Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud
Singelport Mafia'n
|
|
« på: desember 31, 2009, 12:25:43 pm » |
|
Nå kommer jeg med ett idiotspørsmål hehehe Men, saken er den at jeg har satt inn motor, og på den motoren så er det en likestrømsdynamo, og det er jeg vant med! Men på den forrige, så var tilkoblingen helt annerledes, og uten jording! Se bilde: Men denne dynamoen har ikke sånn tilkobling, og jeg finner ikke igjen jordingsledningen! Hvordan løse dette? Rikard
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com
|
|
|
JS
Supermedlem
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
|
« Svar #1 på: desember 31, 2009, 12:31:42 pm » |
|
Dynamoen er jordet i blokka. Som er jordet i gearkassen. Som er jordet i karosseriet. Som er koblet til - på batteriet.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud
Singelport Mafia'n
|
|
« Svar #2 på: desember 31, 2009, 12:39:25 pm » |
|
Så med andre ord- det er nødvendig for å få lading?
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com
|
|
|
JS
Supermedlem
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
|
« Svar #3 på: desember 31, 2009, 12:41:34 pm » |
|
Hva er nødvendig? Egen jordledning? Som jeg sier er jo dynamoen jordet i blokka uansett...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud
Singelport Mafia'n
|
|
« Svar #4 på: desember 31, 2009, 12:42:59 pm » |
|
Ja, fordi vanligvis så er det en brun jordingsledning, som er skrudd i dynamoen, med en skrue! Men denne er da ikke nødvendig, for dyanmoen er jordet i blokka uansett? Right?
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
|
« Svar #5 på: desember 31, 2009, 16:37:36 pm » |
|
Stemmer det ja! Berre å vri om nykkelen Dette er nyemotoren din sant?
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud
Singelport Mafia'n
|
|
« Svar #6 på: desember 31, 2009, 16:42:15 pm » |
|
Den på bildet, er gamle! Nye står i bilen nå
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
|
« Svar #7 på: desember 31, 2009, 16:55:57 pm » |
|
Bilde og film i prosjekttråden snart då eller?
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud
Singelport Mafia'n
|
|
« Svar #8 på: desember 31, 2009, 17:00:37 pm » |
|
Jepp Mangler noen kabelsko og litt slikt... Pluss at jeg må ordne litt med den ene motorbolten.. Er ikke likt som på 1300
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
|
« Svar #9 på: desember 31, 2009, 17:07:49 pm » |
|
Nei bolten oppe til venstre er gjenga rett i blokka. M10 X 70 er dimensjonen
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud
Singelport Mafia'n
|
|
« Svar #10 på: desember 31, 2009, 18:22:35 pm » |
|
Jepp, pluss at det er ett hakk i girkassa... Så det går ikke med vanlig mutterhode... Må lage ett lite mellomlegg der
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
|
« Svar #11 på: desember 31, 2009, 18:27:00 pm » |
|
Girkassa er nok litt feil ja, men eg har montert ein 1600 på 1300 og det gjekk fint med vanlig mutter sjølv om det skal vera halvmåne mutter, Den vart berre litt avrunda den måne formen, men det går vel bra..
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud
Singelport Mafia'n
|
|
« Svar #12 på: desember 31, 2009, 18:29:29 pm » |
|
Joda, men siden det er gjenger i blokka, og jeg må skru bakfra men, så går ikke det, siden det er sånt spor i girkassa, som liksom skal holde igjen mutterhodet, når man setter på bolten foran. Så da må lage ett lite mellomlegg på bolten, slik at mutterhuet ikke kommer i hakket på girkassa
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
|
« Svar #13 på: desember 31, 2009, 18:31:51 pm » |
|
Som eg sa, det går fint å skru inn vanlig mutter, men du runder av hakket i kassa litt,, Men det er best med ein lenger bolt og ca 10mm spacer, som du seier! Evt om du finner ein spesial bolt med mindre håve!
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud
Singelport Mafia'n
|
|
« Svar #14 på: desember 31, 2009, 18:41:11 pm » |
|
Jepp, blir nok å gå for det med spacer! Uaktuelt å runde i girkassa, da jeg kanskje skal ha originalt der igjen Skal ut å titte etter skruer på Lørdag! Jeg må også ha noen kabelsko og litt slikt Håper på Oppstart på Søndag, Mandag
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com
|
|
|
SveinT
Supermedlem
Innlegg: 1956
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
|
« Svar #15 på: desember 31, 2009, 19:43:40 pm » |
|
Og for å svare på det opprinnelige spørsmålet Den jordledning er kun for å være helt sikker på at regulatoren under baksetet får samme jord som dynamoen. Viss regulatoren er godt skrudd fast i karosseriet, og dynamoen ikke er lakkert/isolert på noen måte, skal det ikke være nødvendig med denne jordingen.
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud
Singelport Mafia'n
|
|
« Svar #16 på: desember 31, 2009, 19:54:24 pm » |
|
Takk SveinT
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com
|
|
|
Einic
Supermedlem
Innlegg: 773
Bosted: Røyken
|
|
« Svar #17 på: desember 31, 2009, 21:48:33 pm » |
|
VW monterte aldri noe unødvendig. Jordingsledningen er der for at ladingen skal fungere problemfritt.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
|
« Svar #18 på: desember 31, 2009, 23:42:58 pm » |
|
Joda, men siden det er gjenger i blokka, og jeg må skru bakfra men, så går ikke det, siden det er sånt spor i girkassa, som liksom skal holde igjen mutterhodet, når man setter på bolten foran. Så da må lage ett lite mellomlegg på bolten, slik at mutterhuet ikke kommer i hakket på girkassa Vurdert å kanskje banke ut muttera som sitt pressa inn på motor, og heller bruke løs mutter som originalt på bilen?
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
GeirH
Supermedlem
Innlegg: 552
Bosted: Borgen, ca. 4 mil nord for Oslo.
|
|
« Svar #19 på: desember 31, 2009, 23:55:33 pm » |
|
Finn deg et el-skjema. Er du smartere enn VW, vel så trenger du ike poste her.... Husk ihvertfall forbindelsen fra gearkasse til chassis. Enig med Einic, VW sparte der de kunne..... Happy new year to you all :-)
|
|
|
Loggført
|
Har laaang VW-pause.
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud
Singelport Mafia'n
|
|
« Svar #20 på: januar 01, 2010, 00:32:55 am » |
|
Joda, men siden det er gjenger i blokka, og jeg må skru bakfra men, så går ikke det, siden det er sånt spor i girkassa, som liksom skal holde igjen mutterhodet, når man setter på bolten foran. Så da må lage ett lite mellomlegg på bolten, slik at mutterhuet ikke kommer i hakket på girkassa Vurdert å kanskje banke ut muttera som sitt pressa inn på motor, og heller bruke løs mutter som originalt på bilen? Jepp, men kommer ikke til, sånn at jeg får skrudd mutter... Utluftinga fra oljekjøleren står i veien, og da må opp med viftehus og styr....
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud
Singelport Mafia'n
|
|
« Svar #21 på: januar 01, 2010, 00:36:38 am » |
|
Finn deg et el-skjema. Er du smartere enn VW, vel så trenger du ike poste her.... Husk ihvertfall forbindelsen fra gearkasse til chassis. Enig med Einic, VW sparte der de kunne..... Happy new year to you all :-)
Bare for avklare det for deg, så er jeg ikke smartere en vw, noe du sikkert forsto etter hva jeg startet tråden med. Poenget er, at av ledningene som kommer ut fra bilen, så er det ingen brun jordingsledning til dynamo.... Derfor jeg spør! Hadde det vært der, så hadde jeg selvfølgelig tatt bryet med å skru ut den lille skruen, og sette den i Og bildet forklarer dere også hvordan forrige dynamoen var tilkoblet, der også uten jordingsledning Mvh Rikard
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com
|
|
|
SveinT
Supermedlem
Innlegg: 1956
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
|
« Svar #22 på: januar 01, 2010, 20:20:50 pm » |
|
Og siden din bil har fungert uten den lille ledningen før, vil den nok fortsette med det. Men mener den kom allerede på 1969 modellen, så VW har nok sett på den som en forbedring.
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
tmbryhn
|
|
« Svar #23 på: januar 05, 2010, 15:49:16 pm » |
|
Blei litt småredd når jeg så bildet av den motoren ja... Jeg har også prøvd å kjøre uten denne ledningn på min bil og det gikk fint, men igjen VW har et poeng med alt de gjør. Sløyf dog hele dritten siden din 68-mod. ikke har denne ledningen. Bør ikke by på problemer siden dynamoen ikke er lakkert. Lykke til med oppstart omsider.
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud
Singelport Mafia'n
|
|
« Svar #24 på: januar 05, 2010, 16:57:45 pm » |
|
Småredd??? haha Nei, har droppet den, og lading og alt fungerer utmerket nå etter oppstart! Må bare få tettet en ørliten eksoslekasje
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com
|
|
|
|