KnastenradUndKnotenblech
|
|
« på: november 04, 2008, 23:27:30 pm » |
|
Noen som vet lengden på de respektive "head stud's"? std lengde 1600 motor
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Espen Sandbakken
Seniormedlem
Innlegg: 427
Bosted: Østre Toten ,Lena
Klubbløs #008
|
|
« Svar #1 på: november 05, 2008, 08:01:09 am » |
|
Jeg har akkuart delt motoren min og tatt de ut, det er en 1600 as41 blokk. Kan ta et mål av de jeg i løpet av dagen.. Mvh espen
|
|
|
Loggført
|
- 51 T-1 Drag - 55 T-1 - 66 T-1 cal-look
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #2 på: november 05, 2008, 09:59:46 am » |
|
topp
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Espen Sandbakken
Seniormedlem
Innlegg: 427
Bosted: Østre Toten ,Lena
Klubbløs #008
|
|
« Svar #3 på: november 05, 2008, 11:51:39 am » |
|
I min motor så satt det: 4stk 180mm 3stk 200mm 9stk 235mm
Men jeg tror det ene hullet er boret opp og satt i en 235mm i stedet for 200mm ettersom det er 3stk 200mm og 9stk 235mm. Men dette er det sikkert noen som kan litt mer om akkuart det her på forumet.
|
|
|
Loggført
|
- 51 T-1 Drag - 55 T-1 - 66 T-1 cal-look
|
|
|
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar
|
|
« Svar #4 på: november 05, 2008, 18:07:50 pm » |
|
I min motor så satt det: 4stk 180mm 3stk 200mm 9stk 235mm
Men jeg tror det ene hullet er boret opp og satt i en 235mm i stedet for 200mm ettersom det er 3stk 200mm og 9stk 235mm. Men dette er det sikkert noen som kan litt mer om akkuart det her på forumet.
Eksakt samme lengder satt det i min 1600 AS 41 blokk også. Tror det skal være sånn jeg??
|
|
|
Loggført
|
Mvh Reiel
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #5 på: november 05, 2008, 22:04:45 pm » |
|
Tak!
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
wide5
|
|
« Svar #6 på: november 05, 2008, 22:14:09 pm » |
|
Har et sett med sånne pinnebolter liggende. Skrudde ut av en as-41 blokk. Sving innom, og se på at jeg tar en kaffe hvis du trenger de..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #7 på: november 06, 2008, 00:51:49 am » |
|
tenkte å oppgradere pinneboltene på den "store" WBX motoren jeg er i startfasen med å bygge og da er det kjekt å slippe å tenke på om de er kraftige nok originalt WBX'er er 7mm diameter Planen er å sette inn 10mm Cromoly pinnebolter
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #8 på: desember 04, 2008, 19:04:10 pm » |
|
wbx'er har jo M12 i blokka.
Tenker litt på å få tak i M12 pinnebolter, og dreie/maskinere de ned i diameter til M10 i ene enden(+ nesten hele lengden slik att de er M12 i bunnen) og så gjenge oppM10 på toppen.
SÅ tips anng M12 pinnebolter 12.9 kvalitet eller tilsvarende taes mot med et "takk"
225mm lengde
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
geir F
Seniormedlem
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal
|
|
« Svar #9 på: desember 04, 2008, 19:27:57 pm » |
|
Hva med og bruke disse? VW Type 4 & Porsche 914 ARP 2000 Head Studs $329.00
Click to enlarge The proprietary ARP materials used to make our VW and Porsche head studs, thru-bolts, and connecting rod bolts is about 33% stronger than the stock material, with a 220,000psi tensile strength and improved fatigue characteristics.
Use of ARP fasteners in your Porsche or VW will ensure that your engine will be assembled with the most accurate and even clamping load possible, and will maintain that spec for prolonged periods of operation.
Price includes 16 ARP 2000 head studs, 12 pt nuts, ground washers, and ARP assembly lube. ARP case-through bolts sold separately.
Application notes: We recommend replacing the stock head studs and upgrading to the ARP 2000 heads studs on engines larger than 2270cc or 150 horsepower or when using Nickies cylinders. We recommend torquing heads to stock torque specifications using the factory prescribed torquing method.
This product was added to our catalog on Friday 16 November, 2007.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #10 på: desember 04, 2008, 20:10:21 pm » |
|
vet du dimensjonene på disse? det vet ikke jeg
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
geir F
Seniormedlem
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal
|
|
« Svar #11 på: desember 04, 2008, 20:57:43 pm » |
|
Jeg vet ikke dimensjonen på disse men vbx og type4 har de samme pinnboltene så de passer jo i blokken din.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #12 på: desember 04, 2008, 21:19:48 pm » |
|
det er kun de nederste boltene som er like de øverste er ikke like WBX bruker 2 forskjellige lengder oppe , mens type 4 har samme lengde oppe. WBX: Type 4
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
geir F
Seniormedlem
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal
|
|
« Svar #13 på: desember 04, 2008, 21:38:43 pm » |
|
Det har du helt rett i.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Savanna67
Supermedlem
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo
|
|
« Svar #14 på: desember 05, 2008, 14:28:18 pm » |
|
tror ikke du trenger 10mm bolter. 8mm med god kvalitet skal holde. Riktigere ekspansjon. Og dette er testet.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #15 på: desember 08, 2008, 00:22:16 am » |
|
men vil ikke boltene utvide seg likt da.?? Stål utvider seg vel ikke ulikt avhengig av diameter?? trodde det utvidet seg så-så-mange hundredels mm pr 100 grader.?? vil disse utvide seg likt??
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
JTWE
Supermedlem
Innlegg: 2198
Bosted:
|
|
« Svar #16 på: desember 08, 2008, 00:33:07 am » |
|
Nei, den ene skal utvide seg mer radielt, men lengdemessig skal de utvide seg likt.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #17 på: desember 08, 2008, 00:43:10 am » |
|
ja det er lengden som er intressant i dette tilfelle.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
JTWE
Supermedlem
Innlegg: 2198
Bosted:
|
|
« Svar #18 på: desember 08, 2008, 00:47:45 am » |
|
Formelen er noe sånt som så:
delta L = L_initiell x varmeutvidelseskoeffisient x delta Temperatur
varmeutvidelseskoeffisienten er ikke konstant over store temperaturområder, men tilnærmes for kortere temperaturintervaller. Husker ikke om det var noen særlige variasjoner, og om det gjelder alle materialer.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Anders Peder
|
|
« Svar #19 på: desember 15, 2008, 21:12:50 pm » |
|
men da må jeg spørre. målte pinneboltene på min as41 blokk i kveld. og dem er ikke 10mm . men heller ikke 8mm. hm ..blir litt mystifistisk det spørr du meg. 9,26 mm faktisk .. de på pumpa er jo 8 og dem ser mye mindre ut på øyemål .. utvendig mm på mutterhodet på pinneboltene er 15mm. kan det stemme at 10mm er innvendig da?
|
|
|
Loggført
|
Vw Boble type 1 1965 Opel Vectra 1.9 CDTI Opc Line 2007
tlf: 90738323
|
|
|
JTWE
Supermedlem
Innlegg: 2198
Bosted:
|
|
« Svar #20 på: desember 15, 2008, 23:07:32 pm » |
|
M10 har stor diameter = 10mm, gjengebunndiameter = 8,05mm, og middiamter på 9,026mm.
M8 har stor diameter = 8mm, gjengebunndiamter = 6,37mm, og middiameter på 7,188mm
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Anders Peder
|
|
« Svar #21 på: desember 16, 2008, 13:43:34 pm » |
|
M10 har stor diameter = 10mm, gjengebunndiameter = 8,05mm, og middiamter på 9,026mm.
M8 har stor diameter = 8mm, gjengebunndiamter = 6,37mm, og middiameter på 7,188mm
takker. da stemme det da . m10 på pinnebolta og m8 på oljepumpe boltene:)
|
|
|
Loggført
|
Vw Boble type 1 1965 Opel Vectra 1.9 CDTI Opc Line 2007
tlf: 90738323
|
|
|
|