BERGER
|
|
« på: februar 19, 2009, 14:30:45 pm » |
|
Jeg lurer på hvilke felgalternativer (om noen, bortsett fra Porsche 356) som fantes til 205 boltsirkel på 50-tallet? Når kom de første i alu og hvilke var det?
Hvilke rattalternativer fantes på 50-tallet?
Når ble den første høydejusterbare forstillingen laget?
|
|
|
Loggført
|
This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
|
JS
Supermedlem
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
|
« Svar #2 på: februar 19, 2009, 23:41:58 pm » |
|
Høydejusterbar forstilling vet jeg ikke når kom. Men Der Express hadde som du vet en, den var bygget i 1969. Merkelig amerikansk type. Trodde den var hjemmelaget før jeg så en reklame for den i et Hot VW´s fra slutten av 60 tallet. Før(og en stund etter) var det ganske poppis å sage over noen blader i fjørpakka for å få bilen lavere. Ghia´n til Baboon er nok senket på det viset. Enkelt og billig. Om enn ikke akkurat Tuf godkjent...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Knechten
|
|
« Svar #3 på: februar 20, 2009, 00:27:55 am » |
|
Mener å ha lest at den første 356 med kapp-og-vri forstilling (dvs senket) så dagens lys ca. 1953. Prinsippet er det samme på type 1 forstilling, så hvem vet, kanskje det ble kopiert av en eller annen VW-nut så tidlig? Justerbar forstilling som vi kjenner i dag kom nok mye senere som JS antyder. Ellers har jeg sett i en annen tråd her at de senket type 1 med stålbjelker og glava i Aurskog ganske tidlig i VW'ens historie
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
alask
|
|
« Svar #4 på: februar 20, 2009, 00:31:08 am » |
|
kom ikke pumaen på vw puma en brasilsk vw modell? når kom denne?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
LOBO
Supermedlem
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus
|
|
« Svar #5 på: februar 20, 2009, 00:50:33 am » |
|
De første custom felgene som kom til vw var vel rader som kom på midten av 60-tallet... Er det ovalen som skal få tidsriktig stash?
|
|
|
Loggført
|
D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
|
|
|
BERGER
|
|
« Svar #6 på: februar 20, 2009, 11:26:08 am » |
|
Hehe, ja riktig gjettet. Funderer på hva som var mulig på femtitallet og kanskje gjøre tidsriktige endringer på bilen.
|
|
|
Loggført
|
This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
LOBO
Supermedlem
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus
|
|
« Svar #7 på: februar 20, 2009, 11:40:44 am » |
|
Høres ut som en god plan
|
|
|
Loggført
|
D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
|
« Svar #8 på: februar 23, 2009, 19:04:35 pm » |
|
Sjekket litt i boka jeg har om Beetle in motorsport (boka er engelsk). På 50 -tallet var det bare originalfelger, evt Porsche. Tidligste bilen jeg så med andre felger, var Empi -ovalbobla på 60-tallet, i dragracing. Modifiseringer som var nevnt på 50-tallet: Bredding av forstillinga!!!!! , support til forstilling, bredda felger, senking(bare litt), tjukkere stabilisatorstag og spacers. Trimming av motor: Kompressor, porting, 2 forgassere, Okrasa (Oettinger) leverte mye, høyere komp, større venturi i std forgasser (28 PCI), ettermarkeds forgassere, letta svinghjul, større ventiler, modifisering av fordeleren, m.m. Og sikkert masse annet.
|
|
« Siste redigering: februar 23, 2009, 22:46:48 pm av Kjell Roar »
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
BERGER
|
|
« Svar #9 på: februar 23, 2009, 21:30:57 pm » |
|
Takk for info
|
|
|
Loggført
|
This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
SplitMan
VSN
Supermedlem
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
|
« Svar #10 på: februar 23, 2009, 21:58:15 pm » |
|
Mener å ha lest at den første 356 med kapp-og-vri forstilling (dvs senket) så dagens lys ca. 1953. Prinsippet er det samme på type 1 forstilling, så hvem vet, kanskje det ble kopiert av en eller annen VW-nut så tidlig? Hehe... Høres ut som ekstrem ønsketenking fra en senket Zwitter-eier, spør du meg.... Men alt er lov og alt er kult. Ang felger til pre58 biler tenker jeg: Varianter av breddet original VW og Porsche, 15 og 16 tom, varianter av letting/hullboring av disse, magnesium racing felger fra italiensk eksotisk med tilpasset annet boltmønster, feks tilpasset engelske wirewheels med annen bolt sirkel. Etc. Det første race eller custom hjulet til billig folke bilen kom lenge etter tilsvarende til sportslige dyrere modeller.
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
|
« Svar #11 på: februar 23, 2009, 22:57:09 pm » |
|
Her er litt godsaker, bare å betale! (ca 750 Euro). http://www.maehnz.de/riechertmotorentechnik/de/verg_2xsolex28pci-beschr.htmFikk litt lyst på et sånt sett... Gir ca 4 hk mer og mindre drivstoff-forbruk, visstnok.... http://www.riechertmotorentechnik.de/ Velg de tyske sidene.
|
|
« Siste redigering: februar 23, 2009, 23:05:29 pm av Kjell Roar »
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
|
« Svar #12 på: februar 24, 2009, 14:07:44 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Splitboy
|
|
« Svar #13 på: februar 24, 2009, 19:29:34 pm » |
|
Jeg lurer på hvilke felgalternativer (om noen, bortsett fra Porsche 356) som fantes til 205 boltsirkel på 50-tallet? Når kom de første i alu og hvilke var det?
Det sies jo flere steder (bl.a. i "i hundre bak rattet") at det var "vanlig" å snu felgene på bobla, montere de med utsiden inn, for å få et bredere og tøffere utseende.....men jeg er usikker på om jeg vil anbefale deg det....hadde dog vært gøy å sett et gammelt bilde av et slikt oppsett!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pål
Supermedlem
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
|
« Svar #14 på: februar 24, 2009, 20:34:04 pm » |
|
Jeg lurer på hvilke felgalternativer (om noen, bortsett fra Porsche 356) som fantes til 205 boltsirkel på 50-tallet? Når kom de første i alu og hvilke var det?
Det sies jo flere steder (bl.a. i "i hundre bak rattet") at det var "vanlig" å snu felgene på bobla, montere de med utsiden inn, for å få et bredere og tøffere utseende.....men jeg er usikker på om jeg vil anbefale deg det....hadde dog vært gøy å sett et gammelt bilde av et slikt oppsett! Fatter'n fortalte at han hadde "vrengte" felger på en skranglia (les anglia) på tidlig 70-tall. Men det var kanskje ikke så vanlig å håre opp bobler i Norge på 50-, 60- og 70-tallet?? Kjenner ikke historien jeg
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
Innlegg: 1848
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
|
« Svar #15 på: februar 25, 2009, 08:10:54 am » |
|
Jeg lurer på hvilke felgalternativer (om noen, bortsett fra Porsche 356) som fantes til 205 boltsirkel på 50-tallet? Når kom de første i alu og hvilke var det?
Det sies jo flere steder (bl.a. i "i hundre bak rattet") at det var "vanlig" å snu felgene på bobla, montere de med utsiden inn, for å få et bredere og tøffere utseende.....men jeg er usikker på om jeg vil anbefale deg det....hadde dog vært gøy å sett et gammelt bilde av et slikt oppsett! Jeg var og hentet en "Rallybil" inne i skogen for noen år tilbake og denne står fortsatt på "vrengte" bakfelger. BERGER, gå for vrengte felger ;-) ;-)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
|
« Svar #16 på: februar 25, 2009, 08:12:32 am » |
|
Jeg lurer på hvilke felgalternativer (om noen, bortsett fra Porsche 356) som fantes til 205 boltsirkel på 50-tallet? Når kom de første i alu og hvilke var det?
Det sies jo flere steder (bl.a. i "i hundre bak rattet") at det var "vanlig" å snu felgene på bobla, montere de med utsiden inn, for å få et bredere og tøffere utseende.....men jeg er usikker på om jeg vil anbefale deg det....hadde dog vært gøy å sett et gammelt bilde av et slikt oppsett! Jeg var og hentet en "Rallybil" inne i skogen for noen år tilbake og denne står fortsatt på "vrengte" bakfelger. BERGER, gå for vrengte felger ;-) ;-) Bare pass på å ha noen ekstra sett med hjullager.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Oval57
Supermedlem
Innlegg: 3011
Bosted: Lier
Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.
|
|
« Svar #17 på: februar 26, 2009, 15:57:50 pm » |
|
Mener å ha lest at den første 356 med kapp-og-vri forstilling (dvs senket) så dagens lys ca. 1953. Prinsippet er det samme på type 1 forstilling, så hvem vet, kanskje det ble kopiert av en eller annen VW-nut så tidlig? Hehe... Høres ut som ekstrem ønsketenking fra en senket Zwitter-eier, spør du meg.... Men alt er lov og alt er kult. Ang felger til pre58 biler tenker jeg: Varianter av breddet original VW og Porsche, 15 og 16 tom, varianter av letting/hullboring av disse, magnesium racing felger fra italiensk eksotisk med tilpasset annet boltmønster, feks tilpasset engelske wirewheels med annen bolt sirkel. Etc. Det første race eller custom hjulet til billig folke bilen kom lenge etter tilsvarende til sportslige dyrere modeller. Er det ikke slik at ”det 50-tallet vi drømmer om kom først sent i 60-årene”?
|
|
|
Loggført
|
*Paradise road* Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.comTlf. 900 13 764 Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer. Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har noe du vil selge.
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
|
« Svar #18 på: februar 26, 2009, 17:45:51 pm » |
|
Det inntrykket fikk jeg også, når jeg leste litt i bøkene mine. Det mest morsomme er seint 60-tall og 70-talls.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
|