desember 22, 2024, 06:03:20 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 25 26 [27] 28 29 ... 47
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Stropping av bil på henger  (Lest 538541 ganger)
A.Hole
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted: Fredrikstad


Vis profil

« Svar #780 på: november 29, 2012, 22:16:30 pm »

Någon som vet om bakgrunden till den här bilden?





mm. den ja. Mener det var kvartkomprimerte fjærer, eller "teoretisk bombesikker chassis-stropping" som det blir kallt av noen her, som gjorde utslaget....
Ellers er jo dette en fin påminnelse:
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/--Jeg-trodde-min-siste-time-hadde-kommet-7057359.html

Loggført
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #781 på: november 30, 2012, 18:11:16 pm »


......snart 25.000 klikk på denne tråden! Helt konge!

Svenskene gjør det som kjent på sitt vis:



* straapp.jpg (91.22 KB, 800x450 - vist 660 ganger.)
Loggført

SCREWDRIVER #2
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3454
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #782 på: november 30, 2012, 20:29:45 pm »


......snart 25.000 klikk på denne tråden! Helt konge!

Svenskene gjør det som kjent på sitt vis:


er stumt stroppa denne da  Gliser
sikkert det beste å kjøre med det vel ?? Blunker
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #783 på: desember 04, 2012, 00:00:05 am »

Det er ikke lett, men som ihuga tilhenger av stropping i chassis må jeg innrømme mine synder..
Hentet en bil i går, stroppet glad og fornøyd fronten i traversen (ikke VW) men når det kom til bakparten gjorde kombinasjonen av bil og henger det umulig å få stroppet ned bilen på en fornuftig/trygg måte. Så det ble hjulstropping!  Sjokkert
Til min store forundring kjørte jeg helt fra Elverum til Vestfold uten at bilen datt av  Osteaktig

Fra spøk til alvor.. Som nevnt tidligere, vi diskuterer ikke hva som fungerer men hva som er best. Selv er jeg overbevist om at en stumt stroppet bil er tingen, men det er ikke dermed sagt at fornuftig stropping i hjulene er livsfarlig. Det er bare så utrolig mye rar hjulstropping å se, mye direkte skummelt.

Moralen? Stropp på den måten som er tryggest der og da uavhengig av hvilken teori du er tilhenger av. Og kjør pent  Glad
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #784 på: desember 04, 2012, 01:59:14 am »

sidan svensker vart nevnt oppi her,

her er ein an svensk patent på stropping(og bilfrakting)


* 20-115151d.jpg (99.56 KB, 700x533 - vist 723 ganger.)
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #785 på: desember 04, 2012, 10:05:05 am »

sidan svensker vart nevnt oppi her,

her er ein an svensk patent på stropping(og bilfrakting)

Nice..

BV202
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

justandy
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1110
Bosted: moss


stæsj hore og hard barket senkepøbel


Vis profil
« Svar #786 på: desember 05, 2012, 22:49:45 pm »

greit å huske på med hjul stropping. ha stroppen litt over halveis  ( 4-5cm) på hjulet. stram gjerne så du ser at hjulet blir presset litt inn. har du da stroppet 4 hjul, da  kan du nok kjøre rally med den uten at bilen den detter av.

har hentet noen racing lamborghinier som det finnes mindre en 20 av hver og de vil du ikke miste(koster like mye som en enebolig med sjøglimt langs oslofjorden). har hatt harde nedbremsinger uten at de har flyttet seg en mm og de bilene står i fri, da de ikke har godt å henge på giret.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
Lars Bratteng
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1156
Bosted: Son -Oslo Fjorden Perle


Senkepøbel


Vis profil
« Svar #787 på: desember 19, 2012, 21:49:33 pm »

Kravet til stropping av bil på henger eller lastebil er at det skal festes med 4 punkter. vis du stropper i 1 hjul så er stroppen festet foran hjulet og bak hjulet med grime/rundslyng. da er det 2 punkter.
Du gjentar prossesen og fester de andre hjulet på andre siden av akselen du nettopp festet 2 punkter til.

Da har du pr def. stroppet etter loverket som staten har utarbeidet. Om det er det de mente med 4 punkter vites ikke men du er ihvertfall innenfor lovverket.
Loggført

Kjør Hardt Kjørt Stil, Kjør Turbo Boble Bil

79  - T2 Ratlooker Doka -Solgt
93 -  T4 Ratlooker Multivan - Solgt
68 -  T1 RatLooker med snurre
vespaape
Seniormedlem
****
Innlegg: 261
Bosted: utom Trondheim


Mopeden min


Vis profil
« Svar #788 på: desember 19, 2012, 23:32:50 pm »

Hvor står det at bil skal festes med fire punkter?
Loggført
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #789 på: januar 08, 2013, 14:41:41 pm »



"Stropping av bil på henger" er som kjent et brennhett tema (naturlig nok - hva er vel viktigere?)- også i det store utland... Her er et par eksempler på det:


USA:
En Texaner dro nettopp hjem en buss som har ligget opp-ned i 30 år, ergo rustfri i bånn og perfekt for spleising med en "vanlig buss" som er omvendt... Denne hengertransporten gir begrepet "stum last" ny mening...føler jeg:


* wupsidedown.jpg (141.31 KB. 800x600 - vist 656 ganger.)



SVERIGE:
En Boxerville-supporter klager på forumet for å ha blitt bøtlagt "1000kr pr km" for å ha kjørt med 36% overlast på sin enakslede henger... Spør du meg, burde boten vært det dobbelte for svenskevarianten av hjulstropping - helt villt.


* svensk.jpg (104.73 KB. 1024x576 - vist 700 ganger.)



Loggført

SCREWDRIVER #2
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #790 på: januar 08, 2013, 20:29:27 pm »

http://www.thesamba.com/vw/classifieds/detail.php?id=1401630   Glad
Loggført
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #791 på: januar 09, 2013, 16:27:40 pm »


Interessant produkt det der...

I forhold til at bilen skal sitte fast i hengeren, så er den der genial og helt topp.

Men - i forhold til å sikre gode kjøreegenskaper ved å sikre at lasten ikke beveger seg under kjøring - så er de der akkurat like håpløse som "vanlig" hjulstropping.
Loggført

SCREWDRIVER #2
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #792 på: januar 09, 2013, 17:07:40 pm »


Ble stoppet i kontroll med slike og fikk skryt av Statens biltilsyn. Har enda til gode å oppleve dårlige kjøreegenskaper.

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #793 på: januar 09, 2013, 21:37:46 pm »

Redneck-løsning ...  Sjokkert  (type baktung)  Øyerulling


* baktung.jpg (95.72 KB, 800x475 - vist 606 ganger.)
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #794 på: januar 10, 2013, 02:12:01 am »

Har blitt stoppet i kontroll av Statens biltilsyn. Har enda til gode å oppleve egenskaper.
Loggført

Speed is no substitute for direction
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #795 på: januar 10, 2013, 09:17:44 am »

Mulig det har vært oppe før, men gidder ikke bla igjennom 27 sider med preik..

Hvor kan man få kjøpt gode stropper?
Tenker både på stropper som funker til å stroppe bilen stumt og riktige "hjul grimer".
Mange av de kraftige stroppene er så lange på "jekkedelen" at det blir for skrå vinkel til å stroppe stumt.
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
jaru
Supermedlem
*****
Innlegg: 675
Bosted: strømmen



Vis profil
« Svar #796 på: januar 10, 2013, 16:10:48 pm »

Mulig det har vært oppe før, men gidder ikke bla igjennom 27 sider med preik..

Hvor kan man få kjøpt gode stropper?
Tenker både på stropper som funker til å stroppe bilen stumt og riktige "hjul grimer".
Mange av de kraftige stroppene er så lange på "jekkedelen" at det blir for skrå vinkel til å stroppe stumt.

Mandagsklubben bruker disse fra Würth og vi har ikke mista en eneste bil hittil, enda vi stropper i hjula Sjokkert  Gliser


* image.jpg (39.84 KB, 458x345 - vist 489 ganger.)
Loggført

if it works don`t fix it
Member of mandagsklubben
vespaape
Seniormedlem
****
Innlegg: 261
Bosted: utom Trondheim


Mopeden min


Vis profil
« Svar #797 på: januar 10, 2013, 18:33:04 pm »

Transportutstyr på skedsmokorset har alt innen lastsikkrings utstyr. Lager også på mål. Gode priser.

www.transportutstyr.no
Loggført
Lars Bratteng
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1156
Bosted: Son -Oslo Fjorden Perle


Senkepøbel


Vis profil
« Svar #798 på: januar 10, 2013, 23:57:14 pm »

For deg Berger, som bor i Moss. Kan jo snakke med Bergingsmatriell, Atle Havik og Lars Christian som driver, eller så har du Saferec på Gjerdrum som også selger utstyr innen bilberging fra stropper til grimer, kjetting etc
Loggført

Kjør Hardt Kjørt Stil, Kjør Turbo Boble Bil

79  - T2 Ratlooker Doka -Solgt
93 -  T4 Ratlooker Multivan - Solgt
68 -  T1 RatLooker med snurre
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #799 på: januar 10, 2013, 23:58:28 pm »

For deg Berger, som bor i Moss. Kan jo snakke med Bergingsmatriell, Atle Havik og Lars Christian som driver, eller så har du Saferec på Gjerdrum som også selger utstyr innen bilberging fra stropper til grimer, kjetting etc

Genialt, Atle kjenner jeg jo!  Glad
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Jalle
Supermedlem
*****
Innlegg: 1049
Bosted: Lørenskog


Klubbløs #006


Vis profil
« Svar #800 på: januar 12, 2013, 15:22:54 pm »

For deg Berger, som bor i Moss. Kan jo snakke med Bergingsmatriell, Atle Havik og Lars Christian som driver, eller så har du Saferec på Gjerdrum som også selger utstyr innen bilberging fra stropper til grimer, kjetting etc

Genialt, Atle kjenner jeg jo!  Glad

Hjulsurringer med gummiklosser http://www.transportutstyr.no/no/c-224-Hjulsurringer.aspx Disse syns jeg er geniale, følger hjulbanen og man slipper å ta hensyn til bremserør og slikt. Har dratt bil på henger en god del mil med disse. Lengste transporter er til Belgia, begge bilene og bussen kom da trykt frem.
Loggført

All klaring er god klaring, tut og kjør !! ©
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3454
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #801 på: januar 12, 2013, 16:04:23 pm »

jeg har brukt, og bruker fortsatt disse :Kompl. hjulsurr. 35 mm spesial m/strømpe
Art.nr. 801235
har ikke hatt noen problemer med de, og bilen sitter godt fast.  Blunker
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #802 på: februar 27, 2013, 10:44:00 am »


Det er ikke hver dag at stropping av last er førstesidestoff på NRK:

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/rogaland/1.10928938

...men desto hyggeligere når det skjer!
Loggført

SCREWDRIVER #2
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #803 på: februar 27, 2013, 14:46:45 pm »

men; vert da so mykje bedre om han strammar med kjetting på tilsvarande måte då? vil jo fortsatt ikkje kunna halda igjen 26tonn, vist han ikkje stropper rundt endane på bjelkane? ser jo ut til å vera ein relativt solid stålvegg frampå trallo og
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Gubben til Tulla
Medlem
***
Innlegg: 112
Bosted: Arendal


En orginal bil er et greit restaurerings objekt.


Vis profil
« Svar #804 på: februar 27, 2013, 17:08:51 pm »

Stålet gnager på stroppene og antagelig før han når Kristiansand så har han ingen stropper på lasten.Kjettinger derimot vil holde en smule lenger.
Loggført

Eneste erstattning for sylindervolum er MERE sylindervolum.
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #805 på: februar 28, 2013, 16:09:33 pm »

 hvis folk fortsatt har så døde nærveceller i kroppen att de ikke klarer å levere signaler til hjernen om att bil stroppet i hjulene (med  avstemt fjøring som fungerer) faktisk funker mye bedre i praksis enn stumt montert , blir jeg litt skremt.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Bjørnar
Supermedlem
*****
Innlegg: 693
Bosted: Byåsen Trondheim



Vis profil WWW
« Svar #806 på: februar 28, 2013, 19:49:02 pm »

Morro å se at selv om man er borte fra forumet en periode, så er det ihvertfall liv i denne tråden...
Loggført

Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #807 på: februar 28, 2013, 19:54:39 pm »

Morro å se at selv om man er borte fra forumet en periode, så er det ihvertfall liv i denne tråden...

Og akkurat det er ganske flaut.. Den burde vært lagt død på side 1. Får håpe det ikke er for mange utenfor VW-miljøet som er her inne og leser  Osteaktig
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
Bjørnar
Supermedlem
*****
Innlegg: 693
Bosted: Byåsen Trondheim



Vis profil WWW
« Svar #808 på: februar 28, 2013, 19:55:27 pm »

Morro å se at selv om man er borte fra forumet en periode, så er det ihvertfall liv i denne tråden...

Og akkurat det er ganske flaut.. Den burde vært lagt død på side 1. Får håpe det ikke er for mange utenfor VW-miljøet som er her inne og leser  Osteaktig
Blunker
Loggført

SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #809 på: mars 01, 2013, 10:32:34 am »


Dette har vi snakket om - som en aktivitet på SCC....at vi skulle sjekke om bevegelig last vs stum last "er best" (IKKE hva som er lovlig).....vi tenker oss følgende oppleg:

En gammel Ford Transit med gode dekk, halvslitne dempere og en sprek motor....og en heftig slalomløype på bremsestrekka på SCC. Bilen og lasterommet er helt tomt - også laster vi inn en diger, løs, komplett V8-motor fra en 1956 Cadillac, med automatkasse (totalt ca 600 kg)....som vi legger løst, rett på gulvet, midt i lasterommet bak i Transiten, så lukker vi lastedørene - også konkurrerer vi med følgende 4 set-up:

1. "Løs last" - V8-motoren ligger helt løst og kan rulle fra side til side i lasterommet
2. "Litt løs last" - V8-motoren er festet i lasteromsgulvet med noen 1/2-meter lange kjettinger som gjør at motoren kan bevege seg ca en halvmeter, men ikke mere
3. "Litt løs, men dempet last" - Akkurat som i eksemplet ovenfor, men vi monterer en støtdemper på skrått ned i lastgulvet i hvert hjørne på motoren
4. "Stum last" - V8-motoren er boltet dønn fast rett i lasteromsgulvet

Hvilket av disse 4 set-up tror du greier korteste tid på slalomløypa?
« Siste redigering: mars 01, 2013, 10:51:57 am av SplitMan » Loggført

SCREWDRIVER #2
Sider: 1 ... 25 26 [27] 28 29 ... 47
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!