Savanna67
Supermedlem
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo
|
|
« Svar #3690 på: februar 18, 2020, 16:05:57 pm » |
|
Dagens økt ga meg et par svar: Det er fortsatt noe lekkasjer Timingen var spot-on Så da må jeg finne noen silikonslanger og clamper som er mer egnet til dette. Så da tenker jeg at jeg begynner med å demontere alle løse deler igjen, og fokuserer på å få dette 100% tett Ingen vits å tune om ikke det mekaniske er på plass. Finn vakuum lekkasjene. Kan være vanskelig å få wbx spjellet tett mot flat flens, sjekk at det er plant. Happy hunting👍
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7350
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #3691 på: februar 18, 2020, 16:11:47 pm » |
|
Dagens økt ga meg et par svar: Det er fortsatt noe lekkasjer Timingen var spot-on Så da må jeg finne noen silikonslanger og clamper som er mer egnet til dette. Så da tenker jeg at jeg begynner med å demontere alle løse deler igjen, og fokuserer på å få dette 100% tett Ingen vits å tune om ikke det mekaniske er på plass. Finn vakuum lekkasjene. Kan være vanskelig å få wbx spjellet tett mot flat flens, sjekk at det er plant. Happy hunting👍 Ja kikket litt på det spjellhuset; kan kjøre over en tur på fresen hvis jeg kommer til at det er der det lekker. Nye silikonskjøter og T-clamps er bestilt, så jeg demonterer nå og tar det steg for steg. Skal til bunns i dette Så kanskje det blir litt lakk og sånt i samme slengen så det ser litt penere ut også
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7350
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #3692 på: februar 19, 2020, 10:12:43 am » |
|
I går begynte vi å plukke ned innsug og alt rundt for å se om det er noen åpenbare kilder til lekkasje. Og det er det -For det første var vinkelen på det 90°-bendet som kommer ut av kompressoren ikke helt riktig, så silikonslangestussen får en litt ugunstig bøy -For det andre så er rørstussen som kommer opp fra t-stykket litt kon, så det blir vanskelig å få god tetning mot silikonslangen -For det tredje så var ikke den ene mutteren på innsuget mot toppen 100% tight, så der kan det også ha vært en liten lekkasje Så da var det frem med vinkelsliper, baufil og sveiseapparat for å bedre på alt dette, og det var jo betryggende at vi faktisk fant noen kilder, men som vanlig litt irriterene at man aldri kan lære å gjøre ting 100% første gang
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7350
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #3693 på: februar 20, 2020, 09:23:34 am » |
|
Litt fremdrift i går også -fikk kappet av og sveiset på nytt alubendet ut fra kompressoren. Junior insisterte på at jeg skulle sveise selv, så det egner seg ikke for bilde -kappet og sveiset på ny ende på t-stykket som fordeler innsugslufta ut til hver side. Dette er i stål, og junior sveiset selv. Her kommer det bilde, da han ikke har noe å skamme seg over ellers brukte eldste- og yngstemann kvelden på å lage deler til en oppgradering av en cnc-fres, så da ble det ikke mer tid til Ghia-skruing denne kvelden
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7350
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #3694 på: februar 20, 2020, 23:01:05 pm » |
|
Litt pusling i dag også, og begynte med å slipe min egen alu-sveis. I tillegg plaslipte jeg pakningsflaten inn mot kompressoren, og her er et bilde av hvordan det ser ut når den er nesten klar. Må slipe litt til, og pynte litt på kanten:
nesten plan.jpg (30.21 KB. 689x600 - vist 201 ganger.) Og så fikset vi sandblådekabinettet, og da passet det jo fint å blåse over utsiden for en matt fin finish
(17.05 KB. 582x600 - vist 250 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7350
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #3695 på: februar 20, 2020, 23:05:31 pm » |
|
Og så hadde junior reist hjem til seg selv, så jeg måtte sveise på stål-innsuget selv, og her er et bilde av min egen sveis:
roy sveis.jpg (48.07 KB. 568x600 - vist 209 ganger.) Greit nok, og den er tett; noe som er det viktigste, men jeg bestemte meg for å slipe rent hele t-stykket og legge et lag med silkematt sort, og det blir bra tenker jeg:
lakkert.jpg (21.82 KB. 293x600 - vist 210 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Savanna67
Supermedlem
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo
|
|
« Svar #3696 på: februar 21, 2020, 00:05:30 am » |
|
Ville sveist alu røret fra utsiden også. Gir mye bedre støtte. Du har jo slipt vekk mesteparten av sveisen. Trykktest alt. De små pinnhullene på stålrørene du ser i sveisen lekker ofte når du setter trykk på det.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7350
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #3697 på: februar 21, 2020, 00:27:37 am » |
|
Tenkte jeg skulle ta det fra utsiden også ja Takk for innspill
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7350
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #3698 på: februar 21, 2020, 21:17:43 pm » |
|
La på noen ruker på utsiden også, og det går bedre, men langt igjen til jeg synes det blir bra nok for å vise frem Mine CB end pieces har bungs for dysene, men de er ikke noe pene med en sånn halvblank overflate, så etter å ha slipt litt der hvor mutterne sitter for å få skikkelig plass til verktøy tok jeg de en runde i sandblåsekabinettet for å få en jevn matt overflate:
blasted.jpg (21.94 KB. 800x259 - vist 210 ganger.) Og etter å ha tatt den rørstumpen jeg sveiset (og slipte en gang til på flata mot pakningen til kompressoren) måtte jeg prøvemontere alt og dette ser bedre ut. Har bestilt noen skikkelige klammer; slike som turbogutta bruker, så da skal set nok bli tett
trial assy.jpg (39.57 KB. 800x378 - vist 217 ganger.) Planen i helga er å plukke ut alt kjøleblekket og få slipt, sparklet og lakkert det også, da det gikk litt fort i høst og finishen ikke er helt på høyden
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7350
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #3699 på: februar 24, 2020, 10:37:04 am » |
|
Hele lørdagen (godt og vel) ble brukt på å skru på juniors Audi, så det ble begrenset med Ghia-skruing i helga. Endte opp med å ta ut styringsenheten som sitter INNI girkassa... Men litt fikk vi gjort, og det første var å legge på litt varmebestandig lakk på end-pieces:
end pieces.jpg (25.86 KB. 800x389 - vist 210 ganger.) Og så etter en liten spørreundersøkelse på FB, så fulgte jeg opp et tips fra Anders Thorkildsen som hadde lakkert motorblekk med body-shutz, og gjorde en liten test på et av blekka over doghouse-kjøleren:
body.jpg (23.54 KB. 800x389 - vist 208 ganger.) Det ble såpass kult med den matte overflaten og litt struktur at jeg tror jeg går for det på det meste av kjøleblekk; muligens med litt avbrekk med hammerslag på noen detaljer. Så får vi håpe at vi får i gang audien så jeg kan fokusere på Ghia igjen
|
|
« Siste redigering: mars 11, 2020, 09:15:58 am av grelland »
|
Loggført
|
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7350
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #3701 på: februar 24, 2020, 22:30:45 pm » |
|
Takker Etter et hyggelig besøk av Martin i garasjen i dag, ble det litt skruing også. Minstemann var med ut og han begynte med å vaske og sandblåse en del kjøleblikk, og jeg begynte med å skulle sveise litt på det bakre blikket. men da tok han over gitt Hadde ikke helt trua på at gamlingen fiksa dette, så han satt i gang på egenhånd:
(42.31 KB. 447x600 - vist 284 ganger.)
sveiser.jpg (46.78 KB. 534x600 - vist 218 ganger.) Trengs ikke mye sparkel der Litt finretting så er mye gjort
|
|
« Siste redigering: februar 25, 2020, 09:05:03 am av grelland »
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7350
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #3702 på: februar 24, 2020, 22:33:59 pm » |
|
Mens guttungen sveiset, tok jeg en titt på disse toppene til oxyboxeren, og bestemte meg for å banke ut resten av styringene. Begynte med å borre opp til 8.5mm og gjenge opp til M10:
gjenge styring.jpg (41.14 KB. 403x600 - vist 220 ganger.) Så satte jeg inn en bolt fra oversiden:
boltet styring.jpg (72.92 KB. 528x600 - vist 208 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7350
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #3703 på: februar 24, 2020, 22:37:48 pm » |
|
Så banket jeg ut fra andre siden, og tanken med å gjøre det på den måten er at man drar styringen ut så ikke toppen blir skadet før ny styring skal inn. Og de gikk ganske lett ut, og boringen i toppen ser helt uskadd ut. Sånn ser toppen ut; det står igjen en styring; og det er den jeg byttet her for noen uker siden:
uten styringer.jpg (42.56 KB. 324x600 - vist 210 ganger.) Planen med disse er å ta av den andre toppen som fortsatt står på motoren, og banke ut alle 4 styringene der, og så sende de ut for en runde med vannpolering for å få de helt rene før jeg presser inn nye styringer og så freser/sliper nye ventilseter. I teorien skal da 2110'en være frisk som en fisk, og jeg kan da begynne å sette den sammen igjen. Trenger en bil til kjenner jeg
|
|
« Siste redigering: februar 25, 2020, 09:05:48 am av grelland »
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7350
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #3704 på: februar 24, 2020, 22:41:00 pm » |
|
Siste jobben som ble gjort i kveld, var å legge på en runde med body-shutz på kjøleblekka som junior sandblåste tidligere i kveld, og jeg tror dette kan bli kult:
(33.8 KB. 800x389 - vist 272 ganger.) Da gjenstår bare å ta ut viftehuset og fikse et par småting på det før det også får en ny runde med lakk, så kan 1600'n sluttmonteres igjen. De melder snø denne uka, men det tror vi ikke noe på; nå er vi klare for våren
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Bug_Man
Supermedlem
Innlegg: 1320
Bosted:
|
|
« Svar #3706 på: februar 25, 2020, 18:01:52 pm » |
|
Pent! Hva er merket på den shutzen?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7350
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #3707 på: februar 25, 2020, 21:20:32 pm » |
|
husker ikke. Fra mekonomen
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7350
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #3708 på: februar 28, 2020, 21:29:17 pm » |
|
Etter et par dager på jobbreise i Dublin ble det en liten halvtime i garasjen i kveld, og da måtte jeg jo prøve å blåse rein toppene med bakepulver (eller soda som de sier i det store utland). Og rent bortsett fra at det støver noe infernalsk i kabinettet så det er vanskelig å se hvor man har tatt og ikke, så blir resultatet meget bra. Har tatt litt på høyre siden av disse bildene. Er ikke helt ferdig, men man ser tydelig forskjellen uansett
20200228_200805.jpg (46.74 KB. 800x389 - vist 205 ganger.)
20200228_200754.jpg (51.11 KB. 800x389 - vist 206 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7350
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #3710 på: februar 28, 2020, 21:35:51 pm » |
|
Og så kom det en pakke i posten med noen nye klemmer og silikonskjøter så da skal det ikke være lekkasjer her lenger. Alt ble også lakkert matt sort; end pieces med varmelakk og resten i body-shutz
Resized_20200228_203319_3270.jpg (21.68 KB. 800x395 - vist 222 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7350
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #3711 på: februar 29, 2020, 22:36:00 pm » |
|
Mesteparten av dagen har gått med til å få i gang guttungens Audi, så da har Ghian blitt forvist til gårdsplassen, og kanskje vi har startet en ny stil: Cold-look Ghia
20200229_204556.jpg (66.48 KB. 800x378 - vist 199 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7350
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #3712 på: mars 02, 2020, 22:54:45 pm » |
|
I helga kom det litt snø:
20200301_121754.jpg (52.51 KB. 800x389 - vist 210 ganger.) Men vi fikk den inn i varmen og i kveld var minstemann med ut og vi demonterte alt kjøleblekk og han sveiset igjen en del hull i viftehuset. Her har vi prøvemontert et av blekka over sylindrene:
20200302_210255.jpg (63.76 KB. 800x389 - vist 225 ganger.) Utrulig så mye ledninger og styr det er men det ser bedre ut når alt er på plass
|
|
« Siste redigering: mars 02, 2020, 23:33:18 pm av grelland »
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7350
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #3713 på: mars 09, 2020, 09:16:16 am » |
|
Litt dårlig med oppdateringer her de siste dagene, men det betyr ikke at det ikke skjer noe i garasjen Minstemann på 14 har sveiset igjen alle hullene i viftehuste og etter et par runder med litt sparkel og sliping, så fikk det også en runde med body shutz:
shroud.jpg (41.58 KB. 800x389 - vist 199 ganger.) Ikke strøkent, men det blir bra nok Og så et lite forsøk med hammerslagslakk på plata bak generatoren:
hammer.jpg (62.99 KB. 509x600 - vist 206 ganger.) Tror det kan bli kult med litt kontrast mot alt det matt sorte. Og så har vi kommet litt videre på toppen til oxyboxeren, så nå er alle ventilstyringene presset inn og vi har slipt til ventilsetene på 3 av 4 ventiler foreløpig. Blir bra å vite at alt er i orden der også
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7350
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #3714 på: mars 09, 2020, 12:56:27 pm » |
|
Og for å kunne 3D-printe flere deler i fremtiden, så bygges det en ny printer i litt større dimensjoner enn dagens:
3d.jpg (36.77 KB. 292x600 - vist 213 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
|
« Svar #3715 på: mars 09, 2020, 19:09:18 pm » |
|
Mye moro og kult arbeide i Grelland Garage. Dødsbra
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7350
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #3716 på: mars 10, 2020, 09:09:14 am » |
|
Takker Ble en kort tur i garasjen i går også; Minstemann på 14 fikser opp en NSU moped fra 1959, eldstemann bygger seg en cnc-styrt fres og jeg monterer sammen 1600 kompressor-motoren, så litt av hvert som skjer i garasjen ja Jeg prøvemonterte viftehus og det meste av kjøleblekk, men er usikker på om ikke det litt for mye kontrast med det sølvfargede dekselet bak generatoren:
test lakk.jpg (64.09 KB. 785x600 - vist 186 ganger.) Og så hadde eldstemann en kamerat på besøk, og han fikk i oppgave å soda-blaste en av toppene jeg kjøpte, og det er ganske utrolig hvor stor forskjell det er på før- og etter-bildet
blasted.jpg (78.04 KB. 800x494 - vist 214 ganger.) Helt klart mer trivelig å jobbe med en topp som ser slik ut Planen med disse toppene er å sjekke at alt er i orden, så ta ut litt for å øke kompen, og så montere 1:1.25 vipper og så putte de i kompressormotoren.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7350
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #3717 på: mars 11, 2020, 21:42:11 pm » |
|
20200311_201253.jpg (58.7 KB. 800x499 - vist 201 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7350
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #3719 på: mars 12, 2020, 09:24:31 am » |
|
Takker Ble litt lite tekst på det siste innlegget, men status er at jeg benyttet den deilige ettermiddagen/kvelden i går til å montere det meste av kjøleblikk og innsugsdetaljer, slik at det er nå kun noen elektriske koplinger som skal til før jeg er ferdig baki hekken. Det gjenstår en liten jobb med å lage et par braketter til å feste vann/metanolanlegget i reservehjulsbrønnen foran, så kan det testes litt igjen. Har også bestemt meg for å lage et par paneler baki motorrommet for å skjule litt mer av ecu og tørrsump-tank.
|
|
« Siste redigering: mars 12, 2020, 09:57:17 am av grelland »
|
Loggført
|
|
|
|
|