november 01, 2024, 06:06:31 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Forhåndsregler ved oppstart av ny motor  (Lest 3675 ganger)
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« på: april 21, 2008, 14:52:40 pm »

Lurer på om det er noen forhåndsregler ang oppstart av nybygd motor.

Har hørt at det lønner seg å smøre inn oljepumpe med litt fett for å få nok sug i den får å få olje til kanaler raskt, samt bare kjøre motor litt på starter, uten tilkoblet coil, til å begynne med for å sette igang oljestrøm før den startes 100%

Andre ting?
Loggført

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #1 på: april 21, 2008, 15:06:51 pm »

Du bør trekke den på starteren til idiot lyset slukker. Slik at motoren er smurt når du så starter den. Det er heller ikke dumt å ta ut pluggene til du har fått oljetrykk. Er motoren helt nybygget med utbyttet kam eller løftere så må du trekke motoren opp til 3000 og holde den der i en halv time. Du kan ta det over flere intervaller om du må, men den skal aldri gå på tomgang. Dette er for at kam og løftere skal slites til hverandre.
« Siste redigering: april 21, 2008, 22:41:16 pm av JHU » Loggført

Speed is no substitute for direction
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #2 på: april 21, 2008, 16:01:03 pm »

Du bør trekke den på starteren til idiot lyset slukker. Slik at motoren er smurt når du så starter den. Det er heller ikke dumt å ta ut pluggene til du har fått oljetrykk. Er motoren helt nybygget med utbyttet kan eller løftere så må du trekke motoren opp til 3000 og holde den der i en halv time. Du kan ta det over flere intervaller om du må, men den sakl aldri gå på tomgang. Dette er for at kam om løftere skal slites til hverandre.

Takk JHU. Det er godt det finnes folk som deg som tar seg tid til å svare på en mengde tekniske spørsmål.
Erfaringer kommer jo etterhvert ,men det er liksom alltid noe nytt
Loggført

Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #3 på: april 22, 2008, 11:29:33 am »

Hva slags olje bør jeg starte med?
Loggført

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #4 på: april 22, 2008, 13:18:17 pm »

Start med billigste sort mineral, og bytt den ut så fort kammen er kjørt inn. Fortsett å kjøre på dårlig mineral inntil stempel ringene har satt seg (slitt seg til) så bytter du til full syntetisk olje.

Innkjøring KAN gjøres på denne måten: http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Det er den jeg bruker, siden den er rask morsom og bra...
Loggført

Speed is no substitute for direction
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #5 på: april 22, 2008, 13:57:24 pm »

Start med billigste sort mineral, og bytt den ut så fort kammen er kjørt inn. Fortsett å kjøre på dårlig mineral inntil stempel ringene har satt seg (slitt seg til) så bytter du til full syntetisk olje.

Innkjøring KAN gjøres på denne måten: http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Det er den jeg bruker, siden den er rask morsom og bra...

Visste faktisk ikke om jeg skulle tro deg, men etter å ha lest siden så skjønner jeg....
Loggført

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #6 på: april 22, 2008, 14:33:25 pm »

 Glad
Loggført

Speed is no substitute for direction
trimco
Medlem
***
Innlegg: 222
Bosted: aust-agder



Vis profil
« Svar #7 på: april 29, 2008, 23:49:56 pm »

så bytter du til fullsyntetisk olje???
Loggført
Pål A
Seniormedlem
****
Innlegg: 252
Bosted: Akershus


'74 1303 Germanlooker


Vis profil
« Svar #8 på: april 30, 2008, 07:01:08 am »

Dette må jeg bare støtte deg på JHU!!
Etter å ha brukt mye tid på å sette meg inn i den idelle innkjøringsmetode og oljetype så er det slik det må gjøres. Også enig i bruk av syntetisk olje på en nybygd luftkjølt motor...


Start med billigste sort mineral, og bytt den ut så fort kammen er kjørt inn. Fortsett å kjøre på dårlig mineral inntil stempel ringene har satt seg (slitt seg til) så bytter du til full syntetisk olje.

Innkjøring KAN gjøres på denne måten: http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Det er den jeg bruker, siden den er rask morsom og bra...
Loggført

What kind of wood would a woodchuck chuck if a woodchuck would chuck wood?
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!