juni 20, 2024, 13:02:36 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Problemer med øvre reimhjulet  (Lest 991 ganger)
Rakel
Nybegynner
*
Innlegg: 39
Bosted: Bergen


Vis profil

« på: mai 06, 2009, 18:19:18 pm »

Har et problem med øvre reimhjulet.
Det som skjer er at skålene på en eller annen måte driver å slår mot hverandre, slik at de to tappene på den ene skålen ligger å slår mot de hullene tappene skal inn i, slik at disse utvider seg og tilslutt vil det bli så mye slakk at viftereimen faller av.

Det samme skjedde med det forrige reimhjulet, og dette måtte byttes, men jeg trodde ikke det skulle skje igjen. Men det jør det altså.

Har strammet mutteren godt, men vet liksom ikke hva som gjør dette. Noen tips?
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #1 på: mai 06, 2009, 18:24:51 pm »

Nok skiver totalt? Mener å ha lest totalt 10 stk, som enten da skal mellom remhjulene eller under mutteren på utsiden av ytterste havldel.
Loggført
Stein.H
Seniormedlem
****
Innlegg: 367
Bosted: Sandefjord



Vis profil
« Svar #2 på: mai 06, 2009, 22:19:44 pm »

Skal vel ta vekk så mange skiver at reima blir stram nok,skal kunne klemmes sammen 15-20 mm på midten.............
Loggført

Tlf 92062314
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #3 på: mai 06, 2009, 22:34:17 pm »

Skivene skal ikke tas vekk, men de skal oppbevares mellom skiva under mutteren og ytre del av reimhjulet, når de ikke står mellom reimhjul-halvdelene. Ved å trykke godt på reima skal du ikke klare å bevege den mer enn 10-11 mm til siden. Totalt tror jeg det skal være 7 skiver, det har i alle fall vert ca det på de motorene jeg har hatt.

Er du sikker på at alt er på plass på dynamoen? Du skal ha dette, fra innerst til ytterst, indre reimhjulshalvdel, x antall skiver, ytre reimhjulsalvdel, resten av skivene, en spacer og til slutt mutteren.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Stein.H
Seniormedlem
****
Innlegg: 367
Bosted: Sandefjord



Vis profil
« Svar #4 på: mai 06, 2009, 22:50:50 pm »

Jeg sa ikke at han skulle kaste skivene,beg forresten læretid på vw verksted i  1971.............

Er vel heller ikke no fasit på hvor mange skiver som skal være på de to stedene heller..............
« Siste redigering: mai 06, 2009, 22:53:41 pm av Stein.H » Loggført

Tlf 92062314
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #5 på: mai 07, 2009, 15:06:16 pm »

Den indre reimskiva har hakk for å låse mot generator når du strammer mutteren. Skru mutteren inn mens skiva roterer litt for at reima skal klatre utover mens reimskivene går sammen. Stikk inn en stor skrutrekker for å låse reimskiva, stram mutteren med riktig moment. Sjekk om reima har riktig stramming etterpå. Hvis ikke må du flytte skiver enten mellom reimskivene, eller ut under mutteren. Hvis dette er strammet helt sammen vil det ikke løsne.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!