desember 26, 2024, 14:52:11 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2] 3 4 ... 14
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 2,7 liter T4.  (Lest 171691 ganger)
geir F
Seniormedlem
****
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal



Vis profil
« Svar #30 på: februar 01, 2010, 11:41:07 am »

@geir F
Kjekt å se på prosjektet ditt Geir.

Håper du har ultra lette titan ventiler og lavt fjærtrykk med valget ditt av setemateriale.
Hvorfor gikk du ikke for skikkelige harde Serdi kvalitets seter når du gjør så mye arbeide ut av dette ?
Setevinkler og cuts får jo holdbarhet omtrent som en Youghurt med slike som du har nå.....og du mister jo konturene som dine setevalg får raskere enn du kan si plupp. Trist

digg den oljepumpen din der Glad

Ellers håper jeg å teffe deg runtomkring på baner el lign med stadig flere T4 entusiaster Glad

Det med kvaliteten på setene har jeg ikke mye greie på, Jeg leverte toppene til Kapstad og regnet med at det var bra saker.
Jeg har jo ganske lite fjærtrykk 70/120 og med titanventiler og alu.støtstenger så jeg håper det gar bra.

 
Loggført
geir F
Seniormedlem
****
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal



Vis profil
« Svar #31 på: februar 01, 2010, 11:45:58 am »

Her er forbrenningskammeret ferdig.


* IMG_1055 (Small).JPG (39.51 KB, 640x480 - vist 1010 ganger.)
Loggført
geir F
Seniormedlem
****
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal



Vis profil
« Svar #32 på: februar 01, 2010, 11:49:24 am »

Flere bilder av toppene.

* IMG_1048 (Small).JPG (56.46 KB. 640x480 - vist 1014 ganger.)


* IMG_1047 (Small).JPG (58 KB, 640x480 - vist 926 ganger.)

* IMG_1053 (Small).JPG (48.62 KB, 640x480 - vist 897 ganger.)
« Siste redigering: februar 01, 2010, 11:52:20 am av geir F » Loggført
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #33 på: februar 01, 2010, 11:55:54 am »

jeg lurer på hvordan du har laget grenrøret. noen bilder?
Loggført
geir F
Seniormedlem
****
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal



Vis profil
« Svar #34 på: februar 01, 2010, 12:11:26 pm »

Grenrøret er et BAS kopi, jeg brukte er grenrørskalkulator og kom fram til 2" rør som er 770mm lange. Alle rørene ble veskefyldt og er eksakt like lange.


* IMG_0878 (Small).JPG (45.17 KB, 640x480 - vist 960 ganger.)

* IMG_0874 (Small).JPG (37.04 KB, 640x480 - vist 849 ganger.)
Loggført
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #35 på: februar 01, 2010, 12:28:31 pm »

det der er tøft.
Loggført
geir F
Seniormedlem
****
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal



Vis profil
« Svar #36 på: februar 01, 2010, 12:58:48 pm »

Her kan der se vekt forsjellen mellom stål og titan ventiler (48-40 ventiler)

* IMG_0038 (Small).JPG (48.85 KB. 640x480 - vist 717 ganger.)

* IMG_0042 (Small).JPG (49.25 KB. 640x480 - vist 743 ganger.)

* IMG_0044 (Small).JPG (49.1 KB. 640x480 - vist 709 ganger.)


* IMG_0036 (Small).JPG (48.52 KB, 640x480 - vist 719 ganger.)
Loggført
geir F
Seniormedlem
****
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal



Vis profil
« Svar #37 på: februar 01, 2010, 13:34:27 pm »

Innsugene har jeg sveiset og portet slik at de passet til toppene, her kan der se forskjellen på den org.pakningen og innsuget.

* IMG_0224 (Small).JPG (44.73 KB. 640x480 - vist 956 ganger.)


* IMG_0222 (Small).JPG (40.89 KB, 640x480 - vist 709 ganger.)
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #38 på: februar 01, 2010, 14:47:24 pm »

vet du hvilken stålkvalitet som er brukt i setene.??
 han som ordnet seter for meg pratet om "mjukt stål"
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
geir F
Seniormedlem
****
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal



Vis profil
« Svar #39 på: februar 01, 2010, 14:57:34 pm »

vet du hvilken stålkvalitet som er brukt i setene.??
 han som ordnet seter for meg pratet om "mjukt stål"

Jeg vet ikke hvilken stålkvalitet som er brukt på setene.
Men Kapstad har jo laget utrolig mange T4 topper for rallycross så jeg tror nok at setene er ok.
« Siste redigering: februar 01, 2010, 15:17:25 pm av geir F » Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1915
Bosted:


Vis profil

« Svar #40 på: februar 01, 2010, 16:19:11 pm »

vet du hvilken stålkvalitet som er brukt i setene.??
 han som ordnet seter for meg pratet om "mjukt stål"

Tipper dette er alu bronze seter ( bet.JM7 ) , Tror disse går godt sammen med Titan ventiler . En av fordelene er bl.a.bedre varmeavledning  .
Mvh
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #41 på: februar 01, 2010, 19:31:06 pm »

vet du hvilken stålkvalitet som er brukt i setene.??
 han som ordnet seter for meg pratet om "mjukt stål"

Jeg vet ikke hvilken stålkvalitet som er brukt på setene.
Men Kapstad har jo laget utrolig mange T4 topper for rallycross så jeg tror nok at setene er ok.

Betviler ikke kvaliteten , er bare intressert i mere info om stålkvaliteten på "rene mjuka" stål seter,
da jeg ikke fikk noen info om dette på mine topper  Glad
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
geir F
Seniormedlem
****
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal



Vis profil
« Svar #42 på: februar 01, 2010, 19:58:31 pm »

vet du hvilken stålkvalitet som er brukt i setene.??
 han som ordnet seter for meg pratet om "mjukt stål"

Jeg vet ikke hvilken stålkvalitet som er brukt på setene.
Men Kapstad har jo laget utrolig mange T4 topper for rallycross så jeg tror nok at setene er ok.

Betviler ikke kvaliteten , er bare intressert i mere info om stålkvaliteten på "rene mjuka" stål seter,
da jeg ikke fikk noen info om dette på mine topper  Glad
[/quo

Det ser ikke ut som det er stål seter, det ligner på bronze på fargen.


* IMG_3075 (Small).JPG (63.84 KB, 640x480 - vist 804 ganger.)
« Siste redigering: februar 01, 2010, 20:07:21 pm av geir F » Loggført
ORANGEBUG
Supermedlem
*****
Innlegg: 938
Bosted: buvika



Vis profil
« Svar #43 på: februar 01, 2010, 20:46:29 pm »

Innsugene har jeg sveiset og portet slik at de passet til toppene, her kan der se forskjellen på den org.pakningen og innsuget. [ Vedlegg ]
Ser bra ut, kjører med noelunde samme oppsett, men da en 105cylinder sprakk gikk jeg ned til 103, litt "friskt" turbotrykk kansje Gliser
Men hva og hvordan gjør du det med pakninger i mellom innsug og topper???
Loggført

"schitsækka" ji mæ ti dde sanga å .........
geir F
Seniormedlem
****
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal



Vis profil
« Svar #44 på: februar 01, 2010, 21:01:32 pm »

Innsugene har jeg sveiset og portet slik at de passet til toppene, her kan der se forskjellen på den org.pakningen og innsuget. [ Vedlegg ]
Ser bra ut, kjører med noelunde samme oppsett, men da en 105cylinder sprakk gikk jeg ned til 103, litt "friskt" turbotrykk kansje Gliser
Men hva og hvordan gjør du det med pakninger i mellom innsug og topper???

Der har jeg lager pakninger av 1,5mm pakningsark.
Loggført
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #45 på: februar 01, 2010, 21:59:55 pm »

Morsomt prosjekt.

Teller du arbeidsstimer?
Loggført

cato®
Supermedlem
*****
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen



Vis profil
« Svar #46 på: februar 02, 2010, 08:55:44 am »

Tipper setene er laget av JM7-20 , siden det er det Kapstad pleier å bruke
Loggført
geir F
Seniormedlem
****
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal



Vis profil
« Svar #47 på: februar 03, 2010, 11:59:31 am »

Har snakket med Kapstad om setene, de er laget av JM7 og de er som EBB sier myke.
Han har brukt de JM7 seter fordi de leder varmen meget bra og de sitter fast i toppene.
Kapstad hadde montert over 1000 slike seter i VW topper uten noe problemer Gliser
« Siste redigering: februar 03, 2010, 12:07:41 pm av geir F » Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #48 på: februar 03, 2010, 12:22:35 pm »

JM7 er bortimot industri standard på high-end VW topper, og du kommer ikke til å ha noe problem med dem.

Sykt tøff jobb du har gjort Geir! Håper du får igjen for jobben av motorgudene... Glad
BTW Er eksosens lengde justert mot insugslengden også, og mot hvilket turtall?
Loggført

Speed is no substitute for direction
geir F
Seniormedlem
****
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal



Vis profil
« Svar #49 på: februar 03, 2010, 15:11:19 pm »

JM7 er bortimot industri standard på high-end VW topper, og du kommer ikke til å ha noe problem med dem.

Sykt tøff jobb du har gjort Geir! Håper du får igjen for jobben av motorgudene... Glad
BTW Er eksosens lengde justert mot insugslengden også, og mot hvilket turtall?

Eksosens lengde er ikke justert mot insugslengden.
Turtallet som ble brukt var 7000.
Loggført
Keirn
Medlem
***
Innlegg: 120
Bosted: Malmø


Magister Mundi Sum


Vis profil WWW
« Svar #50 på: februar 03, 2010, 16:37:08 pm »

Ikke for at jeg har med det å gjöre, men er litt nysjerrig på kostnadene involvert i denne jobben med toppene.
Loggført

Om du ikke kan reparere det med en hammer, er det sikkert en elektrisk feil....
geir F
Seniormedlem
****
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal



Vis profil
« Svar #51 på: februar 04, 2010, 15:04:21 pm »

Her er noen bilder av tørrsumptanken som jeg har laget av en gammel luft tank til en lastebil.

* IMG_0018 (Small).JPG (36.67 KB. 640x480 - vist 712 ganger.)


* IMG_0024 (Small).JPG (35.6 KB, 640x480 - vist 683 ganger.)

* IMG_0001 (Small).JPG (53.62 KB, 640x480 - vist 751 ganger.)
Loggført
vwracer - Ola Linnerud
Seniormedlem
****
Innlegg: 252
Bosted: Lillestrøm



Vis profil
« Svar #52 på: februar 04, 2010, 16:23:15 pm »

Gidder du legge ut info ang hvordan du legger opp olje kretsen fra pumpa til tanken og tilbake?  prøvet dette før? 
Har sett endel forskjellige løsninger, bl.a med stoppekraner på slangene.....
Er "bare" nysgjerrig Glad
Loggført
geir F
Seniormedlem
****
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal



Vis profil
« Svar #53 på: februar 04, 2010, 18:07:42 pm »

Jeg har en kran ut av tanken(var ikke montert bildet) videre går det ned til oljepumpen.
 Denne slangen/røret bør være minst 12mm for her er det bare pumpen som suger olje fra tanken.
Ut fra motoren går det til et oljefilter som er plassert under venstre bakskjerm.
Så går oljen fram til kjøleren og fra kjøleren til tanken igjen.
Jeg har brukt alu.rør til/fra kjøleren for og kjøle ned oljen.


* IMG_0016 (Small).JPG (61.57 KB, 640x480 - vist 952 ganger.)

* IMG_0015 (Small).JPG (56.91 KB, 640x480 - vist 842 ganger.)

* IMG_0200 (Small).JPG (43.33 KB, 640x480 - vist 867 ganger.)
« Siste redigering: februar 04, 2010, 19:12:42 pm av geir F » Loggført
vwracer - Ola Linnerud
Seniormedlem
****
Innlegg: 252
Bosted: Lillestrøm



Vis profil
« Svar #54 på: februar 04, 2010, 18:35:32 pm »

Glad blir fint Glad  hvor mang liter olje kommer du til å benytte?
Loggført
geir F
Seniormedlem
****
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal



Vis profil
« Svar #55 på: februar 04, 2010, 19:03:48 pm »

Bruker ca 8 liter på annlegget, tanken er det plass til 9,5 liter på men den skal jo ikke være helt full.
« Siste redigering: februar 04, 2010, 19:05:33 pm av geir F » Loggført
cato®
Supermedlem
*****
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen



Vis profil
« Svar #56 på: februar 04, 2010, 22:11:52 pm »

Ingen bilder av tanken innvendig ?
Loggført
Svein.
Supermedlem
*****
Innlegg: 2437
Bosted: Lørenskog


Vis profil

« Svar #57 på: februar 05, 2010, 15:34:20 pm »

Ingen bilder av tanken innvendig ?

Hvis han ikke har det, kan du se her: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,6595.0.html

Mvh Svein
Loggført

201m  8,063 sek. 136,42km/t
402m 12,708 sek.176,81km/t...
cato®
Supermedlem
*****
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen



Vis profil
« Svar #58 på: februar 05, 2010, 19:57:17 pm »

Har sette den , men lurte på om han hadde en annen løsning innvendig.

Skumming/skvalping er et stort problem ved tørrsump, og jeg skal snart igang med å lage en tank selv.

Men er usikker på beste måte å dempe skumming på.
Loggført
geir F
Seniormedlem
****
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal



Vis profil
« Svar #59 på: februar 05, 2010, 21:56:09 pm »

Jeg har en plate opp slik som tanken til EBB.
Nede har jeg en hullplate som ligger vannrett ca.5cm fra bunnen.
Under der har jeg hullplater som st[r lodrett i et kryss.
Loggført
Sider: 1 [2] 3 4 ... 14
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!