Jærva
|
|
« Svar #450 på: mars 10, 2013, 20:30:17 pm » |
|
Ser ut som et fint oppsett på motoren det her, men til en gatemotor å være tror jeg at jeg ville ha lagt meg på maks 10,0 i komp. Høyere komp. er billige hester, men skaper også mye varme i toppene. Tror ikke du får rare økningen fra 10,0 til 10,5 i effekt, men toppene dine blir nok en del varmere. Ellers ville jeg ha tatt av "pukkelen" oppe på rådene dine. Er vanlig å ta vekk dem ved trimming. Med det samme du er i gang så kan du jo polere dem og ikke minst vektjustere dem. De WEB-kammene hadde jeg styrt unna! Kjenner til flere kammer som har blitt runde etter bare 5-10 tkm på motorer som er montert av kyndige folk. Jeg hadde gått for Pauter,Engle eller aller helst Schleicher. Og styr i hverfall unna de ELENDIGE løfterene til scat og webcam som har låseringer inne i. Alle nybyggede(trimma) T4-motorer bør få montert T1-løftere som er den største svakheten på T4-motorer.
|
|
« Siste redigering: mars 10, 2013, 20:43:23 pm av Jærva »
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #451 på: mars 10, 2013, 21:57:03 pm » |
|
Ja, de puklene har jeg tenkt litt på. Vurderer å slipe av litt på bukken også, samt justere litt vekt. Har hørt at glassblåsing etter polering gir en bedre bruddanvisning på rådene. Har et sett med web racing hyd. løftere ja Hva skjer med disse løfterene med låseklips? Skal Har nettop målt topper og vendehøyde. Skal slenge mellom en shims så jeg ender på 1.5mm i vendehøyde. Toppene er på 40-45cc så komp blir mellom 10-10.5 Helt klart en fordel med større fot på løfterene. Det er lenge siden jeg handlet deler :-P Er vel på tide å handle mer. Hvilken/Hva slags olje har de kjørt på med disse utslitte web-kammene? Takker for flotte tips, Jærva
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #452 på: mars 10, 2013, 22:24:18 pm » |
|
Kom plutselig på at det er litt småtteri jeg kan gjøre i ovalen, som å skifte frontrute, montere passasjerstol, rydde ut ledninger osv osv. Jeg starta i kveld med frontrute: Heldig for meg er det også blitt rust i ruteramma. Godt jeg så det før jeg monterte ny rute :-P He he.. Fett.. Kult filma... trudde du lå å kulan først. Men så jo fort at lynet slo ned i ruta.. Hvordan hadde blitt med supertrapp potte(r).? [ Vedlegget er ugyldig eller eksisterer ikke ] [ Vedlegget er ugyldig eller eksisterer ikke ] Haha, ser den ja. Men skjelden jeg slapper av i garasjen Supertrapp hadde vært no ja. Fant denne: http://www.supertrapp.com/product_sections/detail.asp?CatID=38&ItemID=425-25190
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jærva
|
|
« Svar #453 på: mars 11, 2013, 00:23:47 am » |
|
Jeg kjenner ikke til hvordan disse hydrauliske ventil-løfterne fra web-cam er, sikkert bedre de. De jeg snakker om er mekaniske. Det som skjer er at den tynne plata inne i løfteren gir etter (er for tynn og knekker).
Hva slags olje de kjørte med på web-cam vet jeg bare i ett tilfelle og det var mitt eget, da brukte jeg valvoline racing 10-50. De to andre vet jeg ikke, men jeg tror den ene ble kjørt på Pennzoil Racing-olje. To av motorene bygget av Kjell Aaen, så skulle ikke være noe å si på bygger. Den ene er en 2,1 liter T4 som Aaen bygget ble det skiftet kam på og den gikk fint og lenge etterpå i hvertfall, men som sagt har jeg ingen erfaring med hydrauliske kammer/løftere, mulig dem er bra.
|
|
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #454 på: mars 11, 2013, 01:00:30 am » |
|
Kan demontere en hyd. løfter og legge ut et bilde. Jeg trodde de mekaniske løfterene stort sett var massive jeg. Har en 2l T4 jeg åpnet i fjor, der var løfterene noe slitt , men minimal slitasje på kam. Der monterte vi bare nye lager og løftere. Hva slags kam som sitter der er ukjent, den går med enkle ventilfjærer og mineralolje.
Nei, da skal ikke ha noe å si på byggern hvertfall. Jeg skal bruke fullsyntetisk olje på min motor, blir nok en dyr Castrol, siden det er lurt med en sterk oljefilm. Kan jo tenkes at det er lurt med smørehull på løfterene da kamakselen ikke får stort med smøring på loben originalt.
Jeg setter sammen motoren med de delene jeg har kjøpt i første omgang. Har fått tilbud av JPM om å få laget en kam til denne motoren også, så det blir kanskje åpning av motoren til høsten igjen for sjekk, mulig skifte av kam og montering av T1 løftere.
Nok en gang, takker for god info.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Arnefles
Seniormedlem
Innlegg: 380
Bosted: Skreia
|
|
« Svar #455 på: mars 11, 2013, 13:58:21 pm » |
|
Jepp da. Godt selskap der ute, har også selskap av en boble til, en sierra og en mustang. Har fått vasket rein blokka med stimeren på jobben i dag. Jeg fikk også 4 stykk hvitlakkerte 5eik Empi fra vdub i dag Har ikke klart å ta øynene fra de, gleder meg til å sette dekk på de i morgen! Feeit fælj: [ Vedlegg ] Fin felg, skulle gjerne sett den i 17" Fint prosjekt!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Arnefles
Seniormedlem
Innlegg: 380
Bosted: Skreia
|
|
« Svar #456 på: mars 11, 2013, 14:02:47 pm » |
|
Kort oppdatering. Spacere foran er på plass. Hvorfor alle senkepøblene ønsker smal forstilling er hittil litt ukjent for meg. Nå har jeg std bredde puma (som står i bunn, dropspindler som gir litt bredde, 7" brei felg og 25mm spacer. Du verden så lekkert det blir! I tillegg skal det monteres castershims så bilen blir nok litt høyere... Jeg kan også slipe litt på spindlene for å få større rattutslag, det blir nok gjort senere om snekka tillater det. Bilder! Første bilde viser klaring mellom felgkant og bærearm, her har det subbet heftig tidligere. Ser bra ut, hvilke dim har du på dekkene her, 185/35-17" foran?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #457 på: mars 11, 2013, 14:35:50 pm » |
|
Det stemmer, bak er det litt usikkert hva det blir av dekkdim enda. Mener å huske det er nankang som står på, de lager endel sære dimensjoner
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Arnefles
Seniormedlem
Innlegg: 380
Bosted: Skreia
|
|
« Svar #458 på: mars 11, 2013, 18:45:37 pm » |
|
Jeg har kortet inn min forstilling, noe jeg fikk tips om fra "alle"... Når jeg ser hvordan din er foran, skjønner heller ikke jeg hvorfor man korter inn. Er jo fint når hjula går helt jevnt med skjermen slik din gjør. Må vel space ut ganske mye jeg da-he he.. Gleder meg til å se bilder bak med 17"
|
|
« Siste redigering: mars 11, 2013, 19:06:57 pm av Arnefles »
|
Loggført
|
|
|
|
RIN94
Medlem
Innlegg: 209
Bosted: Rogaland- Nærbø
|
|
« Svar #459 på: mars 11, 2013, 20:33:18 pm » |
|
Blir jækla bra dette her! Du må få gang på kassa så vi får se noen heftige bilder av hjula bak kan ikka ha innkorta forstilling på denne.. Er bredde som gjeller her! Ang eksosen så får du jo overgangsbend.
|
|
|
Loggført
|
1300 - 68mod
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #460 på: mars 11, 2013, 21:26:43 pm » |
|
Mye positivt her folkens Takker så meget. Jævlig spent på plassering av hjul bak, selv Har ikke bredda så mye Senkespindler og 25mm spacer på hver side gjør sitt. Må skaffe drev til kassa, så er den brått på vei sammen. Har lyst på lsDiff også, men det ser desverre ut til at gryna ikke strekker til. Så det er stor fare for at det blir Kemppi-sperre på kassa i første omgang. Motoren nærmer seg longblock. Har også forska litt på eksos. Grenrøret har 2.5" flens, så tenker å sveise et rør med lyddemper som kan skrus der.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #461 på: mars 20, 2013, 20:20:09 pm » |
|
Ny starter på plass Makan til flott sak. Den er på 1.5KW og bør klare å dra i gang det meste... Fant delenummer for porsche og funnet ut at den samme starteren leveres til claas jordbruksmaskiner
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hulken
Supermedlem
Innlegg: 3430
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
|
« Svar #462 på: mars 20, 2013, 20:28:09 pm » |
|
Liten tøffing det der! Nå kan jo Claas eiere påberope seg at de har Porsche deler på redskapen. Regner med den hadde en annen pris enn om det hadde stått Porsche på den.
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #463 på: mars 20, 2013, 20:51:37 pm » |
|
Tøff som fy Denne er resirkulert (fabrikkoverhalt) Den har en villedende pris på rundt 5 laken, sikkert 10 om det hadde stått påsje på esken ;-) Claas eiere kan virkelig se seg fornøyd nå
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Arnefles
Seniormedlem
Innlegg: 380
Bosted: Skreia
|
|
« Svar #464 på: mars 20, 2013, 22:24:22 pm » |
|
I dag har jeg festa rattet, løsna gitt. Tok meg litt tid til å rette det opp også. Brukte bilen til og fra jobb i dag også, fikk vaska'n og titta litt under. Fremdeles blankt under Et bilde fra bilen på 4 søyler'n og et bilde tatt ved mossefossen i dag. Temmelig på sparket med det ble greit... Ser nydelig ut her altså!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #465 på: mars 20, 2013, 22:38:32 pm » |
|
Takk! Den ser fremdeles nesten like blank ut under. Har desverre fått noen riper og en bulk under etter avkjøringa. Bilen står pent på bakken i det andre bildet. Kan prøve å få tatt et nytt på samme sted når bilen er klar igjen. Jeg er på utkikk etter stivere torsjonsfjærer bak om dagen. Hvis noen har eller vet om noen i landet er det bare å si i fra.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
tmatre
Supermedlem
Innlegg: 876
Bosted: Rogaland - Klepp
|
|
« Svar #466 på: mars 21, 2013, 09:28:19 am » |
|
Lite tips ang startere for T4/WBX og 228mm svinghjul Her er vanlig automat starter, En Caddy starter med adapter ring for WBX automat (og en standard 12V T1 starter - som ikke kan brukes) Caddy starteren betalte jeg vel 350 for på en hugger, adapter ringen kostet $90 inkl frakt til Europa http://www.westyventures.com/parts.htmlCaddy starteren er også 1.5KW Jeg har adapter ring (tynnere) for 094 girkasse også, bruker den i oppstart huset nå Måtte slipe litt i kanten på adapteren for å få den til å passe i T1 kassa
|
|
|
Loggført
|
"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #467 på: mars 21, 2013, 11:43:31 am » |
|
Se der ja. Den til caddy er vel lik golf også. Byttet en slik her om dagen. Og lurte litt på om den kunne passet. Takker for et flott tips. Den startern til Golf/caddy er vesentlig lettere enn den jeg har fått tak i, og ca halve prisen ny.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Eikstad
Supermedlem
Innlegg: 2604
Bosted: I finere strøk av skien.
Full off stupid ideas since 1978.....
|
|
« Svar #468 på: mars 21, 2013, 23:38:46 pm » |
|
Ang subbing på forhjula så skal du vite at en 17" felg med de dekka du har er ganske så optimalt med tanke på mye senk og sving. Jeg hadde 17" på min 58 noen dager og det var lyktepottene som ble problemet for meg, men lurer på om jeg ikke den gangen oppdaget at det ville blitt mindre konflikt her med bredere forstilling. Derimot så har jeg erfart at klaring mellom hjul og karosseri i en garasje, kontra mens bilen kjøres ikke kan sammenlignes. Men at det ser bra ut med hjula helt ute er det ingen tvil om.
|
|
|
Loggført
|
"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #469 på: mars 22, 2013, 00:01:10 am » |
|
Ja, har tenkt litt på akkurat dette med sving. Med originalfelg, høyere bakkeklaring og 155/60-15 så subbet jeg også i lyktebrønnen. Nå er det senkespindler, breiere hjul og spacere. Blir spennende å se hvordan det funker i praksis. Det kan nok tenkes at jeg må løfte fronten litt til for å få kontroll på hekken. (kjenner at jeg ikke har lyst til det da jeg har fått litt allergi mot mellomrom mellom hjul og hjulbue ) Ser tøft ut gjør det garantert Har sett flere som har kappet ut lyktepottene. Hvis pottene blir et problem for meg så kan det tenkes at jeg gir de en ny fasong.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Thoresen
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 4336
Bosted: Horten
Ække laft før du henger igjen på brosteinen
|
|
« Svar #470 på: mars 22, 2013, 09:15:06 am » |
|
Dette med subbing i pottene var ikke noe problem hos meg. Blir steintøft dette prosjektet nå a mann
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jee
|
|
« Svar #471 på: mars 22, 2013, 10:25:10 am » |
|
Ny starter på plass Makan til flott sak. Den er på 1.5KW og bør klare å dra i gang det meste... Fant delenummer for porsche og funnet ut at den samme starteren leveres til claas jordbruksmaskiner Og da regner jeg med at du kan dele det delenummeret med oss
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #472 på: mars 22, 2013, 10:51:51 am » |
|
Jepp Det kan jeg vel ;-) Påsjhøøh: 0986012660090 http://catalog.meca.no/ProductSheet.aspx?Article_ID=135938Hos Bema har den delenummer NBS-1257 Min er levert av Bema. Her er et par nummer til. Ikke alle er lik den jeg har da denne erstatter noen av de. 0001312100 Bosch 0001312110 Bosch 0986012660 Bosch 06442061 Claas 91160410101 Porsche 91660410100 Porsche
|
|
« Siste redigering: mars 25, 2013, 01:00:08 am av Dewil »
|
Loggført
|
|
|
|
Eikstad
Supermedlem
Innlegg: 2604
Bosted: I finere strøk av skien.
Full off stupid ideas since 1978.....
|
|
« Svar #473 på: mars 22, 2013, 12:22:28 pm » |
|
Dette med subbing i pottene var ikke noe problem hos meg. Blir steintøft dette prosjektet nå a mann Med 17"?
|
|
|
Loggført
|
"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
|
|
|
Thoresen
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 4336
Bosted: Horten
Ække laft før du henger igjen på brosteinen
|
|
« Svar #474 på: mars 22, 2013, 12:57:25 pm » |
|
Dette med subbing i pottene var ikke noe problem hos meg. Blir steintøft dette prosjektet nå a mann Med 17"? Vet ikke hva du kaller dissa jeg
18311010_zps87f460f0.jpg (61.52 KB. 800x531 - vist 436 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Eikstad
Supermedlem
Innlegg: 2604
Bosted: I finere strøk av skien.
Full off stupid ideas since 1978.....
|
|
« Svar #475 på: mars 22, 2013, 14:39:52 pm » |
|
Jo de ville jeg kalt 17" Det jeg vil fremt til er at brede 17" felger med lavprofildekk har en tendens til å passe veldig bra under forskjermene på ei gammel boble uten for mye subbing uten innkorting. Jeg fant ut at på min så ville det subbet mindre i lyktepottene hvis jeg ikke hadde hatt like smal forstilling.
|
|
|
Loggført
|
"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #476 på: mars 22, 2013, 14:48:37 pm » |
|
Problemet er vel oftest å få svingt. Felga subber lett i bærearmene uten spacere. Skulle vært 25mm lavere innpress.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Thoresen
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 4336
Bosted: Horten
Ække laft før du henger igjen på brosteinen
|
|
« Svar #477 på: mars 22, 2013, 17:31:54 pm » |
|
Problemet er vel oftest å få svingt. Felga subber lett i bærearmene uten spacere. Skulle vært 25mm lavere innpress.
Ja mister litt svingradius, og felgene blir ikke så pene på innsiden viss mann ikke har stopper
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #478 på: mars 22, 2013, 22:52:58 pm » |
|
Mine er dritstygge på innsiden Får slipe og lakkere litt vel :-P
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #479 på: mars 31, 2013, 15:32:34 pm » |
|
Får slenge ut noen bilder av girkassa vel. Skiftegaffelen til 3./4.-gir er slitt, så den må jeg bestille ny. Har også bestilt nye torsjonsfjærer og polyforinger til bakstillinga Et par bilder av før og etter montering. Kjekk link når det kommer til montering av girkassa: http://www.ratwell.com/technical/Transaxle.html
|
|
« Siste redigering: mars 31, 2013, 22:53:26 pm av Dewil »
|
Loggført
|
|
|
|
|