SplitMan
VSN
Supermedlem
    
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
 |
« på: september 22, 2009, 23:33:07 pm » |
|
Norgesvennen Landelius ("Absolut Folka") på PiecePerformance i Stockholm er som kjent old speed entusiast. Sammen med den gamle veiv-produsenten DeMello i California har han tatt fram en robust og prooven stroker-veiv til 25 og 30HK motoren. Dette er en sveiset og omslipt originalveiv som er plug and play. Original slag er 65 mm, disse har en slaglengde på 74 mm - så mye økning som en ellers stort sett original motor kan håndtere og så mye som man greier på veiva med sveis og slip. You do the math. Disse produseres i batcher på bestilling til Landelius only. Nå har han en ny bestilling på gang og skal over til USA for å delta i produksjonen. Jeg samler bestillinger fra Norge - send meg en mail om du vil være med. Prisen er 350 dollar pluss frakt til Norge. Vi kan samlaste og få ned prisen på frakt. Jeg skal ha en - du?
|
|
« Siste redigering: september 23, 2009, 08:00:57 am av SplitMan »
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
nilsg
Medlem
  
Innlegg: 178
Bosted: Kolbotn
|
 |
« Svar #1 på: september 23, 2009, 22:44:07 pm » |
|
Jeg er interessert i en sånn veiv - har den motvekter ?
Med originale råder og originale stempel/sylindere regner jeg med at det må bli spacers under sylinderne og en bredere motor. Noen som vet om støtstengene da blir for korte? Isåfall finnes det vel ikke lengre støtstenger å kjøpe til 30 hk ? Eller ? Støtstangrør er sannsynligvis lettere å håndtere ved å strekke dem noen mm før montering. Har selv ingen erfaring med strokerveiv i 30 hk men om noen har må dere gjerne dele erfaringene her.
|
|
|
Loggført
|
1956 type 1 - 1200 oldspeed 1963 type 1 - 2387 med 51,5 IDA - solgt
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #2 på: september 24, 2009, 07:26:40 am » |
|
Jeg er interessert i en sånn veiv - har den motvekter ?
Med originale råder og originale stempel/sylindere regner jeg med at det må bli spacers under sylinderne og en bredere motor. Noen som vet om støtstengene da blir for korte? Isåfall finnes det vel ikke lengre støtstenger å kjøpe til 30 hk ? Eller ? Støtstangrør er sannsynligvis lettere å håndtere ved å strekke dem noen mm før montering. Har selv ingen erfaring med strokerveiv i 30 hk men om noen har må dere gjerne dele erfaringene her.
Spesialstempler er vel beste løsningen her Nils  Kanskje vi skal gå sammen om en bestilling av det også? Mail sendt til deg Splitman.
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
SplitMan
VSN
Supermedlem
    
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
 |
« Svar #3 på: september 24, 2009, 09:09:57 am » |
|
Ja - disse veivene har fått påsveiset motvekter og er full-balansert. Inkl i prisen.
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
eivinds
Juniormedlem
 
Innlegg: 87
Bosted: Moss
|
 |
« Svar #4 på: september 24, 2009, 22:06:29 pm » |
|
Kan denne veiva være egnet for å gi god ytelse i en motor med dynamofoten støpt i ett med blokk? Egnet for gateversjon på 52mod? Blir det mange utfordringer ved dette motorbygget? Kunne vært morro å prøvd seg på dette. Eivind Steen
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #5 på: september 24, 2009, 23:35:08 pm » |
|
Kan denne veiva være egnet for å gi god ytelse i en motor med dynamofoten støpt i ett med blokk? Egnet for gateversjon på 52mod? Blir det mange utfordringer ved dette motorbygget? Kunne vært morro å prøvd seg på dette. Eivind Steen
Det er den motoren veiva er bygd for.  Jeg trenger ikke ny veiv, jeg trenger ikke ny veiv, jeg trenger ikke ny veiv, jeg trenger... 
|
|
« Siste redigering: september 24, 2009, 23:42:36 pm av Kjell Roar »
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
nilsg
Medlem
  
Innlegg: 178
Bosted: Kolbotn
|
 |
« Svar #6 på: september 25, 2009, 09:28:19 am » |
|
Spesialstempler er vel beste løsningen her Nils  Kanskje vi skal gå sammen om en bestilling av det også? Mail sendt til deg Splitman. [/quote] Ja spesialstempler løser de fleste problemene men koster antagelig skjorta. Fire stk JPM spec JE stempler med flyttet pinnebolt (til senere type1) koster f eks ca 10 000 svenske kroner. Men jeg kan være interessert i en fellesbestilling. Og skal man først bestille spesialstempler er det jo like greit å gå opp noen størrelser i boring. Men må fundere litt på oppsett.. Har ihvertfall bestilt veiv.
|
|
|
Loggført
|
1956 type 1 - 1200 oldspeed 1963 type 1 - 2387 med 51,5 IDA - solgt
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #7 på: september 25, 2009, 09:46:40 am » |
|
Kjell Roar, du trenger ny veiv! 
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
SplitMan
VSN
Supermedlem
    
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
 |
« Svar #8 på: oktober 12, 2009, 14:06:09 pm » |
|
Så.....da melder jeg 4 stk til Norge: - Berger - NilsG - Jarle - SplitMan
Første gang..... Andre gang.....
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
Pål
Supermedlem
    
Innlegg: 3942
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
 |
« Svar #9 på: oktober 12, 2009, 20:42:09 pm » |
|
Spennende med litt old-speed. Jeg er interessert, om noen kan si noe mer om hvordan dette vil fungere på en motor med orginale sylindre/stempler og topper. Er det mulig, eller påløper det en mange flere dyre innkjøp for å få en bra motor?
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #10 på: oktober 12, 2009, 20:48:03 pm » |
|
Det fungerer ikke uten videre med orginale sylindre og stempler. Enten må man shimse ut sylindrene, da blir motoren bredere, med alt det negative det fører med seg, eller så må man ha spesialstempler med oppflyttet krysspinne.
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Pål
Supermedlem
    
Innlegg: 3942
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
 |
« Svar #11 på: oktober 12, 2009, 20:50:41 pm » |
|
Det fungerer ikke uten videre med orginale sylindre og stempler. Enten må man shimse ut sylindrene, da blir motoren bredere, med alt det negative det fører med seg, eller så må man ha spesialstempler med oppflyttet krysspinne.
Ja, og da leste jeg skrekkprisen 10.000 for et sett. Noe som gjør det rimelig uaktuelt for en fattig stakkar 
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
Rune
Seniormedlem
   
Innlegg: 463
Bosted: Hamar
Tlf: 97753310
|
 |
« Svar #12 på: oktober 13, 2009, 18:22:40 pm » |
|
Det er mulig å bestille stempler etter eget ønske rett fra JE, da blir prisen en helt annen...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pål
Supermedlem
    
Innlegg: 3942
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
 |
« Svar #13 på: oktober 13, 2009, 20:07:15 pm » |
|
Da skulle jeg ønske noen kunne sette sammen en "old-speed" pakke, som inneholdt alle interne motordeler som trengs. Hadde vært supert for meg som ikke har peil på denslags, men alikevel syns det er utrolig gøy med gammel trimming
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
SveinØ
Supermedlem
    
Innlegg: 840
Bosted: Molde
|
 |
« Svar #14 på: oktober 13, 2009, 20:52:14 pm » |
|
Da skulle jeg ønske noen kunne sette sammen en "old-speed" pakke, som inneholdt alle interne motordeler som trengs. Hadde vært supert for meg som ikke har peil på denslags, men alikevel syns det er utrolig gøy med gammel trimming
x 2 
|
|
|
Loggført
|
Member of the Vintage VW Club of Møre & Romsdal
|
|
|
GeirH
Supermedlem
    
Innlegg: 552
Bosted: Borgen, ca. 4 mil nord for Oslo.
|
 |
« Svar #15 på: oktober 13, 2009, 20:59:00 pm » |
|
Hva slags rådejournaler snakker vi om, std? Er det mulig å putte på 1300-1600 T-1 råder?
|
|
|
Loggført
|
Har laaang VW-pause.
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #16 på: oktober 14, 2009, 09:31:32 am » |
|
Da skulle jeg ønske noen kunne sette sammen en "old-speed" pakke, som inneholdt alle interne motordeler som trengs. Hadde vært supert for meg som ikke har peil på denslags, men alikevel syns det er utrolig gøy med gammel trimming
Det kan jo hende det blir det også, på en måte. Men antagelig mer som samlebestillinger av de spesialdelene som trengs. Hyllevare blir nok dette aldri, det er for sært for det, så det lønner seg nok å ta sjansen på å henge seg med på disse bestillingene som dukker opp  Jeg håper at jeg skal få forsket litt videre på old-speed-stroker (heretter døpt OSS  ) vinteren 2011 når ovalen min skal i biter. Ting som jeg har tenkt på er; går det å maskinere blokka slik at kamlager kan benyttes? Kan den maskineres til andre løftere? Hva er egentlig begrensningen i sylinderstørrelse? Kan blokka forsterkes på noen måte? Kanskje vi kan få JPM til å lage en batch med kammer til oss også? Et mål for meg er at blokka skal ha lik bredde som orginalt. Og det skal være singelport topper med to enkle forgassere.
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
nilsg
Medlem
  
Innlegg: 178
Bosted: Kolbotn
|
 |
« Svar #17 på: oktober 15, 2009, 20:53:38 pm » |
|
Da skulle jeg ønske noen kunne sette sammen en "old-speed" pakke, som inneholdt alle interne motordeler som trengs. Hadde vært supert for meg som ikke har peil på denslags, men alikevel syns det er utrolig gøy med gammel trimming
Wolfsburg West selger nå et repro Okrasa sett for 30 hk. Settet er komplett med topper, innsug og forgassere mv og prisen er heller ikke så gal (1400 dollar). Å montere et sånt sett er mye enklere enn å bygge en 30 hk med strokerveiv. Så kan man jo heller kombinere Okrasa settet med strokerveiv og annet når man får lyst på flere hk og mer jobb.
|
|
|
Loggført
|
1956 type 1 - 1200 oldspeed 1963 type 1 - 2387 med 51,5 IDA - solgt
|
|
|
Mr. Empiboy
Supermedlem
    
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!
|
 |
« Svar #18 på: oktober 15, 2009, 23:00:00 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
Se nøye på det jeg skriver. Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
|
|
|
Race-buggy
Supermedlem
    
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet
boblekameratene
|
 |
« Svar #19 på: oktober 16, 2009, 00:32:00 am » |
|
x2 spørs ikke om jeg må bygge en 30hk old school motor snart
|
|
|
Loggført
|
Race-buggy. black bullet-59 boble
|
|
|
Pål
Supermedlem
    
Innlegg: 3942
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
 |
« Svar #20 på: oktober 16, 2009, 00:40:05 am » |
|
x2
spørs ikke om jeg må bygge en 30hk old school motor snart
Gruppekjøp kanskje? Må være mulig å oppnå litt rabatt og billig frakt, om det pakkes en pall og den går sjøveien.
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
Race-buggy
Supermedlem
    
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet
boblekameratene
|
 |
« Svar #21 på: oktober 16, 2009, 23:39:33 pm » |
|
x2
spørs ikke om jeg må bygge en 30hk old school motor snart
Gruppekjøp kanskje? Må være mulig å oppnå litt rabatt og billig frakt, om det pakkes en pall og den går sjøveien. ja det var en god ide
|
|
|
Loggført
|
Race-buggy. black bullet-59 boble
|
|
|
SplitMan
VSN
Supermedlem
    
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
 |
« Svar #22 på: november 19, 2009, 12:09:45 pm » |
|
Så.....da melder jeg 4 stk til Norge: - Berger - NilsG - Jarle - SplitMan
Første gang..... Andre gang.....
Er alle 4 fortsatt med?? Landelius vil ha 2500 SEK som forskuddsbetaling pr pers inn på konto. Send meg en mail " oas@scatec.no" asap for details... haster.
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
SplitMan
VSN
Supermedlem
    
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
 |
« Svar #23 på: januar 25, 2010, 18:32:56 pm » |
|
Da ligger veivene klare til avhenting i Stockholm. Ikke umulig at jeg skal en tur over med bil iløpet av Februar og kan ta dem med, men om anledningen byr seg for noen annen så er det fritt fram. Uansett er det jo alltids SCC..
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
Bekkelagsmafiaen
Supermedlem
    
Innlegg: 735
Bosted: drøbak
KDF-LOOK
|
 |
« Svar #24 på: januar 29, 2010, 21:46:16 pm » |
|
Hei de kan sendes til min mor og far de bor ikke langt fra grensa? (svanskog) ca 2,5 timer fra oslo....jeg er ska dit lenge før scc  si i fra.....
|
|
« Siste redigering: januar 29, 2010, 22:14:28 pm av Bekkelagsmafiaen »
|
Loggført
|
Part of the legendary Bekkelagsmafiaen anno 1996. Marius melstrøm Sponserd by: -------------------------------------------------------------------------------- http://www.vdub2you.com/
|
|
|
SplitMan
VSN
Supermedlem
    
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
 |
« Svar #25 på: februar 08, 2010, 11:42:09 am » |
|
Berger, NilsG og Jarle: Veivene er som sagt ankommet, jeg ser for meg å ta dem med til Norge en gang iløpet av Feb/Mars.
Men - Landelius vil ha innbetalt sitt utestående. Totalprisen pr veiv ble 5000,- SEK. Differansen må innbetales til hans konto som tidligere...asap.
Blir noen av dem å se på stripa på SCC?
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #26 på: februar 08, 2010, 12:14:30 pm » |
|
Berger, NilsG og Jarle: Veivene er som sagt ankommet, jeg ser for meg å ta dem med til Norge en gang iløpet av Feb/Mars.
Men - Landelius vil ha innbetalt sitt utestående. Totalprisen pr veiv ble 5000,- SEK. Differansen må innbetales til hans konto som tidligere...asap.
Blir noen av dem å se på stripa på SCC?
Ref mail så avbestilte jeg husker du? Men hvis dette har gått i glemmeboka og veiv må betales, så ordner det seg også.
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Splittbuss
Seniormedlem
   
Innlegg: 429
Bosted: Sykkylven
|
 |
« Svar #27 på: oktober 15, 2011, 09:57:06 am » |
|
Noen som har ei slik veiv liggende å slenge til meg??
mvh Fredrik
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Splittbuss
Seniormedlem
   
Innlegg: 429
Bosted: Sykkylven
|
 |
« Svar #28 på: juli 25, 2015, 21:20:32 pm » |
|
Hvordan gikk det med disse veivene? Ligger de på hylla og støver ned? Jeg kjøpte Jarle sin...Landelius bygde motor til meg  Fredrik
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|