Jærva
|
|
« på: november 25, 2007, 19:37:16 pm » |
|
Begge bygget på 80-tallet og begge godkjent i norsk vognkort med 429 hk.. Den første ble bygget i 1983 for skipsreder Petter C.G. Sundt og et bilde av motor som var i den.
Deretter et bilde av en 03 bygget med ekte Porsche RSR 2,8 liter (for kjennere)
|
|
« Siste redigering: november 25, 2007, 19:46:21 pm av Jærva »
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
Jærva
|
|
« Svar #1 på: november 25, 2007, 19:55:38 pm » |
|
På grunn av en del pågang på PM i VW2YOU om den førstnevnte bobla, så legger jeg ut en artikkel hentet fra bladet Drive der dem testet denne bobla mot en fabrikktrimmet Ferrari 355 F1 på vålerbanen.. Verdt å tenke på her er at bobla ble bygget i 1983 som er en del år før det kom noen Ferrrari 355.. Klikk på bilde for å lese..
|
|
« Siste redigering: november 25, 2007, 20:09:53 pm av Jærva »
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 4528
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
|
« Svar #2 på: november 25, 2007, 21:25:22 pm » |
|
Utrolig tøft... Det er når man ser sånn at man forstår hvorfor så mange prøver å etterligne.
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017 "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
Soddli
Seniormedlem
Innlegg: 413
Bosted: Levanger
|
|
« Svar #3 på: november 25, 2007, 22:49:21 pm » |
|
Tøft, en viktig del av norsk vw/porsche historie de bilene her. Den Sundt-bilen blir totalt renovert nå vet jeg. Vet du hvor det ble av den 2.8 RSR motoren? Utrolig at en sånn motor fant veien til Norge, det ble jo bare bygd 49 stk 1973 911RSR 2.8. Og vil tro en eier med non matching-number bil ville gitt MYE for den
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #4 på: november 25, 2007, 23:24:24 pm » |
|
Utrolige greier dette her, men artikelen var litt slapp på bygge info, Jærva kan du fortelle litt om byggingen? Ser ut som at gulvet bak i bilen er byttet ut med 911 stål på "baksete bildet". Er dette en forkledd 911?
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Jærva
|
|
« Svar #5 på: november 26, 2007, 01:39:43 am » |
|
Soddli : Den ble "kjøpt" opp av Porsche-fabrikken rundt 1990 og fikk i bytte 2 stk. nye 3,6 turbo S motorer og en G50 kasse, da eier synes RSR´en var litt lite kjørevennelig og lite andvendlig med 40 liters tank og et forbruk på 2-4 liter pr. mil (du vet hvor bensinstasjoner er da.. ) Antatt verdi i dag på en slik RSR motor er rundt en halv million kroner eller mer.. Glemmer ALDRI lyden av den motoren den ene gangen jeg satt på med den, og en kan vel si at det skjedde ting plutselig etter 5000 o/min der ja! Angående bilen til Petter Sundt, så er den bygget på en 1303 og absolutt ingen 911 bunnplate nei... Men understell,bremser osv. er tatt fra bla. 911 Turbo. Oljetank,batteri osv. flyttet frem, hjulavstand forlenget med 11 cm osv.. Baksetet er "custom"-made, styling og utforming er gjort med hjelp av Einar Stranden og er oxo "custom"-made og ikke noe "kit". Einar Stranden er det kanskje noen som husker fra Autofil med sin egendesignede Scorpione som han laget på begynnelsen av 70-tallet som forøvrig har en trimmet T4 motor. Bakre motor-oppheng er oxo fra 911. Motoren er som skrevet en 934 blokk med 3,2 asymmetriske stempler,to turboer,to ladeluftkjølere bak hvert gitter på hver bakskjerm (ikke luftfilter som det står i bladet ) og litt senere tilleggsprut. Effekten på 320 hk er uten tilleggsprut og med bare 0,6 i ladetrykk. Jag satt på med bilen med ca. 1 bar og tilleggsprut, og da fungerte den rimelig greit ja ! Var med da onkelen min skulle prøvkjøre med økt ladetrykk og han trodde at clutch sluret, helt til vi så i speilet to feite svarte striper .. Vel.. sammenlignet med dagens "Gatebiler" er jo ikke dette noe hår-reisende lenger, men i 1983 kan jeg garantere at dette var noe av det villeste med norske skilt på.. Det har versert mye rykter om bilens byggekostnader... , det riktige er ca. 800 lapper i 1983 og det er jo nok på en boble da.. Nå er bilen til Sundt solgt til en kar oppe i Mo i Rana (tror jeg det var..)
|
|
« Siste redigering: november 26, 2007, 01:48:57 am av Jærva »
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
|
Soddli
Seniormedlem
Innlegg: 413
Bosted: Levanger
|
|
« Svar #7 på: november 26, 2007, 21:25:24 pm » |
|
Ja hørt RSR motor både innenfra og utenfra og det er godsaker, og hvilket drag! HELT utrolig at en sånn motor har vært i norge da, kanskje den havnet i den replican som fabrikken bygde i slutten av 90-tallet, ja den som står på Porsche museet er en replica...noe som er LITT flaut for museumet når det ble avslørt Kjenner han som har Sundt bilen nå ja, ikke like imponert over vogna han...rivd den helt ned han og bygger opp på nytt med ny motor.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jærva
|
|
« Svar #8 på: november 26, 2007, 21:34:06 pm » |
|
Skjønner godt at han ville bygge opp igjen ny motor + div. til, det er tross alt 25 år siden bilen ble bygget... Lenge før det var å få noe data-sprut,effektive turboer osv.. Ikke en gang 16 tom fuchs hadde kommet da bilen ble bygget, det sier vel sitt..
|
|
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
|
Fast Freddy
Supermedlem
Innlegg: 1496
Bosted: Verdal
|
|
« Svar #10 på: januar 19, 2008, 15:50:56 pm » |
|
Den 3.0 twinturbo motoren står i min garasje og venter bare å få en splittbuss rundt seg . med en porsche 915 eller 930 kasse blir det en heftig " familie racer".
|
|
|
Loggført
|
1979 Westfalia camper SOLGT 1973 Vw 1303 s German look prosjekt Solgt 1987 Harley Davidson Softail 1971 Vw 1302s orginal cab solgt 1968 Vw Squareback Member of Roof lifters garage og Inntrøndelag Volkswagen klubb
Tlf 98891786
|
|
|
Jærva
|
|
« Svar #11 på: januar 21, 2008, 19:31:59 pm » |
|
Hvis du fikk den for den prisen jeg så den aventert for, så fikk du den rimelig billig ja..
|
|
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
Fast Freddy
Supermedlem
Innlegg: 1496
Bosted: Verdal
|
|
« Svar #12 på: januar 29, 2008, 23:33:47 pm » |
|
Nå er 78 vw buss innkjøpt, så 3.0 twin turbo motoren får noe å stå i.
|
|
|
Loggført
|
1979 Westfalia camper SOLGT 1973 Vw 1303 s German look prosjekt Solgt 1987 Harley Davidson Softail 1971 Vw 1302s orginal cab solgt 1968 Vw Squareback Member of Roof lifters garage og Inntrøndelag Volkswagen klubb
Tlf 98891786
|
|
|
|
Svein.
Supermedlem
Innlegg: 2437
Bosted: Lørenskog
|
|
« Svar #14 på: januar 30, 2008, 00:33:36 am » |
|
Trond Smedstad fra Ås bygde også en 1303 Porsche. Denne var det sant nok "bare" en 3,0 m/ 204 hk i. Alt var skrevet inn i vognkort og godkjent.Hadde bla 8x15 og 11x15 Fuchs på den + Deilig 6 lyd. Det morsomme med denne bilen var at den faktisk var godkjent som utrykningsbil i politiet. (Trond jobbet i UP i Vestby) Trond bygde denne i 91-92 mener jeg og huske. Jeg traff han og Fruen i Berlin sommeren 92, de skulle da på sommerferie sydover i europa med denne. Noen som vet hvor det ble av denne? Mener den ble solg rundt 1995/96.
|
|
« Siste redigering: januar 06, 2022, 20:50:42 pm av Svein. »
|
Loggført
|
201m 8,063 sek. 136,42km/t 402m 12,708 sek.176,81km/t...
|
|
|
Fast Freddy
Supermedlem
Innlegg: 1496
Bosted: Verdal
|
|
« Svar #15 på: januar 30, 2008, 16:58:53 pm » |
|
Skikkelig tøft bilde holmsen! min bil skal ha cup felger. disse liggerv i garasjen også. 7.5x17.
|
|
|
Loggført
|
1979 Westfalia camper SOLGT 1973 Vw 1303 s German look prosjekt Solgt 1987 Harley Davidson Softail 1971 Vw 1302s orginal cab solgt 1968 Vw Squareback Member of Roof lifters garage og Inntrøndelag Volkswagen klubb
Tlf 98891786
|
|
|
Svein.
Supermedlem
Innlegg: 2437
Bosted: Lørenskog
|
|
« Svar #16 på: januar 31, 2008, 20:53:57 pm » |
|
Trond Smedstad fra Ås bygde også en 1303 Porsche. Denne var det sant nok "bare" en 3,0 m/ 204 hk i. Alt var skrevet inn i vognkort og godkjent.Hadde bla 8x15 og 11x15 Fuchs på den + Deilig 6 lyd. Det morsomme med denne bilen var at den faktisk var godkjent som utrykningsbil i politiet. (Trond jobbet i UP i Vestby) Trond bygde denne i 91-92 mener jeg og huske. Jeg traff han og Fruen i Berlin sommeren 92, de skulle da på sommerferie sydover i europa med denne. Noen som vet hvor det ble av denne? Mener den ble solg rundt 1995/96.
Her er et par bilder jeg fant og: http://i200.photobucket.com/albums/aa226/ssa1959/1303Smedstad.jpghttp://i200.photobucket.com/albums/aa226/ssa1959/1303Smedstad-1.jpg
|
|
« Siste redigering: mai 08, 2015, 14:54:01 pm av Svein. »
|
Loggført
|
201m 8,063 sek. 136,42km/t 402m 12,708 sek.176,81km/t...
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #17 på: februar 01, 2008, 16:13:57 pm » |
|
Må si jeg likte den der Svein, er det hjemmelagde forskjermer på den? SNYGGT!
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Svein.
Supermedlem
Innlegg: 2437
Bosted: Lørenskog
|
|
« Svar #18 på: februar 03, 2008, 02:19:10 am » |
|
Må si jeg likte den der Svein, er det hjemmelagde forskjermer på den? SNYGGT!
Mener å huske han sa det var en jæ.... jobb og bredde disse ja. Trond gjorde/lagde det meste på bilen selv. Som man ser på bildene var hele bilen hel sparklet. Skjermer, fangere og stigtrinn. Dette var skikkelig gjort, på de årene jeg så bilen var det ikke en sprekk og se noe sted. Den var også noe av det stiveste jeg noen gang har kjørt, bilen fikk virkelig kjørt seg og den tålte det. Turene fra Ås til Flateby har aldri vært kortere enn da bobla ble brukt. Rundt 5sek 0-100 og 225km i topp. Toppfarten ble prøvd Han prøvde seg på 402m på et treff i England også, kjørte på rundt 13/14sek. Fikk faktiskt tilbud om og kjøpe bilen i 1995 for 90000,-. Mye penger den gang, men angrer på at jeg ikke slo til på det i dag. Hadde vært morro med litt fra begge sider av miljøet.
|
|
« Siste redigering: januar 06, 2022, 20:51:57 pm av Svein. »
|
Loggført
|
201m 8,063 sek. 136,42km/t 402m 12,708 sek.176,81km/t...
|
|
|
JEPPE
Juniormedlem
Innlegg: 95
Bosted:
|
|
« Svar #19 på: februar 26, 2008, 04:23:28 am » |
|
HEISANN DET VAR JEG BJØRN TORE JEPPESEN I FRA ÅLESUND SOM KJØPTE BILEN AV TROND.....TROR DET VAR I 95/96 DA VAR MOTOREN NYBYGD ETTER ETT HAVARI.....HAR DET ORGINALE VOGNKORTET ENDA LIGGENDE JEG DA.... JEG SOLGTE DEN I 99 TIL EN KAR PÅ ØSTLANDET,OG NÅ ER DEN BLITT BLÅ METALLIC...TOPPFARTEN VAR IKKE 225.....JEG HADDE 248 PÅ DEN OVER STRYNEFJELLET I SÅ FALL VISTE SPEEDOEMETERET DET. BILEN VAR UTSTYRT MED EN 901 5 TRINNS GIRKASSE,SOM JEG FIKK OVERHALT AV AUTOTUNING NÅR BILEN VAR I MITT EIE,MEN FIKK BESKJED DER I FRA AT KASSEN VAR IKKE STEK NOK TIL DENNE MOTOREN..I LENGDEN. MANGE GODE MINNER HADDE JEG MED DEN BILEN JA......HM SKULLE VEL IKKE SOLGT DEN NEI...!!!!!!!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jærva
|
|
« Svar #20 på: september 21, 2008, 23:17:41 pm » |
|
Her et bilde fra ombygging til et mer originalt utseende uten spoilere og vinger..
|
|
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
|
« Svar #21 på: september 21, 2008, 23:41:29 pm » |
|
HEISANN DET VAR JEG BJØRN TORE JEPPESEN I FRA ÅLESUND SOM KJØPTE BILEN AV TROND.....TROR DET VAR I 95/96 DA VAR MOTOREN NYBYGD ETTER ETT HAVARI.....HAR DET ORGINALE VOGNKORTET ENDA LIGGENDE JEG DA.... JEG SOLGTE DEN I 99 TIL EN KAR PÅ ØSTLANDET,OG NÅ ER DEN BLITT BLÅ METALLIC...TOPPFARTEN VAR IKKE 225.....JEG HADDE 248 PÅ DEN OVER STRYNEFJELLET I SÅ FALL VISTE SPEEDOEMETERET DET. BILEN VAR UTSTYRT MED EN 901 5 TRINNS GIRKASSE,SOM JEG FIKK OVERHALT AV AUTOTUNING NÅR BILEN VAR I MITT EIE,MEN FIKK BESKJED DER I FRA AT KASSEN VAR IKKE STEK NOK TIL DENNE MOTOREN..I LENGDEN. MANGE GODE MINNER HADDE JEG MED DEN BILEN JA......HM SKULLE VEL IKKE SOLGT DEN NEI...!!!!!!!
Aha.... Det er Jeppe bilen ja.... kommer aldri til å glemme når Jeppe tok meg med på en kjøretur i denne! Fytti h.l.t.e!! Det var min første tur i en "trimmet" boble og jeg glemmer den aldri. Og det gjøre neppe eieren av en BMW M3 som vi kjørte forbi... på innsiden... i grøftekanten.
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Cinq81
Seniormedlem
Innlegg: 254
Bosted: Brumunddal
|
|
« Svar #22 på: september 22, 2008, 08:28:25 am » |
|
Er dette samme bilen som ble bygget av Alf Rønning her ifra Mjøsdistriktet?? Vet at han byggde mange fæle bobler, blant annet en til skipsreder Petter Sundt.
|
|
|
Loggført
|
63 Karmann Ghia Cab
|
|
|
magnusB
Seniormedlem
Innlegg: 300
Bosted: Oslo
|
|
« Svar #23 på: september 22, 2008, 09:09:12 am » |
|
Husker godt denne bilen (Sundt-bonla) fra når den var til salgs på La Strada. Er vel ca 6 år siden... Jeg var innom for å kikke litt på biler, og han som jobba der spurte om det var min boble som stod utenfor. "Bli med meg, så skal du få se no gøy". Ble med til det "aller helligste", et garasjeanlegg med masse fete biler, deriblant Sundt-bobla. Denne var nå trimmet ned til 350 hk, da 429 var litt i meste laget. Stylingen var funksjonell, og det var vel mer som minnet om porsche 911 enn 1303. Rå lyd. Ble ikke no prøvekjøriung, da bilen var inne til reperasjon. Mener den var til salgs for ca 300.000, og det er jo rimelig mye "bang for the buck". Noe som både imponerer og forundrer er hvordan La Strada kunne ha en så enorm stall av eksotiske biler i lille Norge. Sikkert mange av bilene som var eid av privatpersoner, men allikevel... Kanskje ikke så rart de måtte stenge sjappa etterhvert.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Bj?rn
Supermedlem
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum
- 1303 -
|
|
« Svar #24 på: september 22, 2008, 20:17:44 pm » |
|
Etter hva jeg har hørt om denne bobla, er konklusjonen min = HEFTIG!! Å denne ble bygget på 80-tallet Syns de porsche-boblene som ble lagd da, var litt småstygge, men denne er et fantastisk unntak! Den blir nok fet litt mer orginal også håper jeg
|
|
|
Loggført
|
Keep it cool, keep it oldschool!
|
|
|
Jærva
|
|
« Svar #25 på: september 22, 2008, 20:22:12 pm » |
|
Er dette samme bilen som ble bygget av Alf Rønning her ifra Mjøsdistriktet?? Vet at han byggde mange fæle bobler, blant annet en til skipsreder Petter Sundt.
Les eller klick på det som er merket sundt3 av utklippene over, så får du svar på spørsmålet ditt..
|
|
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
Cinq81
Seniormedlem
Innlegg: 254
Bosted: Brumunddal
|
|
« Svar #26 på: september 23, 2008, 08:12:56 am » |
|
Stemmer ,, jeg så det rett etter forrige innlegg jeg la inn
|
|
|
Loggført
|
63 Karmann Ghia Cab
|
|
|
Ferdinand
Juniormedlem
Innlegg: 88
Bosted: Tønsberg
|
|
« Svar #27 på: desember 21, 2008, 20:55:08 pm » |
|
.. Ikke en gang 16 tom fuchs hadde kommet da bilen ble bygget, det sier vel sitt.. 16" Fuchs ble levert som option fra 1978 Det gikk også for noen år siden en gul VW Variant (412?) med 3,0 SC motor godkjent i Tønsberg distriktet - noen som kjenner den? eller tilsvarende? Det hadde vært et kult prosjekt, men må vel henvise til tidligere godkjenninger om en skal lykkes.
|
|
|
Loggført
|
1978 911 SC 1967 VW T1 1300 1986 944 1997 Galant stv 1999 Audi A4 5V stv
|
|
|
Pitt
Supermedlem
Innlegg: 1278
Bosted: Oppdal
oppdal så klart
|
|
« Svar #28 på: desember 21, 2008, 22:04:18 pm » |
|
.. Ikke en gang 16 tom fuchs hadde kommet da bilen ble bygget, det sier vel sitt.. 16" Fuchs ble levert som option fra 1978 Det gikk også for noen år siden en gul VW Variant (412?) med 3,0 SC motor godkjent i Tønsberg distriktet - noen som kjenner den? eller tilsvarende? Det hadde vært et kult prosjekt, men må vel henvise til tidligere godkjenninger om en skal lykkes. Den gule går fortsatt den, jeg byggde den opp igjen etter en skikkelig motorbrann for 6-7 år sia, jeg solgte den året etterpå til en kompis av meg og han har brukt den nesten hver dag i hele sommerhalvåret siden ! Pitt
|
|
|
Loggført
|
E ha kasta mange sånne !
Tlf 90834700
|
|
|
Tarjei
Seniormedlem
Innlegg: 379
Bosted: Oslo
|
|
« Svar #29 på: januar 13, 2009, 12:20:06 pm » |
|
Hvis min buss noen gang ser sånn ut, er det bare fordi den er tungt lastet........
|
|
|
Loggført
|
Tarjei 1303 S "Gullsnute" 1303 S Big "Grünet" Solgt til herren fra Asker med skjegg 1303 S "Rødhette" Solgt til en hyggelig fyr som skal ta godt hånd om henne. 1972 T2 Westfalia camper "Nadolek" 1984 Brenderup "Lille-Grün" tholtest@yahoo.comSenking suger!
|
|
|
|