Kheiron
Supermedlem
Innlegg: 521
Bosted: Risør-Norge
|
|
« Svar #480 på: januar 26, 2012, 00:32:14 am » |
|
[/quote] Det er bare ikke teknisk mulig å finne et argument for å velge løsningen på første bilde. [/quote] Det vel det samme som å sykle til byen fra forspiel med brisen dame på bagasjebrettet som røyker, sms'er og drikker rusbrus, det vingler noe jævlig. Holder ho seg fast med begge hender i brettet, går det straks lettere og rettere.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
A.Hole
Seniormedlem
Innlegg: 274
Bosted: Fredrikstad
|
|
« Svar #481 på: januar 26, 2012, 01:24:33 am » |
|
-
|
|
« Siste redigering: januar 26, 2012, 02:08:31 am av - »
|
Loggført
|
|
|
|
Eikstad
Supermedlem
Innlegg: 2594
Bosted: I finere strøk av skien.
Full off stupid ideas since 1978.....
|
|
« Svar #482 på: januar 26, 2012, 01:27:57 am » |
|
Du er på hugget i dag? Kansje på tide med en lur?
|
|
|
Loggført
|
"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #483 på: januar 26, 2012, 01:35:52 am » |
|
Hengerstropping er: fysikk og dynamikk, noe Fag-Norge har greie på. Bil-sjeler er: tro håp og kjærlighet, noe Fag-Norge ikke har noen forutsetning eller ønske om å ha greie på.
Fremdeles en død diskusjon...
Det er jo slike utsagn som holder diskusjonen i live! Jeg fatter ikke at noen kan ha så 100% tiltro til "fag-Norge". Ja, diskusjonen burde vært lagt død for lenge siden. Det er bare ikke teknisk mulig å finne et argument for å velge løsningen på første bilde. Vel, "fag-Norge" er vel et par tusen faglærte ingeniører, forskere, matematikere, og praktikere som har argumentert seg frem til en konklusjon og lovgivning som fugerer i praksis kanskje? Det lattelige med illustrasjonen over er at den er banalt forenklet og totalt misvisende. Fysikerne på forumet oppfordres til å sette opp et regnestykke med alle krefter som påvirker et vogntog med og uten fjærende (og dempet) last ( krengning, aksellerasjon, brems i ulik grad, og vaskebrett) i f. eks 80km/t. Deretter kan dynamikerne på forumet ta over å regne ut hvilke krefter som påvirker hverandre. Denne konklusjonen kan sendes Vegdirektoratet for sensur, da vil vi kanskje få tilbake et svar som er verdt noe som helst.... Uten dette svaret er alt annet synsing i denne debatten. Jeg holder meg til regelverket i mellomtiden. Øhh... Men du, jeg vet ikke om du fikk det med deg.... Knasten sa begge deler var lov... Da er i hvertfall diskusjonen over for din del? Om du ikke bare er "tvert-i-mot" da... Fagmiljøer...Tsk... INGEN frakter mer bil enn shippingen... De har ikke råd til å stroppe i hjul... Kheiron, jeg har en følelse av at du er en av få her som har hatt ei jente bak på sykkelen...
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
BERGER
|
|
« Svar #484 på: januar 26, 2012, 08:25:42 am » |
|
Hvis vi først skal holde diskusjonen ren, må vi være enige om at det vi diskuterer er tilhenger med bil på hvor både bil og henger er fjæret & dempet. En bil uten størdempere er som vi alle vet farlig å kjøre å kan ikke sammenlignes med en bil med støtdempere. På samme måte kan man ikke sammenligne en kloss med en fjær på med en bil med fjærer i hvert hjørne og støtdempere. Man kan heller ikke sammenligne det med en bil som står i en båt, for båten er ikke dempet (ikke har den samme underlag heller). Så vi må holde de fysiske forholdene like når vi sammenligner. Hvis ikke er sammenligning dødfødt.
Når det gjelder den Landroveren på hengeren, så ser ikke jeg en bil som danser vilt rundt. Jeg ser en bil som oppfører seg som den er designet for under de forholdene den er laget for å jobbe under. Jeg ser også en henger som oppfører seg fint, den er ganske så stabil, fjæringen jobber lite og den holder bra kontakt med underlaget.
For å si at det hadde vært bedre å stroppe bilen død til hengeren, heller jeg fortsatt til at jeg gjerne vil se en sammenligningstest før en konklusjon.
|
|
|
Loggført
|
This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Hulken
Supermedlem
Innlegg: 3430
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
|
« Svar #485 på: januar 26, 2012, 08:49:53 am » |
|
Det er bare ikke teknisk mulig å finne et argument for å velge løsningen på første bilde. [/quote] Det vel det samme som å sykle til byen fra forspiel med brisen dame på bagasjebrettet som røyker, sms'er og drikker rusbrus, det vingler noe jævlig. Holder ho seg fast med begge hender i brettet, går det straks lettere og rettere. [/quote] Mye bedre og ha jenta på stanga....
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
|
« Svar #486 på: januar 26, 2012, 09:10:19 am » |
|
Hvor mange av dere har stroppekurs? Grunnkurs eller påbygging?
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
BERGER
|
|
« Svar #487 på: januar 26, 2012, 09:11:55 am » |
|
Hvor mange av dere har stroppekurs? Grunnkurs eller påbygging?
Jeg har stroppekurs (obligatorisk tilhenger), og lærer kunne ikke en skit om stropping av bil på henger....
|
|
|
Loggført
|
This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
perpioneer
Supermedlem
Innlegg: 895
Bosted: Arendal
|
|
« Svar #488 på: januar 26, 2012, 09:23:05 am » |
|
Det vel det samme som å sykle til byen fra forspiel med brisen dame på bagasjebrettet som røyker, sms'er og drikker rusbrus, det vingler noe jævlig. Holder ho seg fast med begge hender i brettet, går det straks lettere og rettere. Mest enig med BERGER selv om dette må være den beste sammenligningen så langt .
|
|
« Siste redigering: januar 26, 2012, 09:25:26 am av perpioneer »
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
|
« Svar #489 på: januar 26, 2012, 09:28:40 am » |
|
Hvor mange av dere har stroppekurs? Grunnkurs eller påbygging?
Jeg har stroppekurs (obligatorisk tilhenger), og lærer kunne ikke en skit om stropping av bil på henger.... Skremmende... men han er jo slettes ikke alene...
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
BERGER
|
|
« Svar #490 på: januar 26, 2012, 09:56:27 am » |
|
Hvor mange av dere har stroppekurs? Grunnkurs eller påbygging?
Jeg har stroppekurs (obligatorisk tilhenger), og lærer kunne ikke en skit om stropping av bil på henger.... Skremmende... men han er jo slettes ikke alene... Ja, det synes jeg også. Min oppfatning av hele dette opplæringsprogrammet etter å ha vært igjennom opplæring og oppkjøring (og strøket fordi jeg kjørte for pent!!), er at dette er noe av det mest useriøse pisset jeg noen gang har vært borti! Satans veivesen får ikke en krone til av meg før lovens slappe arm kommer å pålegger meg det....
|
|
|
Loggført
|
This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
SplitMan
VSN
Supermedlem
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
|
« Svar #491 på: januar 26, 2012, 09:59:10 am » |
|
Ang dempere og fjærer... Ja - slikt gjør det totale systemet bedre, men har man muligheten til å gjøre det optimalt - så gjør man jo det.
Selv om dette er fremført mange ganger tidligere - så må meg tillate å ta det frem igjen: Å stroppe i chassis for å få bilen stumt montert på hengeren, handler om å låse bevegelsen til bilens tyngdepunkt - slik at hengerens fjær-demper-system mot asfalten jobber med et fast tyngdepunkt, og ikke to som beveger seg i forhold til hverandre.
Følgende eksempel for å illustrer dette: Du kjører rundt med en tom Transit varevogn.....på gulvt i bagsjerommet ligger i lengderetning en "fullhøyde" gassflaske til MIGen din.....du lar denne rulle fra side til side fritt....også kjører du slalom. Flaskens tyngdepunkt beveger seg i forhold til bilens tyngdepunkt, det slår og det banker og vingler - Transitens fjær-dempersystem får litt mer enn planlagt å jobbe med for å holde bilen på veien...og du bulker sannsynligvis innerksjermene dine istykker mens det pågår. Lastens tyngdepunkt er ikke låst i forhold til bilen.
Så kan man ta Berger-tilnærmingen....og dempe dette systemet....legge på skumgummimadrasser eller "fjærmadrasser" på hver side....og begrense flaskens mulige bevegelse til å bare være noen desimeter midt i bilen....systemet blir selvfølgelig "bedre"....men så lenge en stropp kan låse flasken helt stumt....så er det da vel ikke noe tvil om at det blir "best"?
Igjen....mye kan være "bra nok"......bare en metode er kanskje "statlig lovlig"....veldig mye er "slik vi alltid har gjort det"....her forsøker vi å peke på hva som er "best".
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
BERGER
|
|
« Svar #492 på: januar 26, 2012, 10:36:11 am » |
|
Som jeg har poengtert før, så tror jeg det å låse lasten er best dersom veiforholdene er optimale. Dvs det blir som en banebil, som har det best med stiv fjæring. Men ta en banebil ut på standard veier og du ser at den ikke lenger er optimal. For stiv fjæring gir dårlige kjøreegenskaper på dårlig vei. Man trenger noe som er middels, eller som fungerer under "normale" forhold. Jeg holder fortsatt på at det er best at bilens fjæring jobber sammen med hengerns...frem til noen beviser det motsatte
|
|
|
Loggført
|
This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
perpioneer
Supermedlem
Innlegg: 895
Bosted: Arendal
|
|
« Svar #493 på: januar 26, 2012, 10:40:06 am » |
|
Følgende eksempel for å illustrer dette: Du kjører rundt med en tom Transit varevogn.....på gulvt i bagsjerommet ligger i lengderetning en "fullhøyde" gassflaske til MIGen din.....du lar denne rulle fra side til side fritt....også kjører du slalom. Flaskens tyngdepunkt beveger seg i forhold til bilens tyngdepunkt, det slår og det banker og vingler - Transitens fjær-dempersystem får litt mer enn planlagt å jobbe med for å holde bilen på veien...og du bulker sannsynligvis innerksjermene dine istykker mens det pågår. Lastens tyngdepunkt er ikke låst i forhold til bilen.
Så kan man ta Berger-tilnærmingen....og dempe dette systemet....legge på skumgummimadrasser eller "fjærmadrasser" på hver side....og begrense flaskens mulige bevegelse til å bare være noen desimeter midt i bilen....systemet blir selvfølgelig "bedre"....men så lenge en stropp kan låse flasken helt stumt....så er det da vel ikke noe tvil om at det blir "best"?
Igjen....mye kan være "bra nok"......bare en metode er kanskje "statlig lovlig"....veldig mye er "slik vi alltid har gjort det"....her forsøker vi å peke på hva som er "best".
Drøy sammenligning...
|
|
« Siste redigering: januar 26, 2012, 10:41:54 am av perpioneer »
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #494 på: januar 26, 2012, 11:10:39 am » |
|
På samme måte kan man ikke sammenligne en kloss med en fjær på med en bil med fjærer i hvert hjørne og støtdempere. Man kan heller ikke sammenligne det med en bil som står i en båt, for båten er ikke dempet (ikke har den samme underlag heller).
En båt er ikke dempet? Den ligger i vann! Samme greiene stuperne bruker for å unngå dødsfall... Jeg vil si det har en meget god dempende effekt. Når det er sagt så skjønner jeg ikkenoe av hvorfor underlaget skulle ha noe å si... Det handler om å ha bare et tyngdepungt. Slik at lasten påvirker så lite som mulig. Tenk deg at du bærer en vaskebalje halvfull med vann på hodet. Ikke lett å holde stabil om du gjør noe annet enn å gå rett frem, ok hva gjør den lettere å kontrolere? Kaste oppi litt gelatin for å få en dempende effekt... Eller fryse det til is.... Gode dempende sko på bena gjør lite til eller fra... Samme om du går på asfalt, grus, gress, grøt eller vann.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #495 på: januar 26, 2012, 11:17:02 am » |
|
Når det gjelder den Landroveren på hengeren, så ser ikke jeg en bil som danser vilt rundt. Jeg ser en bil som oppfører seg som den er designet for under de forholdene den er laget for å jobbe under. Jeg ser også en henger som oppfører seg fint, den er ganske så stabil, fjæringen jobber lite og den holder bra kontakt med underlaget.
For å si at det hadde vært bedre å stroppe bilen død til hengeren, heller jeg fortsatt til at jeg gjerne vil se en sammenligningstest før en konklusjon.
Du ønsker å se en lite optimal hjulstropping, se på landroveren. Ok, nå en ting med et hjuloppheng og høyt tyngde punkt. Se her,
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #496 på: januar 26, 2012, 11:19:09 am » |
|
Følgende eksempel for å illustrer dette: Du kjører rundt med en tom Transit varevogn.....på gulvt i bagsjerommet ligger i lengderetning en "fullhøyde" gassflaske til MIGen din.....du lar denne rulle fra side til side fritt....også kjører du slalom. Flaskens tyngdepunkt beveger seg i forhold til bilens tyngdepunkt, det slår og det banker og vingler - Transitens fjær-dempersystem får litt mer enn planlagt å jobbe med for å holde bilen på veien...og du bulker sannsynligvis innerksjermene dine istykker mens det pågår. Lastens tyngdepunkt er ikke låst i forhold til bilen.
Så kan man ta Berger-tilnærmingen....og dempe dette systemet....legge på skumgummimadrasser eller "fjærmadrasser" på hver side....og begrense flaskens mulige bevegelse til å bare være noen desimeter midt i bilen....systemet blir selvfølgelig "bedre"....men så lenge en stropp kan låse flasken helt stumt....så er det da vel ikke noe tvil om at det blir "best"?
Igjen....mye kan være "bra nok"......bare en metode er kanskje "statlig lovlig"....veldig mye er "slik vi alltid har gjort det"....her forsøker vi å peke på hva som er "best".
Drøy sammenligning... Drøy? Det var fast, løs eller dempet last... Nettopp hva vi snakker om?
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #497 på: januar 26, 2012, 11:21:37 am » |
|
den transiten har ikke høyt tygndepungt mesteparten av vekta ligger 40cm fra bakken , motor, gir driverk. kapper du karroseriet i underkant av font ruta er det ~50kg.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #498 på: januar 26, 2012, 11:22:32 am » |
|
Som jeg har poengtert før, så tror jeg det å låse lasten er best dersom veiforholdene er optimale. Dvs det blir som en banebil, som har det best med stiv fjæring. Men ta en banebil ut på standard veier og du ser at den ikke lenger er optimal. For stiv fjæring gir dårlige kjøreegenskaper på dårlig vei. Man trenger noe som er middels, eller som fungerer under "normale" forhold. Jeg holder fortsatt på at det er best at bilens fjæring jobber sammen med hengerns...frem til noen beviser det motsatte OK, se for deg rodeo, det er hva du mener ikke sant? rytteren holder seg fast og prøver å dempe og være så føyelig som mulig... For å ikke bli hivd av... Veldig bra ikke sant? Hornene på oksen følger ikke samme metode.... De sitter fast... Og faller ikke av.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #499 på: januar 26, 2012, 11:24:14 am » |
|
den transiten har ikke høyt tygndepungt mesteparten av vekta ligger 40cm fra bakken , motor, gir driverk. kapper du karroseriet i underkant av font ruta er det ~50kg.
Helt sant det, men den har mye høyere tyngdepunkt enn bilen motoren kommer fra...
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
BERGER
|
|
« Svar #500 på: januar 26, 2012, 11:24:54 am » |
|
På samme måte kan man ikke sammenligne en kloss med en fjær på med en bil med fjærer i hvert hjørne og støtdempere. Man kan heller ikke sammenligne det med en bil som står i en båt, for båten er ikke dempet (ikke har den samme underlag heller).
En båt er ikke dempet? Den ligger i vann! Samme greiene stuperne bruker for å unngå dødsfall... Jeg vil si det har en meget god dempende effekt. Når det er sagt så skjønner jeg ikkenoe av hvorfor underlaget skulle ha noe å si... Det handler om å ha bare et tyngdepungt. Slik at lasten påvirker så lite som mulig. Tenk deg at du bærer en vaskebalje halvfull med vann på hodet. Ikke lett å holde stabil om du gjør noe annet enn å gå rett frem, ok hva gjør den lettere å kontrolere? Kaste oppi litt gelatin for å få en dempende effekt... Eller fryse det til is.... Gode dempende sko på bena gjør lite til eller fra... Samme om du går på asfalt, grus, gress, grøt eller vann. Vannet er som en fjær uten demper, gynger opp og ned, opp og ned, helt til svingningen er borte....
|
|
|
Loggført
|
This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #501 på: januar 26, 2012, 11:26:51 am » |
|
og alle som har noe nærve celler i kroppen (som fungerer) merker att: en bilhenger lastet med med en bil med fungernede god fjøring/dempere (på bilen som er lastet på henger) stroppet i hjula er mye bedre (mindre hopp og sprett og tjo og hei ) enn en en som er stum siden bilhengere har tilsvarende NULL fungerende understell (fjøringsvei MED korrekt demping) OG norske veier ikke er flate som en F1 bane.
Bilens understell VIL dempe bevegelsene til hengeren.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
BERGER
|
|
« Svar #502 på: januar 26, 2012, 11:30:52 am » |
|
Som jeg har poengtert før, så tror jeg det å låse lasten er best dersom veiforholdene er optimale. Dvs det blir som en banebil, som har det best med stiv fjæring. Men ta en banebil ut på standard veier og du ser at den ikke lenger er optimal. For stiv fjæring gir dårlige kjøreegenskaper på dårlig vei. Man trenger noe som er middels, eller som fungerer under "normale" forhold. Jeg holder fortsatt på at det er best at bilens fjæring jobber sammen med hengerns...frem til noen beviser det motsatte OK, se for deg rodeo, det er hva du mener ikke sant? rytteren holder seg fast og prøver å dempe og være så føyelig som mulig... For å ikke bli hivd av... Veldig bra ikke sant? Hornene på oksen følger ikke samme metode.... De sitter fast... Og faller ikke av. Ikke så veldig relevant, siden kroppen vår ikke er designet for å sitte på en okserygg.
|
|
|
Loggført
|
This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #503 på: januar 26, 2012, 11:34:49 am » |
|
På samme måte kan man ikke sammenligne en kloss med en fjær på med en bil med fjærer i hvert hjørne og støtdempere. Man kan heller ikke sammenligne det med en bil som står i en båt, for båten er ikke dempet (ikke har den samme underlag heller).
En båt er ikke dempet? Den ligger i vann! Samme greiene stuperne bruker for å unngå dødsfall... Jeg vil si det har en meget god dempende effekt. Når det er sagt så skjønner jeg ikkenoe av hvorfor underlaget skulle ha noe å si... Det handler om å ha bare et tyngdepungt. Slik at lasten påvirker så lite som mulig. Tenk deg at du bærer en vaskebalje halvfull med vann på hodet. Ikke lett å holde stabil om du gjør noe annet enn å gå rett frem, ok hva gjør den lettere å kontrolere? Kaste oppi litt gelatin for å få en dempende effekt... Eller fryse det til is.... Gode dempende sko på bena gjør lite til eller fra... Samme om du går på asfalt, grus, gress, grøt eller vann. Vannet er som en fjær uten demper, gynger opp og ned, opp og ned, helt til svingningen er borte.... Viskositeten av vannet er dempingen
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #504 på: januar 26, 2012, 11:42:32 am » |
|
og alle som har noe nærve celler i kroppen (som fungerer) merker att: en bilhenger lastet med med en bil med fungernede god fjøring/dempere (på bilen som er lastet på henger) stroppet i hjula er mye bedre (mindre hopp og sprett og tjo og hei ) enn en en som er stum siden bilhengere har tilsvarende NULL fungerende understell (fjøringsvei MED korrekt demping) OG norske veier ikke er flate som en F1 bane.
Bilens understell VIL dempe bevegelsene til hengeren.
Igjen, det er noe alvorlig galt med hengeren din... men utover det så har du nok rett i at det føles sånn når man kjører rett frem over humper og dumper. Når det er sagt tror jeg at du bør vurdere å kjøpe fransk eller amerikansk bil... de har den softe myke all-over-the-place-feelingen du blander sammen med kjøreegenskaper
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #505 på: januar 26, 2012, 11:46:22 am » |
|
Som jeg har poengtert før, så tror jeg det å låse lasten er best dersom veiforholdene er optimale. Dvs det blir som en banebil, som har det best med stiv fjæring. Men ta en banebil ut på standard veier og du ser at den ikke lenger er optimal. For stiv fjæring gir dårlige kjøreegenskaper på dårlig vei. Man trenger noe som er middels, eller som fungerer under "normale" forhold. Jeg holder fortsatt på at det er best at bilens fjæring jobber sammen med hengerns...frem til noen beviser det motsatte OK, se for deg rodeo, det er hva du mener ikke sant? rytteren holder seg fast og prøver å dempe og være så føyelig som mulig... For å ikke bli hivd av... Veldig bra ikke sant? Hornene på oksen følger ikke samme metode.... De sitter fast... Og faller ikke av. Ikke så veldig relevant, siden kroppen vår ikke er designet for å sitte på en okserygg. Øhh... ok, jeg skjønner ikke greia jeg... det gjør jeg seriøst ikke... en bil holdes på veien av tyngdekraften! En rytter holdes fast med tyngdekraften, PLUSS at han holder seg fast.... om noe har mennesket BEDRE forutsettinger for å holde seg fast... i tillegg til at vi har øyne og følelser som gjør at vi kan estimere hva oksen gjør i neste øyeblikk.... det har ikke bilen.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
BERGER
|
|
« Svar #506 på: januar 26, 2012, 11:53:24 am » |
|
Som jeg har poengtert før, så tror jeg det å låse lasten er best dersom veiforholdene er optimale. Dvs det blir som en banebil, som har det best med stiv fjæring. Men ta en banebil ut på standard veier og du ser at den ikke lenger er optimal. For stiv fjæring gir dårlige kjøreegenskaper på dårlig vei. Man trenger noe som er middels, eller som fungerer under "normale" forhold. Jeg holder fortsatt på at det er best at bilens fjæring jobber sammen med hengerns...frem til noen beviser det motsatte OK, se for deg rodeo, det er hva du mener ikke sant? rytteren holder seg fast og prøver å dempe og være så føyelig som mulig... For å ikke bli hivd av... Veldig bra ikke sant? Hornene på oksen følger ikke samme metode.... De sitter fast... Og faller ikke av. Ikke så veldig relevant, siden kroppen vår ikke er designet for å sitte på en okserygg. Øhh... ok, jeg skjønner ikke greia jeg... det gjør jeg seriøst ikke... en bil holdes på veien av tyngdekraften! En rytter holdes fast med tyngdekraften, PLUSS at han holder seg fast.... om noe har mennesket BEDRE forutsettinger for å holde seg fast... i tillegg til at vi har øyne og følelser som gjør at vi kan estimere hva oksen gjør i neste øyeblikk.... det har ikke bilen. Det jeg mener er at bilens fjærsystem er designet for å gjøre det det gjør når det står på hengeren eller kjører på veien. Same shit.
|
|
|
Loggført
|
This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #507 på: januar 26, 2012, 11:54:52 am » |
|
og alle som har noe nærve celler i kroppen (som fungerer) merker att: en bilhenger lastet med med en bil med fungernede god fjøring/dempere (på bilen som er lastet på henger) stroppet i hjula er mye bedre (mindre hopp og sprett og tjo og hei ) enn en en som er stum siden bilhengere har tilsvarende NULL fungerende understell (fjøringsvei MED korrekt demping) OG norske veier ikke er flate som en F1 bane. Bilens understell VIL dempe bevegelsene til hengeren.
Igjen, det er noe alvorlig galt med hengeren din... men utover det så har du nok rett i at det føles sånn når man kjører rett frem over humper og dumper. Når det er sagt tror jeg at du bør vurdere å kjøpe fransk eller amerikansk bil... de har den softe myke all-over-the-place-feelingen du blander sammen med kjøreegenskaper nå har det seg slik att man også før eller siden MÅ gjennom en sving , som har dumper. vil du att hengeren spretter sideveis i svingen pga udempet last eller vil du att hengeren følger underlaget bedre. hva gir best kjøreegenskaper.?
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
BERGER
|
|
« Svar #508 på: januar 26, 2012, 11:55:17 am » |
|
På samme måte kan man ikke sammenligne en kloss med en fjær på med en bil med fjærer i hvert hjørne og støtdempere. Man kan heller ikke sammenligne det med en bil som står i en båt, for båten er ikke dempet (ikke har den samme underlag heller).
En båt er ikke dempet? Den ligger i vann! Samme greiene stuperne bruker for å unngå dødsfall... Jeg vil si det har en meget god dempende effekt. Når det er sagt så skjønner jeg ikkenoe av hvorfor underlaget skulle ha noe å si... Det handler om å ha bare et tyngdepungt. Slik at lasten påvirker så lite som mulig. Tenk deg at du bærer en vaskebalje halvfull med vann på hodet. Ikke lett å holde stabil om du gjør noe annet enn å gå rett frem, ok hva gjør den lettere å kontrolere? Kaste oppi litt gelatin for å få en dempende effekt... Eller fryse det til is.... Gode dempende sko på bena gjør lite til eller fra... Samme om du går på asfalt, grus, gress, grøt eller vann. Vannet er som en fjær uten demper, gynger opp og ned, opp og ned, helt til svingningen er borte.... Viskositeten av vannet er dempingen Men kan fortsatt ikke sammenlignes, for vannet stopper ikke båtens svingning etter EN slik som en demper gjør.
|
|
|
Loggført
|
This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #509 på: januar 26, 2012, 11:56:24 am » |
|
en rodeomann som holder stiv/stumt spretter fort av gitt! men ikke hvis han immiterer en fjøret og dempet last da vinner han konkuransen!!
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
|