Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« på: oktober 16, 2009, 19:27:22 pm » |
|
Det jeg mener er: Om jeg monterer fremre setefeste i torpedovegg og kanal, hvorfor ikke skjære vekk hele gulvet, la det være igjen 20mm fals rundt hele gulvet, fylle ei volvolist med grease og klemme på falsen, og legge ei aluminiums dørkplate i gulvet? Sier ikke at jeg vil gjøre det, men dette er under snikksnakk, og hadde vært moro å høre for/imot.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
|
« Svar #1 på: oktober 16, 2009, 19:50:40 pm » |
|
Hensikten er? Ser ikke for meg noe mindre jobb med en slik operasjon ivertfall..
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
JS
Supermedlem
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
|
« Svar #2 på: oktober 16, 2009, 20:22:24 pm » |
|
Jeg lurer også litt på hvorfor man evt. vil gjøre noe slikt?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Lundby
Supermedlem
Innlegg: 2095
Bosted: Ottestad/Hamar
|
|
« Svar #3 på: oktober 16, 2009, 20:26:14 pm » |
|
Hva skal man egentlig si til sånt.....
|
|
|
Loggført
|
bergrenner TLF 90910383
|
|
|
Thoresen
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 4336
Bosted: Horten
Ække laft før du henger igjen på brosteinen
|
|
« Svar #4 på: oktober 16, 2009, 20:55:38 pm » |
|
Din bil gjør hva du vill, men sykt dustete
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
|
« Svar #5 på: oktober 16, 2009, 21:03:02 pm » |
|
I gamle dager var det temmelig vanlig å skjære bort gulvplatene og erstatte disse med alu. Hovedformålet den gang var vektbesparelse. Sjekk "bibelen" for bilder.
Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Finn-Erik DeLuxe60
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 2890
Bosted:
|
|
« Svar #6 på: oktober 16, 2009, 21:12:20 pm » |
|
I gamle dager var det temmelig vanlig å skjære bort gulvplatene og erstatte disse med alu. Hovedformålet den gang var vektbesparelse. Sjekk "bibelen" for bilder.
Mvh BB
Husker med sjokk en kar fra klubben på tidlig 80 tall som tok den helt ut når det gjelder å kappe vekk gulv i bobla.. Han kappa vekk gulvet foran begge setene og poppa inn plexiglassplater med neonlys under.. Det var rånekongen i byen det på den tiden, bra det er blitt litt bedre.. (eller har det blitt det ) Mvh Finn-Erik
|
|
|
Loggført
|
58`mod Type1 60`mod Type1 Deluxe 61`mod Type1 64`mod Type1 65`mod Type1 68`mod Type1 + et par til på lur...(pensjonsparingen min ) Eier av Harry Von Kaaten Racing Team. Rammekroken Fredrikstad
|
|
|
Mr. Empiboy
Supermedlem
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!
|
|
« Svar #7 på: oktober 16, 2009, 22:54:23 pm » |
|
Jukks! Et annet navn er "pyserustsveising".....
Jeg vet om en gammel opel rekord som gikk som rånebil i skien for noen år siden hvor eieren hadde tettet hullene i gulvet med tape, før han tok armeringsnett og flytesparkel. Det blir litt tungt, men han fikk meget flate og jevne gulver..... Hvorfor han ikke tok den helt ut med flis og fugemasse er for meg fortsatt en gåte!
|
|
|
Loggført
|
Se nøye på det jeg skriver. Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
|
|
|
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....
59 T1,64 T1og 65mod 215
|
|
« Svar #8 på: oktober 17, 2009, 11:56:34 am » |
|
Ca for 25 år siden var det en fyr i kragerø som ikke kunne sveise ,han støpte i glassfiber , limte og sto på til han hadde gulv i sin ascona A .Som lønn for den jobben fikk han kallenavnet Casco (etter limfabrikanten) og det navnet brukes fortsatt... Tviler på han syns det er stas. Men å bruke aludørk eksempelvis vil by på litt utfordringer .Da vil du nok måtte ha noen tverrstivere for å få et gulv som føles trygt å tråkke på. Eventuellt bruke så tykk aludørk at det blir tyngre enn det org monterte. Hvis det er såpass bra gulv i bilen din at du kan spare 20 mm kant rundt hele er det vel bedre å lappe det lille som er.
|
|
|
Loggført
|
Seaside VW Klubb
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #9 på: oktober 17, 2009, 12:10:33 pm » |
|
He he.. dette blir som forventet.. Noen argumenter for?
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
Jærva
|
|
« Svar #10 på: oktober 17, 2009, 14:41:53 pm » |
|
Noen argumneter for kan jo være : - Hvis du LIKER å ha vann i bilen. - Liker å ha noe spesiellt. - Liker å ha en spennende eu-kontroll - Ord som"jalla" er slike ord som du eventuellt liker ... - Bil som blir mindre stiv - Hvis du vil inspisere asfalten under bilen uten å gå ut (hvis platene er løse) - Det vil ikke komme igjen rust innenfor der du har skjært ut,som kjent ruster hverken luft eller alu.. - Du vil minke verdien på bilen, og synes den er for høy.. Hvis de argumentene over er noe som tiltaler deg, så hvorfor ikke Hvis IKKE, kan du jo få sveiset ordentlig, men da mister du jo alle gledene over her pluss at bilen kanskje blir et par kilo tyngre.. Noen andre argumenter kan ikke jeg komme på...
|
|
« Siste redigering: oktober 17, 2009, 14:53:09 pm av Jærva »
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
SveinØ
Supermedlem
Innlegg: 840
Bosted: Molde
|
|
« Svar #11 på: oktober 17, 2009, 17:20:58 pm » |
|
Skulle ikke Tistlo fikse gulvet for deg da?
|
|
|
Loggført
|
Member of the Vintage VW Club of Møre & Romsdal
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #12 på: oktober 17, 2009, 17:43:19 pm » |
|
He he.. gulvet har jeg kontroll på, og det blir tradisjonell utskifting til plate av god kvalitet. Men det blir neppe Tistlo ennå, valgte i går å fjerne teppene, fjerne løs rust, smøre på to lag brunox, og limte litt aluminium med sikaflex. Så har jeg ikke gjort noe galt frem til bilen skal restaureres om et år eller to.. Det var faktisk lite rust, så ganske bra ut, fant ikke flere hull enn de to. Men dette er jo snikk snakk tråden, og har sett tidligere at takhøyden har fått lov å være stor, og derfor slenger jeg ut tanker "utenfor boksen"
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
Mr. Empiboy
Supermedlem
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!
|
|
« Svar #13 på: oktober 17, 2009, 21:01:20 pm » |
|
Ca for 25 år siden var det en fyr i kragerø som ikke kunne sveise ,han støpte i glassfiber , limte og sto på til han hadde gulv i sin ascona A .Som lønn for den jobben fikk han kallenavnet Casco (etter limfabrikanten) og det navnet brukes fortsatt... Tviler på han syns det er stas. Men å bruke aludørk eksempelvis vil by på litt utfordringer .Da vil du nok måtte ha noen tverrstivere for å få et gulv som føles trygt å tråkke på. Eventuellt bruke så tykk aludørk at det blir tyngre enn det org monterte. Hvis det er såpass bra gulv i bilen din at du kan spare 20 mm kant rundt hele er det vel bedre å lappe det lille som er.
Tom "Casco" Berg??
|
|
|
Loggført
|
Se nøye på det jeg skriver. Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 4528
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
|
« Svar #14 på: oktober 17, 2009, 21:05:20 pm » |
|
He he.. gulvet har jeg kontroll på, og det blir tradisjonell utskifting til plate av god kvalitet. Men det blir neppe Tistlo ennå, valgte i går å fjerne teppene, fjerne løs rust, smøre på to lag brunox, og limte litt aluminium med sikaflex. Så har jeg ikke gjort noe galt frem til bilen skal restaureres om et år eller to.. Det var faktisk lite rust, så ganske bra ut, fant ikke flere hull enn de to. Men dette er jo snikk snakk tråden, og har sett tidligere at takhøyden har fått lov å være stor, og derfor slenger jeg ut tanker "utenfor boksen" Helt klart! Men når du spør så får du også svar :-) og takhøyden for det må jo være like stor:-) Håper du velger å gjøre dette skikkelig, både for din og bilen sin del.
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017 "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
EspenX
Supermedlem
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo
Praise the raised
|
|
« Svar #15 på: oktober 17, 2009, 22:41:29 pm » |
|
Jeg kjenner at jeg liker folk som spør "hvorfor ikke" bedre enn "hvorfor"-folket som jeg selv er en del av Og skulle gjerne hørt mer om: I gamle dager var det temmelig vanlig å skjære bort gulvplatene og erstatte disse med alu. Hovedformålet den gang var vektbesparelse. Sjekk "bibelen" for bilder.
Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
1969 Militær-buss
|
|
|
JS
Supermedlem
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
|
« Svar #16 på: oktober 17, 2009, 23:02:15 pm » |
|
Det er skrevet bøker om emnet, men for å oppsummere: På sent 60 og tidlig 70 tall var det en haug med raske "gassere" som herja dragracebanene i USA. En del av dem kjørte tider som nesten var for gode til å være sanne, spec på motor osv tatt i betraktning. Svaret var enkelt - de veide like mye som en tom skoeske... Bilene var ofte kappet i småbiter, noen manglet dashbord, noen hadde avkappet rammehode og hjemmelaget forstilling av tynne alurør, noen manglet deler av tunellen. Og veltebur var ikke påbudt enda... Et vanlig triks var å kappe ut bunnplatehalvdelene og erstatte dem med papirtynn alu. Setene var festet i firkantjern som var sveiset mellom dørstokken og tunnellen. PS. Dette er KUN snakk om rene racebiler, har ikke hørt om noen som gjorde dette på en gatebil. Og det er det sikkert en grunn til...
|
|
« Siste redigering: oktober 17, 2009, 23:04:31 pm av JS »
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
|
« Svar #17 på: oktober 17, 2009, 23:24:03 pm » |
|
Ja eg kan gå god for å få midlertidig tetta hola i golvet, men nett å skjera ut heile driten og erstatta med alu stiller eg meg heller tvilsomt til Dette minnar meg forøvrig om ein Vossing som hadde rusta golv i den gamle kadetten sin.. Dette var utbreda med det som stod han nermast! Ståyp. Fyrde igang blandemaskina og fylte opp golvet med ein ca 100kg sement... Og med teppene over dette så gjekk den glatt gjennom kontrollen og.. Også vart bilen automatisk senka! Kanskje det hadde vert noko å vurdera?
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....
59 T1,64 T1og 65mod 215
|
|
« Svar #18 på: oktober 18, 2009, 11:06:30 am » |
|
Ca for 25 år siden var det en fyr i kragerø som ikke kunne sveise ,han støpte i glassfiber , limte og sto på til han hadde gulv i sin ascona A .Som lønn for den jobben fikk han kallenavnet Casco (etter limfabrikanten) og det navnet brukes fortsatt... Tviler på han syns det er stas. Men å bruke aludørk eksempelvis vil by på litt utfordringer .Da vil du nok måtte ha noen tverrstivere for å få et gulv som føles trygt å tråkke på. Eventuellt bruke så tykk aludørk at det blir tyngre enn det org monterte. Hvis det er såpass bra gulv i bilen din at du kan spare 20 mm kant rundt hele er det vel bedre å lappe det lille som er.
Tom "Casco" Berg?? Nei Espen Gundersen men han ble ikke kallt Espen "Casco" neida, kun Casco
|
|
|
Loggført
|
Seaside VW Klubb
|
|
|
|