mdyrseth
Medlem
Innlegg: 147
Bosted: trondheim
|
|
« på: desember 01, 2009, 01:24:22 am » |
|
Da har jeg beggynnt så smått . Siste uken har jeg fått masse (forhåpentligvis) gode råd, fra denne tråen http://www.vwnorge.no/index.php/topic,19173.0.html. Jeg har bestillt MegaSquirt og skal bruke Edis 4 til tenning. Turboen tror jeg skal være på venstre side for girkassa og jeg skal ha to TB og to Plenum (et over hver topp). Siden jeg er helt ny på insprøyting kommer jeg til å motere alt på en 1600 (som jeg vet virker) først, når den er oppe å går, kommer jeg til å bygge en 1915, så flytte eksos innsug over og tune på nytt. Motoren skal stå i en byggy som har brosjekt trå hær: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,17006.0.htmlher er noen bilder fra dagens arbeid, som stort sett besto av vasking og dmontering av det som blir overflødig når MS & EDIS er montert. her er offeret som skal få bryne seg på injeksjon, jeg utførte en servise på den når den ble tatt av buggy'n det var helt fullt av sand mellom sylynderne, tiper kjølingen var noe redusert :-/ motoren er nå klar til å stå modell inne i denne lille boksen skal all styringen til motoren være, MS, Edis4 styrinfsodul og koilpakke (hvis det går, kan også gjøre boksen litt større, tror jeg) fikk en ide, går det ann å borre i svinghjulet slik at det blir triggerhjul og feste sensoren (ser nesten ut som tet står noe der nå, men det er det ikke). Må selvsagt ballansere hjulet etterpå. Er dette dumt eller er det en lur måte å skjule trigger hjulet og sensolen på?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #1 på: desember 01, 2009, 01:37:17 am » |
|
se her ja , da er du i gang lykke til
Har sånn løsning på Racebussen for triggersensor. Custom Machinework done by "Lynet" det funker bra..men var visst litt jobb....?
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
mdyrseth
Medlem
Innlegg: 147
Bosted: trondheim
|
|
« Svar #2 på: desember 01, 2009, 01:51:21 am » |
|
se her ja , da er du i gang lykke til
Har sånn løsning på Racebussen for triggersensor. Custom Machinework done by "Lynet" det funker bra..men var visst litt jobb....?
Det er to grunner til at jeg er litt skeptisk - det tar tid, men det gjør ikke så mye egentlig, er vert det da det blir finere - det er enda en ting som kan slå feil, hvor følsomt er egentlig systemet, hvor nøyaktig må sporene være? Spesielt det siste som jeg er skeptisk til, noen som vet hvor nøyaktig jeg må være?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #3 på: desember 01, 2009, 01:53:56 am » |
|
må være "ganske" nøye det er 10Grader mellom hvert spor 36 tenner / 360 grader har du deleskive tar jo den seg av det . dybden er også viktig att blir så nære original triggerhjulet som mulig
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
mdyrseth
Medlem
Innlegg: 147
Bosted: trondheim
|
|
« Svar #4 på: desember 01, 2009, 02:00:05 am » |
|
må være "ganske" nøye det er 10Grader mellom hvert spor 36 tenner / 360 grader har du deleskive tar jo den seg av det . dybden er også viktig att blir så nære original triggerhjulet som mulig da er det vel ''bare'' å lage en mal i papp (printe ut et nøyaktig bilde og klippe) og spraye lakk over også kose meg noen timer med fresen. Hvor dypt må sporene være? Jeg trodde sensoren kun var av/på (firkant puls), er den ikke det?
|
|
« Siste redigering: desember 01, 2009, 02:02:41 am av mdyrseth »
|
Loggført
|
|
|
|
Eivind E
Supermedlem
Innlegg: 529
Bosted: Oslo
|
|
« Svar #5 på: desember 01, 2009, 03:15:25 am » |
|
Jeg har bestillt MegaSquirt og skal bruke Edis 4 til tenning.
Megasquirt og Edis høres bra ut! Skriv en guide når du er ferdig da, slik at vi uinvidde kan lære noe! Må dele på kunnskapen!
|
|
|
Loggført
|
65 Karmann Ghia @ 2332 66 1300 @ 1914 72 Doka @ 2.4
|
|
|
mdyrseth
Medlem
Innlegg: 147
Bosted: trondheim
|
|
« Svar #6 på: desember 01, 2009, 04:22:55 am » |
|
Jeg har bestillt MegaSquirt og skal bruke Edis 4 til tenning.
Megasquirt og Edis høres bra ut! Skriv en guide når du er ferdig da, slik at vi uinvidde kan lære noe! Må dele på kunnskapen! Kommer til å skrive logg her, det viktikste du kan lære av meg, er feilene mine. Hvis du leser tråen min som jeg linker til helt øverst har grellan noen lenker (fra hans motor). Her er en link fra race buggy, den foklarer også mye .
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #7 på: desember 01, 2009, 16:47:42 pm » |
|
da er det vel ''bare'' å lage en mal i papp
Flaks at det er tannkrans på svinghjulet... den er nok like nøyaktig som et delebord... tenk deg at du lager et jern med tenner som griper inn i tannkransen... på dette jernet sveiser du en labb innover svinghjulet. I dette jernet borrer du et hull til styring av drillen. Da er det bare å flytte rikting antall tenner og bore på nytt... hvis du ikke har styrte maskiner i garasjen mener jeg...
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7275
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #8 på: desember 01, 2009, 16:56:53 pm » |
|
Hmmm artig tanke, JHU Hvor mange tenner er det på tannkransen?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #9 på: desember 01, 2009, 17:28:03 pm » |
|
er det ikke 130 tenner? fordelt på 36 tenner går vel det ike opp??
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #10 på: desember 01, 2009, 17:28:27 pm » |
|
Hmmm artig tanke, JHU Hvor mange tenner er det på tannkransen? Aner ikke... men jeg regner med at det går opp
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #11 på: desember 01, 2009, 17:48:12 pm » |
|
Testet litt i illustrator her... og blekket fra drammen har rett, det går ikke om det er 130 tenner...
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 4528
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
|
« Svar #12 på: desember 01, 2009, 17:52:14 pm » |
|
Det hadde neeeeeesten gått om du hadde 6v svinhjul... men bare neeeesten... :-) For det har 109 tenner.. 108 derimot hadde funket..
Tilbake til tegnebrettet da
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017 "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #13 på: desember 01, 2009, 18:09:20 pm » |
|
kan man ikke bare regne ut på kalkulator? så lenge det bli hele tall når man deler der det håp.??
130/36=3,611111111111111
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
JTWE
Supermedlem
Innlegg: 2198
Bosted:
|
|
« Svar #14 på: desember 01, 2009, 18:16:21 pm » |
|
Hvis noen lager en skive som sentreres i pinnehullene for veiva så kan man jo bruke denne som styring.
Burde jo egentlig være en smal sak å konstruere, og kan jo gjenbrukes uendelig.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #15 på: desember 01, 2009, 18:29:44 pm » |
|
men husk plassering av "the missing tooth" ......
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
JTWE
Supermedlem
Innlegg: 2198
Bosted:
|
|
« Svar #16 på: desember 01, 2009, 18:32:27 pm » |
|
36 + 1 tom eller 35+1 tom?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7275
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #17 på: desember 01, 2009, 18:51:55 pm » |
|
36 minus 1 tom
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #18 på: desember 01, 2009, 18:54:43 pm » |
|
.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
mdyrseth
Medlem
Innlegg: 147
Bosted: trondheim
|
|
« Svar #19 på: desember 01, 2009, 19:57:02 pm » |
|
planen min er å printe ut en kake graf fra exel med 36 like store deler. denne printer jeg ut på et stort klistemerke. Jeg kjærer ut et hull i senteret og klistrer klistmerket på svinghjulet. da er det bare å borre.
hvor store bør hullene være? skal on være like stor som off?
går det å bore runde hull, eller må jeg frese spor slik som knasten sitt?
dybde, hvor dype spor har du knasten?
|
|
« Siste redigering: desember 01, 2009, 20:01:04 pm av mdyrseth »
|
Loggført
|
|
|
|
mdyrseth
Medlem
Innlegg: 147
Bosted: trondheim
|
|
« Svar #20 på: desember 01, 2009, 20:20:09 pm » |
|
men husk plassering av "the missing tooth" ......
Ja det var det, må den være et spesiellt sted? eller kan den være hvor som helst?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 4528
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
|
« Svar #21 på: desember 01, 2009, 20:40:40 pm » |
|
men husk plassering av "the missing tooth" ......
"You can't handle the tooth!" (eller var the truth hmmm?)
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017 "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #22 på: desember 01, 2009, 20:49:17 pm » |
|
Ja det var det, må den være et spesiellt sted? eller kan den være hvor som helst?
ja det må den , den bruker den til å vite posisjonen og regne ut tenningsgradene
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
JTWE
Supermedlem
Innlegg: 2198
Bosted:
|
|
« Svar #23 på: desember 01, 2009, 20:56:36 pm » |
|
Kan man ikke legge inn ett fast avvik i softwaren? Altså mellom TDC og hvor sensoren sier TDC er?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #24 på: desember 01, 2009, 21:04:37 pm » |
|
joda , men bruker man den originale EDIS modulen bør den stå rikitg hvis "limp mode" skal funke.. kjipt hvis det blir noe kluss og du plutselig får 90 grader fortenning....i stedet for 10grader
ett bilde av triggerhjul montert på REIMHJULET
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
FreddyB
Supermedlem
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane
Toidi - men omvendt.
|
|
« Svar #25 på: desember 01, 2009, 21:33:54 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #26 på: desember 01, 2009, 22:14:09 pm » |
|
har'u banka kjerringa igjen nå FreddyB(anker kjerringa si han)
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Keirn
Medlem
Innlegg: 120
Bosted: Malmø
Magister Mundi Sum
|
|
« Svar #27 på: desember 01, 2009, 23:35:43 pm » |
|
det gleder meg stadig vekk hvordan noen tråder liksom ender på en totalt uforberedt måte kanke annet enn å flire
|
|
|
Loggført
|
Om du ikke kan reparere det med en hammer, er det sikkert en elektrisk feil....
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7275
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #28 på: desember 01, 2009, 23:51:51 pm » |
|
du kan sikker borre runde hull, men jeg tror du bør etterstrebe 50% duty cycle, altså hullet er like stort som det som står igjen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JTWE
Supermedlem
Innlegg: 2198
Bosted:
|
|
« Svar #29 på: desember 02, 2009, 00:05:40 am » |
|
Så for meg å lage en sånn mal - kan jo gjenbrukes så mye man vil. Krever jo nøyaktighet for å lage denne, men for de med rette ustyret er det jo en lek egentlig.
Størrelser og alt er bare tull - men ideen kommer vel frem. Tre over svinghjul, fiksering med styrepinnene som går mellom veiv/svinghjul og så bare borre i vei.
Så har man verktøyet til neste mann også.
|
|
« Siste redigering: desember 02, 2009, 00:08:30 am av JTWE »
|
Loggført
|
|
|
|
|