mattias
Seniormedlem
Innlegg: 288
Bosted: Oslo
|
|
« på: mars 25, 2013, 09:24:42 am » |
|
Skal hente en buss i dag som står uten kjøleblikk.. Tønsberg-Oslo = ok? Blir vel fort varm om bilen står stille men tenker at det bør går bra når bilen får god kjøling i 100kmt? Takker for svar
|
|
|
Loggført
|
-1961 T1 -1961 T1 -1958 T2 -1976 T2
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
|
« Svar #1 på: mars 25, 2013, 09:50:00 am » |
|
Spør deg selv, hvor får den kjøling fra? Er det en trike så ja, ikke noe problem.
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Einic
Supermedlem
Innlegg: 773
Bosted: Røyken
|
|
« Svar #2 på: mars 25, 2013, 10:12:16 am » |
|
Tønsberg - Oslo uten kjøleblikk og kjølevifte = havari.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
mattias
Seniormedlem
Innlegg: 288
Bosted: Oslo
|
|
« Svar #3 på: mars 25, 2013, 10:18:11 am » |
|
Ok du litt forskjellige svar her:) altså en 2cu motor, vifta i hekken er der men kjøleblikket over sylindere og topper er demont. Jeg tenkte også at dette i utgangspunktet skulle gå bra men du mener altså havari? Spørsmålet mitt var tydeligvis ikke så j.. dumt som jeg var redd det var;)
|
|
|
Loggført
|
-1961 T1 -1961 T1 -1958 T2 -1976 T2
|
|
|
Skaug
|
|
« Svar #4 på: mars 25, 2013, 10:23:12 am » |
|
Skal hente en buss i dag som står uten kjøleblikk.. Tønsberg-Oslo = ok?
Er det ikke bare å plukke opp noe nytt blikk da? Om du skal ha bilen er det vel noe du "kunne" trenge uansett?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jee
|
|
« Svar #5 på: mars 25, 2013, 11:00:02 am » |
|
Jo spørsmålet er drit dumt...
Hvis jeg omformulerer det litt. Jeg skal kjøre min nye 2013 AUDI A8 fra Tønsberg til Oslo. Den mangler slangene til radiatoren. Men det går vel bra så lenge jeg holder bilen i fart... Høres det lurt ut!?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TURBO
Gjest
|
|
« Svar #6 på: mars 25, 2013, 11:11:42 am » |
|
Here we go again. ???Trodde faktisk dette var et forum hvor folk som f.eks ikke er født i en garasje eller verktøykasse kunne stille spørmål uten å bli slaktet for manglende kunnskap? Tok åpenbart skammelig feil,jeg er her inn for å lære å få råd og tips,ikke spydige kommentarer.Hva med å beholde folkeskikken å svare folk på en ordentlig måte?God påske.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjetil
Supermedlem
Innlegg: 1459
Bosted: Toten
|
|
« Svar #7 på: mars 25, 2013, 11:17:17 am » |
|
Jo spørsmålet er drit dumt...
Hvis jeg omformulerer det litt. Jeg skal kjøre min nye 2013 AUDI A8 fra Tønsberg til Oslo. Den mangler slangene til radiatoren. Men det går vel bra så lenge jeg holder bilen i fart... Høres det lurt ut!?
Nei, siden den ikke er luftkjølt, ville jeg kjørt den under vann isåfall.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
|
« Svar #8 på: mars 25, 2013, 11:18:25 am » |
|
burde vel vera ein sjølvfølge for folk født i ein garasje og folk født med ski på beina, og forsovidt alle slags folk - at ein luftkjølt motor , trenger...luft. men da er jo berre å prøva. da versta som kan skje er jo at motoren skjer seg
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
mattias
Seniormedlem
Innlegg: 288
Bosted: Oslo
|
|
« Svar #9 på: mars 25, 2013, 12:03:10 pm » |
|
Takker for alle svar jeg:) vet at noe kjøleblikk ligger bak i bilen så får prøve å få sammen noe.. Hadde håpet jeg slapp å demontere topper osv..
|
|
|
Loggført
|
-1961 T1 -1961 T1 -1958 T2 -1976 T2
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #10 på: mars 25, 2013, 12:14:42 pm » |
|
Slik jeg husker det så er det vel bare innsugene som må av på en type 4 for å få på de øvre kjøleblikkene. Toppene må ikke av.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
mattias
Seniormedlem
Innlegg: 288
Bosted: Oslo
|
|
« Svar #11 på: mars 25, 2013, 12:31:15 pm » |
|
Du har blikk under sylinderne og får å få de på må hvertfall rørene til støtstengene av.. Men på t4 motor kan vel kanskje de dyttes gjennom toppene..?Vurderer sterkt å kjøre forsiktig og med åpen bakluke.. Satser på at turbulensen gjør at det går.. Er ferdig senere i ettermiddag så da får vi se om "Jee" har rett eller ikke;)
|
|
|
Loggført
|
-1961 T1 -1961 T1 -1958 T2 -1976 T2
|
|
|
Kjetil
Supermedlem
Innlegg: 1459
Bosted: Toten
|
|
« Svar #12 på: mars 25, 2013, 12:42:13 pm » |
|
Scc fansen mener det går, om du kjører etapper på 402 meter om gangen.. I verste fall blir du galemattias, og ender med nyoverhalt motor til sommeren.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jee
|
|
« Svar #13 på: mars 25, 2013, 12:45:40 pm » |
|
Kan fort bli unødvendig dyrt. Istedenfor å bruke henger med en gang... kan du fort stå langs vegen uten motor, og må fortsatt bruke henger.
Men om det er skrot som kun skal gå denne etappen, uten at det er krav til senere problemfri drift, er det jo bare å prøve.
Mitt eksempel er ikke forsøk på å drite ut noen. Men ett forsøk på og forklare viktigheten av ett fungerende kjølesystem. Dyrt kjøretøy med vann... er vi veldig nøye med. Billig kjøretøy med luft... er ikke så farlig. Om det ikke er "så" farlig. Hvorfor har da motoren kjøleblikk og vifter i det hele tatt...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #14 på: mars 25, 2013, 13:28:39 pm » |
|
vifta i hekken er der men kjøleblikket over sylindere og topper er demont.
Utifra hva du skriver her så mangler du bare blekk ovenpå. Jeg tipper den går i 10 minutter før den skjærer seg...
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
mattias
Seniormedlem
Innlegg: 288
Bosted: Oslo
|
|
« Svar #15 på: mars 25, 2013, 13:35:48 pm » |
|
Øystein sunde på øra og første 15 km bak meg..
|
|
|
Loggført
|
-1961 T1 -1961 T1 -1958 T2 -1976 T2
|
|
|
fantstein
Seniormedlem
Innlegg: 481
Bosted: hjemme hos meg selv
Fantstein
|
|
« Svar #16 på: mars 25, 2013, 13:55:35 pm » |
|
Du kan no logge inn til Unneberg og bestille deg nye ringer og litt nipps nå da i samme slengen mens du sitter der og surfer og kjører med sunde på øret .
|
|
|
Loggført
|
Fahrtknockerz Aircoolerz Member#2 (The official Toer.) "We break wind" It`s not the fahrt that kills, it`s the smell
|
|
|
mattias
Seniormedlem
Innlegg: 288
Bosted: Oslo
|
|
« Svar #17 på: mars 25, 2013, 16:35:06 pm » |
|
Da er bilen parkert og like hel:) ble ikke varm. Ikke varmere enn vanlig så da gikk alt bra:) takk for innlegg! Bra med litt skepsis når man selv er optimist;)
|
|
|
Loggført
|
-1961 T1 -1961 T1 -1958 T2 -1976 T2
|
|
|
cato®
Supermedlem
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen
|
|
« Svar #18 på: mars 25, 2013, 16:55:02 pm » |
|
Flottings, da er det bare å demontere kjølingen i vinterhalvåret
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Jee
|
|
« Svar #20 på: mars 25, 2013, 17:17:52 pm » |
|
Bra for deg .. dette er kanskje den rette uken å levere inn lottokupongen Om alle på forumet hadde gitt tommel opp uten å være realistiske, kun optimister.. Og du hadde kommet halvveis. Hva da?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
mattias
Seniormedlem
Innlegg: 288
Bosted: Oslo
|
|
« Svar #21 på: mars 25, 2013, 17:20:59 pm » |
|
Da hadde jeg nok furtet resten av påsken og irritert meg over at jeg ikke hørte på skeptikerne;)
|
|
|
Loggført
|
-1961 T1 -1961 T1 -1958 T2 -1976 T2
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #22 på: mars 25, 2013, 17:24:56 pm » |
|
Nestegang behøver ikke skeptikerne svare, alle som lurer på det samme kan bare google og legge i vei.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Jee
|
|
« Svar #23 på: mars 25, 2013, 17:25:49 pm » |
|
Godt svart Mattias
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Eikstad
Supermedlem
Innlegg: 2604
Bosted: I finere strøk av skien.
Full off stupid ideas since 1978.....
|
|
« Svar #24 på: mars 25, 2013, 23:40:31 pm » |
|
Men når dere nå er inne på dette med kjøleblikk..... Jeg har ofte lurt på om det på en orginal boble har noe for seg å kjøre med åpent motorlokk.... Mange legger ei brusflaske etc mellom lokk og bakplate på varme sommerdager. Er det ikke da fare for å suge inn varme fra eksosen? Og hva med stand off's oppe? Ser tanken med at man da får inn masse ekstra kald luft, men blir da motoren for kald? Jeg tenker i utgangngspunktet med orginal motor. Og ja, jeg spør fordi jeg ikke kan annet enn å kjøre/ senke folkevogn
|
|
|
Loggført
|
"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
|
« Svar #25 på: mars 26, 2013, 00:25:02 am » |
|
einaste grunnen for meir kjøling er vist du har ein større motor og tett motorlokk. feks ein std 1600 har for lite kjøling med tett motorlokk, og derfor lurt å ha ein liten klosse elle noko imellom så den får sugd i seg nok luft
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
|