JS
Supermedlem
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
|
« Svar #1800 på: november 23, 2011, 23:55:11 pm » |
|
JS, holder det seg fint enda?
Rune W fikk jo noe blekk pulverlakkert for noen år tilbake og mener han så han ikke skulle pulverlakke kjøleblekk igjen. Tror det ble POR15 som ble favoritten hans.
Holder seg helt fint.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7407
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #1801 på: november 24, 2011, 00:00:29 am » |
|
takker. Litt stiv pris, så det kan hende det blir lakk i stedet Har jammen meg fått en liten time i garasjen i dag, og da begynte jeg med å ta noen bilder av motoren slik den har fungert helt greit i sommer. Hadde med meg skikkelig kamera, så det ble litt bedre enn med mobilen: Var et par ting jeg oppdaget når jeg demonterte, og det ene var at bensinslangene var blitt veldig "slappe i fisken". Det bekymret meg litt, og det var antydning til lekkasjer i et par av skjøtene. Ikkje bra... Og så ser jeg at lakkeringa mi i motorrommet trenger en oppfriskning.... Jeg lakket med skikkelig 2k-lakk i den fargen jeg opprinnelig hadde tenkt, men når jeg byttet farge, lakket jeg over med 1-k sprak, og det er dårlig triks når jeg søler litt bensin etc der... Mens jeg var i gang tenkte jeg at jeg kunne prøvemontere t1-kjølinga mens motoren sto i, spesielt for å se hvor mye plass jeg har rundt spjellhus etc. Så jeg begynte med å sette på blekkene over sylindrene og selve viftehuset: Alt vel så langt. Så satte jeg på de innkorta innsugene og spjellhusa, og da ser man at std doghouse viftehus er alt for bredt.... Jeg tegnet på en rød strek som antyder hvor jeg bør snitte opp huset for å lage det smalere. Jeg kommer til å flytte inn uttakene til varme-slangene også. Meningen er å få i gang varmen for å strekke sesongen maksimalt Så har jeg et par høye luftfilter som også ligger litt vel nær viftehuset. Selv med de kjorte innsuga er det ikke veldig god plass i høyden: Så fra en annen vinkel, så ser jeg at jeg må finne en ny plass til EDIS-coilen hvis jeg fortsatt skal bruke den da: Så da har jeg stort sett fått sett det jeg trenger i bilen så det neste nå er å lempe motoren ut av bilen, og opp på arbeidsbenken, så kan jobben begynne for alvor.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #1802 på: november 24, 2011, 00:10:30 am » |
|
hva med 30hk viftehus?
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7407
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #1803 på: november 24, 2011, 00:16:24 am » |
|
vil ha doghouse og ikke kina-blekk...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #1804 på: november 24, 2011, 00:26:17 am » |
|
vil ha doghouse og ikke kina-blekk...
High five!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
|
« Svar #1805 på: november 24, 2011, 02:08:16 am » |
|
fungerar tinnsparkling som underlag for pulverlakk?
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #1806 på: november 24, 2011, 10:28:32 am » |
|
I testene til Raby kjølte vel kinablekk best. Hvorfor vil du ha originalkjøleren? Jeg ser ingen fordeler vel å bruke den i heletatt.... Og i hvertfall ikke når fokuset er å få bedre kjøling. Sett 1600 vifta inn i 30 hk hus, da bruker du hele viftens bredde på å kjøle toppene... Da kan du holde oljekjølingen utenfor motorrommet, og ha en ekstern vifte på den.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
|
« Svar #1807 på: november 24, 2011, 10:33:40 am » |
|
I testene til Raby kjølte vel kinablekk best. Hvorfor vil du ha originalkjøleren? Jeg ser ingen fordeler vel å bruke den i heletatt.... Og i hvertfall ikke når fokuset er å få bedre kjøling. Sett 1600 vifta inn i 30 hk hus, da bruker du hele viftens bredde på å kjøle toppene... Da kan du holde oljekjølingen utenfor motorrommet, og ha en ekstern vifte på den.
Hvordan ville du bygd oljesystemet?
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
mags
|
|
« Svar #1808 på: november 24, 2011, 10:36:34 am » |
|
Tistlo NEI det funker ikke bra å pulverlakk hvis du har tinnsparklet M Det er jo like bra å bruke Billakkk da. Eventuelt industrilakk som er litt billigere
|
|
|
Loggført
|
Good Work ain`t cheap Cheap work ain`t good Mags 90508914.
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7407
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #1809 på: november 25, 2011, 03:27:20 am » |
|
I testene til Raby kjølte vel kinablekk best. Hvorfor vil du ha originalkjøleren? Jeg ser ingen fordeler vel å bruke den i heletatt.... Og i hvertfall ikke når fokuset er å få bedre kjøling. Sett 1600 vifta inn i 30 hk hus, da bruker du hele viftens bredde på å kjøle toppene... Da kan du holde oljekjølingen utenfor motorrommet, og ha en ekstern vifte på den.
Hvorfor original? Fordi den er original, og jeg tror den kjøler nok I dag har jeg INGEN oljekjøler, og det fungerte greit det også, men jeg er mer bekymret for kjøling av toppene enn oljen
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7407
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #1810 på: desember 02, 2011, 23:53:20 pm » |
|
I testene til Raby kjølte vel kinablekk best. Hvorfor vil du ha originalkjøleren? Jeg ser ingen fordeler vel å bruke den i heletatt.... Og i hvertfall ikke når fokuset er å få bedre kjøling. Sett 1600 vifta inn i 30 hk hus, da bruker du hele viftens bredde på å kjøle toppene... Da kan du holde oljekjølingen utenfor motorrommet, og ha en ekstern vifte på den.
Hvordan ville du bygd oljesystemet? hadde vært interessant å høre hva unge Ulstad tenkte på her ja Er jo ofte ganske velfunderte, de utspillene som kommer derfra
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #1811 på: desember 02, 2011, 23:59:58 pm » |
|
I testene til Raby kjølte vel kinablekk best. Hvorfor vil du ha originalkjøleren? Jeg ser ingen fordeler vel å bruke den i heletatt.... Og i hvertfall ikke når fokuset er å få bedre kjøling. Sett 1600 vifta inn i 30 hk hus, da bruker du hele viftens bredde på å kjøle toppene... Da kan du holde oljekjølingen utenfor motorrommet, og ha en ekstern vifte på den.
Etter hva eg husker så i Raby sin test så var originalt bedre enn alle kina skvip og kun DTM var bedre. I tillegg var det litt diskusjon forskjellige steder om hva som funker best hvis en skal fjære eksosvarme tutene, og da kom "dem" frem til at 181 viftehus var tingen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #1812 på: desember 03, 2011, 01:24:16 am » |
|
Kina var bedre enn DTM, så han måtte endre DTM inntil den ble bedre. Nå i ettertid er selvfølgelig dette nederlaget slettet og glemt. En titt på innvollene.... På alt bortsett fra 181... http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=402630&postdays=0&postorder=asc&start=20
|
|
« Siste redigering: desember 03, 2011, 03:26:16 am av JHU »
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7407
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #1813 på: desember 06, 2011, 00:01:46 am » |
|
interessant, må visst studere dette nærmere (dette også...) I mellomtiden har jeg så smått begynt å se på disse innsuga. jeg hadde noen biter med 10mm alu liggende til formålet, og bestemte meg for å lage egne flenser i stedet for å forøke å tilpasse IDF-flensene. Så da begynte jeg med å tegne opp 4 stk: Og så brukte jeg et kvalitetshullbor i søylebormaskinen, og tok opp 4 hull: Jeg lagde hullene med parvis riktig senteravstand, så jeg kan lage en felles flens per side: og til slutt et bilde innvendig, hullet er ca 1 mm større enn innvendig gummiflens: Er ikke helt fornøyd med tilpasningen mot det nedkappede innsuget, så jeg får ta det med meg til sveiseren, så ser vi om vi klarer å få dette til på et vis
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7407
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #1814 på: desember 06, 2011, 02:32:48 am » |
|
og så greide jeg jammen å svi av et par timer på å lese meg litt opp på dette med viftehus også gitt... Her er en link til en som har gjort noe av det samme som jeg tenkte på: http://www.newlancsvwclub.co.uk/Project_pages/Projectpages_page0002.htmNederst på siden hans er det et par interessante linker også, bl.l til Jake Raby sine testresultater. Er ikke sikker på hva konklusjonen er, men etter å ha søkt litt på thesamba og loungen, så virker det som det er en slags konsensus om at originalt tysk stål er best, men det er også mange som har gode erfaringer med 36hk ettermarkeds-hus. Så kanskje forskjellen ikke er så stor. For min del, så er akkurat nå det viktigste argumentet at jeg har et late model originalt viftehus liggende, så da blir det nok det jeg tar utgangspunkt i. Samtidig viser det seg at en "meningsfelle" på STF har tatt på seg å støpe et sett innsug til meg, så da får jeg avvente litt og se hvordan det går, før jeg evt setter i gang for mye arbeid på dette viftehuset kanskje det blir litt bedre plass mot viftehuset med de innsugene. Er en del annet jeg kan pusle med i mellomtiden.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Savanna67
Supermedlem
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo
|
|
« Svar #1815 på: desember 06, 2011, 10:51:12 am » |
|
Hvorfor må man på død og liv opperere med vannrett eller loddrett på spjellene Jeg ville lutet spjellene litt ut fra viftehuset for å få frigang til det du trenger. Da kan du velge det du ønsker. mvh C
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
Innlegg: 1849
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
|
« Svar #1816 på: desember 06, 2011, 12:02:23 pm » |
|
Hvorfor må man på død og liv opperere med vannrett eller loddrett på spjellene Jeg ville lutet spjellene litt ut fra viftehuset for å få frigang til det du trenger. Da kan du velge det du ønsker. mvh C Akurat samme har jeg tenkt på.. er vel ingen grunn til vinkelrett med sprut?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7407
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #1817 på: desember 06, 2011, 12:12:38 pm » |
|
ingen tekniske grunner til det nei
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
Innlegg: 1849
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
|
« Svar #1818 på: desember 06, 2011, 12:14:11 pm » |
|
Så det er looks altså?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #1819 på: desember 06, 2011, 13:38:14 pm » |
|
Det er for innkjøring av kam.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7407
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #1820 på: desember 06, 2011, 13:57:58 pm » |
|
har jo litt med plass å gjøre også. Uten luftfilter hunne det vært kult med et par air horns som stikker ut i en litt odde vinkel, men med de svære filtera jeg skal ha på, tror jeg det blir trangt; selv i en Ghia....
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pål
Supermedlem
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
|
« Svar #1821 på: desember 06, 2011, 14:29:28 pm » |
|
Kan du ikke bruke sånne filter-sokker fra pipercross el.l?
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7407
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #1822 på: desember 06, 2011, 14:31:25 pm » |
|
fordelen med å være hjemme med syke barn, er at det er kort vei til garasjen og en kjapp mock-up... Dette kan funke. Blir jo veldig "rett-i-fletta" innsug, og grei plass til dyser. Mer uvant enn stygt sånn rent utseendemessig.
straight runner.jpg (105.64 KB. 700x466 - vist 394 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7407
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #1823 på: desember 06, 2011, 14:32:11 pm » |
|
Kan du ikke bruke sånne filter-sokker fra pipercross el.l?
jo jøss. er bare litt fan av å bruke det jeg har
|
|
« Siste redigering: desember 06, 2011, 14:36:48 pm av grelland »
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
|
« Svar #1824 på: desember 06, 2011, 14:57:45 pm » |
|
Function before beauty - always!
Funksjon før skjønnet - alltid!
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7407
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #1825 på: desember 06, 2011, 15:10:19 pm » |
|
enig, spørsmålet er jo om dette gir bedre funksjon...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #1826 på: desember 06, 2011, 15:30:45 pm » |
|
Ser ut som en V motor
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 4123
Bosted: Tønsberg
|
|
« Svar #1827 på: desember 06, 2011, 15:37:18 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Savanna67
Supermedlem
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo
|
|
« Svar #1828 på: desember 06, 2011, 15:47:34 pm » |
|
enig, spørsmålet er jo om dette gir bedre funksjon...
noen ting blir teoretisk bedre: 1) luften slipper å vende ca 40 grader i innsuget. 2) du kan bruke det viftehuset du ønsker uten å modde. 3) god plass til trykkbokser om det skal lades senere
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
Innlegg: 1849
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
|
« Svar #1829 på: desember 06, 2011, 18:33:08 pm » |
|
It ROCKS!! Gå for å skakke innsug!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|