Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 4120
Bosted: Tønsberg
|
|
« Svar #4320 på: desember 18, 2023, 11:37:20 am » |
|
Gal som jeg er stemmer jeg for den med de store hjulbuer
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
|
eiko
Supermedlem
Innlegg: 825
Bosted: Rælingen
|
|
« Svar #4322 på: desember 19, 2023, 13:40:29 pm » |
|
Jeg tror denne Ghian er i ferd med å bevege seg litt vekk fra cal-look stil med "ass up - nose down"-look. Planen er som sagt å sette inn en 5-trinns 901 kasse og generelt jobbe litt med kjøreegenskapene, så det blir mer sportsbil, en cal-look.
Tenker i de samme banene selv (sportsbil-kjøreegenskaper altså og ikke 5-trinns😏) så her blir veigrep prioritert høyt. Hvilket oppsett har du pr i dag? Tenker på senking, type dempere, stabstag, foringer osv osv?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7350
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #4323 på: desember 19, 2023, 16:26:13 pm » |
|
I dag er det omtrent sånn som dette: Foran -Puma forstilling med originale spindler -"passe" senk Ikke veldig lav, min originale 2017 mod Audi A6 er lavere -Kerscher ventilerte skiver -Original stabstag -GAZ justerbare dempere -deep6 porsche fuchs -165/65-15 dekk Bak -IRS -Justerbare GAZ dempere -stabstag -Kerscher skiver -Triangelstag for å stive opp rammegaflene -7x15 porsche fuchs -185/70-15 dekk -Tilnærmet standard høyde -Forsterket IRS girkasse med litt lavere utveksling på 3.gir Planen ifm ny runde med restaurering inkluderer -5 trinns 901 girkasse -Tannstangstyring -justerbare fjærplater
|
|
« Siste redigering: desember 19, 2023, 16:32:38 pm av Roy Grelland »
|
Loggført
|
|
|
|
eiko
Supermedlem
Innlegg: 825
Bosted: Rælingen
|
|
« Svar #4324 på: desember 19, 2023, 16:40:44 pm » |
|
Det så ut som et bra oppsett. Fornøyd med demperne? Sitter og vurdere AVO sine justerbare, men de kommer kun i original lengde, ingen valgmuligheter for senket bil.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7350
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #4325 på: desember 19, 2023, 16:45:33 pm » |
|
Det så ut som et bra oppsett. Fornøyd med demperne? Sitter og vurdere AVO sine justerbare, men de kommer kun i original lengde, ingen valgmuligheter for senket bil.
Forsåvdt; de har sittet på bien nå i 12-15 år, så har jo ikke prøvd noe annet Men de er fortsatt justerbare, så sånn sett ser de jo ut til å fungere som de skal. Er så lenge siden at jeg husker ikke om de er originale eller kortere lengde. Jeg har balljoint forstilling, forresten
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Bug_Man
Supermedlem
Innlegg: 1320
Bosted:
|
|
« Svar #4326 på: desember 19, 2023, 18:14:24 pm » |
|
Det så ut som et bra oppsett. Fornøyd med demperne? Sitter og vurdere AVO sine justerbare, men de kommer kun i original lengde, ingen valgmuligheter for senket bil.
Har hørt masse fodt om bilstein demperne i serien som csp selger. Der får du og kortere utgave. Jeg skal selv gå til innkjøp av disse på nyåret
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7350
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #4328 på: januar 05, 2024, 10:01:52 am » |
|
Julefreden har forlatt Grellandgarasjen, og det er på tide å sikre at bilene er klare til våren. Ghian befinner seg strengt tatt ikke i Grellandgarasjen, men står på vinterlagring i lokalene til den eldste guttungen på Grelland Mekaniske, så første post på 2024-programmet var å få ut motoren så jeg får satt opp en handleliste. Så da var det bare å begynne å demontere alle løse deler:
20240104_191743.jpg (89.63 KB. 800x600 - vist 219 ganger.) Jeg har ikke avtagbar bakplate, pluss at innsug og spjellhus er mye bredere enn hullet i motorrommet, så for enkelhets skyld pleier jeg å demontere alle løse deler inkl viftehus og kjøleblekk før jeg tar ut selve motoren. Et par timer senere, er det fint og luftig rundt longblokka:
20240104_200429.jpg (98.33 KB. 800x600 - vist 240 ganger.) Her ser man også tydelig at det er på tide med en skikkelig opprydning av ledningsnettet, men det ser ekstra ille ut når jeg har hengt alt opp på brannveggen, så det er ikke fullt så kaotisk til vanlig. Jeg kjører tørrsump på denne (tanken sees til høyre i bildet), men tror jeg skal forenkle det litt i 2024-utgaven. Bakgrunnen for det er at jeg har montert en ventil mellom tanken og pumpa, som i teorien skal stenge når tenninga er av, slik at det ikke renner olje fra tanken og ned i blokka når bilen står parkert. Med en gang jeg setter på tenniga, åpner ventilen, og olja kan suges ut av sumpa og opp i tanken. Denne ventilen virker ikke lenger, og heldigvis (!) står den åpen. Hadde den vært stengt hadde jeg mistet trykket, så det hadde jeg merket . Men poenget var altså at jeg tenker å forenkle dette litt så jeg dropper hele tørrsumpa, og kjører kun med en ekstern kjøler. Siden dette er en WBX blokk er jo filteret allerede på plass rett i blokka. Så fort motoren er på plass hjemme i Grellandgarasjen, skal den åpnes for å se om jeg kan finne ut av dette med ventilrasle-lydene. JEg tipper det enten har med vippearmsgeometri eller løfterforinger å gjøre, men det vil jeg forhåpentligvis finne ut av når den åpnes.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 4120
Bosted: Tønsberg
|
|
« Svar #4329 på: januar 05, 2024, 10:58:34 am » |
|
Er dette samlet vakumsignal fra begge sider av motoren?
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7350
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #4330 på: januar 05, 2024, 11:24:18 am » |
|
Er dette samlet vakumsignal fra begge sider av motoren?
Korrekt. Kommer en AN-slange fra hvert spjellhus, som samles i et lite kammer på torpedoen, og en vanlig tynn slange til sensoren som også henger på torpedoen. Det er for å filtrere signalet litt så det blir jevnest mulig for ECUen å bruke til noe fornuftig
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7350
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #4331 på: januar 06, 2024, 11:42:42 am » |
|
Det ble en kort tur til Grelland Mekaniske fredag kveld, så mens Even jobbet på å maskinere litt VW-blokker og girkassedeler, så fikk jeg tatt ut motoren:
20240105_201338.jpg (65.81 KB. 483x600 - vist 175 ganger.) Så neste nå er å få den opp på benken og se om jeg finner ut hva som lager så mye raslelyder. det er nesten 20 minus her på solkysten denne helga, så vi får se om jeg rekker å få det nogenlunde varmt i garasjen før helga er over
|
|
« Siste redigering: januar 06, 2024, 11:47:52 am av Roy Grelland »
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7350
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #4332 på: januar 11, 2024, 22:48:29 pm » |
|
Etter et par dager med assistanse til Atle sin '68 som hadde et ørlite clutch-havari, så er oxyen på plass på arbeidsbenken, så da skal vi se om vi finner ut av dette:
20240111_202714.jpg (92.38 KB. 800x600 - vist 191 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7350
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #4333 på: januar 15, 2024, 22:28:08 pm » |
|
Første trinn i å sjekke hvor raslingen kommer fra var å sjekke geometrien. Så jeg begynte med å måle total løftehøyde på ventilen og kom til 13.4mm. En FK8 kam skal ha 0.382" eller 9.70 mm løft på kammen, og med 1:1.4 vipper skal det bli 13.58mm. Det tror jeg er innenfor toleransene både på mine målinger og utvekslingen på vippene (Jeg kjører med Scat sine Pro Comp vipper nå etter at jeg havarerte de gode gamle Pauter vippene for to sesonger siden). Så med halvt løft (6.7mm) ser det da sånn ut på nedsiden av vippearmbrygga:
20240115_192213.jpg (42.67 KB. 450x600 - vist 186 ganger.) Og anlegget mot lash-capsene:
20240115_192218.jpg (40.18 KB. 450x600 - vist 181 ganger.) Ut fra min forståelse så ser vel dette helt ok ut (?) Mens jeg holdt på å snurre motoren hørte jeg innimellom litt klonkelyder så etter å ha justert ventilene til "loose 0" (dette er chromoly støtstenger) så er den der fortsatt. På samme sted i hver omdreining: Noen som har noen formening om hva dette kan være før jeg splitter blokka og sjekker?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
Innlegg: 1848
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
|
« Svar #4334 på: januar 16, 2024, 10:51:14 am » |
|
Er lyden der om du bare snurrer samme veien hele tiden?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7350
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #4335 på: januar 16, 2024, 12:11:25 pm » |
|
Er lyden der om du bare snurrer samme veien hele tiden?
ja
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7350
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #4336 på: januar 19, 2024, 10:56:27 am » |
|
Jeg fikk lagt inn en liten tur i garasjen i går og fikk demontert topper og stempler/sylindre. Eneste jeg er usikker på så langt er om denne sideveis slarken er årsaken til ulyden: Jeg la ut et spm om dette på fb, og det virker som det er en slags konsensus om at det IKKE er dette jeg hører. Uansett skal jeg sjekke klaringene når jeg splitter blokka, for å sjekke om det er lurt å bytte rådelager evt råder når jeg først er så langt inne i motoren De foreløpige kandidatene for ulyden er da: -De rettskårne kamdrevene fra CB -Løftere/foringer -endeslakk i veiva -Skjørtebank -oljepumpe Så da får vi grave videre
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7350
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #4337 på: januar 19, 2024, 20:01:59 pm » |
|
Etter nok en runde med snøfreseren her på solkysten ble det en liten tur innom garasjen, og jeg sjekket 3 ting: Endeslakk på veiva: 0.27mm
20240119_173940.jpg (51.21 KB. 800x600 - vist 153 ganger.) Den store kloke boken sier maks 0.15, så det er på tide å enten bytte lager eller bare shimse en smule til, men jeg tror ikke det er nok til å lage den berømte klonkelyden Sideveis slakk på rådene: Målte 0.35 til 0.4mm på alle 4, og maks grense der er 0.7, så de er innafor. "Vingling" av rådene: Jeg kilte bladmålet inn på "undersiden" av råden så den var kilt inntil den ene siden, og det var ikke målbar slark i lilleenden, så jeg antar at det ikke er voldsomt mye slitasje på rådelagerne i alle fall. Skal verifiseres med plastiguage når jeg åpner. Og så demonterte jeg oljepumpa (eller pumpene siden det er to ifm tørrsump) og den så veldig bra ut innvendig. Ingen tegn til slitasje eller merker noe sted. Så neste på lista må bli å splitte blokka og sjekke de siste punktene. Men det får bli i morgen
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
eiko
Supermedlem
Innlegg: 825
Bosted: Rælingen
|
|
« Svar #4338 på: januar 19, 2024, 23:00:26 pm » |
|
Følger med i spenning🙂.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #4339 på: januar 20, 2024, 12:50:10 pm » |
|
Men du roterte ikke mens du demonterte?
Vipper av: lyd? -> ja Topper av: lyd -> ja 1 og 1 sylinder/stempel av: lyd -> ja
Når lyden er borte har du sirklet deg inn på synderen
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
Innlegg: 1848
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
|
« Svar #4340 på: januar 20, 2024, 21:53:12 pm » |
|
Kan det ha blitt slakk aksiallageret på kammen, slik at boltene på nytt tar i pumpa?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7350
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #4341 på: januar 22, 2024, 23:04:02 pm » |
|
Men du roterte ikke mens du demonterte?
Vipper av: lyd? -> ja Topper av: lyd -> ja 1 og 1 sylinder/stempel av: lyd -> ja
Når lyden er borte har du sirklet deg inn på synderen
Jeg tok av toppene i en "smell" så jeg sjekket ikke mellom hver gang, men uten topper, ingen lyd.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7350
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #4342 på: januar 22, 2024, 23:11:04 pm » |
|
Kan det ha blitt slakk aksiallageret på kammen, slik at boltene på nytt tar i pumpa?
Det er ikke målbar slakk aksielt i kammen. Jeg kjører med rettskårne drev, så det er heldigvis som forventet. Men det er merker etter kamboltene i pumpa:
20240120_132356.jpg (54.09 KB. 800x600 - vist 164 ganger.) Det er mange år siden jeg bygde denne motoren, så jeg husker ikke om dette er fra prøvemonteringen eller om det har kommet etterpå.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7350
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #4343 på: januar 22, 2024, 23:24:29 pm » |
|
I helgen fikk jeg noen timer i garasjen igjen, så da ble motoren åpnet. Ved første øyekast ser det jo veldig rent og pent ut til å ha gått noe sånt som 50.000 - 70.000 km:
20240120_133529.jpg (102.14 KB. 800x600 - vist 160 ganger.)
20240120_133535.jpg (78.32 KB. 800x600 - vist 160 ganger.) Eneste jeg kunne se som kunne bidra til denne lyden var litt slark i kamdrevet: https://www.youtube.com/shorts/MwqXHrzo-Gs?feature=shareEllers kan jeg ikke se noe som helst feil. Kanskje det midtre lageret viser litt tegn til slitasje, så hvis jeg får tak i et sett wbx lager til std blokk og 0.25mm slipt veiv, bytter jeg de før jeg monterer sammen igjen. Jeg tilkalte litt kyndig hjelp i form av Jens-Ole og Martin, og vi endte opp med å konkludere at her er det ikke noe galt, så jeg får bare gjøre rent, og montere alt sammen igjen. Det ble jo som vanlig litt prat når man samles sånn rundt en åpnet VW-motor, og vi diskuterte hvor denne klakkinga kan komme fra, og da stilte jo de andre noen kontrollspørsmål, og jeg har kjørt denne motoren med chromoly støtstenger og 0.15 klaring på vippene. Jeg er litt usikker på hvorden jeg kom frem til at det var lurt, men det er der det antakelig ikke. Ikke med tanke på ventil-klakking i alle fall.... Noen mente også at sideveis slakk i vippene kan også gi mye lyd, så da her jeg følgende ting jeg skal endre når denne monteres igjen: -Nye bærelager (hvis jeg får tak i) -Shimse endeslakk hvis jeg ikke få tak i lager -Kutte et sett alu-støtstenger til riktig lengde. (Vi konkluderte at geometrien er bra på de jeg har, så blir samme lengde som før) -Shimse sideveis slark på vippene Når alt er montert justeres ventilene til "loose 0", så blir det som det blir med lyden, og motoren tåler nok 50.000 km til Jeg er fortsatt litt skeptisk til disse gamle SCAT mini wedge toppene; jeg bare venter på neste gang de dropper en styring, så jeg får se om det kanskje er på tide å investere i et par mer moderne topper.
|
|
« Siste redigering: januar 22, 2024, 23:41:36 pm av Roy Grelland »
|
Loggført
|
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
|
« Svar #4344 på: januar 23, 2024, 20:32:12 pm » |
|
Tror det vil være lurt å gi alustøtstenger mer klaring enn løs 0,0mm
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7350
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #4345 på: januar 23, 2024, 20:39:53 pm » |
|
Tror det vil være lurt å gi alustøtstenger mer klaring enn løs 0,0mm
Ja selvsagt. De bør nok ha 0.15
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7350
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #4346 på: januar 25, 2024, 00:09:08 am » |
|
Dette tror jeg blir fint i ghian
20240124_215859.jpg (57.49 KB. 543x600 - vist 138 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Svein.
Supermedlem
Innlegg: 2437
Bosted: Lørenskog
|
|
« Svar #4347 på: januar 25, 2024, 02:42:06 am » |
|
Klart du må ha et Prototipo. Klassisk Momo ratt som kler en hver sportsbil det der
|
|
|
Loggført
|
201m 8,063 sek. 136,42km/t 402m 12,708 sek.176,81km/t...
|
|
|
Bug_Man
Supermedlem
Innlegg: 1320
Bosted:
|
|
« Svar #4348 på: januar 25, 2024, 10:34:15 am » |
|
Har du rettskårne kamdrev? Mål slarken. Jeg sitter på fasittmål frs noen amerikanske byggere fra når det begynner lage lyd
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7350
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #4349 på: januar 25, 2024, 12:54:17 pm » |
|
Ja de er rettskårne. kan måle slarken i kveld. Foreløpig har jeg bare observert at det er slark. Jeg åpnet opp min 1600 (den jeg har kjørt kompressor på) her om dagen også, og der også er det en del slark, men uten rettskårne drev riktignok. https://www.youtube.com/shorts/83yXMyqVxJ8?feature=share
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|