desember 22, 2024, 14:40:15 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 120 121 [122] 123 124 ... 153
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Grelland's Ghia  (Lest 1171036 ganger)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7350
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3630 på: januar 20, 2020, 00:28:39 am »

Vi hadde fått låne litt måleutstyr som vi manglet, så da var det relativt enkelt å måle innerdiameteren på hullet:

*  (47.15 KB. 572x600 - vist 324 ganger.)


Så var det ventilstyingen sin tur, og målet var å dreie ned ytterdiameteren til 0.05mm presspasning.

For å forsøke å holde sentreringen så god som mulig, lagde vi en dor som hadde mindre enn en hundredels pasning mot innerdiameteren til styringen:

* 8-dreie dor.jpg (49.23 KB. 540x600 - vist 323 ganger.)

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7350
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3631 på: januar 20, 2020, 00:31:29 am »

Så tredde vi styringa på tappen, og brukte senterspiss i bakdoka for å sikre at utsiden er konsentrisk i forhold til hullet i midten. Hadde vi spent opp utvending, kunne det jo hende hullet ikke var 100% sentrert, og da ville tetningen til ventilen ikke blitt bra:

* 9-oppspenning.jpg (64.49 KB. 528x600 - vist 323 ganger.)


Så når ytterdiameteren var innenfor toleranse (endte opp med 6 hundredeler presspasning) måtte vi bare sjekke at den ikke passa i hullet enda:

* 10-test fit.jpg (60.13 KB. 653x600 - vist 321 ganger.)

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7350
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3632 på: januar 20, 2020, 00:36:57 am »

Så la vi styringen i isvann og varmet opp toppen med blåselampe. Den doren vi lagde til å dreie ventilstyringen med ble dreid ned til 20mm YD, så monterte vi den i en ER-collett i fresen og presset det sammen:

*  (49.08 KB. 466x600 - vist 351 ganger.)


Den smatt ganske lett i, og ser veldig bra ut.

Det som er spennende å se nå er om ventilen fortsatt tetter på ventilsetet, eller om jeg må frese de på nytt, men det rakk vi ikke å sjekke i dag så det får bli en prosjekt en kveld til uka.

Moro å kunne gjøre slike jobber selv Glad

Når vi målte og sjekket litt nøyere ser vi at de andre styringene nok også bør byttes, siden de har tildels mye slark sideveis, så mest sannsynlig blir det noen timer til på disse toppene Glad

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7350
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3633 på: januar 21, 2020, 10:06:07 am »

Da fikk jeg målt litt på ventilstyringene; jeg laget meg et lite måleoppsett med et måleur på ventilstammet rett over styringen, og prøvde å vippe ventilen frem og tilbake så mye jeg klarte.

Den jeg hadde byttet styring på viste ca 4 hundredeler klaring, og den ved siden av 8. Men den værste av de 4 på den toppen var ene eksosventilen som hadde ca 40 hundredeler slakk, så jeg bestemte meg da for å bytte styringene på alle sammen.

Her er en liten videosnutt som viser den værste. Her hører jeg skikkelig at det klunker når jeg vingler frem og tilbake:



Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7350
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3634 på: januar 21, 2020, 10:12:18 am »

Så tenkte jeg det kunne være interessant å se hvor godt sentrert den nye styringa var, så jeg la på litt blåfarge på ventilsetet, og litt slipepasta på ventilen, og så hvor stor del av omkretsen som hadde kontakt med ventilen, og det var ikke mye:

* slip.jpg (40.74 KB. 476x600 - vist 328 ganger.)


Så her må det freses litt. Det var ikke noen overraskelse, men greit å få det bekreftet.

Så da må det skaffes litt nye styringer og evt et freseverktøy, så kan dette prosjektet også komme ett skritt videre Glad

For mange er kanskje dette ganske grunnleggende og banalt, men jeg har en mistanke til at det er mange som ikke vet hvor mye jobb det ligger bak et sett med gode topper, så derfor legger jeg ut litt info om hva jeg gjør. Så kanskje de mer drevne av oss kan korrigere meg hvis jeg er på villspor også Glad

Så da gikk jeg tilbake til 1600 kompressor-motoren, og det ble ikke så mye gjort i går, men litt fikling med å montere innsug og silikonslanger. Og litt mer planlegging av det elektriske.

Nå er det jobbreise et par dager, så det blir ikke så mye aktivitet før vi nærmer oss helga igjen.

« Siste redigering: januar 21, 2020, 10:16:47 am av grelland » Loggført
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 408
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #3635 på: januar 21, 2020, 13:50:39 pm »

Supert at du gjør dette! Ikke ofte man ser så detaljert på de små, men viktige tingene for å få en god motor.  Glad
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7350
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3636 på: januar 23, 2020, 09:24:31 am »

Takker.

Det er nok mange som gjør det; spesielt de som bygger motorer for andre, men kan tenke meg at de ikke  nødvendigvis deler av seg med sine små "trade secrets". Jeg er en glad amatør, og kan gledelig dele mine tabber med resten av verden, så kanskje noen lærer litt av det også Glad
Loggført
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4528
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #3637 på: januar 23, 2020, 10:00:10 am »

Det er nok mange som gjør det; spesielt de som bygger motorer for andre, men kan tenke meg at de ikke  nødvendigvis deler av seg med sine små "trade secrets".

Ville ikke tatt det for gitt. Man får det man betaler for. Skal man ha billig motor så får man en som er satt sammen. Skal man gjør alt til punkt og prikke så blir nok prisen deretter.
Og så har man noen som tar seg betalt for å gjøre alt til punkt og prikke, men som setter sammen motoren bare.
Derfor er det noe man alltid bør spørre om, og ikke ta for gitt.
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7350
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3638 på: januar 23, 2020, 13:18:24 pm »

Det er nok mange som gjør det; spesielt de som bygger motorer for andre, men kan tenke meg at de ikke  nødvendigvis deler av seg med sine små "trade secrets".

Ville ikke tatt det for gitt. Man får det man betaler for. Skal man ha billig motor så får man en som er satt sammen. Skal man gjør alt til punkt og prikke så blir nok prisen deretter.
Og så har man noen som tar seg betalt for å gjøre alt til punkt og prikke, men som setter sammen motoren bare.
Derfor er det noe man alltid bør spørre om, og ikke ta for gitt.

Akkurat Glad
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7350
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3639 på: januar 24, 2020, 09:36:28 am »

Ble en liten tur i garasjen i går også, og jeg fikk med meg den minste assistenten som nå er 14...

Første på lista var å få kontakt med IAT-sensoren, siden den ikke har hatt kontakt med sprutet på en stund. Dette er normalt ikke noe stort problem (men absolutt ikke optimalt) men når jeg skal på med kompressor, er dette en av de parameterne jeg er mest bekymret for, så da måtte vi finne ut hvor feilen lå.

Så junior satt i gang med eliminasjonsmetoden, og fant ut at selve sensoren hadde riktig motstandsverdi, og at den endret seg når temperaturen endret seg. Så da måtte vi begynne å lete i ledningsnettet, og etter en liten stund kom han til at det var jordledningen som ikke hadde kontakt med sprutet, så da får vi grave oss litt ned i ledningsnettet og finne feilen.

I samme slengen fikk jeg verifisert at crank trigger sensoren var riktig justert og at det nye dashbord-designet faktisk hadde kontakt med de riktige parameterne i sprutet Glad

Så var det å finne frem til riktige konnektorer, og etter noen år med EFI-pusling hadde jeg visst en del forskjellige 2- og 3-pins konnektorer:

* 20200123_201311.jpg (48.44 KB. 800x389 - vist 323 ganger.)


Men for å få koplet opp IAT-sensoren hadde jeg selvsagt ingen av den rette typen, så da får vi demontere en brukt en, og skjøte ledningene noen desimeter:

* 20200123_201249.jpg (27.1 KB. 800x389 - vist 310 ganger.)



« Siste redigering: januar 24, 2020, 09:52:14 am av grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7350
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3640 på: januar 24, 2020, 09:39:27 am »

Og så er det jo skikkelig gøy med egen dreiebenk, og da måtte vi teste den seneste e-bay-dingsen, som var et knurling-verktøy for å serratere:

* knurl.jpg (34.43 KB. 515x600 - vist 328 ganger.)


Moro Glad

Satser på litt garasjetid i helga også så da får vi se hvor langt man kommer

Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4120
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #3641 på: januar 24, 2020, 14:17:11 pm »

Rene troldmandsværkstedet det der Blunker
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #3642 på: januar 25, 2020, 11:58:30 am »

Kuuult.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7350
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3643 på: januar 27, 2020, 09:14:32 am »

Lørdag ble en lang og god dag i verkstedet, og jeg fikk gjort mye.

Først på lista var å finne ut av dette med brudd i ledningen til IAT-sensoren, så det første jeg gjorde var å fjerne all tape og beskyttelse rundt ledningsnettet, og da ser det ganske kaoitisk ut:

* wire mess.jpg (48.69 KB. 384x600 - vist 298 ganger.)


Så var det bare å begynne å trace ledningene fra sensoren, og da gikk det ikke lang tid før gammel moro dukket opp:

* found it.jpg (74.64 KB. 664x600 - vist 314 ganger.)


Så det var altså en gammel skjøt som hadde røket...

Nå har jeg brukt dette ledningsnettet på så mange forskjellige versjoner av motorer, st det har blitt skjøtet og endret en del ganger, så det kan hende det hadde vært smart å bygge et helt nytt, for å unngå sånt i fremtiden....


Men de gode nyhetene var at nå funker sensoren, så da var det bare å gå videre på to-do-lista.

« Siste redigering: januar 27, 2020, 10:21:09 am av grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7350
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3644 på: januar 27, 2020, 09:19:22 am »

Så etter å ha gått gjennom følgende punkter:
-sveise på map-nippel på innsug
-lage pakninger til innsug, kompressor og spjellhus
-teste og finne ut at TPS (Throttle Position Sensor) hadde feil polaritet og måtte kople om den
-montere silikonslanger og slangeklemmer på alle skjøter i innsuget
-sjekke og fylle olje på kompressoren
-montere innsug og spjellhus
-bytte konnektorer på et par sensorer
-tape sammen alle ledningene igjen

... ser det ut som jeg kun mangler en mutter til akslingen på kompressoren... Det ryktes at vår danske venn har en kopressor på hylla, så da skal jeg få lånt den av ham.

Så da tror jeg at det er store muligheter for oppstart en av de nærmeste dagene.

* almost.jpg (64.87 KB. 800x531 - vist 322 ganger.)


« Siste redigering: januar 27, 2020, 11:16:23 am av grelland » Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #3645 på: januar 27, 2020, 09:53:50 am »

Veldig kjekt når folk prøver noe nytt! Glad
Imponert over hvordan Grelland familien har tatt helt av på fabrikasjonsfronten! Sjokkert
Loggført

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7350
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3646 på: januar 27, 2020, 22:27:48 pm »

Takk for det. Er jo moro å gjøre noe litt utenfor normalen Glad

Og i dag fikk vi fyret opp skiten:


For det første subber vifta i viftehuset, så derfor bråker det litt mer enn det burde. Men man hører hvininga fra kompressoren godt ja... Slipper å savne de rettskårne drevene i oxyboxeren da Blunker

Men jeg får ikke tomgangen ned fra ca 3000 rpm, så jeg må se litt nærmere på loggene for å se om jeg finner noe lurt. Ser også at etter noe testing i garasjen så kryper IAT opp mot 75 grader, så helt klart at jeg må kople på vann/metanol-anlegget.

Men moro at den går i alle fall Glad
Loggført
Jørgen - Gullbobla
Medlem
***
Innlegg: 184
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3647 på: januar 27, 2020, 22:41:52 pm »

Tøft!  Gliser
Loggført

VW 1303S 1973 - Gullbobla
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #3648 på: januar 28, 2020, 00:10:01 am »

Er det med helt lukket spjeld?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7350
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3649 på: januar 28, 2020, 00:27:26 am »

Er det med helt lukket spjeld?

Jupp. Og når jeg holder hånda foran suger det godt men klarer bare å senke turtallet er par hundre rpm. Mistenker at den går alt for magert. Må se mer på det en annen kveld. Kjørte ikke lenge nok til at lamdasensoren er pålitelig
Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #3650 på: januar 28, 2020, 22:01:07 pm »

Gratulerer med oppstart av kompressor motor.
Fet lyd.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7350
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3651 på: februar 01, 2020, 21:06:21 pm »

Fikk orden på tenninga og ga den mye mer fuel rundt tomgang, så nå ligger den på rundt 1100 rpm:


Fin lyd ja Glad Spill av videoen på en PC med skikkelige høyttalere (gjerne sub) så hører man hele lydbildet og ikke bare kompressoren Glad

Så nå mangler bare å få koplet opp vann/metanolsystemet og en gasswire, så kan jeg kanskje få kjørt noen turer og satt opp et "base-map"

Loggført
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3430
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #3652 på: februar 01, 2020, 23:40:28 pm »

Deilig når man får ting til å funke!
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #3653 på: februar 02, 2020, 01:07:55 am »

God stemning i GrellandGarage nå tenker jeg.
Spennende med første prøvetur.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7350
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3654 på: februar 02, 2020, 22:09:28 pm »

Jada her er det god stemning Glad

Alltid hyggelig når man kan dele interesser med neste generasjon, og i dag hadde jeg med meg to av de tre håpefulle i garasjen.

Minstemann (på 14) hjalp meg med vann-metanol systemet, så vi begynte med å finne ut hvor vi skal plassere dette, så vi endte opp med at vi plasserer tanken med pumpe foran i reservehjulsbrønnen, så da måtte vi trekke slange gjennom torpedoen og frem til bagasjerommet foran. Etter litt kopling og måling, tenkte vi at vi må jo sjekke om det er noe fart i det her, og det var det Glad


Så da fortsatte vi å kople det opp for å se litt på hvilken effekt dette har på tempen.

Samtidig jobbet eldstemann (på 20) med å få på plass en patent for å kople gasswiren til spjellhuset, så da laget han en dupledings som skal monteres på viftehuset der vaieren kommer gjennom, og tanken er å lage en klem-patent som klemmer rundt en strømpe:

* dings.jpg (30.98 KB. 733x600 - vist 316 ganger.)


Og etter at vi har montert resten, så ser man her at vaieren ligger litt nærme reima, men håper det skal gå fint Blunker

* vaier.jpg (63.61 KB. 800x489 - vist 317 ganger.)




Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7350
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3655 på: februar 02, 2020, 22:25:40 pm »

Siden jeg ikke har noe særlig metanol liggende så tenkte vi å prøve med litt vidusspylervæske, da den iinneholder ca 10% sprit. Det er litt mindre enn de 50% som mange bruker, men det er mer enn rent vann i alle fall. Fordelen er at det er litt såpe også så det var veldig lett å se hvor jeg hadde en lekkasje i en slangeklemme, da det sprutet såpeskum når jeg ga på Glad

Så litt "nerding"; jeg tenktenjeg skulle sjekke effekten på IAT, og da gjorde vi det enkelt, at etter en stund uten kjøling slo vi på pumpa, og effekten på temperaturen er ganske klar. Den blå streken er der hvor guttungen skrudde på vindusspylervæska:

* log.jpg (53.44 KB. 800x576 - vist 333 ganger.)


På de øverste linjene ser man at det skjer mye annet rart også, så tenker jeg drøyer prøveturen til jeg ar fått tak i litt sprit, så ikke jeg bruker tid på å tune med helt feil forutsetninger.

Men helt klar lovende resultater så langt Glad

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7350
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3656 på: februar 10, 2020, 21:47:51 pm »

Ikke så mye fremdrift de siste dagene, men fikk kikket litt på vacuumlekkasjer, og jeg har ikke fått tak i riktige "slangeklemmer" enda, men fikk tettet en skjøt i alle fall, og da virker det som jeg begynner å få kontroll på tomgangen:


Ellers har minstemann vært elektriker og koplet opp litt ting og tang til vann-metanolanlegget, så etter en liten test så er det meste på plass, så da er vi enda et skritt nærmere:

* 20200210_183829.jpg (45.49 KB. 800x389 - vist 312 ganger.)

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7350
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3657 på: februar 12, 2020, 23:55:23 pm »

Fikk koplet på de siste sakene, så da ble det en kort prøvetur i dag.

Først til den lokale "bensern" for å fylle drivstoff:

* bensern.jpg (32.93 KB. 453x462 - vist 267 ganger.)


Innså at jeg hadde glemt å sette på baklokket, så det ble prøvetur uten skilt, men heldigvis ingen onkel å se langs veien Glad

* ready for test.jpg (45.56 KB. 540x600 - vist 296 ganger.)


fuel-mapet var helt på bærtur selvfølgelig men etter noen runder med å analysere logger og justere VE, så begynte det å hjelpe veldig. Turte å dra den til 5000 rpm etterhvert, og da ser jeg av loggene at jeg er oppe i 130 kPa eller ca 4.5 psi overtrykk. Teoretisk skulle jeg hatt 9 psi eller ca 160 kPa ved 5500 rpm.

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7350
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3658 på: februar 13, 2020, 00:04:14 am »

Når jeg stoppet i garasjen for å sjekke litt mer logger, så merket jeg det luktet varm olje, og da så det sånn ut:

* ouch.jpg (60.6 KB. 435x600 - vist 309 ganger.)


Det har gulpet opp via oljepåfyllingen, så her er det nok enten slitte stempelringer, ventilstyringer eller en kombinasjon på gang...

Merket ikke noe spesielt verken oljeforbruk eller ånding når jeg kjørte denne motoren uten overladning i høst, så mistenker at den bør åpnes for en liten gjennomgang Glad

Loggene viste ca 130 kPa trykk i innsuget, mens teoretisk skulle jeg hatt ca 160, så enten slurer reima eller så blåser trykklufta inn i blokka på en eller annen måte.

Godt det er lenge til våren Glad


Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7350
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3659 på: februar 13, 2020, 00:16:14 am »

Glemte en veldig lovende observasjon, og det var at IAT aldri gikk over 30 grader, så det kan tyde på at vann/sprit-kjølinga gjør jobben sin.
Loggført
Sider: 1 ... 120 121 [122] 123 124 ... 153
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!