såååå....
Fikk noen minutter i garasjen i går kveld igjen, og har grublet fælt på hva som kan ha skjedd....
Det er ikke noen tvil om at råden på syl nr 2 har fått mest "juling". Som man ser fra videoen er det minst en mm slark, og når jeg tok den av så bekreftet jeg bare det. Lageret var ikke helt vekk, men bare veldig tynt, så det kan hende at både råden og veieva kan reddes; men da må jeg ha veiva ut for å måle alle journalene.
Har hatt et par besøk i garasjen de siste dagene; både av VW-folk og generelt motorinteresserte, og vi har alle klødd oss i hue for å finne ut hva kan være årsaken.
Jeg kan jo bare bytte lager og hive motoren sammen igjen, men dette er andre gangen noen lignende skjer, så jeg vil vite hvorfor.
I 2016 skjedde altså omtrent det samme, men da gikk det skikkelig galt så både råde og veiv og det bakre bærelageret ble ødelagt. Den gangen kom jeg til at det var heftig svingkjøring på Varna-banen som gjorde at all olja forsvant ut i toppen, og dermed sugde luft, men siden det samme nå skjedde igjen så tror jeg det må være noe annet. Denne gangen skjedde det på motorveien; altså ikke mye svinger, men ved fullt pådrag ( i en tunnell selvsagt...). Jeg dro den helt til turtall-sperra på 6500 rpm.
Jeg har også hele tiden med denne motoren hatt trøbbel med at jeg synes trykket blir lavt ved varm motor; kommer tilbake til det litt lenger ned
Har lest og studert litt på hvordan oljesystemet funker, og oljen kommer inn bakerst i motoren og beveger seg fremover, slik at hvis det mangler olje, er det det bakre #4 bærelageret og råden på nr 2 som får juling først. Det tyder på at det ikke kommer nok olje dit det skal, tenker jeg da...
Har laget en liten tegning av slik oljesystemet mitt er i dag:
oil.jpg (38.8 KB. 778x549 - vist 376 ganger.)
Jeg er ikke så god på å tegne, men skal prøve å forklare hvordan oljen flyter (eller slik jeg TROR den flyter
)
-Fra pumpa og opp til den ytre ringen i filter-holderen
-gjennom sandwich-plata (som ikke har termostat) og ut til ekstern termostat
-Legg merke til at pilene på termostathuset går motsatt vei av olje-flyten min...
-hvis olja er varm, åpner termostaten og sender den i en sløyfe ut til oljekjøler ved siden av girkassa (etter planen i alle fall)
-tilbake fra termostaten og opp i doghouse kjøler
-fra doghouse og inn i sandwich-plata
-inn i filteret gjennom de ytre hullene rundt kanten
-fra filteret gjennom senter av sandwich-plata og inn i main gallery i blokka, hvor den fordeles videre
En observasjon er at når motor er kald, så ser jeg bra trykk (3-4 bar på tomgang) men så fort temperaturen øker detter trykket. Når jeg monterte motoren var alle lagerklaringer innenfor spec, så jeg er ganske sikker på at det ikke er fordi oljen ikke får nok motstand gjennom lager etc.
En teori er at jeg har montert termostaten feil vei, slik at når olja blir varm, åpner den, men avhengig av hvordan denne funger når man prøver å sende olje feil vei, så blir det en kraftig begrensning i flow, slik at lager og annet som trenger smøring ikke får dekket sine behov.
Alternativt er det en tilsvarende restriksjon i blokka et eller annet sted etter at olja kommer tilbake, som gir samme effekt. Det er rapporter om at det sitter en restriksjons-ventil nede ved kanalen som fordeler olje til kam/løftere som gjør at det kan lett sette seg "grums" der som stenger for flødet.
Planen er å splitte blokka og måle alle journaler/råder, så jeg kan få bestilt lager slik at jeg kan få den sammen igjen, men i tillegg sjekke alle kanaler nøye, og ikke minst sprette opp termostaten for å sjekke om det har noen betydning at den tilsynelatende står feil vei.
Er det noen som har noe å komme med her, så tar jeg gjerne i mot tips