Siden jeg er stor fan av prosjekttråder, og ønsker å gjøre mitt for å holde litt liv i dette utmerkede forumet, lager jeg en prosekttråd på et nytt prosjekt jeg har begynt å pusle litt med.
Utgangspunktet er at jeg lenge har hatt lyst på en eller annen form for overladning i Ghian, men fant tidlig ut at da må jeg først ha full kontroll på tenning og fuel, så derfor har jeg etterhvert fått en del erfaring med EFI. Har nå 4. versjon av sprut i Ghian.
På fuel-siden har jeg vært innom sentermontert spjellhus med plenum plassert bak viftehus; motorsykkelspjellhus, enkle spjellhus på hver siden, og nå de siste 3-4 årene har jeg kjørt med ITB (eller individuelle spjellhus) fra VW Speedshop.
På tenningssiden har jeg prøvd Ford EDIS, COP, og nå kjører jeg med LS2-coiler i wasted spark modus.
Har hele tiden brukt Megasquirt, og nå kjører jeg med Microsquirt-varianten.
Så man kan sikkert si mye om mine motorbygger-evner siden jeg stadig legger ut om mine ras, men jeg føler vel jeg har bedre kontroll på elektronikken, enn mekanikken
Man lærer så lenge man lever.
Så over til dette prosjektet.
Jeg har lenge planlagt et turbo-oppsett på oxyboxeren, og har samlet på meg en del deler, men har etter hvert kommet til at så lenge oxyen funker, så liker jeg karakteristikken på den den veldig godt. Bra bunndrag, og litt sprut på toppen gjør den veldig morsom å kjøre, og jeg er redd det blir litt "over the top" med turbo på den; da jeg har i utgangspunktet ca 150 hk i den nå; og med 1 bar overlading er det teoretisk 300 hk. Ikke spesielt gatevennlig, er jeg redd.
I høst la Mario Velotta som driver the dub shop ut noen viedosnutter av sin 1600 med amr500 kompressor, og da ble jeg litt inspirert til å gjøre noe tilsvarende.
Alex i sin 181 har jo kjørt med en slik en stund, og ser ut til å ha mye more med det
Så da det dukket opp en rett priset amr500 kompressor her i våres, slo jeg til, og så begynte jeg å lese meg opp litt på hvordan man skal få noe sånt til å funke på gata.
Jag har kommunisert litt med Mario, og han rapporterer det som så mange andre har erfart; nemlig at disse kompressorene ikke er spesielt effektive; dvs de generer mye varme i tillegg til å komprimere luften (dvs du vil alltid få varme når du komprimerer luft men noen er bedre enn andre).
Jeg har sett en del prosjekttråder hvor man drar i gang og tror dette er enkel bolt-on power, men glemmer at man må ha stålkontroll på både fuel og tenning og det ender enten med at det raser pga tenningsbank eller at man får store problemer med varme.
Et kjapt søk i nærområdet resulterte i at det ser ut som jeg får tak i en 1300 dobbeltport motor fra en 1302 (ikke -s), og det tenker jeg kunne vært en bra utfordring å ha som utgangspunkt.
De fleste bygger jo på 1600 som basis, men det er jo bare noe sånt som 4 hk mindre i en 1300, så jeg tenker at det kan hende det vil funke helt fint så lenge amr500 kompressoren er laget for enda mindre motorer i utgangspunktet.
Jeg har vel som målsetning å komme oppunder 100 hk, men det som er litt av bakgrunnen for dette prosjektet er at kompressorer av denne typen har en overladnings-kartakeristikk ala dette:
kurve.jpg (22.32 KB. 800x487 - vist 258 ganger.)
Og det betyr at forhåpentligvis vil momentkurven bli noe flatere i det lave registeret enn det oxyen har:
oxy.jpg (27.25 KB. 743x456 - vist 278 ganger.)
Slik at det om mulig blir enda mer morsomt å kjøre litt aktivt