveis i en humpete sving . Norske veier er mere lik underlaget til Solberg enn han Heinrich i DTM bilen. Er veien helt slett er jeg enig att stivt er bra, men slik er i kke veiene i praksis neste gang du er på Nurburgring JHU , prøv å se hva som går best gjennom karusellen(en sving med humper) en bil med helt stivt understell eller en med understell som fjører og følger underlaget. sjøl kan kjøre over 10km fortere gjennom der før bilen spretter ut(det gjør den faktisk) på det myke instillingene på understellet på enn det stive... (med Porscha)
carousel.jpg (22.8 KB. 448x299 - vist 464 ganger.)
|
|
« Siste redigering: februar 01, 2012, 12:14:20 pm av KnastenradUndKnotenblech »
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #616 på: februar 01, 2012, 13:42:18 pm » |
|
Igjen har du som utgangspunkt at hengere ikke har fjæring, mens produsenten, biltilsynet og jeg mener at de har fjæring (for maks lasten). Vi står for langt i fra hverandre til at det er noen vits i å diskutere det.
Jeg mener ikke at henger skal ha stum fjæring, men jeg sier at fjæringen er dimensjoner til maksvekten. Og at den kan oppfattes som ukomfortabel for et menneske... men helt greit for døde ting.
Solberg har ett fjæingsystem, og det oppleves nok ikke som komfortabelt i heletatt...siden det må være stivt nok til å håndtere lange hopp. Men han har lang fjæringsvei og progressive fjærer.... men likevel har han et helt annet oppsett for å kjøre på normal asfaltert vei... for han ønsker ikke å vingle rundt på lange fjærer.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Eikstad
Supermedlem
Innlegg: 2594
Bosted: I finere strøk av skien.
Full off stupid ideas since 1978.....
|
|
« Svar #617 på: februar 01, 2012, 13:47:10 pm » |
|
Mulig jeg nå spør dumt, men jeg gir det et forsøk Hvis hengeren hadde hatt stumt understell, ville det da vært en fordel eller ulempe om lasten fikk fjære?
|
|
|
Loggført
|
"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
|
|
|
|
Tony China
Seniormedlem
Innlegg: 274
Bosted:
49% Motherfucker 51% Son of a bitch
|
|
« Svar #619 på: februar 01, 2012, 14:55:08 pm » |
|
Hvis hengeren hadde hatt stum fjærding tror jeg resultatet hadde blitt elendig uansett om feks. bilen oppå var sumt lastet eller ikke. Fjerdings systemet på en bil er som regel laget for at hjulene skal fjære individuelt, og ihvertfall at hver aksel skal kunne fjære induviduelt. Dette vil aldri skje når bilen står på en henger, der vil planet bilen står står på bevege seg slik måte at det vil påvirke alle 4 hjulene i ulik grad. For å si det litt forenklet, går høyre bakre hjørne opp på hengerplanet går venstre fremre hjørne ned. Derfor ønsker man seg "død" last, og at hjulopphenget i hengeren tar seg av ujenheter i veien.
|
|
|
Loggført
|
Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
|
|
|
sportter
Medlem
Innlegg: 231
Bosted: Næroset
|
|
« Svar #620 på: februar 02, 2012, 01:01:24 am » |
|
|
|
|
Loggført
|
Telt er for pyser😉
|
|
|
Eikstad
Supermedlem
Innlegg: 2594
Bosted: I finere strøk av skien.
Full off stupid ideas since 1978.....
|
|
« Svar #621 på: februar 02, 2012, 09:49:52 am » |
|
Traktorhengere er vel stumme i fjæringen, bortsett fra dekka? Men det henger kansje igjen sammen med den sinnsyke lasteevnen og max hastigheten på trekkvogna.
|
|
|
Loggført
|
"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
|
|
|
A.Hole
Seniormedlem
Innlegg: 274
Bosted: Fredrikstad
|
|
« Svar #622 på: februar 03, 2012, 00:10:24 am » |
|
henger.jpg (85.24 KB. 800x518 - vist 1034 ganger.) Dette er vel fjæringssystemet JHU, med flere, har klokketro på skal løse alle problemene med sleping av bil. I vanlig fysikk ville vel dette klassifiseres som en sviktende foring, og neppe som en fjær? Demper funksjonen man taler varmt om, er ikke inkonstruert som en egen funksjon, men kanskje at "rebound" eller fjærings effekten er så lite effektiv at man ikke tar det med som et tema? En annen sidebemerkning ang. dobbeltfjæring. De fleste bilhengere er boggi. Hvordan påvirker den første akselen den andre, ressonans osv??
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
SplitMan
VSN
Supermedlem
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
|
« Svar #623 på: februar 03, 2012, 00:24:05 am » |
|
Mange gode argumenter for hvor simple og dårlige henger-fjærings-systemer er .... og mye av dette er jeg enig i. Og dess dårligere de er - dess mere argumenterer man for at man må gjøre jobben så enkel som mulig...for disse fjærdempersystemene......og det gjør man ved å sikre at tyngdepunktet på lasten over, ikke beveger seg rundt omkring - mens det simple fjærsystemet jobber.
Et dobbelt fjær-demper-system som flere her argumenterer for at er så smart og godt.....det er en sannhet i helt statisk-dynamiske systemer.....for eksempel en surrende maskin på et flatt verksted-gulv....hvor svingnings-inputen er helt uniform og lik hele tiden.....da kan en dyktig ingeniør konstruere et godt, dobbelt fjær-demper system som vil kunne avdempe godt....men en hengertur er alt annet enn "konstant"....og da er sjansen for at disse to systemene jobber mot hverandre og i ytterste konsekvens - fordobler hverandre....alt for stor til å sjanse på det som en god løsning.
Men igjen - husk; norsk veglov sier noe om hva som er "lovlig" og "godt nok"...og da er det kanskje det. Her forsøker vi å peke på hva som er "best"....og vi vil jo det beste for våre hobbybiler?
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
A.Hole
Seniormedlem
Innlegg: 274
Bosted: Fredrikstad
|
|
« Svar #624 på: februar 03, 2012, 00:30:53 am » |
|
Men i hestehengere som noen har nevnt, med absolutt bevegelig last, velger man bedre understell, dvs. spiralfjærer og dempere?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
nobrakes
Supermedlem
Innlegg: 3455
Bosted: oppland
|
|
« Svar #625 på: februar 03, 2012, 00:52:54 am » |
|
tht.. på de biltrallene som finnes for salg idag, sitter det faktisk montert støtdempere, i tilfelle du ikke har fått med deg det har dere tenkt på prinsippet man strever etter som heter "lav uavfjæret vekt" ? dvs, så lette som mulige deler i hjul, og spindler, dette for å få "avfjæret og dempet vekta som hviler på fjæringssystemet"
|
|
|
Loggført
|
If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
|
|
|
A.Hole
Seniormedlem
Innlegg: 274
Bosted: Fredrikstad
|
|
« Svar #626 på: februar 03, 2012, 01:05:07 am » |
|
Vi vet vel en hel del om lav ufjæret vekt på bil-understell, men catcher ikke helt hvor du vil i dette eksemplet.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #627 på: februar 03, 2012, 09:20:06 am » |
|
[ Vedlegg ] Dette er vel fjæringssystemet JHU, med flere, har klokketro på skal løse alle problemene med sleping av bil. I vanlig fysikk ville vel dette klassifiseres som en sviktende foring, og neppe som en fjær?
Vi har en funksjon her på forumet som kan bytte ut ord folk skriver med andre ord... brukes vel helst ved banning osv. Men dette kan jo være et annet bruksområde, hvergang noen skriver torsjon (fjæring) så bytter vi ut med sviktende foring. Folkevognen har sviktende foringer på alle fire hjul. Demper funksjonen man taler varmt om, er ikke inkonstruert som en egen funksjon, men kanskje at "rebound" eller fjærings effekten er så lite effektiv at man ikke tar det med som et tema?
Ja du tenker at om det ikke er synlig for det blotte øye så funker det ikke? Så en fjærmadrass uten (synlige) oljedemper vil ikke kunne dempe bevegelser.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
nobrakes
Supermedlem
Innlegg: 3455
Bosted: oppland
|
|
« Svar #628 på: februar 03, 2012, 09:37:56 am » |
|
Vi vet vel en hel del om lav ufjæret vekt på bil-understell, men catcher ikke helt hvor du vil i dette eksemplet.
neivel... var ikke så enkelt nei tenker på forskjellen på om det oppå hengeren er stroppa i hjul, eller stumt, og om det vil utgjøre forskjeller på kjøreegenskapene til hengeren ?
|
|
|
Loggført
|
If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #629 på: februar 03, 2012, 09:56:22 am » |
|
Men i hestehengere som noen har nevnt, med absolutt bevegelig last, velger man bedre understell, dvs. spiralfjærer og dempere?
Lasten i hestehenger sperres med en halv vegg i midten og bom både foran og bak hesten. det er visstnok bare noen få cm klaring til veggene for å få ok kjøreegenskaper på hengeren. Under sauetransport fyller man vegg til vegg med sau for å unngå vektforflytning. Det er fortsatt bare Tredal som bruker spiralfjærer og dempere i Norge. Men de gikk ikke med på at de var alene om å ha dempefunksjon.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
|