Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7318
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #900 på: september 15, 2010, 23:52:57 pm » |
|
kan du stille down-stop p åden forstillinga? I så fall kan det også være med på å redusere løft.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #901 på: september 15, 2010, 23:54:30 pm » |
|
ikke som jeg har sett. er vel coilovers'ene som begrenser hvor langt bærearmene kan bevege seg.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Der_Butzelmann
Supermedlem
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø
The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!
|
|
« Svar #902 på: september 16, 2010, 01:43:18 am » |
|
Frisk kjøring! Rett før horna kommer gjennom hjelmen, hehe. Med tanke på hva denne bussen var for "kort" tid siden, og hva den er blitt, med det første oppsettet osv. så skal du ha creds for reultatene så langt Jørn!
Ser frem til når du skal temme Nordsløyfa til sommern;D
|
|
|
Loggført
|
-73 1303S WBX -69 Buggy, kort -91 T4 Multivan -04 Touran
|
|
|
BERGER
|
|
« Svar #903 på: september 16, 2010, 07:57:21 am » |
|
Er så utrolig fett at du viser folk at man ikke trenger supra, cosworth eller M3 for å kjør fort på bane!!! Helt konge Jørn!! (når det gjelder drifting, må jeg si at jeg ikke skjønner en dritt av hva poenget er, bortsett fra at det ser kult ut da....men det er kanskje hele poenget?? Fort går det i alle fall ikke...) Stå på!!
|
|
|
Loggført
|
This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #904 på: september 16, 2010, 08:17:02 am » |
|
he he.. nei, men det hadde sikkert vært billigere og enklere.. Men bare en brøkdel av moroa. Mye av saken må jo være både det ytelsen, men ikke minst at det du har bygd sjøl holder sammen! Utrolig bra bygg.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
Kid-A
Seniormedlem
Innlegg: 441
Bosted: Ytre Øst
Hotshopper
|
|
« Svar #905 på: september 16, 2010, 09:43:18 am » |
|
Noe av det morsomste, synes jeg, er folk at Gatebil-miljøet omfavner bilen fullstendig. De digger å få noe heeelt annet å kjøre mot når det gjelder drifting, må jeg si at jeg ikke skjønner en dritt av hva poenget er, bortsett fra at det ser kult ut da....men det er kanskje hele poenget?? Jepp, det er hele poenget!
|
|
« Siste redigering: september 16, 2010, 09:45:35 am av Kid-A »
|
Loggført
|
My religion is kindness
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #906 på: september 16, 2010, 10:06:09 am » |
|
sjøl er jeg overasket over responsen på bilen utenfor VW miljøet . for trodde egentelig ikke dette var noe som folk flest syns var artig. greit nok i vw miljøet hvor man har ett forhold til bilene. mye positive tilbakemeldinger og det er jo alltid hyggelig ,også deilig å slippe gnålet om Æsj du har har vannsølt bakider ja ......asj ødelagt en så spesiell bil osv. egentelig sjeleglad jeg har vann til å kjøle med, når man ser på motor/olje temperaturer etter 25-30 runder med bånn gass. for trodde egentelig ikke dette var noe som folk flest syns var artig. greit nok i vw miljøet hvor man har ett forhold til bilene og noen syntes det er ett artig bygg.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Turbo Haraune
Supermedlem
Innlegg: 538
Bosted: Sandnes
|
|
« Svar #907 på: september 16, 2010, 15:57:15 pm » |
|
blir coilovers til vinter'n pga enklere , rimeligere å bytte fjører og justere høyden er det 4. oppsettet det stiveste av alle settene du havnet på ? hvilke merke kjører du på coilovers/fjører ?
Kjører nå på de hardeste fjærene og de korteste demperne. Øhlens fjærer/gaz dempere bak. KW/gul koni forran. Ca 7cm kortere slaglengde forran og ca 10cm kortere slaglengde bak.begrenset utover slik at bærearmene stopper i demperne. Utrolig mye bedre å kjøre fort når slaglengden på demperne ble begrenset. har jo også et 36mm stabstag bak som går direkte på nedre demperbolt.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #908 på: september 16, 2010, 16:05:20 pm » |
|
blir coilovers til vinter'n pga enklere , rimeligere å bytte fjører og justere høyden er det 4. oppsettet det stiveste av alle settene du havnet på ? hvilke merke kjører du på coilovers/fjører ?
Kjører nå på de hardeste fjærene og de korteste demperne. Øhlens fjærer/gaz dempere bak. KW/gul koni forran. Ca 7cm kortere slaglengde forran og ca 10cm kortere slaglengde bak.begrenset utover slik at bærearmene stopper i demperne. Utrolig mye bedre å kjøre fort når slaglengden på demperne ble begrenset. har jo også et 36mm stabstag bak som går direkte på nedre demperbolt. takk for info . 36mm!! stabstag det var feite saker.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #910 på: september 16, 2010, 16:38:57 pm » |
|
ja det tviler jeg ikke på da. er det custom stag eller hva slags type/merke er dette da??
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Vemund Simensen (prizma)
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 1446
Bosted: Rokke, Halden
Brannmann!
|
|
« Svar #911 på: september 16, 2010, 17:27:12 pm » |
|
Kom noen feite bilder av bilen din på FB i dag ja! Ser ut som en artig dag på Ruud =)
Fortsatt et sinnsvakt prosjekt detta!
|
|
|
Loggført
|
... it's an adiction ...
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7318
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #912 på: september 16, 2010, 18:21:28 pm » |
|
Ja og i tillegg er det staget hult (tykkvegget rør) noe som gjør det enda stivere. og det virker. hæh??? blir det stivere av å være hult?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #913 på: september 16, 2010, 20:40:14 pm » |
|
Så absolutt imponert over hvor god dette store drøget henger med i svingene! All ære for et utrolig bra bygg og ikke minst en sjåfør som ikke er redd for hjulløft! Å snakke om "alvorlige issues" på denne bussen blir bare komisk og virker mer som noen er redd for konkurranse... Ville valgt din tyske buss foran den forvirra subaru-bobla uten å blunke. (synd eg ikke får muligheten) Lykke til videre også satser på at du stiller på Bore-treffet så du kan kjøre mot både Haraune og EBB på den lille svingete Revebanen neste sommer.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Turbo Haraune
Supermedlem
Innlegg: 538
Bosted: Sandnes
|
|
« Svar #914 på: september 16, 2010, 22:57:35 pm » |
|
Så absolutt imponert over hvor god dette store drøget henger med i svingene! All ære for et utrolig bra bygg og ikke minst en sjåfør som ikke er redd for hjulløft! Å snakke om "alvorlige issues" på denne bussen blir bare komisk og virker mer som noen er redd for konkurranse... Ville valgt din tyske buss foran den forvirra subaru-bobla uten å blunke. (synd eg ikke får muligheten) Lykke til videre også satser på at du stiller på Bore-treffet så du kan kjøre mot både Haraune og EBB på den lille svingete Revebanen neste sommer. Lukter jantelov og misunnelse lang vei dette dalland... På rundetider tror jeg ikke bussen kan kjøre fra meg, men showfaktoren er jo ganske bra! Buggyen til Ebb er foreløpig DØD. så den blir det ikke konkurranse fra... ihvertfall på en stund. @ knoten: det er er whiteline stag beregnet på 1302/3 racing cup i australia.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Savanna67
Supermedlem
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo
|
|
« Svar #915 på: september 17, 2010, 12:13:06 pm » |
|
Synest racebussen hadde kledd Sellholm stag foran og bak. Da kunne du justert og testet mange kombinasjoner-stivheter på enkel måte.
Stå på !! fet bil!!!!!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #916 på: september 24, 2010, 09:51:42 am » |
|
plukket opp motoren i går og gikk over diværse ting. flere ting å ta tak i der men noe jeg ikke forventet var veldig slitt thrust på den ene siden på kamlageret? noen forslag til hva det kan komme av ? motoren har jo gått hardt , med noe manglende oljetrykk i svinger . men belastningen her skal vel ikke være av det største slaget på thrusten ? noe høyere fjørtrykk er det + att styringene i toppene ikke har vært av det beste slaget ..tenker litt friksjon i ventilstyringer på høye turtall + høyere fjørtrykk + periodisk dårlig oljetrykk. noen tips?
|
|
« Siste redigering: september 24, 2010, 09:55:02 am av KnastenradUndKnotenblech »
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #917 på: september 24, 2010, 09:54:19 am » |
|
.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #918 på: september 24, 2010, 09:54:25 am » |
|
Kan turbotrykket ha noe å si? Virker veldig rart, men jeg spør likevel...
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
Innlegg: 1848
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
|
« Svar #919 på: september 24, 2010, 10:03:12 am » |
|
hmm hva med mye lavt oljetrykk, den minste lagerflaten i hele motoren og høy belastning over lang tid, samt at det er veldig god plass for olja å gå ut andre veien og ikke ned der som trusteflaten er? Med rettskårne drev er problemstillingen helt ute av verden...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BERGER
|
|
« Svar #920 på: september 24, 2010, 10:11:00 am » |
|
Kan litt lite klaring på kamdrev (ved høy motortemp kanskje?) ha noe å si? Kammen kommer litt i spenn og belaster ene siden av lagret?
|
|
|
Loggført
|
This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #921 på: september 24, 2010, 10:22:45 am » |
|
Det er utformingen av drevet som gjør at den siden av laget blir slitt. Spørsmålet er hvorfor det blir mye slitt, Gunnar har helt rett i at oljen tar letteste veien ut og det er hvorfor smøringen mangler... men hvor kommer kreftene fra?
Fiksen kan være å slipe smørespor slik som på thrustelageret for veiva eller bare rettskårne drev...
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
BERGER
|
|
« Svar #922 på: september 24, 2010, 10:33:12 am » |
|
Hmm..hva slags belastning får man på kammen når veiva belastes på thrustingen da (clutching)? Vil den få et lite push den samme veien?? Tenker på at dette rett og slett kan komme av mye giring. Rettskårne er nok uansett løsningen.
|
|
|
Loggført
|
This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #923 på: september 24, 2010, 10:37:00 am » |
|
mulig kraften vil virke mot thrusten ved for tighte tenner, tenker da att det også ville vært mye slitasje på selve lagerbanen/oveflaten? turbo trykket har jeg ikke vurdert som noen årsak da jeg ikke ser hvordan det kan påvirke kreftene inn mot ventilmekanismen (enda)kraften fra ventil fjørene vil jo lage motstand for drevene. vil ikke kraften virke begge veier på trusten siden fjørene er jevnt fordelt på V&H siden av kam nokkene? og hvordan vil det bli ved motorbremsing kontra ved att motor øker i turtall
anng hvilken vei kraften virker på kam thrusten , så skal vel (uten belastning på kamnokkene) kammen dyttes fremover mot svinghjulet?
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #924 på: september 24, 2010, 10:37:51 am » |
|
Hmm..hva slags belastning får man på kammen når veiva belastes på thrustingen da (clutching)? Vil den få et lite push den samme veien??
Ved å dytte på veiva så får du bare kammen til å gå rundt...
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #925 på: september 24, 2010, 10:42:41 am » |
|
mulig kraften vil virke mot thrusten ved for tighte tenner, tenker da att det også ville vært mye slitasje på selve lagerbanen/oveflaten? turbo trykket har jeg ikke vurdert som noen årsak da jeg ikke ser hvordan det kan påvirke kreftene inn mot ventilmekanismen (enda)kraften fra ventil fjørene vil jo lage motstand for drevene. vil ikke kraften virke begge veier på trusten siden fjørene er jevnt fordelt på V&H siden av kam nokkene? og hvordan vil det bli ved motorbremsing kontra ved att motor øker i turtall
anng hvilken vei kraften virker på kam thrusten , så skal vel (uten belastning på kamnokkene) kammen dyttes fremover mot svinghjulet?
Veiva produserer kraften og roterer... fjærene gjør hva de kan for å holde kammen rolig. Drevet på kammen må derfor "komme seg unna" drevet på veiva, og med skrå tenner som peker den veien så skviser drevet seg ut mot oljepumpa. (om bildet ditt ikke er opp ned?) Når drevet ikke klarer å komme seg lenger ut mot oljepumpa så begynner drevet å dra rundt kammen i stedet.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
Innlegg: 1848
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
|
« Svar #926 på: september 24, 2010, 13:58:30 pm » |
|
mulig kraften vil virke mot thrusten ved for tighte tenner, tenker da att det også ville vært mye slitasje på selve lagerbanen/oveflaten? turbo trykket har jeg ikke vurdert som noen årsak da jeg ikke ser hvordan det kan påvirke kreftene inn mot ventilmekanismen (enda)kraften fra ventil fjørene vil jo lage motstand for drevene. vil ikke kraften virke begge veier på trusten siden fjørene er jevnt fordelt på V&H siden av kam nokkene? og hvordan vil det bli ved motorbremsing kontra ved att motor øker i turtall
anng hvilken vei kraften virker på kam thrusten , så skal vel (uten belastning på kamnokkene) kammen dyttes fremover mot svinghjulet?
Veiva produserer kraften og roterer... fjærene gjør hva de kan for å holde kammen rolig. Drevet på kammen må derfor "komme seg unna" drevet på veiva, og med skrå tenner som peker den veien så skviser drevet seg ut mot oljepumpa. (om bildet ditt ikke er opp ned?) Når drevet ikke klarer å komme seg lenger ut mot oljepumpa så begynner drevet å dra rundt kammen i stedet. sagt litt annerledes så er det motsatt krefter fra veiv og fjærer, hadde begge kreftene gått samme veien hadde det ikke vært noe lager igjen der. Hadde det vært lettere å dytte isammen ventilfjærene enn kraften som de helix(skråskjærte) drevene utfører hadde man brukt trustingen på den andre siden av lageret. På en orginal motor er det selvfølgelig mye mindre krefter her. Jeg har nå kjøpt meg rettskårne kamdrev, og da kjører jeg ikke dobbel trust, da kommer olja mye lettere til og da drar man inn mer olje over trust'n enda man ikke trenger den spesielt mye. Jeg vil tro at ett spor som JHU sier vil hjelpe, men problemet er jo oljetrykket selvfølgelig, samt at det ikke er meninga med så store krefter der selv med skikkelig oljetrykk. For du har vel ikke helt orginal kam?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
Innlegg: 1848
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
|
« Svar #927 på: september 24, 2010, 14:13:44 pm » |
|
Trubo trykket utfører ikke noe spes med krefter på ventilene, selvsagt litt mer med større ventiler enn med orginale men, uansett så virker jo det stort sett motsatt vei, da det er lavere trykk inne i sylinderen enn i kanalen, når man får høyere trykk i sylinderen som følge av turbotrykket er jo ventilene stengt. Så strengt tatt så hjelper vel heller turbotrykket ventilene med å dra ut fjæra.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #928 på: september 24, 2010, 16:16:09 pm » |
|
i går la jeg kam'en og veiva i blokk halvdelen og roterte den retningen motor går uten motstand på kammen. jeg minns da att kammen blei dyttet mot svinghjulet...altså belastning på motstatt side av kamæen thrust. men skal sjekke opp litt..må ha det i henda og se det. mulig jeg husker feil.. anng kam så er det en veldig snill kam med hensyn til løft og ramper. slipt for de små type 4 /wbx løfterene(hydrauliske løftere) og disse har ikke mye løft har dog noen utvekslingsvipper på som vil øke løftet på ventil og komprimere fjøra mer kammen er ganske lik Original WBX kam..og derfor vurderte jeg ikke noen rettskårne drev en gang da dette er ett "ikke tema" på std kam/motorer.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #929 på: september 24, 2010, 18:53:49 pm » |
|
kammen blei dyttet mot svinghjulet...altså belastning på motstatt side av kamæen thrust. men skal sjekke opp litt..må ha det i henda og se det. mulig jeg husker feil.. Du husker helt RETT, den dyttes mot svinghjulet. Var en tur ute å holdt det i hendene nå... glemte at rotasjonen på kammen var motsatt Nå er jeg skikkelig spent på hvorfor slitasjen er der den er.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
|