Eivind E
Supermedlem
Innlegg: 529
Bosted: Oslo
|
|
« på: oktober 27, 2009, 16:26:57 pm » |
|
I går fikk jeg en Doka bay levert. Mange har vel sett denne til salgs på forumet lenge, som "transplanteur" annonserte. Jeg ble vel litt revet med og kjøpte denne på impuls, så det var ikke fryktelig veloverveid. Snakket med min mor på telefonen og hun fortalte at hennes bror, min onkel, hadde hatt en slik når hun var ung. Så da ble jeg jo nesten bare oppfordret til å kjøpe den. Så langt alt vel Selger fant et transportselskap på vestlandet som kunne ta den med seg til Oslo, de var hyggelige de, og prisen var ok, men når bilen kom frem brukte vi over en time på å få opp rattlåsen...? Selger hadde fortalt at clutch var defekt og at blinkelysbryteren er knekt av. Utenom det er det også: -dårlig styresnekke? (mye dødgang på rattet) -defekt rattlås/lås, må "herje" for å få den låst opp. (Låsesylinder synker inn når man stikker i nøkkel, må dras ut) -tverrgående bjelke bak, der mellom jekkefestene, har tilbakegått til sin opprinnelige form og det er ca 50% igjen av den, resten er vel rust og luft -går dårlig på tomgang når varm, går fint når kald -sinnssykt mye slark i giroverføring, kan flytte 10cm hver vei??? -mye dårlig elektrisk Ja, og så må gulvet sveises under førerposisjonen der, har fått med plater men.. noen må jo gjøre dette og jeg har aldri tatt i et sveiseapparat, så hvis noen kjenner noen som kan gjøre det + bytte den bjelken på tvers der bak, så må de jo gjerne sende meg PM. (Forsåvidt også hvis noen er keen på å ta på seg en jobb med å bytte clutch.) Ellers er jo bilen grønn. Hadde jo allerede grønn boble, så jeg tenkte "hvorfor ikke"? Bilen har vært kjørt av Karlsens autoriserte trafikkskole. Har bestilt senkespindler fra Wagenswest, og så må vi vel få tak i noen kule hjul etterhvert
|
|
|
Loggført
|
65 Karmann Ghia @ 2332 66 1300 @ 1914 72 Doka @ 2.4
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud
Singelport Mafia'n
|
|
« Svar #1 på: oktober 27, 2009, 17:30:13 pm » |
|
Se her!! Dette blir bra Evind Rå tøff! Du får bare si ifra så kommer jeg og hjelper til Stå på! Rikard
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
|
« Svar #2 på: oktober 27, 2009, 19:29:56 pm » |
|
Dobbelkabinar(med kapell) er og forblir rått og brutalt! Og looken på din er ikkje ratt lite brutal heller! Gratulerar så mykje! Og eg kan sveise rust for deg eg, og byta klutsj, vist du gidd å drasse den tilbake til vestlandet PS: Trur bay vart levert orginalt med min 10cm slark i girspaken, min har det og! heh
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Eivind E
Supermedlem
Innlegg: 529
Bosted: Oslo
|
|
« Svar #3 på: oktober 28, 2009, 15:13:52 pm » |
|
Det hørtes ut som et kjempetilbud tistlo, bare synd at jeg fikk bilen kjørt hit i stedet for til deg.. hadde jeg visst om muligheten på forhånd hadde jeg nok bare gjort det sånn.
|
|
|
Loggført
|
65 Karmann Ghia @ 2332 66 1300 @ 1914 72 Doka @ 2.4
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
|
« Svar #4 på: oktober 28, 2009, 19:17:55 pm » |
|
Ja men du kan trøsta deg med att det sikkert er nokon på di sida av fjellet som kan gjera jobben for deg
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Eivind E
Supermedlem
Innlegg: 529
Bosted: Oslo
|
|
« Svar #5 på: november 10, 2009, 17:08:39 pm » |
|
Nå har det skjedd litt her Clutchen på denne var jo så gåen at man ikke kunne kjøre med bilen, og en av kompisene mine sa at vi bare kunne bytte den på gata her. Men så snakket jeg med Kåre Andersen (som har bygget motor til bobla mi) og han var så hyggelig å tilby meg at jeg kunne benytte meg av hans løftebukk, så da tauet vi bilen ut dit for et par dager siden. Tok to timer med slepetau, hoho, og det var iskaldt i kupéen, varmen funka dårlig, gitt! Så I dag tok jeg med min kompis til Spydeberg og satt i gang Jeg skjønner ikke helt hva det er de har holdt på med her de som har hatt bilen før: -vaier som går til spjeldene til varmepottene var ikke koblet til, spjeldene bare stripset fast med nylonstrips? (ikke rart det ikke ble varme inni kupéen..) -gassvaier festet med en sukkerbit? -motor festet med tre bolter, manglet en -210mm trykkplate og utslitt 200mm clutch? -luftslanger på motor som leder ingensteder og som knapt henger fast -ledningskaos og koblinger som knapt nok henger sammen -syv ledninger koblet til samme pol på startmotoren, hvorfor? -mange rare ledninger på coil, hvorfor trenger man 8-10 ledninger på + på coil? -høyttalerledning brukt til mye rart.. -luftfilter teipet fast? -luftslangene som skal gå til varmeanlegget bare hang og slang (igjen, rart det ikke blir varme i kupéen, gitt) Jeg syntes det var veldig overraskende at motoren kunne gå når det sto så dårlig til, ledninger som knapt henger fast, og slike slanger som i alle fall ikke gjør jobben sin, de ramlet jo av bare man knipset på de.. jeg vet ikke helt om jeg klarer å få til å rekonstruere dette ledningskaoset når motoren skal inn igjen i bilen! Så er det jo veldig pussig at man har clutch og en trykkplate i forskjellig størrelse, det er jo veldig merkelig. De hadde ikke clutchen vi skulle hos hotshop så da pakket vi bare sammen og dro hjem. Men Kåre sier at han kanskje har riktig liggende på lur så da ordner det seg vel! En ting som er kjempepositivt er at det så ut som at det var mindre rust under enn jeg fryktet først og det er jo kjempefint. Edit: så feil kan man ta ved første øyekast
|
|
« Siste redigering: september 06, 2010, 00:42:02 am av Eivind E »
|
Loggført
|
65 Karmann Ghia @ 2332 66 1300 @ 1914 72 Doka @ 2.4
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud
Singelport Mafia'n
|
|
« Svar #6 på: november 10, 2009, 17:11:24 pm » |
|
Se her ja Mye heimamekk her gitt! Bra du får orden på detta da Lykke til videre
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
|
« Svar #7 på: november 10, 2009, 19:36:27 pm » |
|
Du vart vel advart om att det var litt EL-kødd med denne?! men alt kan fiksast! Begynn med å fjerna sånne ledningar som berre ligger der utan mål og meining og lagar rot,, vert mykje bedre då:)
Så rusta befinner seg altso på: -Tverrbjelke bak -Over støtfangarfester -Bakplato? -Golv framme? -Framfor høgre hjulbue
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Eivind E
Supermedlem
Innlegg: 529
Bosted: Oslo
|
|
« Svar #8 på: november 17, 2009, 21:50:12 pm » |
|
Tistlo: Japp, det er vel omtrent der rusta sitter. I dag har bilen fått ny clutch. Sachs, kosta 1900 inkl. frakt fra Unneberg. Så har vi dytta motoren inn i bilen igjen da. Men det gjenstår jo alt det elektriske som vi kobla fra når vi tok den ut. Det blir jo riktig så spennende å se hvordan det går å få start på den i morgen. Det ble ingen bilder i dag for jeg glemte minnekortet i laptopen før jeg tok kameraet i lomma og dro, haha og da ble det jo ikke mulig å koble det elektriske riktig, for der lå jaggu bildene av hvor kablene gikk også.. Jeg skaffa en blinkelysbryter fra USA her om dagen. Den var helt likedan mekanisk sett selve bryteren, men den metall klumpen den sitter på er forskjellig. Det gikk heldigvis greit å bare flytte over innmaten m/armen over til det gamle huset, så nå har bilen blinkelysbryter Disse vaierne til spjeldene på varmepottene har 1) stivna i strømpen og 2) blitt revet av tvert der foran ved spakene. Hvor vrient er det å få tak i nye slike, og hvor vrient er det å bytte de?
|
|
|
Loggført
|
65 Karmann Ghia @ 2332 66 1300 @ 1914 72 Doka @ 2.4
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
|
« Svar #9 på: november 17, 2009, 22:42:38 pm » |
|
Kryssar fingrane for att du får den kjøyrbar no då! Vaierane til varmepottene har unneberg. Men kor lett det er å montera skal eg ikkje utala meg om.. Er jo relativt lange, men sålenge du får dei inn i metallrøret framme, så går dei heilt bak utan problem, med mindre det er rusta hol i dei, og vaieren heng seg opp
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
RZR-Jånni
Medlem
Innlegg: 222
Bosted: Lier (Litt Bergen)
Regenstadt.com
|
|
« Svar #10 på: november 17, 2009, 23:55:36 pm » |
|
Får nye vaiere hos Unneberg ja. Spent på jobben selv, har et sett med vaiere liggende å vente på tid..
|
|
|
Loggført
|
Regenstadt Zombie Racewerks 67 Sika "Stivikken" 74 1303S Big 77 Doka
|
|
|
BT
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 1491
Bosted: Vestfold
|
|
« Svar #11 på: november 18, 2009, 01:01:26 am » |
|
Nå når du har motoren ute bør du også bytte simring på motor og gir, samt o-ring på svinghjulsiden. Hvis den lekker olje, er det i 93,4% av tilfellene på disse stedene. Gratulerer med kul bil
|
|
|
Loggført
|
Member #1 /Spliths venner
|
|
|
Eivind E
Supermedlem
Innlegg: 529
Bosted: Oslo
|
|
« Svar #12 på: november 18, 2009, 18:15:02 pm » |
|
Takk for tipset, men nå er jo både motor og gir inne i bilen igjen da Det var veldig spennende med det elektriske her, heldigvis hadde vi vært flinke og tatt rikelig med fotografisk bevis av de lure løsningene elektrisk, så vi fikk jo start.. ikke på første forsøk da, hadde blanda to grønne kabler, bytta om på de og da starta det fin-fint I dag kjørte vi ca 6-7 mil på denne bilen da. Syntes det var ufattelig vrient å gire.. skrudde løs de boltene på girstanga og dyttet den sokkelen helt frem, men likevel så er liksom 1. og 3. gir veldig ullent, akkurat som om man ikke får den langt nok inn da, og så har den en tendens til å sprette ut av gir. I 2., 4., og revers holder den seg tilsynelatende i gir. Ellers fant jeg en pakke med 4 bremseklosser i baksetet på bilen. Det var jo kjekt. Edit: Har fått vinterlagring nå i en plasthall på siggerud, så det ordna seg!
|
|
« Siste redigering: desember 11, 2009, 13:47:49 pm av Eivind E »
|
Loggført
|
65 Karmann Ghia @ 2332 66 1300 @ 1914 72 Doka @ 2.4
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
|
« Svar #13 på: november 18, 2009, 18:23:55 pm » |
|
Meiner å hugse att du har balt litt med enkelte kjøp tidlegare 'og?! Men bilen er jo ikkje såå galen! Er jo tross alt ein early bay doka! Ang gira, så må du berre prøva deg fram, men test å skubbe girspaken(med plata under) litt bakover. Kjem spaken lenger bak, så vil jo kula under, skubbe overføringen lenger bak 'og = den kjem "lenger inn" i gir. Ellers så trur eg ikkje du vil angra på å kjøpa deg ny girspak av merket CSP feks!
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Eivind E
Supermedlem
Innlegg: 529
Bosted: Oslo
|
|
« Svar #14 på: november 18, 2009, 18:33:43 pm » |
|
Tjaaa, trøblet jeg har hatt var jo den motoren jeg bestilte fra USA som aldri ble levert. Men jeg fikk jo pengene igjen fra Entercard, også kjøpte jeg jo motor av Kåre Andersen i stedet Så det ordna seg jo kjempebra det. Jeg prøvde med sokkelen til spaken lengere bak, men da gikk den ikke i gir i det hele tatt på 1. og 3... jeg tror den overføringa er veldig slitt, kan jo hende mye hadde løst seg med å fresche opp der litt tror jeg.
|
|
|
Loggført
|
65 Karmann Ghia @ 2332 66 1300 @ 1914 72 Doka @ 2.4
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
|
« Svar #15 på: november 18, 2009, 18:37:42 pm » |
|
Problemet med å skifte overføring er att motor og girkassa må ut att Men kanskje du får noko glede ut av å spraya på noko teflonspray på overføringane ?? Som ein quick fix. Ellers er det berre å jobba på med justering av spaken! 1 av 100 mulige plasseringer går den 100% igir
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Eivind E
Supermedlem
Innlegg: 529
Bosted: Oslo
|
|
« Svar #16 på: november 18, 2009, 18:41:51 pm » |
|
Problemet med å skifte overføring er att motor og girkassa må ut att Haha Vel, får ta det til våren/sommeren Fikk forresten justert litt på håndbrekket i dag, strammet de kablene, så det fungerer fin fint nå
|
|
|
Loggført
|
65 Karmann Ghia @ 2332 66 1300 @ 1914 72 Doka @ 2.4
|
|
|
Eivind E
Supermedlem
Innlegg: 529
Bosted: Oslo
|
|
« Svar #17 på: desember 11, 2009, 14:01:27 pm » |
|
Liten skryteupdate i dag! Har fått noen fine greier i posten nå da, og har litt ymse på vei! Har kjøpt: Gasburners, svarte 5x112 (Classicvw.se) Wagenswest dropspindler 17" treratt m/boss Scat dragfast shifter Alle foringene til giroverføringa, blir herlig å få presis giring! Blinkelysrelé Nye vaiere til varmepottene, det må til! ..og en brukt 2 liters motor kjøpt av Prizma på forumet her, som Kåre Andersen skal hente på lørdagen Blir nok en fin motor det, etter at Kåre har tatt for seg den Har en fantasi om følgende eksosanlegg med ceramic coat: http://www.tangerineracing.com/Type4ExhaustHeaders.htmSå har jeg noen planer om slike drop fjærplater bak, tenkte å nøye meg med 2". Har også tenkt å kjøpe alt av bremsedeler nytt, calipere og alt Nye støtdempere osv, så er man på den sikre sida!
|
|
|
Loggført
|
65 Karmann Ghia @ 2332 66 1300 @ 1914 72 Doka @ 2.4
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud
Singelport Mafia'n
|
|
« Svar #18 på: desember 11, 2009, 14:09:54 pm » |
|
Se her ja Dette blir rått Blir bra med 2l i hekken
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com
|
|
|
Eivind E
Supermedlem
Innlegg: 529
Bosted: Oslo
|
|
« Svar #19 på: desember 11, 2009, 14:12:59 pm » |
|
Blir bra med 2.4l i hekken Feilkorrigerte for deg he he
|
|
|
Loggført
|
65 Karmann Ghia @ 2332 66 1300 @ 1914 72 Doka @ 2.4
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud
Singelport Mafia'n
|
|
« Svar #20 på: desember 11, 2009, 14:13:33 pm » |
|
Hehehehe Herlig
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com
|
|
|
holmsen
Supermedlem
Innlegg: 2440
Bosted: oslo
|
|
« Svar #21 på: desember 11, 2009, 14:27:29 pm » |
|
Blir bra med 2.4l i hekken Feilkorrigerte for deg he he Blir en nydelig bussmotor det Eivind,godt valg
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Eivind E
Supermedlem
Innlegg: 529
Bosted: Oslo
|
|
« Svar #22 på: desember 11, 2009, 15:01:51 pm » |
|
Blir en nydelig bussmotor det Eivind,godt valg
Det tror jeg og Har inntrykk av at du har vært veldig fornøyd med din, og denne blir vel likedan
|
|
|
Loggført
|
65 Karmann Ghia @ 2332 66 1300 @ 1914 72 Doka @ 2.4
|
|
|
holmsen
Supermedlem
Innlegg: 2440
Bosted: oslo
|
|
« Svar #23 på: desember 11, 2009, 15:44:13 pm » |
|
Blir en nydelig bussmotor det Eivind,godt valg
Det tror jeg og Har inntrykk av at du har vært veldig fornøyd med din, og denne blir vel likedan Skal den få mat av 48 idf denne også? Men det stemmer,,er veldig fornøyd med min,en skikkelig kjøremaskin.Aberet er litt høyt bensinforbruk,,men pytt pytt
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
|
« Svar #24 på: desember 11, 2009, 17:38:24 pm » |
|
Heftig handlelista! Trenger jo litt gamp i ein såå stor og tung bil vettu! Vert morro å sjå den live til våren då!
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Eivind E
Supermedlem
Innlegg: 529
Bosted: Oslo
|
|
« Svar #25 på: desember 11, 2009, 18:52:43 pm » |
|
Skal den få mat av 48 idf denne også? Men det stemmer,,er veldig fornøyd med min,en skikkelig kjøremaskin.Aberet er litt høyt bensinforbruk,,men pytt pytt Hehe hvor høyt forbruk er det egentlig vi snakker da? Dokaen virker forresten å ha en bensinlekkasje, er det noe sånn slange som går fra der du fyller på bensin ned til tanken eller, slik som på enkelte andre biler? Såfall mistenker jeg at det er der det lekker, for det stinker bensin, og det kom bare etter at jeg fyllte full tank, før det var det ikke noe lukt. Heftig handlelista! Trenger jo litt gamp i ein såå stor og tung bil vettu! Vert morro å sjå den live til våren då! Man må jo være sikker på at man kommer seg opp bakkene Jeg skal handle litt mer senere i dag, må bare snakke litt med Kåre om hva jeg skal kjøpe først, sånn at jeg ikke kjøper noe jeg ikke får bruk for. Blir vel eksos + gassere Julegaver til meg selv! Satser på å ha nye motoren i og frisk giroverføring før denne tar turen til Voss ja!
|
|
|
Loggført
|
65 Karmann Ghia @ 2332 66 1300 @ 1914 72 Doka @ 2.4
|
|
|
Vemund Simensen (prizma)
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 1446
Bosted: Rokke, Halden
Brannmann!
|
|
« Svar #26 på: desember 11, 2009, 19:02:31 pm » |
|
Det er sikkert påfyllingsrøret som er morkent. Normalt det der. Du får nytt på Cip1. iallefall, men sikkert i Norge også. Leit at han franskmannen solgte en "bra" bil til deg, som "funket".. Blir lei meg på dine veier når jeg ser bildene du har lagt ut - kontra annonsen hans - som jeg faktisk skummet over 3 ganger... Lykke til med senkingen, og motoren
|
|
|
Loggført
|
... it's an adiction ...
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
|
« Svar #28 på: desember 11, 2009, 22:57:10 pm » |
|
Enten lange eller korte, sjekk bilen din fyrst, så du ikkje ender opp med feil!
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
holmsen
Supermedlem
Innlegg: 2440
Bosted: oslo
|
|
« Svar #29 på: desember 12, 2009, 00:35:03 am » |
|
27 har jeg måttet bytte på to av mine
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|