september 21, 2024, 06:57:19 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 147 148 [149] 150
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Grelland's Ghia  (Lest 1093854 ganger)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7224
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4440 på: august 30, 2024, 10:17:22 am »

Da er vi kanskje på rett spor med halvparten av det vi talte om i går angående støtstangrørene fra Logmech vs de originale.

Jeg får krabbe innunder og ta ut alle støtstengene og se om det er noen merker på de.
Loggført
Martin Sørlie
Supermedlem
*****
Innlegg: 540
Bosted: Lørenskog


The driver


Vis profil
« Svar #4441 på: august 31, 2024, 16:46:46 pm »

Er det ikke sånn et garasje gulv skal se ut når det faktisk blir bygget bil i der?  Osteaktig

Jo du har et poeng Blunker Nå skal først ghian får en gjennomgang og så er det 67'n sin tur, så kanskje ikke noe vits å koste på fancy-dandy garasjegulv så lenge det skal sveises, slipes og lakkes der i noen år til Blunker


Jeg gleder meg veldig til prosjektoppdateringer av en Ghia i fillebiter:P Jeg har begynt å planlegge noe lignende med min, mye småtteri man har blitt bedre på siden første "restaurering" :-P
Loggført

Martin Sørlie, 1985.

1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7224
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4442 på: september 03, 2024, 10:19:25 am »

Jeg gleder meg også til å komme i gang Glad

Jeg setter nå opp en liste over små ting som har irritert meg over tid, og som jeg skal ta tak i nå. I tillegg til de "store" som tannstang, 5-trinns girkasse, litt rust og en høyre forskjerm som har mista fasongen helt Blunker
Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4090
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #4443 på: september 03, 2024, 11:26:03 am »

Det tannstang prosjektet er det ferdig kit eller et DIY prosjekt som mulig kan kopieres til en link pin konvertering også?
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1311
Bosted:


Vis profil

« Svar #4444 på: september 03, 2024, 16:40:22 pm »

Det tannstang prosjektet er det ferdig kit eller et DIY prosjekt som mulig kan kopieres til en link pin konvertering også?
Finnes ferdig kit til link pin. Skal gjøre dette med min oval. Fy faen for en forskjell på andre bobla jeg har det på. Tror det var første std boble med tannstang i vognkort i norge. Alle sier den er så god å kjøre.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7224
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4445 på: september 03, 2024, 22:34:47 pm »

Det tannstang prosjektet er det ferdig kit eller et DIY prosjekt som mulig kan kopieres til en link pin konvertering også?

Begge deler Glad Kerscer selger kit, også til linkpin. Er en lowlight ghia her på øya som har det, pluss at noen selger deler så man kan bygge selv.
Loggført
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 404
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #4446 på: september 04, 2024, 15:33:28 pm »

Hva slags 5-trinns girkasse vil du gå for? Vurderer det jeg også, men er GRØNN! Øyerulling
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7224
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4447 på: september 04, 2024, 15:40:22 pm »

Porsche 901

Med dette kitet fra Martin Bott:

* bott.jpg (23.67 KB. 800x429 - vist 104 ganger.)


Og en girspak fra samme sted.

* bott 2.jpg (33.04 KB. 790x600 - vist 104 ganger.)


Det er ikke akkurat bolt-on, men "nesten", så det er en av grunnene til at jeg skal løfte karosseriet av plata, så det blir enklere å få alt på rett plass Glad

Jeg er også grønn på dette Glad

Loggført
Kjell Tormod Brekka
Seniormedlem
****
Innlegg: 405
Bosted: Kragerø



Vis profil
« Svar #4448 på: september 12, 2024, 21:18:01 pm »

Hva må modifiseres/kuttes/sveises?
Loggført

Tlf 993 67 911
Seaside VW- Club
´67 912 Coupe
 '67 912 Targa (Pågående prosjekt)
 ’67 911S (STORT Prosjekt…)
´13 Sharan og '08 Transporter og ‘16 Golf 7 1,2
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7224
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4449 på: september 12, 2024, 21:55:56 pm »

Ikke så mye håper jeg, men så vidt jeg har skjønt kommer ikke gir-asklingen ut helt på samme plass, så det må utvides litt i hullet inn i tunellen. Og så må det lages noen hull i IRS-brakettene til det fremre girkassefestet.


* bott.jpg (30.34 KB. 800x504 - vist 87 ganger.)

« Siste redigering: september 12, 2024, 22:18:35 pm av Roy Grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7224
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4450 på: september 13, 2024, 10:22:46 am »

De siste par ukene har mye tid blitt brukt på selve garasjen, og ikke så mye på bilene inni den...

For noen år siden bygde jeg en MC-garasje på andre siden av huset, da både jeg og 2 av de hjemmeboende gutta hadde MC, men nå er min solgt og gutta flytta ut, så da er det frigjort litt plass, så da har det blitt delelager der i stedet, sånn at det blir bedre plass i garasjen. Sist helg monterte jeg ny port etter at den gamle knakk på midten (hjalp ikke at den hadde blitt påkjørt av tilhengerfestet til en golf for mange år siden...), så å begynner det å hjelpe på selve garasjen.

Grunnen til at jeg må ta et røsk er at det er et krav fra min bedre halvdel at hennes bil skal stå inne på vinteren, og siden Ghian skal få gjennomgå, må jeg frigjøre all den plassen jeg klarer, sånn at jeg både får jobbet på den, og satt inn Ioniquen på nattestid Glad

Men litt har jeg gjort på Ghian også. Noen har kanskje fått med seg at jeg fikk et lite ventilstyringshavari (igjen) på oxyboxeren rett etter super scenic i våres, og så dukket det opp et par topper til salgs her i sommer som trengte nye styringer og litt generell kjærlighet, og de har jeg sett litt nærmere på de siste dagene.

Jeg målte cc på de, og kom til 44cc, så med 69x94mm, og 1.2 i vendehøyde, ender det på ca 10:1 i statisk komp. Det tror jeg skal bli bra.

Så oppsettet på denne motoren blir da noe sånt som
-konvertert wbx alu blokk
-69mm smidd original VW wbx veiv
-wiseco 94mm stempler
-44x37 mm lett porta topper
-FK8 kam
-EFI med doble 38mm spjellhus
-CSP python 38mm rustfri eksos

Velprøvd og godt fungerende oppsett med andre ord Glad

Er det noen som har tips om ventilfjører til dette oppsettet? Jeg kjører vanligvis med sperre på 6500 rpm. Jeg har kjørt med doble fjører fra CB på de gamle scat-toppene, men det er kanskje lurt å bytte de etter så mange km, og et par havarier...

Finnes det gode enkle fjører som "henger med" på dette oppsettet?
Loggført
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 404
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #4451 på: september 13, 2024, 14:09:50 pm »

Jeg kjører turbokam og AMC standard topplokk og ventilfjører på min WBX, turtallssperre 6500. Har gått veldig fint. Men, så er det sikkert stor forskjell på løft og duration, mm ift til ditt oppsett... Øyerulling Så er det jo en abefaling(på HotShop sine sider) om å benytte stivere/doble fjører ved bruk av FK8, ser jeg.
Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4090
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #4452 på: september 13, 2024, 14:45:08 pm »

Talte litt med Thore-Morten om ventil fjærer i går, og han kjører med Oteva på sin oxy (mener jeg det var ha sa) er veldig fristet til å gå bort fra mine dobelte fjærer hvis det er mulig å trives med et sett enkelte som er sterke nok.
Jeg ser at vår svenske Logmech mann selger to forskjellige single HD fjær sett til ganske hyggelig pris:

1016        Valve spring HD, single          595 SEK

1017        Valve spring HD, single             625 SEK
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7224
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4453 på: september 14, 2024, 22:00:01 pm »

Det så jo overkommelig ut. Vet du noen specs på de fjørene?
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7224
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4454 på: september 14, 2024, 22:10:56 pm »

Sesongen nærmer seg slutten, og ghian brukes som daily driver som vanlig, og da blir den den jo ganske møkkete, så etter en god vask i går, ble den (og de andre to bilene i grellangarasjen) med på en lokal cruising her i distriktet. 26 biler dukket opp og det er jo veldig moro:

* 20240913_200515.jpg (72.13 KB. 800x600 - vist 10 ganger.)


Noen lurer kanskje litt på hvorfor jeg planlegger en totalrestaurering av denne bilen, for på litt avstand ser den jo unektelig veldig bra ut:

* 20240913_203335.jpg (52.41 KB. 800x569 - vist 13 ganger.)


Fasongen er jo bare helt fantastisk, og jeg synes personlig at med litt senk og andre hjul så fremheves designet ytterligere.

Men hvis man går litt nærmere innpå ser man hvorfor jeg ikke er fornøyd, så i de neste innleggene skal jeg vise frem de åpenbare områdene som trenger litt jobb. Mange av disse er ganske små saker, men summerer man alle jobbene, blir det jo noen timers jobb ut av det, og siden i prinsippet alle delene av bilen bli berørt, så da er hellakkering det eneste som jeg kommer til å bli fornøyd med.

« Siste redigering: september 14, 2024, 22:32:49 pm av Roy Grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7224
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4455 på: september 14, 2024, 22:16:56 pm »

Skade over ene frontlykta (og rust i krommen)

* 20240913_151837.jpg (56.75 KB. 800x600 - vist 19 ganger.)


Fasongen på hele hjulbuen høyre foran er feil:

* 20240913_151846.jpg (105.99 KB. 800x600 - vist 20 ganger.)

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7224
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4456 på: september 14, 2024, 22:20:53 pm »

Mye moro under lakken oppå høyre forskjerm. Antakelig fra syra jeg brukte når jeg la på tinn. Eller rust...

* 20240913_151853.jpg (30.39 KB. 800x600 - vist 20 ganger.)


Skade i lakken under motorluka bak. Resultat en av to motorbranner....

* 20240913_151913.jpg (51.49 KB. 800x600 - vist 19 ganger.)

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7224
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4457 på: september 14, 2024, 22:23:07 pm »

Rust under frontrutepakningen

* 20240913_151942.jpg (33.11 KB. 800x600 - vist 19 ganger.)


Bulk innenfra i panser. Minner fra litt mye utstyr som skulle være med på scc i fjor

* 20240913_152018.jpg (32.59 KB. 800x600 - vist 19 ganger.)

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7224
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4458 på: september 14, 2024, 22:24:54 pm »

Merke i lakken ved høyre forskjerm

* 20240913_151841.jpg (61.68 KB. 800x600 - vist 18 ganger.)


Resultat av et ublidt møte med en kantsten for 8 år siden .Skjerm og kanal er skadet:

* 20240913_151850.jpg (93.46 KB. 800x600 - vist 18 ganger.)

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7224
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4459 på: september 14, 2024, 22:26:18 pm »


* 20240913_151858.jpg (35.44 KB. 800x600 - vist 17 ganger.)

Rust i nedkant av døra

Skader i motorluka

* 20240913_151909.jpg (40.84 KB. 800x600 - vist 18 ganger.)

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7224
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4460 på: september 14, 2024, 22:27:51 pm »

Mangler pyntelist til siderute bak, førersiden

* 20240913_151924.jpg (64.84 KB. 800x600 - vist 19 ganger.)


Rust i nedkant av den andre døra

* 20240913_151930.jpg (40.22 KB. 800x600 - vist 18 ganger.)

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7224
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4461 på: september 14, 2024, 22:29:33 pm »

Liten skade over sidespeil og rust i basen til speilet:

* 20240913_151934.jpg (49.36 KB. 800x600 - vist 17 ganger.)


Skader i forkant av førerdøra

* 20240913_151937.jpg (26.51 KB. 800x600 - vist 17 ganger.)

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7224
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4462 på: september 14, 2024, 22:31:14 pm »

Rust på panser

* 20240913_151956.jpg (24.21 KB. 800x600 - vist 19 ganger.)


Det var jo ikke så voldsomt Glad

Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4090
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #4463 på: september 16, 2024, 13:04:17 pm »

Det så jo overkommelig ut. Vet du noen specs på de fjørene?

Ikke noe annet enn det som står på siden (og nå også her):

------------------------------
Valve springs HD single – Made in Sweden
Made in Sweden in finest spring steel. Shoot peened and pre set. OTEVA 75SC.

Spring data art. 1016
Preload data art. 1016:
Total length: 58 mm
Outer diameter: 31.6 mm
Inner diameter: 23.6 mm
Solid spring: 21.8 mm
52 kg at 42 mm
59 kg at 39 mm
99 kg at 27 mm
105 kg at 25.4 mm


------------------------------

Valve springs HD single – Made in Sweden
Made in Sweden in finest spring steel. Shoot peened and pre set. OTEVA 75SC.

Spring data art. 1017:
Pre load data art. 1017:
Total length: 58 mm
Outer diameter: 32 mm
Inner diameter: 23.8 mm
Solid spring: 22.8 mm
54 kg at 42 mm
62 kg at 39 mm
110 kg at 27 mm
119 kg at 25.4 mm


------------------------------

Og de virker jo veldig like med unntak av utvendig diameter?
« Siste redigering: september 16, 2024, 13:11:59 pm av Jens-Ole aka 'Dansken' » Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7224
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4464 på: september 16, 2024, 13:13:24 pm »

Det så jo overkommelig ut. Vet du noen specs på de fjørene?

Ikke noe annet enn det som står på siden (og nå også her):

------------------------------
Valve springs HD single – Made in Sweden
Made in Sweden in finest spring steel. Shoot peened and pre set. OTEVA 75SC.

Spring data art. 1016
Preload data art. 1016:
Total length: 58 mm
Outer diameter: 31.6 mm
Inner diameter: 23.6 mm
Solid spring: 21.8 mm
52 kg at 42 mm
59 kg at 39 mm
99 kg at 27 mm
105 kg at 25.4 mm


------------------------------

Valve springs HD single – Made in Sweden
Made in Sweden in finest spring steel. Shoot peened and pre set. OTEVA 75SC.

Spring data art. 1017:
Pre load data art. 1017:
Total length: 58 mm
Outer diameter: 32 mm
Inner diameter: 23.8 mm
Solid spring: 22.8 mm
54 kg at 42 mm
62 kg at 39 mm
110 kg at 27 mm
119 kg at 25.4 mm


Hehe, jeg fant det på siden selv, men ikke alltid å lett å finne ting på mobilskjermen Blunker

Så titusenkroners-spørsmålet er jo da hvor mye kraft må/bør man ha Blunker Det blir fort en popkorntråd ut av sånt kanskje?
Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4090
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #4465 på: september 16, 2024, 13:20:09 pm »

Ja man kan jo nesten håpe det Blunker men jeg ser at spec på fjørtrykk er helt likt på 1016 og 1017 ?
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7224
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4466 på: september 16, 2024, 13:57:21 pm »

Står jo oteva 75SC på begge.

Jeg tror jeg har et sett oteva fjører liggende, og så skal jeg lage meg en liten målejigg, så kan vi jo sammelikne litt forskjellige også.
Loggført
Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1311
Bosted:


Vis profil

« Svar #4467 på: september 16, 2024, 16:26:06 pm »

Vet at webcam 86b eller c er kjørt med enkel fjær hvertfall
Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4090
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #4468 på: september 16, 2024, 22:40:47 pm »

Kan jo være interessant å sammenligne med de jeg donerte videre til Atle og se hvor harde de er i forhold.

Står jo oteva 75SC på begge.

Jeg tror jeg har et sett oteva fjører liggende, og så skal jeg lage meg en liten målejigg, så kan vi jo sammelikne litt forskjellige også.
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7224
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4469 på: september 17, 2024, 08:22:13 am »

Kan jo være interessant å sammenligne med de jeg donerte videre til Atle og se hvor harde de er i forhold.

Står jo oteva 75SC på begge.

Jeg tror jeg har et sett oteva fjører liggende, og så skal jeg lage meg en liten målejigg, så kan vi jo sammelikne litt forskjellige også.

Jup Glad
Loggført
Sider: 1 ... 147 148 [149] 150
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!