BERGER
|
|
« på: november 19, 2009, 11:26:26 am » |
|
Før forumet gikk på trynet her tidligere i høst, hadde vi en tråd for å samle litt erfaringer rundt det å sette opp bobla for banekjøring. Tar dette opp igjen nå siden alt ble borte Det vi er ute etter her er feks; -Hvilke støtdempere? -Dekk og felgvalg -Hvilke stabiliasatorstag? -Hvilke foringer? -Hvilke bremser? -Høyde/stuk -Hjulvinkler For min egen del haster det litt med å finne de rette støtdemperene, så info rundt dette tas veldig gledelig imot
|
|
|
Loggført
|
This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Jalle
Supermedlem
Innlegg: 1049
Bosted: Lørenskog
Klubbløs #006
|
|
« Svar #1 på: november 19, 2009, 11:38:57 am » |
|
Jeg gikk for GAZ dempere med 32 innstillinger, enkelt knepp på en vriknapp for å forandre hardhet. Da burde de jo kunne stilles inn til det meste.
|
|
« Siste redigering: november 19, 2009, 11:44:46 am av Jalle »
|
Loggført
|
All klaring er god klaring, tut og kjør !! ©
|
|
|
BERGER
|
|
« Svar #2 på: november 19, 2009, 11:45:53 am » |
|
For min egen del er alt foreløpig teorier, men håper på å samle litt erfaring i 2010. Ghia`n min settes nå opp for banekjøring, og det skal bli veldig spennende å se hvordan den oppfører seg. Dekkvalg vil i første omgang bli Hoosier Speedster dekk. Kombinasjonen av klassisk look og funksjonalitet frister Disse ser slik ut: Forsøker med 185/65 forran og 205/60 bak.
|
|
|
Loggført
|
This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BERGER
|
|
« Svar #3 på: november 19, 2009, 11:48:45 am » |
|
Jeg gikk for GAZ dempere med 32 innstillinger, enkelt knepp på en vriknapp for å forandre hardhet. Da burde de jo kunne stilles inn til det meste.
Spennende! Hvem selger disse?
|
|
|
Loggført
|
This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
TomR
|
|
« Svar #4 på: november 19, 2009, 11:51:52 am » |
|
Unneberg selger disse - men mener de senker mye! Jeg gikk for GAZ dempere med 32 innstillinger, enkelt knepp på en vriknapp for å forandre hardhet. Da burde de jo kunne stilles inn til det meste.
Spennende! Hvem selger disse?
|
|
|
Loggført
|
- The devil is in the detalis! - Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
|
|
|
Jalle
Supermedlem
Innlegg: 1049
Bosted: Lørenskog
Klubbløs #006
|
|
« Svar #5 på: november 19, 2009, 11:51:58 am » |
|
Jeg gikk for GAZ dempere med 32 innstillinger, enkelt knepp på en vriknapp for å forandre hardhet. Da burde de jo kunne stilles inn til det meste.
Spennende! Hvem selger disse? Unneberg Bil
|
|
|
Loggført
|
All klaring er god klaring, tut og kjør !! ©
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7368
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #6 på: november 19, 2009, 12:02:06 pm » |
|
jeg har også de på min, og med droppa spindler foran, er de nok ganske korte ja.
Je har samme planer som deg, Øyvind, og det jeg har gjort så langt er: -Justerbare gaz dempere -IRS -19mm stab bak -21mm stab foran (noe usikker på dette, men mener det stemmer) -moderat senket
spissing, camber og caster vinkler har jeg foreløpig ikke rørt, og dette med dekk har jeg heller ikke tatt stilling til enda
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Oval57
Supermedlem
Innlegg: 3011
Bosted: Lier
Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.
|
|
« Svar #7 på: november 19, 2009, 12:05:44 pm » |
|
Kult! Hvor er det man kan kjøre løp hen? Hvilke klasser?
|
|
|
Loggført
|
*Paradise road* Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.comTlf. 900 13 764 Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer. Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har noe du vil selge.
|
|
|
BERGER
|
|
« Svar #8 på: november 19, 2009, 12:12:21 pm » |
|
jeg har også de på min, og med droppa spindler foran, er de nok ganske korte ja.
Je har samme planer som deg, Øyvind, og det jeg har gjort så langt er: -Justerbare gaz dempere -IRS -19mm stab bak -21mm stab foran (noe usikker på dette, men mener det stemmer) -moderat senket
spissing, camber og caster vinkler har jeg foreløpig ikke rørt, og dette med dekk har jeg heller ikke tatt stilling til enda
Takk for det Roy, stabstag bak, har hørt både for og imot. Hvordan har du vurdert dette?
|
|
|
Loggført
|
This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BERGER
|
|
« Svar #9 på: november 19, 2009, 12:14:31 pm » |
|
Kult! Hvor er det man kan kjøre løp hen? Hvilke klasser?
Sikkert en god del steder, Gatebil feks, og her : http://www.trackday.no/Kanskje dukker det opp et rent VW alternativ snart også...
|
|
|
Loggført
|
This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
|
« Svar #10 på: november 19, 2009, 13:45:37 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Turbo Haraune
Supermedlem
Innlegg: 538
Bosted: Sandnes
|
|
« Svar #11 på: november 19, 2009, 13:52:09 pm » |
|
jeg kjører gaz coilovere bak på min bil, men jeg kan ikke si at jeg vil anbefale gaz. rett å slett for dårlig kvalitet. har ødelagt tre stykk allerede. to punkterte og en knakk fordi mutteren inni skrudde seg av.(mulig produksjonsfeil) Det er mulig jeg har vært uheldig her, men neste gang kjøper jer øhlins for å være sikker... (har også ødelagt en gul koni forran)
Jeg har whiteline 30mm stabstag bak, og det fungerer mye bedre en det 19mm som var på tidligere. Doble stag forran.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BERGER
|
|
« Svar #12 på: november 19, 2009, 14:29:57 pm » |
|
Nei, hadde ikke lest den der, men nå har jeg det. Takk
|
|
|
Loggført
|
This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BERGER
|
|
« Svar #13 på: november 19, 2009, 14:41:29 pm » |
|
jeg kjører gaz coilovere bak på min bil, men jeg kan ikke si at jeg vil anbefale gaz. rett å slett for dårlig kvalitet. har ødelagt tre stykk allerede. to punkterte og en knakk fordi mutteren inni skrudde seg av.(mulig produksjonsfeil) Det er mulig jeg har vært uheldig her, men neste gang kjøper jer øhlins for å være sikker... (har også ødelagt en gul koni forran)
Jeg har whiteline 30mm stabstag bak, og det fungerer mye bedre en det 19mm som var på tidligere. Doble stag forran.
Søkte litt etter Øhlins dempere, men fant ingen modeller til gammel VW. Vet du hvilke modeller som kan passe?
|
|
|
Loggført
|
This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 4528
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
|
« Svar #14 på: november 19, 2009, 15:49:10 pm » |
|
Ser ut til at Bilstein virker meget bra på buggyen til EBB
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017 "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
Turbo Haraune
Supermedlem
Innlegg: 538
Bosted: Sandnes
|
|
« Svar #15 på: november 19, 2009, 16:17:33 pm » |
|
øhlins må/kan bestilles på mål. får de akkurat som du vil. oppgi vekt på bilen, vektfordeling. ønsket lengde/slaglengde og festetype. får de fra kollevold
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
|
« Svar #16 på: november 19, 2009, 16:29:00 pm » |
|
øhlins må/kan bestilles på mål. får de akkurat som du vil. oppgi vekt på bilen, vektfordeling. ønsket lengde/slaglengde og festetype. får de fra kollevold
Litt avsporing: i 1992 var jeg på IFMA-messa i Køln (mc-messe) og bodde på samme lille hotell i Adenau som en Øhlins-mann, Bengt (teknisk sjef eller noe). På bussen inn til messa fortalte han meg at de hadde begynt å utvikle støtdempere til biler, som blei testet i de dager. De hadde jo før det bare levert til mc. Og Øhlins kan varmt anbefales. Går jo t.o.m. an å prate med de, hvis det er noe spesielt.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7368
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #17 på: november 19, 2009, 17:00:47 pm » |
|
jeg har også de på min, og med droppa spindler foran, er de nok ganske korte ja.
Je har samme planer som deg, Øyvind, og det jeg har gjort så langt er: -Justerbare gaz dempere -IRS -19mm stab bak -21mm stab foran (noe usikker på dette, men mener det stemmer) -moderat senket
spissing, camber og caster vinkler har jeg foreløpig ikke rørt, og dette med dekk har jeg heller ikke tatt stilling til enda
Takk for det Roy, stabstag bak, har hørt både for og imot. Hvordan har du vurdert dette? har også hørt litt begge deler, men kan ikke si jeg har hørt så mye imot når det gjelder IRS. Min tilnærming er ganske enkel... Jeg ser for meg at litt friskere kjøring på bane i utgangspunktet fører til at bilen vil krenge mer, men at dekka har best grep når de er mest mulig vinkelrett mot underlaget. derfor ønsker man å redusere denne krengingen, og siden VWn i utgangspunktet bare har krengingshemmere foran, tenker jeg som så, at dersom man bare stiver opp foran, så blir balansen endret, og man kan lett ende opp med en understyrt bil. derfor ser jeg for meg å kompensere ved å også montere krengingshemmer bak, kombinert med stivere foran, vil hele bilen krenge mindre, og man opprettholder en viss balanse. Så kan man fintune seg derfra med stivere/mykere foran/bak.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7368
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #18 på: november 19, 2009, 17:03:06 pm » |
|
Kult! Hvor er det man kan kjøre løp hen? Hvilke klasser?
jeg har i flere år vært medlem i sportsvognklubben, og etter en "søknad" gikk de med på at Ghia kunne defineres som sportsvogn, men ikke bobla... Vet ikke hvor aktive de er på banekjøring nå, men for noen år siden kjørte de noen omganger både på rudskogen og våler så vidt jeg vet. så da blir det vel bare Berger og meg da
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
holmsen
Supermedlem
Innlegg: 2440
Bosted: oslo
|
|
« Svar #19 på: november 19, 2009, 17:34:23 pm » |
|
Kult! Hvor er det man kan kjøre løp hen? Hvilke klasser?
jeg har i flere år vært medlem i sportsvognklubben, og etter en "søknad" gikk de med på at Ghia kunne defineres som sportsvogn, men ikke bobla... Vet ikke hvor aktive de er på banekjøring nå, men for noen år siden kjørte de noen omganger både på rudskogen og våler så vidt jeg vet. så da blir det vel bare Berger og meg da Kanskje eieren av denne vil??
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
|
BERGER
|
|
« Svar #22 på: november 22, 2009, 11:00:13 am » |
|
Her var det utrolig mye bra info ja!! Bare å løpe i garasjen og fortsette byggingen
|
|
|
Loggført
|
This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Superbeetle
Supermedlem
Innlegg: 513
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #23 på: november 22, 2009, 20:24:57 pm » |
|
Dette er noe jeg også er interessert i å lære mer om..!
Jeg har kjøpt FK Coilovere med justerbare koni dempere(trinnløs justering 720grader), har org 19mm stabstag foran med Powerflex foringer. Kjører 17" Porsche Cup med Michelin Pilot sport.
Bak er det standard irs som jeg ikke har begynt på ennå.
Er hovedsaklig interessert i lære mer om hvilken høyde bilen bør ha og hvordan den bør senkes foran vs bak. Pluss hvordan den bør stives av foran og bak evt stiver bak el foran.
Jeg har planer om å montere tårnstag foran og bak.
|
|
|
Loggført
|
´71 1302S ´12 Yamaha YZF-R6
|
|
|
per
Medlem
Innlegg: 248
Bosted: Telemark
|
|
« Svar #24 på: november 22, 2009, 21:28:02 pm » |
|
hva med ett slikt ? Tror det er Heigo.
Per.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Superbeetle
Supermedlem
Innlegg: 513
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #25 på: november 23, 2009, 00:23:32 am » |
|
Gromt!! Burde jo nesten la seg gjøre å lage noe slikt selv..(frykter nok en våken-natt med ville konstruksjons ideer ) Men, har lest et sted at det ikke var anbefalt å ha boblen så veldig stiv foran, at den burde være stivere bak.. Men så leser jeg andre steder det stikk motsatte.. Og selvsagt kommer det noen å skriver at den bør være stiv begge steder...
|
|
|
Loggført
|
´71 1302S ´12 Yamaha YZF-R6
|
|
|
GeirJB
Seniormedlem
Innlegg: 299
Bosted: Fredrikstad
|
|
« Svar #26 på: november 23, 2009, 00:44:00 am » |
|
Hmmm!!! Når jeg ser sånne bilder, så får jeg bare enda mere lyst på en 1303 for gate/banekjøring... Ovalen er vel ikke egna for annet enn god-cruising...
|
|
|
Loggført
|
-61 VW 1200 (Beryl green),-69 VW 1600 Variant,-74 BMW 1602,-82 VW Polo G40
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7368
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #28 på: november 23, 2009, 14:05:17 pm » |
|
hmmm er vi i ferd med å spore litt av her nå??? Min ide med å leke med tanken om å kjøre på bane går mer i retning av hva kan gjøres innen rimlighetens grenser for å kunne ha det moro på banen. Og det inkluderer å kjøre fra en hel del andre mer påkostede ekvipasjer. Det å lesse på med coilovers, fjørbein, avstivere og alskens saker, gjør jo bare at bilen blir enda mindre brukervennlig enn den oprinnelig er. "Alle" kan jo kjøpe komplett rallycross/racing understell til en 1303 og få en racerbil som ser ut som en boble... Jeg kunne tenke meg å høre om fler som har ideer/erfaringer med hvilke enkle modifiseringer som virkelig bidrar til å øke kjøreegenskapene, og da synes jeg den linken jeg hadde lenger opp her, var et bra utgangspunkt. bare mine 2 cent, altså.. ikke meningen å hijacke tråden til Øyvind
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BERGER
|
|
« Svar #29 på: november 23, 2009, 14:25:24 pm » |
|
Joda Roy, det var vel utgangspunktet det, men kan jo være greit å få litt erfaring fra hvordan svært påkostede biler fungerer også. For det er nettopp erfaring vi er ute etter i tråden her. Hva fungerer og hva fungerer ikke? At man har en bil påkostet allverdens dyre racingdeler, men ikke har testet hvordan det fungerer i praksis gir ingen erfaring.
Tenker litt på den sølvfargede 03`n over her. Hva er hensikten med det staget mellom støtdempertårnene? Har det noen effekt på bilens kjøreegenskaper i praksis? Ikke minst det kryss staget over reservehjulsbrønnen? Har det noen effekt eller er det bare ekstra vekt?
|
|
« Siste redigering: november 23, 2009, 14:27:02 pm av BERGER »
|
Loggført
|
This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
|