Jeg leser stadig om folk som skal overhale/åpne motorer, og de skal da bl.a. bytte veiv og rådelager.
Det har de bestemt seg for, før motoren åpnes.
Det synes jeg (av erfaring gjennom endel år i mc-bransjen) er litt feil utgangspunkt.
Dette fordi et lager som er iorden, er virkelig iorden. Ett nytt lager er ikke iorden, det må kjøres inn.
Og er du uheldig, går det galt i innkjøringsprosessen. Så det er ikke sikkert at det nye lageret holder lengre enn det gamle, som var i orden. Det kan faktisk holde kortere, er du uheldig.
Det er også mindre motstand i en motor med litt romslige lager, har hørt flere som har bemerket at motoren egentlig er litt "treigere" etter overhaling.
Så, veien til en god motor, er ikke nødvendigvis nye lager, men riktige lager.
Det som gjør lagerslitasje på et vanlig glidelager i en ellers velfungerende motor, er vanligvis enten for lite olje, for svak olje eller ureinheter/spon i olja.
Sikkert flere meninger om dette, men det her er noe av min erfaring.