november 01, 2024, 03:42:36 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Lading? Avhengig av jording?  (Lest 4482 ganger)
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« på: desember 31, 2009, 12:25:43 pm »

Nå kommer jeg med ett idiotspørsmål Gliser hehehe

Men, saken er den at jeg har satt inn motor, og på den motoren så er det en likestrømsdynamo, og det er jeg vant med!
Men på den forrige, så var tilkoblingen helt annerledes, og uten jording!
Se bilde:


Men denne dynamoen har ikke sånn tilkobling, og jeg finner ikke igjen jordingsledningen!

Hvordan løse dette?

Rikard
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #1 på: desember 31, 2009, 12:31:42 pm »

Dynamoen er jordet i blokka. Som er jordet i gearkassen. Som er jordet i karosseriet. Som er koblet til - på batteriet.
Loggført
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #2 på: desember 31, 2009, 12:39:25 pm »

Så med andre ord- det er nødvendig for å få lading?
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #3 på: desember 31, 2009, 12:41:34 pm »

Hva er nødvendig? Egen jordledning? Som jeg sier er jo dynamoen jordet i blokka uansett...
Loggført
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #4 på: desember 31, 2009, 12:42:59 pm »

Ja, fordi vanligvis så er det en brun jordingsledning, som er skrudd i dynamoen, med en skrue!
Men denne er da ikke nødvendig, for dyanmoen er jordet i blokka uansett?  Gliser Gliser
Right?
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #5 på: desember 31, 2009, 16:37:36 pm »

Stemmer det ja! Berre å vri om nykkelen
Dette er nyemotoren din sant? Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #6 på: desember 31, 2009, 16:42:15 pm »

Den på bildet, er gamle!

Nye står i bilen nå Gliser
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #7 på: desember 31, 2009, 16:55:57 pm »

Bilde og film i prosjekttråden snart då eller? Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #8 på: desember 31, 2009, 17:00:37 pm »

Jepp Osteaktig
Mangler noen kabelsko og litt slikt...
Pluss at jeg må ordne litt med den ene motorbolten..
Er ikke likt som på 1300 Blunker

Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #9 på: desember 31, 2009, 17:07:49 pm »

Nei bolten oppe til venstre er gjenga rett i blokka. M10 X 70 er dimensjonen
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #10 på: desember 31, 2009, 18:22:35 pm »

Jepp, pluss at det er ett hakk i girkassa...
Så det går ikke med vanlig mutterhode...

Må lage ett lite mellomlegg der Blunker
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #11 på: desember 31, 2009, 18:27:00 pm »

Girkassa er nok litt feil ja, men eg har montert ein 1600 på 1300 og det gjekk fint med vanlig mutter sjølv om det skal vera halvmåne mutter, Den vart berre litt avrunda den måne formen, men det går vel bra..
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #12 på: desember 31, 2009, 18:29:29 pm »

Joda, men siden det er gjenger i blokka, og jeg må skru bakfra men, så går ikke det, siden det er sånt spor i girkassa, som liksom skal holde igjen mutterhodet, når man setter på bolten foran.
Så da må lage ett lite mellomlegg på bolten, slik at mutterhuet ikke kommer i hakket på girkassa Blunker
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #13 på: desember 31, 2009, 18:31:51 pm »

Som eg sa, det går fint å skru inn vanlig mutter, men du runder av hakket i kassa litt,, Men det er best med ein lenger bolt og ca 10mm spacer, som du seier! Glad Evt om du finner ein spesial bolt med mindre håve!
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #14 på: desember 31, 2009, 18:41:11 pm »

Jepp, blir nok å gå for det med spacer!
Uaktuelt å runde i girkassa, da jeg kanskje skal ha originalt der igjen Blunker

Skal ut å titte etter skruer på Lørdag!
Jeg må også ha noen kabelsko og litt slikt  Gliser
Håper på Oppstart på Søndag, Mandag Gliser
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1956
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #15 på: desember 31, 2009, 19:43:40 pm »

Og for å svare på det opprinnelige spørsmålet  Øyerulling
Den jordledning er kun for å være helt sikker på at regulatoren under baksetet får samme jord som dynamoen. Viss regulatoren er godt skrudd fast i karosseriet, og dynamoen ikke er lakkert/isolert på noen måte, skal det ikke være nødvendig med denne jordingen.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #16 på: desember 31, 2009, 19:54:24 pm »

Takk SveinT Gliser
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #17 på: desember 31, 2009, 21:48:33 pm »

VW monterte aldri noe unødvendig. Jordingsledningen er der for at ladingen skal fungere problemfritt.
Loggført
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #18 på: desember 31, 2009, 23:42:58 pm »

Joda, men siden det er gjenger i blokka, og jeg må skru bakfra men, så går ikke det, siden det er sånt spor i girkassa, som liksom skal holde igjen mutterhodet, når man setter på bolten foran.
Så da må lage ett lite mellomlegg på bolten, slik at mutterhuet ikke kommer i hakket på girkassa Blunker

Vurdert å kanskje banke ut muttera som sitt pressa inn på motor, og heller bruke løs mutter som originalt på bilen?
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
GeirH
Supermedlem
*****
Innlegg: 552
Bosted: Borgen, ca. 4 mil nord for Oslo.



Vis profil
« Svar #19 på: desember 31, 2009, 23:55:33 pm »

Finn deg et el-skjema. Er du smartere enn VW, vel så trenger du ike poste her....
Husk ihvertfall forbindelsen fra gearkasse til chassis.
Enig med Einic, VW sparte der de kunne.....
Happy new year to you all  :-)
Loggført

Har laaang VW-pause.
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #20 på: januar 01, 2010, 00:32:55 am »

Joda, men siden det er gjenger i blokka, og jeg må skru bakfra men, så går ikke det, siden det er sånt spor i girkassa, som liksom skal holde igjen mutterhodet, når man setter på bolten foran.
Så da må lage ett lite mellomlegg på bolten, slik at mutterhuet ikke kommer i hakket på girkassa Blunker

Vurdert å kanskje banke ut muttera som sitt pressa inn på motor, og heller bruke løs mutter som originalt på bilen?

Jepp, men kommer ikke til, sånn at jeg får skrudd mutter...
Utluftinga fra oljekjøleren står i veien, og da må opp med viftehus og styr....
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #21 på: januar 01, 2010, 00:36:38 am »

Finn deg et el-skjema. Er du smartere enn VW, vel så trenger du ike poste her....
Husk ihvertfall forbindelsen fra gearkasse til chassis.
Enig med Einic, VW sparte der de kunne.....
Happy new year to you all  :-)


Bare for avklare det for deg, så er jeg ikke smartere en vw, noe du sikkert forsto etter hva jeg startet tråden med.
Poenget er, at av ledningene som kommer ut fra bilen, så er det ingen brun jordingsledning til dynamo.... Derfor jeg spør!

Hadde det vært der, så hadde jeg selvfølgelig tatt bryet med å skru ut den lille skruen, og sette den i Blunker
Og bildet forklarer dere også hvordan forrige dynamoen var tilkoblet, der også uten jordingsledning Blunker

Mvh Rikard
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1956
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #22 på: januar 01, 2010, 20:20:50 pm »

Og siden din bil har fungert uten den lille ledningen før, vil den nok fortsette med det.  Blunker
Men mener den kom allerede på 1969 modellen, så VW har nok sett på den som en forbedring.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #23 på: januar 05, 2010, 15:49:16 pm »

Blei litt småredd når jeg så bildet av den motoren ja... Blunker

Jeg har også prøvd å kjøre uten denne ledningn på min bil og det gikk fint, men igjen VW har et poeng med alt de gjør. Sløyf dog hele dritten siden din 68-mod. ikke har denne ledningen. Bør ikke by på problemer siden dynamoen ikke er lakkert.

Lykke til med oppstart omsider.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #24 på: januar 05, 2010, 16:57:45 pm »

Småredd??? haha
Nei, har droppet den, og lading og alt fungerer utmerket nå etter oppstart!
Må bare få tettet en ørliten eksoslekasje Rekker tunge
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!