Bug_Man
Supermedlem
Innlegg: 1320
Bosted:
|
|
« Svar #2610 på: april 29, 2017, 17:10:14 pm » |
|
Oja😬 Trodde oljesyatemet var samme og, lærer noe nytt hver dag )
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #2611 på: april 29, 2017, 20:53:58 pm » |
|
tykkere olje hjelper deg i 10 min extra. så er den like tynn som den du har. inn med tørrsump før det er for seint. noe muffens er det når oljetrykket er såpass lavt.'antageligvis pumpe relatert
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7371
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #2612 på: april 29, 2017, 21:34:07 pm » |
|
Ja, det dukket opp noen weld-in bungs i posten i dag, så nå skal det sveises tank. Tror jeg har alt annet som trengs allerede.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #2614 på: april 29, 2017, 22:33:34 pm » |
|
Ikke utenkelig at det er trykktapet fra termostat og ekstern radiator du merker. Hvis du går til en olje med høyere siste siffer ala 20w50, 10w60 elns så vil det hjelpe litt på trykket. Hva er oljetempen når du har det lave tomgangstrykket?
Kan varmt anbefale WT50 Redline racing olja som man kan få kjøpt hos mekonomen (må kanskje bestilles, tar to dager).
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
|
« Svar #2615 på: april 29, 2017, 22:49:43 pm » |
|
Oljepumpa leverer i utgangspunktet grovt sett flow x trykk. Så ved å gå opp på viskositet, vil du få dårligere flow. Er oljepumpa/lokket shimset riktig?
Ellers vil jeg sterkt anbefale Motul-olja som Berger også anbefaler, den har utrolig sterk oljefilm. Vi brukte den på jobben for å løse kamproblemer på problem-mc. Mens de fleste oljer er sot og brent ved 240 grader, smører 300V fortsatt 20% ved 270 grader 🙂 Og molekylene i olja og molekylene i stål, tiltrekker hverandre, så man hele tida har en syltynn oljefilm (olja er på esterbasis), noe ikke mineralolje gjør. Kan bla kjøpes hos Honda-mc forhandlere.
Lykke til!
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #2616 på: april 30, 2017, 00:35:16 am » |
|
å prøve å fikse lavt oljetrykk på en motor som skal ha bra oljetrykk på vanlig 10w40 olje er tvilsomt som dalland og kjellroar nevner. kanskje forsøke å kople vekk oljekjøler/termostat og utelukke trykk/flowtap,sjekke klaring lokk. for du hadde oring på denne pumpa?
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7371
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #2617 på: april 30, 2017, 00:37:18 am » |
|
Jupp. Oring og klaring til drev skal være på stell. Skal prøve uten termostat
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #2618 på: april 30, 2017, 00:48:51 am » |
|
Skal prøve uten termostat
OG kjøler.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7371
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #2619 på: april 30, 2017, 00:54:41 am » |
|
Selvsagt. Får ikke koplet til kjøler uten termostat
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7371
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #2620 på: mai 05, 2017, 20:20:55 pm » |
|
Ligget rett ut en uke, men var på bena i dag, og kjørte pent og pyntelig til verkstedet for EU-kontroll i dag. Men den ble ikke godkjent pga oljelekkasje... Fordelen var at de tok seg tid til å vaske undersiden mens bilen sto i løftebukken, så vi fikk se hvor det lakk, og det var på to andre støtstang-rør enn de jeg hadde fikset. Tipset er: IKKE gjenbruk støtstangrørpakniger.... Jaja. Fikses ganske enkelt. Er konfirmasjon på gang her neste helg så blir ikke mye tid til Ghia, men jeg skal gjøre et forsøk med å kople bort sandwich-plata for å sjekke om det er der trykket forsvinner. Oljepumpa er også en kandidat i seg selv. Er det noen som kan gi klare anbefalinger på hvilke pumpe(r) man bør bruke? Mener dette er en standard Melling 26mm pumpe fra Unneberg som jeg har slipt slik at det kun er (den tynne) papirpakningen i klaring mellom lokk og drev. Den er maskinert for o-ring. Eller så viste det seg at mekanikeren på verkstedet var ganske dreven på MS og datasprut, så vi diskuterte oppsettet mitt mer enn mangellappen... Moro å treffe entusiaster
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7371
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #2621 på: mai 05, 2017, 21:22:46 pm » |
|
her er forøvrig bilde av området som lekker så mye at den ikke ble godkjent:
under.jpg (65.12 KB. 800x600 - vist 421 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 4123
Bosted: Tønsberg
|
|
« Svar #2622 på: mai 06, 2017, 08:51:40 am » |
|
Er det LogMech rør? og er lekkasjen fra rørene ind mod blokken?
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7371
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #2623 på: mai 06, 2017, 09:39:10 am » |
|
Er sannelig ikke sikker på hva slags rør det er; begynner å bli en stund siden jeg kjøpte de... Men de lekker ved pakningen mot blokka ja. Hadde ikke så mange nye pakninger, så jeg gjenbrukte noen gamle, og det tror jeg ikke var så smart...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7371
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #2624 på: mai 21, 2017, 22:51:23 pm » |
|
Er endelig på bena igjen, og har fått gjennomført en konfirmasjon av mellomste guttungen, så har fått kikket litt på dette igjen, Unneberg hadde noen nye støtstangrørpakninger på lager, og nå er lekkasjen borte der i alle fall. Kommer noen dråper bak på motoren; kan se ut om det kommer fra området rundt oljepumpa... Men antakelig bra nok til at den blir godkjent Prøvde å kople ut termostat/oljekjøler, men akkurat det samme skjer; veldig bra trykk med kald motor, men når olja blir varm, detter trykket. Eneste teorien jeg har nå er at det er selve pumpa som ikke er bra. Så da forsøker jeg å få på plass tørrsump-pumpa i stedet for å bale med en ny våtsump... Så da prøvemonterte vi oljetank-mockupen, og det blir bra tror jeg. Den stikker ca 10 cm ned i hullet ved siden av "hylla" rundt motorrommet, så håpet er at det ikke skal lekke for mye olje gjennom pumpa og inn i motoren når den står stille. Håper å slippe å montere en eller annen form for ventil.
20170520_185624.jpg (86.54 KB. 800x600 - vist 363 ganger.)
|
|
« Siste redigering: mai 22, 2017, 09:20:22 am av grelland »
|
Loggført
|
|
|
|
|
geir F
Seniormedlem
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal
|
|
« Svar #2626 på: mai 22, 2017, 16:57:20 pm » |
|
Du vil fylle motoren med olje når den står en stund, hvis du ikke har en kran når tanken ligger høyere en motoren.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
|
« Svar #2627 på: mai 23, 2017, 08:12:05 am » |
|
Du vil fylle motoren med olje når den står en stund, hvis du ikke har en kran når tanken ligger høyere en motoren.
Geir har helt rett og resultatet av å overfylle motoren kan i verste fall bli havari. Studer oljesystemet til en Porsche 911 og forsøk å kopiere det eller monter en kran som Geir nevner. -BB-
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
|
ghia69
Supermedlem
Innlegg: 635
Bosted: Bodø
Ghian min
|
|
« Svar #2629 på: mai 23, 2017, 08:54:07 am » |
|
|
|
« Siste redigering: mai 23, 2017, 11:29:00 am av ghia69 »
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #2630 på: mai 23, 2017, 11:37:15 am » |
|
Jeg har og for lite trykk på lavt turtall, med termostatblokk og kjøler. Men har brukt mineral GTX til nå. Bytter til syntetisk før bremsing, det skal visst hjelpe når motoren er varm. Ellers bruker jeg nå helt standard 26mm pumpe som jeg har blokkert selv. Lokket er en CSP sak med overtrykksventil.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
|
« Svar #2631 på: mai 23, 2017, 13:00:19 pm » |
|
3-4 bar når jeg ruset litt, men med varm motor, var det under 1 bar på tomgang, og rundt 1.5 bar i cruise-fart. Ved ett tilfelle så jeg oljelampa blinket så vidt på tomgang.
Oljetrykkbryteren på bobla er originalt på 0,25 bar på tomgang, så litt under 1 bar bør være innenfor normalen. Mange bytter til 0,5 bar trykkbryter (som selges som erstattning nå mange steder), det gir økt sjans for blinkende lampe, selv om oljetrykket er grei.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7371
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #2632 på: mai 23, 2017, 14:18:54 pm » |
|
3-4 bar når jeg ruset litt, men med varm motor, var det under 1 bar på tomgang, og rundt 1.5 bar i cruise-fart. Ved ett tilfelle så jeg oljelampa blinket så vidt på tomgang.
Oljetrykkbryteren på bobla er originalt på 0,25 bar på tomgang, så litt under 1 bar bør være innenfor normalen. Mange bytter til 0,5 bar trykkbryter (som selges som erstattning nå mange steder), det gir økt sjans for blinkende lampe, selv om oljetrykket er grei. Sist så blinket det ganske mye ved tomgang på varm motor, så jeg vil ikke kjøre noe mer før jeg har kommet til bunns i dette...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7371
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #2633 på: mai 23, 2017, 14:36:07 pm » |
|
Jeg har og for lite trykk på lavt turtall, med termostatblokk og kjøler. Men har brukt mineral GTX til nå. Bytter til syntetisk før bremsing, det skal visst hjelpe når motoren er varm. Ellers bruker jeg nå helt standard 26mm pumpe som jeg har blokkert selv. Lokket er en CSP sak med overtrykksventil.
Har også standard 26mm pumpe, men ikke blokkert, siden jeg kjører wbx blokk som har filterholder innebygd, så jeg trenger ikke å "full-flowe" blokka. Har kjørt helsyntetisk hele tiden. Nå har jeg vært innom Unneberg og kjøpt en helt vanlig 26mm pumpe til, så da skal jeg bare sjekke/slipe klaring til lokket på den, og se om det kan være pumpa mi som er problemet. Ofret noen hundrelapper på det
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
|
« Svar #2634 på: mai 23, 2017, 15:16:38 pm » |
|
Hvor varm er varm olje?
-BB-
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7371
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #2635 på: mai 23, 2017, 20:17:39 pm » |
|
Det vet jeg ikke... temp måleren funker ikke. Men jeg gjorde et stunt og byttet oljepumpe. Guttungen hjalp meg å slipe pumpe og lokk og nå skal jeg snart ut og teste hva som skjer når det blir varmt. Den gamle pumpa var ikke pen så jeg håper det er her problemet ligger.
20170523_194652.jpg (59.42 KB. 800x600 - vist 392 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7371
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #2636 på: mai 24, 2017, 08:45:44 am » |
|
Fikk en ganske lang kjøretur (20-25 min) i går kveld, og trykke detter når olja blir varm fortsatt... Begynner å bli litt rådvill nå. Skal følge opp BeetleBug sitt innspill om temperatur. Kanskje olja rett og slett er for varm... Kopler inn oljekjøleren igjen i alle fall. Er det noen som vet om det finnes sånne sandvichplater mellom blokk og filter som ikke har termostat, men kjører alt gjennom kjøleren uansett? Tenkte jeg kunne prøve det, og så evt sette en termostatstyrt vifte på kjøleren. Lenge til sommeren
|
|
« Siste redigering: mai 24, 2017, 08:51:01 am av grelland »
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #2637 på: mai 24, 2017, 09:18:27 am » |
|
Finnes flere som går rett ut ja. Men hvorfor egentlig bruke sandwichadapter? Ser for meg mange rare kriker og kroker inni adapteren der man taper oljeflow. Det finnes AN8 fitting som passer i hullet der du normalt skrur på oljefilteret. Så kan du kjøre normal sløyfe med filterholder og kjøler.
Er ikke lavt trykk et resultat av for store klaringer på veiv etc, når pumpen er eliminert som uskyldig?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
|
« Svar #2638 på: mai 24, 2017, 09:27:56 am » |
|
Oljetrykk er kritisk i alle motorer og noe man virkelig skal ha kontroll på. Jeg har alltid siktet meg inn på minimum 1 bar på varm olje (80C) og deretter 1 bar pr 1000 omdr opp til ca 4 bar. Jeg liker også å ha kontroll på oljetemperatur og forsøker å unngå noe særlig over 80 grader. Jeg anbefaler dere som sliter med trykk og temp å lese denne tråden nøye: https://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=280293Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7371
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #2639 på: mai 24, 2017, 09:32:08 am » |
|
Finnes flere som går rett ut ja. Men hvorfor egentlig bruke sandwichadapter? Ser for meg mange rare kriker og kroker inni adapteren der man taper oljeflow. Det finnes AN8 fitting som passer i hullet der du normalt skrur på oljefilteret. Så kan du kjøre normal sløyfe med filterholder og kjøler.
Er ikke lavt trykk et resultat av for store klaringer på veiv etc, når pumpen er eliminert som uskyldig?
Men uten denne sandwichplata får du jo ikke returen... den går jo i området rundt der evt fittingen kan skrues i
352912.jpg (69.28 KB. 800x599 - vist 363 ganger.) Normalt er vel laft trykk et resultat av for store klaringen ja, men det jeg observerer er jo bra trykk (3-4 bar) med kald olje, og så blir det dårligere ved varm.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|