Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #480 på: februar 04, 2010, 10:55:25 am » |
|
Enig med JHU her, den bærekule løsningen virker skikkelig usikker. Idet hjulet vil opp holder de 2 boltene igjen for det trykket fjæra gir, det vil jo si at det eneste som holder bilen opp fra bakken er de to boltene, håper det er 10mm hvertfall? Jeg ville jo montert denne fra undersiden... da henger bilen på bærekula ikke på boltene. Det er jo ikke hjulet som henger på bilen, det er bilen som henger på hjulet...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #481 på: februar 04, 2010, 10:59:38 am » |
|
når det gjelder saab kula der , så er min største bekjymring att "øya" knekker av . det er ikke jevn belastning "rundt" hele kula som det blir på andre typer kuler som er presset inn mot en krave. vekta henger liksom på øya.
nå er det jo en bærekule til her på den øvre armen som også tar belastningen.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #482 på: februar 04, 2010, 11:13:44 am » |
|
når hjulet vil opp så vil (mesteparten tro ? ?) av kraften virke via spindel og opp i den øvre bærekula også. så all kraft er ikke på nedre kule.
anng innfestning til coilovers å er det såpass kraftig materiale, og helt ute ved innfesning til bærekule, spindel , bærearme. så det bekjymrer meg ikke.
tankene går til bærekula.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #483 på: februar 04, 2010, 11:24:47 am » |
|
Den øvre bærearmen er jo ikke fjærbelastet så den tar ikke av så mye av kreftene. Hvis du føler deg usikker på det, så gå for presspassning, så sover du godt 
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #484 på: februar 04, 2010, 12:10:22 pm » |
|
Den øvre bærearmen er jo ikke fjærbelastet så den tar ikke av så mye av kreftene. Hvis du føler deg usikker på det, så gå for presspassning, så sover du godt  Enig med Berger. Den øverste armen i dette oppsettet er kun for å holde spindelen i rett posisjon og for å ta av krefter i horisontale bevegelser, den bærer ingenting. Tror jammen jeg ville endret designet i enden der helt jeg? Syntes det virker helt feil oppe i hodet mitt... Men det virker vel ei stund ellers hadde dem vel endret det alt!?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #485 på: februar 04, 2010, 12:24:02 pm » |
|
så dere mener nesten all bærekrefter går gjennom coilover og nedre kule?
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #486 på: februar 04, 2010, 13:07:19 pm » |
|
Tror nok det. Spørsmålet blir da som du er inne på om de ørene og boltene holder? Jeg tror de gjør det. På en bil med motor forran er det tross alt bare en bolt til på samme løsning. Men igjen, det blir jo ikke feil å forsterke det litt heller.
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #487 på: februar 04, 2010, 13:55:06 pm » |
|
Den Saabens løsning blir det nærmeste å sammenligne med... men samtidig HUNDRE PROSENT feil... De tre skruene hos saaben sørger for at ikke mcpherson beinet skjener avgårde, men "alle" bærekreftene flyr rett opp gjennom beinet og inn i bilens karroseri.. dvs saaben HENGER ikke i de 3 skruene. Jeg tror vi må kunne være enige om at dette er en vesentlig forskjell??
Hele bussen henger i nedre kule på denne kostruksjonen, tar du bort den bærer øvre zero nix nada... Jeg hadde bygget om til Chevy monteringen du viste (laget for å bære hele bilens vekt)... eller meget kraftig press pasning.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #488 på: februar 04, 2010, 14:06:57 pm » |
|
Er vel Silverado løsningen som er mest sammenlignbar i forhold til bæringen? Der også bærer den nedre kula hele vekten. Ryker ørene der, så klasker bilen i bakken.
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #489 på: februar 04, 2010, 14:10:49 pm » |
|
Er vel Silverado løsningen som er mest sammenlignbar i forhold til bæringen? Der også bærer den nedre kula hele vekten. Ryker ørene der, så klasker bilen i bakken.
Så du er enig da?
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #490 på: februar 04, 2010, 14:12:28 pm » |
|
Kva med å linka red9 til denne tråden så får dei sjå kva som vert sagt om forstillingen deirans,, virkar ikje som dei veit kva dei driv med.. hadde vel vore morro å høyrd kva dei seier om dette...
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Knechten
|
 |
« Svar #491 på: februar 04, 2010, 14:29:44 pm » |
|
Hvordan ser oppsettet ut på alle disse nymotens forstillinger som lages til nesten alt av klassiske amerikanske biler. Jeg trodde red9 hadde kasta seg på denne bølgen og laget en variant av disse tilpasset VW? Det finnes jo et utall bolt-on forstillinger til andre bilmerker med V8 foran som bør tåle mer (h)juling enn Red9 sin... Grunnen til at de ikke har overdimesjonert har vel noe med fjæret vekt å gjøre? (Jeg skjønner at dette er langt utafor mitt fagfelt) 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #492 på: februar 04, 2010, 14:55:40 pm » |
|
Den Saabens løsning blir det nærmeste å sammenligne med... men samtidig HUNDRE PROSENT feil... De tre skruene hos saaben sørger for at ikke mcpherson beinet skjener avgårde, men "alle" bærekreftene flyr rett opp gjennom beinet og inn i bilens karroseri.. dvs saaben HENGER ikke i de 3 skruene. Jeg tror vi må kunne være enige om at dette er en vesentlig forskjell??
Hele bussen henger i nedre kule på denne kostruksjonen, tar du bort den bærer øvre zero nix nada... Jeg hadde bygget om til Chevy monteringen du viste (laget for å bære hele bilens vekt)... eller meget kraftig press pasning.
Dette er jeg helt enig i alle med mcpherson henger via fjærbeinet og opp i fjærtårnet i innerskjermen. Og der er det bare horisontale krefter som virker inn på bærekula. Se på gammel Opel eventuelt der virker det på noenlunde samme måte, Kadett C og Ascona B hvertfall. Jeg har bestemt meg her, jeg hadde ikke turt kjøre rundt med 4 bolter som holder hele fronten av bussen oppe fra veien. Aldri!!! De gamle dragforstillingene i statene er sterkere!!! Prøv å få tak i ei kule som er skrudd fra undersiden, da er det ikke noe problem for da er den konstruert for å holde vekta.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #493 på: februar 04, 2010, 15:16:15 pm » |
|
Med litt flaks passer kanskje orginal buss bærekule i den nedre armen?
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #494 på: februar 04, 2010, 16:07:08 pm » |
|
skal sende Red9 en mail på att det har blitt interesse for forstillingen og da kommet opp noen spm ang konstruksjonen.
det er 2 stk 10mm bolter som nedre kula er festet i . hadde det vært mere symetri/jevn belstning hadde jeg ikke vært så skeptisk.
*sjekke litt mere*
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #495 på: februar 04, 2010, 16:34:28 pm » |
|
PM til knasten.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
K.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 979
Bosted: Verdal
|
 |
« Svar #496 på: februar 04, 2010, 17:30:08 pm » |
|
Du kjenner jo Mags og han kjenner folka på T2D(T3D). På deres senking av bay bruker de en bærekule som burde være riktig for deg, den er presset inn og har låsering under og beregnet på den typen belastning som du påfører kula her. Tror ikke at de selger kuler i løsvekt helt frivillig, derav Mags 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Lasse.E
|
 |
« Svar #497 på: februar 04, 2010, 22:35:10 pm » |
|
Hei Jørn. Kikk på en neddre bærekule på en transporter t4,da har du løsningen på problemet ditt ! Mvh.Lasse.E.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Der_Butzelmann
Supermedlem
    
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø
The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!
|
 |
« Svar #498 på: februar 04, 2010, 23:16:38 pm » |
|
Hei Jørn. Kikk på en neddre bærekule på en transporter t4,da har du løsningen på problemet ditt ! Mvh.Lasse.E.
En sånn?
|
|
|
Loggført
|
-73 1303S WBX -69 Buggy, kort -91 T4 Multivan -04 Touran
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #499 på: februar 05, 2010, 11:23:42 am » |
|
dette var det utfyllende svaret jeg fikk da jeg spurte litt hvordan kreftene virket og att det hadde vært stilt spm anng konstruksjonen på den nedre bærekula: "This is normal practice now on modern vehicles because they are easier to change when worn. The location method we use has 3 times the tread engagement that VW use and we use 12.9 grade bolts. This has also been fully tested on my Bus for over 12 months/10000 miles and has proved to work perfectly!" betryggende. nå er det vel slik att det hjelper ikke med veldig lang "tread engagement" 1,5 gang diameter er vel optimalt innstikk .stål i stål. strekket/området på bolten der den er i "luft"( mellom bærekule øyet og bærarmen) som evt ryker. nei tror jeg må gjøre noe med den nedre kula asså.  liker ikke de "øya" som stikker ut og skal holde vekta/ overføre kraften fra dumper/slag over til coilovers,bærarmer..............eller er det plastikken inni kula som holder kula på plass som er det svake punktet da...
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #500 på: februar 05, 2010, 11:29:03 am » |
|
oi...
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #501 på: februar 05, 2010, 11:47:24 am » |
|
hadde dette vært noe tro. montert fra undersiden? men trenger jo noen form for eksentriske kuler for camber. har ikke sett på hvem av de som er exsentriske. mulig begge to
|
|
« Siste redigering: februar 05, 2010, 11:49:26 am av KnastenradUndKnotenblech »
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #502 på: februar 05, 2010, 11:50:50 am » |
|
Der har du løsningen, men vanlige bay kuler kan ikke brukes?
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #503 på: februar 05, 2010, 12:33:12 pm » |
|
har ikke sjekket
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7572
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #504 på: februar 05, 2010, 12:49:43 pm » |
|
meget interessant lesning dette, stå på. Ikke veldig betryggende det svaret hans kanskje men...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #505 på: februar 05, 2010, 12:57:03 pm » |
|
En 10mm 12.9 bolt ryker ved ca 1200Mpa x 78,5mm^2 =94.200 N = 9420 kg.
Den flyter ved 90% av dette = 8478 kg
Selv om konstruksjonen ikke akkurat virker til å være "lurt" laget mtp hvis skiten faktisk ryker, så ryker den nok ikke med en gang.
Et større problem er utmatting og ikke minst hva som skjer hvis strekket i bolten blir borte og bærekula får lov til å flytte seg - da vil man gå vekk fra ren strekk (bra for bolter) til skjær og bøyemomenter som er virkelig dårlig nytt.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #506 på: februar 05, 2010, 13:33:20 pm » |
|
styrken i boltene er bra nok isolert sett. mwn som nevnt skal all kraften overføres via de øya på bærekula også. siden de øya ikke er helt symetrisk plassert vil vel også kraften virke i en vinkel her som vil gi uheldig påkjenning også påboltene.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #507 på: februar 05, 2010, 13:40:01 pm » |
|
Det ser ut som en momentarm på 3 cm ca....så det blir nok hett rundt øra, for øra... Hvilke krefter ser boltene når Jørn bremser ned fra 150 km/t JTWE? Hvis du har tid til å regne på det?
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #508 på: februar 05, 2010, 19:13:32 pm » |
|
ved eks .ett kraftig slag etter å kjørt nedi en dump eller treffet curb'sen  kan jo kraften på de "3cm momentarmen" bli ganske mye. ellers tok jeg å kikket litt på monteringsanvisningen og camber justering gjøres på ØVRE kule og det er bra for da er det mye mere utvalg av bærekuler å velge i nede. ser ut som de har endret på designet av nedre bærekule siden det bildet her blei tatt ( bilde i monteringsanvising)
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #509 på: februar 05, 2010, 19:18:40 pm » |
|
det enkleste blir kanskje å få tak i en sånn og montere på toppen: da får man innfestning rundt hele kula og med 4 stk 12.9 8mm eller 10mm bolter ,bør den gå gjennom kvalitetskontrollen??
så spørs det på "konen" da om det er likt.
LYNET!! dette er jaguarkule.
|
|
« Siste redigering: februar 05, 2010, 19:22:17 pm av KnastenradUndKnotenblech »
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
|