Tittel: Veivhus ventilasjon for 500hk motor Skrevet av: Formula Vee på januar 08, 2015, 11:09:47 am Håper denne trigger flere av oss. Har lett en stund rundt på nettet (også her inne) og funnet mange løsninger, men har og fantasert om noen selv..
Slik jeg ser det finnes det noen hovedkategorier: Original veivhusventilasjon: Suger inn luft ved reimhjul, ventiler ut gjennom dynamofot og brenner avgasser gjennom luftfilteret. Stage 1 Lager større lufting i dynamofot med ettermarkeds oljepåfyller med filter. Stage 2 Ventilere toppdeksler, Block off bensinpumpe ventilering samle tre slanger i ventilasjonsboks med svamp Stage 4 La toppdeksler være tett, ventilere fra Block off bensinpumpe og dynamofot med AN8 størrelse inn i ventilasjonsboks med filter(e) Stage5 Kun ventilere fra blokka. Lage nytt hull over syl 3 bak viftehuset med AN10 samt uttak i dynamofot AN10 og opp i ventilasjonsboks med filter(e) Stage6 Lage nytt hull over syl 3 bak viftehuset med AN10 tilkoblet vakumpumpe. NB! Vakum må heller ikke være for høyt, da må simmerringer snues.. Stage7 Som Stage5 bare med KV valve. http://www.et-performance.com/index.php?main_page=product_info&cPath=3&products_id=86 Denne ventilen utnytter pulsene slik at den pumper ut luft. Lest tester i T1 motorer, ser bra ut. Stage8? Min idè Lage nytt hull over syl 3 bak viftehuset med AN10 bruke rør som går direkte inn i eksos etter turbo med skrå vinkel for ejector effekt. Jo høyere turtall, jo mer behov for å bli kvitt trykk, jo høyere ejectoreffekt skapes, og du får brent avgassene. (Vil ryke litt når du slipper gassen) Ka dokke tru? Edit: Sorry stage 3 mangler. Tittel: Sv: Veivhus ventilasjon for 500hk motor Skrevet av: BeetleBug på januar 08, 2015, 11:17:29 am Håper denne trigger flere av oss. Har lett en stund rundt på nettet (også her inne) og funnet mange løsninger, men har og fantasert om noen selv.. Slik jeg ser det finnes det noen hovedkategorier: Original veivhusventilasjon: Suger inn luft ved reimhjul, ventiler ut gjennom dynamofot og brenner avgasser gjennom luftfilteret. Stage 1 Lager større lufting i dynamofot med ettermarkeds oljepåfyller med filter. Stage 2 Ventilere toppdeksler, Block off bensinpumpe ventilering samle tre slanger i ventilasjonsboks med svamp Stage 4 La toppdeksler være tett, ventilere fra Block off bensinpumpe og dynamofot med AN8 størrelse inn i ventilasjonsboks med filter(e) Stage5 Kun ventilere fra blokka. Lage nytt hull over syl 3 bak viftehuset med AN10 samt uttak i dynamofot AN10 og opp i ventilasjonsboks med filter(e) Stage6 Lage nytt hull over syl 3 bak viftehuset med AN10 tilkoblet vakumpumpe. NB! Vakum må heller ikke være for høyt, da må simmerringer snues.. Stage7? Min idè Lage nytt hull over syl 3 bak viftehuset med AN10 bruke rør som går direkte inn i eksos etter turbo med skrå vinkel for ejector effekt. Jo høyere turtall, jo mer behov for å bli kvitt trykk, jo høyere ejectoreffekt skapes, og du får brent avgassene. (Vil ryke litt når du slipper gassen) Ka dokke tru? Stage 1 Burde gjøres uansett når man allikevel har blokken stående foran seg. Sjekk dette: http://johnmaherracing.com/tech-talk/internal-case-modifications/ Stage 2 har vært diskutert maaaange ganger før. Stage 3 finner jeg ikke Stage 4 ref stage 2 Stage 5 Nå snakker vi Stage 6 ikke nødvendig Stage 7 ulovlig Til inspirasjon: (http://cal-look.no/lounge/index.php?action=dlattach;topic=451.0;attach=1845;image) -BB- Tittel: Sv: Veivhus ventilasjon for 500hk motor Skrevet av: Formula Vee på januar 08, 2015, 11:20:18 am Klarer ikke se bildet ditt.
Men videre til en helt syk idè: Hvorfor ikke ventilere i bunnen av hver sylinder? Det er god plass under der kryssbolten snur i bunnen. Tittel: Sv: Veivhus ventilasjon for 500hk motor Skrevet av: Erlend / bug66 på januar 08, 2015, 11:33:25 am Ta over 1ern istedet. Så kan du ha viftehus med doghouse.
Jeg ville ikke valgt AN10, da de ikke er spes store i fittingen. Jeg ville som aller minst valgt 1/2" NPT kobberfitting med 1/2" slangefitting. Aller helst 1" med 1" slange og 40mm slange fra oljepåfyllingen. Tittel: Sv: Veivhus ventilasjon for 500hk motor Skrevet av: BeetleBug på januar 08, 2015, 11:43:02 am Vises bildet nå:
(http://www.racebilder.club/var/albums/Diverse/H%C3%A5kan.jpg?m=1420710209) -BB- Tittel: Sv: Veivhus ventilasjon for 500hk motor Skrevet av: kb på januar 09, 2015, 13:30:54 pm Jeg har tidligere kjørt 2x AN8, det var alt for smått på en 2332cc høykomp-motor (som brukes hardt). Måler man, er det faktisk mindre diameter enn det originale systemet. Fungerte fint helt til man nærmet seg 8'000rpm i 3. gir, da svettet det en del - fra flere steder på blokka.
Senere gikk jeg over til en løstning med 2x 19mm I.D. slanger med "hjemmelagde fittings" ut på blokka, benyttet da oljepåfyllingen og bensinpumpe-blockoff. Det fungerte fint for min del, og løste problemet. Men nå kjører jo jeg uten turbo.. ;) Har selv fundert på det med å ånde bak ved #1 i tillegg til foran (bensinpumpehullet tenker jeg), har ikke helt fått bestemt meg enda. En ting er sikkert, jeg skal ha to "høl", med feite slanger. AN12/AN16 eller vanlig gummislange. (Ja, det er ikke noe pen løsning slik jeg hadde det i fjor, men det fungerte. Var en "versjon 1 prototype" for å se om det løste problemene mine. ;) Åndeboksen har en skillevegg inni, så all oljedamp må gå helt til venstre side av boksen, der det er en haug med små hull (6/8mm) i platen for å skille olje/luft, så til midten av boksen over skilleplaten. Der kommer det kun "ren luft" ut.) (http://i440.photobucket.com/albums/qq121/kristianb/2275cc%20drag%20engine/20140709_215651_Android.jpg) (http://i440.photobucket.com/albums/qq121/kristianb/2275cc%20drag%20engine/20140724_204006_Android2.jpg) Tittel: Sv: Veivhus ventilasjon for 500hk motor Skrevet av: Formula Vee på januar 13, 2015, 09:03:22 am Bruker bensinpumpehullet til kamsynkronisering, men tror nå at jeg heller mot 1" rørfitting i kobber ved nr 1 sylinder, og den 1/2" luftinga som er i MST dynamofoten.
Mulig jeg blender luftinga som er i dynamofoten og gjenger opp ett nytt 1" hull i bakkant. Så gå gjennom med rør i viftehuset og koble sammen med 1" luftinga inn i en stor boks med filter. Jeg har maks turtall på 7500, men det er turbo Tittel: Sv: Veivhus ventilasjon for 500hk motor Skrevet av: Erlend / bug66 på januar 13, 2015, 09:43:09 am Du kan lufte ut av påfyllingen og. Jeg har ca. 40mm derifra.
Har du da i tillegg 1" fra over 1ern så er du good to go. Tittel: Sv: Veivhus ventilasjon for 500hk motor Skrevet av: Formula Vee på januar 13, 2015, 10:05:07 am Bruker du en boks, eller setter du rett på påfylling? Første 1915 jeg hadde, brukte jeg filter på påfyllingsrøret. Ble jo en del svetting rundt der da, men kom ikke noe særlig andre steder.
Men da er det viktig å ha på "Skvalpeblekket" under foten. Noen andre som har erfaringer med/uten dette blekket? Tittel: Sv: Veivhus ventilasjon for 500hk motor Skrevet av: Erlend / bug66 på januar 13, 2015, 10:10:45 am Jeg har prøvd filter. Men med 9000 omdr. kom det olje ut.
Så lagde jeg en boks ala kb. I år blir det en stående sylinder bak viftehuset. 40mm inn og 40mm ut med filter. Tittel: Sv: Veivhus ventilasjon for 500hk motor Skrevet av: Formula Vee på januar 13, 2015, 10:17:52 am Hva regner du som inn og ut? Eller tenker du at den pulserer inn/ut av begge, og at du bare hjelper til å utjevne trykket ved å lage mer "rom"?
Tittel: Sv: Veivhus ventilasjon for 500hk motor Skrevet av: Erlend / bug66 på januar 13, 2015, 10:20:58 am 40mm inn i tanken, 40mm ut.
Tittel: Sv: Veivhus ventilasjon for 500hk motor Skrevet av: KnastenradUndKnotenblech på januar 13, 2015, 10:54:33 am med så mye trykk du skal kjøre vil det bli betydelig blowby og trykk i veivhuset
litt avhengig av hvor du henter luftinga ut fra vil anbefale å lage noen anordninger ala baffelplater etc inne i tanken som forhindrer å kaste olja rett ut av åndeboksen via filteret jeg sleit med dette på bussen på høyere turtall , har ånding ut av "dynamofot" en av teoriene er att på høyt turtall så kaster kam drevet olja opp mot uttaket og med godt trykk inni blokka så spruter det videre ut der. Tittel: Sv: Veivhus ventilasjon for 500hk motor Skrevet av: Erlend / bug66 på januar 13, 2015, 11:43:43 am Min er en 3" stående tank, ca 45cm høy. Den er skilt inni med en stående plate. Inn på tanken på siden, oljedampen går rett i plata, så ned i bunn av tanken. Deretter opp på andre siden av inntaket og ut av filter.
I bunn har jeg tappeplugg. Tittel: Sv: Veivhus ventilasjon for 500hk motor Skrevet av: KnastenradUndKnotenblech på januar 13, 2015, 12:01:55 pm med høyt turbo trykk og turtall vil jeg ikke kalle det damp :)
men rett og slett olje sprut fylte kjapt 1 liter+ olje i åndeboksen etter noen runder på rudskogen på fullt øs . lagde retur ned i ventil deksel så rant det greit tilbake i motor Tittel: Sv: Veivhus ventilasjon for 500hk motor Skrevet av: Formula Vee på januar 13, 2015, 15:12:43 pm med så mye trykk du skal kjøre vil det bli betydelig blowby og trykk i veivhuset Det er vel derfor den plata med "gjeller" skal stå der? Forsto Porsche rett og slett lagde deksel over kamdrevet for å motvirke det samme.litt avhengig av hvor du henter luftinga ut fra vil anbefale å lage noen anordninger ala baffelplater etc inne i tanken som forhindrer å kaste olja rett ut av åndeboksen via filteret jeg sleit med dette på bussen på høyere turtall , har ånding ut av "dynamofot" en av teoriene er att på høyt turtall så kaster kam drevet olja opp mot uttaket og med godt trykk inni blokka så spruter det videre ut der. Føler at alt de selger over disk har så små/få tilkoblinger.. Ville helst hatt to stk AN20 ( :)) inn, og 2" filter i toppen samt AN8 som returslange ned i dynamofoten.. Tror jeg må jeg kjøpe tank som likner det jeg vil ha, bore opp til 1" og sveise inn AN20 hanner samt sette på to stusser til 1" filtre... Så setter jeg i AN20 i blokka ved syl1 og AN20 i dynamofot. Retur fra boks kan gå i det hullet i MST dynamofoten som var beregnet til lufting Det burde vel holde? Tittel: Sv: Veivhus ventilasjon for 500hk motor Skrevet av: Erlend / bug66 på januar 13, 2015, 23:51:48 pm Bygg det du har plass til :)
Trond har tig, og det er greit å sveise sammen noe custom. Kjør på med mye areal inn og ut. Mulighet for retur/tapping (lavest punkt) og bafler inni. Tittel: Sv: Veivhus ventilasjon for 500hk motor Skrevet av: Formula Vee på januar 14, 2015, 08:37:08 am Bruker bensinpumpehullet til kamsynkronisering, men tror nå at jeg heller mot 1" rørfitting i kobber ved nr 1 sylinder, og den 1/2" luftinga som er i MST dynamofoten. Takk Trond, bruker selvfølgelig fordeler hullet til kamsynk og retur går i bensinblokkoff. Tenkte litt feil..Mulig jeg blender luftinga som er i dynamofoten og gjenger opp ett nytt 1" hull i bakkant. Så gå gjennom med rør i viftehuset og koble sammen med 1" luftinga inn i en stor boks med filter. Jeg har maks turtall på 7500, men det er turbo Tittel: Sv: Veivhus ventilasjon for 500hk motor Skrevet av: BeetleBug på januar 14, 2015, 09:10:43 am Frem med drillen og gjengetappen og lag hull i blokka. Men husk: mål flere ganger - borr 1 gang.
Her ser du hullet i Morten (Herbie) sin WBX blokk: (http://www.vwnorge.no/index.php?action=dlattach;topic=19860.0;attach=118489;image) (http://www.vwnorge.no/index.php?action=dlattach;topic=19860.0;attach=118511;image) Mvh BB Tittel: Sv: Veivhus ventilasjon for 500hk motor Skrevet av: kb på januar 14, 2015, 22:35:30 pm Mitt forsøk for 2015-sesongen. Hull over #1 i tillegg til dynamofot (eller bensinpumpehull.)
Vi fant en 3/4" NPT-gjengetapp liggende i en skuff - så da ble det borra gradvis opp til 23mm, så gjenget opp. ;D Fungerer det blir det NPT -> feit AN. Fungerer det ikke, kan jeg enkelt blende den av. Det er ikke fult så langt ut som på oxy'n på bildet over, men ut ifra innvendig form på blokka mi valgte jeg å plassere den der. [attachment=1] [attachment=2] Tittel: Sv: Veivhus ventilasjon for 500hk motor Skrevet av: Formula Vee på januar 15, 2015, 09:05:27 am Lurer litt på 3/4" jeg og. Men ser det blir trangt.. 3/8" er liksom mye smekrere..
Slik du har plassert hullet vil det på min stå i arbeidsrommet for nr. 1 råde. Ville helst styre unna turbulensen der, og den kommer i konflikt med viftehuset. Jeg vil prøve å trekke den nærmere girkassen tror jeg.. Tittel: Sv: Veivhus ventilasjon for 500hk motor Skrevet av: Formula Vee på januar 15, 2015, 09:06:24 am Min er en 3" stående tank, ca 45cm høy. Den er skilt inni med en stående plate. Inn på tanken på siden, oljedampen går rett i plata, så ned i bunn av tanken. Deretter opp på andre siden av inntaket og ut av filter. Ja, den har jeg tro på. Måtte du lage, eller fikk du kjøpt ferdig?I bunn har jeg tappeplugg. Tittel: Sv: Veivhus ventilasjon for 500hk motor Skrevet av: Erlend / bug66 på januar 15, 2015, 09:28:00 am Lage. 2,5"-3" Biltema eksos og noe platebiter.
Kan ta noen bilder ikveld Tittel: Sv: Veivhus ventilasjon for 500hk motor Skrevet av: BERGER på januar 15, 2015, 10:09:47 am Jeg ventilerer fra oljepåfylling + fordelerhullet og sliter med det samme som Knasten beskriver. Kaster mye olje opp der ved fullt øs. Tapper 1-2 dl fra ånde-catch tanken etter hvert drag.
Feilen kommer nok av at det er mye olje i dette lille området hvor kamdrevene er og ved høyt trykk i blokka tar oljen samme veien som lufta. En annen ting å ha i bakhodet er at det ikke er noe vits å ha noe særlig større tverrsnitt på luftingen ut av "kamdrevhuset" enn tverrsnittet av åpningen mellom "kamdrevhuset" og indre del av blokka (som egentlig er ganske lite). Kommer til å åpne for lufting i bakre del av blokka jeg også, og ha et to trinns åndebokssystem slik jeg har i dag. Tittel: Sv: Veivhus ventilasjon for 500hk motor Skrevet av: BeetleBug på januar 15, 2015, 10:37:45 am Man porter blokka for at luften skal kunne bevege seg så "fritt og ledig" som mulig og matcher med tilsvarende areal ut av blokka evnt også sug. Man kan ha et kjempehull i blokka og fortsatt presse olje ut hvis man ikke har tette sylindre. Mistenker man at motoren ånder mye ved pådrag så hadde jeg tatt en leak down test. Den eneste gangen jeg får olje i boksen er når jeg truffet sperra. Som et eksperiment så satte jeg på en gjennomsiktig slange sist jeg bremset motoren min. Når den var kald (under 70 grader oljetemp) så kom det litt kondens og det er det du kan se nederst på slangen. Ellers var den knusktørr.
(http://www.raceinfo.no/temp/tn_Dyno3_1.jpg) Mvh BB Tittel: Sv: Veivhus ventilasjon for 500hk motor Skrevet av: Roy Grelland på januar 15, 2015, 10:44:44 am Bare et innspill til debatten.
Jeg har i min 2110 oxybokser en fordelerplugg med AN-10 fitting fra Mario, og en slange opp i et godt gammelt Gene Berg tårn som har et antall ca 10mm hull runt "soppen" i toppen, og selvsagt åpning ned gjennom generatortårnet. [attachment=1] Jeg opplever noe av det samme dere nevner, men litt pipling og sprut ved fullt øs. Aner ikke om det er mye i catch-tanken, da dette renner rett ned i blokka igjen gjennom generatortårnet. Tanken min er å løse dette ved å montere tørrsump. Er ikke det en "endelig" fiks på problemet? Da sørger sugepumpa for at sumpa er tørr, og ingen olje "på avveie", og trykkpumpa sørger for at det er olje der det skal være. Ser jo at Jørn har noe av de samme utfordringene, og han har vel tørrsump, så kanskje det må en kombinasjon av god ånding og tørrsump til ? Tittel: Sv: Veivhus ventilasjon for 500hk motor Skrevet av: BERGER på januar 15, 2015, 10:47:38 am Man porter blokka for at luften skal kunne bevege seg så "fritt og ledig" som mulig og matcher med tilsvarende areal ut av blokka evnt også sug. Man kan ha et kjempehull i blokka og fortsatt presse olje ut hvis man ikke har tette sylindre. Mistenker man at motoren ånder mye ved pådrag så hadde jeg tatt en leak down test. Den eneste gangen jeg får olje i boksen er når jeg truffet sperra. Som et eksperiment så satte jeg på en gjennomsiktig slange sist jeg bremset motoren min. Når den var kald (under 70 grader oljetemp) så kom det litt kondens og det er det du kan se nederst på slangen. Ellers var den knusktørr. (http://www.raceinfo.no/temp/tn_Dyno3_1.jpg) Mvh BB Jeg har nok mye blowby ved maks trykk ja. Hvilken type stempelringer kjører du med Kalle, og hvor mye trykk hadde du på maks under denne testen? En annen faktor som nok påvirker noe hos meg er at snuta på bilen står 45 grader til værs i starten og fyller kamdrevhuset med olje..... :D :D Tittel: Sv: Veivhus ventilasjon for 500hk motor Skrevet av: BeetleBug på januar 15, 2015, 10:49:55 am Jeg har nok mye blowby ved maks trykk ja. Hvilken type stempelringer kjører du med Kalle, og hvor mye trykk hadde du på maks under denne testen? En annen faktor som nok påvirker noe hos meg er at snuta på bilen står 45 grader til værs i starten og fyller kamdrevhuset med olje..... :D :D Standard Mahle. Var vel oppe i litt over 2 bar på det meste. 2% leak på kald motor (ringer) som mest når jeg målte den på tirsdag. Mvh BB Tittel: Sv: Veivhus ventilasjon for 500hk motor Skrevet av: kb på januar 15, 2015, 10:54:29 am En annen faktor som nok påvirker noe hos meg er at snuta på bilen står 45 grader til værs i starten og fyller kamdrevhuset med olje..... :D :D Det kan nok være en liten medvirkende årsak, ja.. ::) ;D Tittel: Sv: Veivhus ventilasjon for 500hk motor Skrevet av: Formula Vee på januar 15, 2015, 14:50:33 pm Da har jeg bestilt denne hjem, planen er å studere den først, og om nødvendig bygge den om.
Jeg har bestilt en versjon med baffelplater, filter, 2XAN12 inn og M12x1,5 drenering. Ser at volumet er lite, men satser på å sette på stort luftfilter for å kompensere. Retur tenkte jeg å la gå inn i dypsumpen (Under oljenivået) for å motvirke eventuelt trykk forskjeller. Ønsker liksom ha et emne å gå ut i fra, Snekkermester`n fristes ikke av å bygge en fra bunn. Men blir det ikke bra, går den til 1915 turbo`n. Tittel: Sv: Veivhus ventilasjon for 500hk motor Skrevet av: Erlend / bug66 på januar 15, 2015, 14:53:37 pm Husk at 1 liter er minimum om du er keen på å kjøre på bane/stripe..
Tittel: Sv: Veivhus ventilasjon for 500hk motor Skrevet av: BeetleBug på januar 15, 2015, 15:01:47 pm Da har jeg bestilt denne hjem, planen er å studere den først, og om nødvendig bygge den om. Jeg har bestilt en versjon med baffelplater, filter, 2XAN12 inn og M12x1,5 drenering. Ser at volumet er lite, men satser på å sette på stort luftfilter for å kompensere. Retur tenkte jeg å la gå inn i dypsumpen (Under oljenivået) for å motvirke eventuelt trykk forskjeller. Ønsker liksom ha et emne å gå ut i fra, Snekkermester`n fristes ikke av å bygge en fra bunn. Men blir det ikke bra, går den til 1915 turbo`n. Jeg syntes det er litt morsomt at du har kjøpt en åndeboks til din motor med 500hk som har mindre kapasitet en hva den originale åndeboksen til en 1600 motor på 50hk har. Mvh BB Tittel: Sv: Veivhus ventilasjon for 500hk motor Skrevet av: Hot Owl på januar 15, 2015, 15:24:22 pm En annen faktor som nok påvirker noe hos meg er at snuta på bilen står 45 grader til værs i starten og fyller kamdrevhuset med olje..... :D :D Jeg antar at de fleste dragbiler trekker 1G ved start? Dvs olja oppfører seg ca likt med at du setter motoren på reimhjulet på benken. ;) Tittel: Sv: Veivhus ventilasjon for 500hk motor Skrevet av: Formula Vee på januar 15, 2015, 16:27:09 pm Da har jeg bestilt denne hjem, planen er å studere den først, og om nødvendig bygge den om. Jeg har bestilt en versjon med baffelplater, filter, 2XAN12 inn og M12x1,5 drenering. Ser at volumet er lite, men satser på å sette på stort luftfilter for å kompensere. Retur tenkte jeg å la gå inn i dypsumpen (Under oljenivået) for å motvirke eventuelt trykk forskjeller. Ønsker liksom ha et emne å gå ut i fra, Snekkermester`n fristes ikke av å bygge en fra bunn. Men blir det ikke bra, går den til 1915 turbo`n. Jeg syntes det er litt morsomt at du har kjøpt en åndeboks til din motor med 500hk som har mindre kapasitet en hva den originale åndeboksen til en 1600 motor på 50hk har. Mvh BB Tittel: Sv: Veivhus ventilasjon for 500hk motor Skrevet av: BeetleBug på januar 15, 2015, 16:28:29 pm Da har jeg bestilt denne hjem, planen er å studere den først, og om nødvendig bygge den om. Jeg har bestilt en versjon med baffelplater, filter, 2XAN12 inn og M12x1,5 drenering. Ser at volumet er lite, men satser på å sette på stort luftfilter for å kompensere. Retur tenkte jeg å la gå inn i dypsumpen (Under oljenivået) for å motvirke eventuelt trykk forskjeller. Ønsker liksom ha et emne å gå ut i fra, Snekkermester`n fristes ikke av å bygge en fra bunn. Men blir det ikke bra, går den til 1915 turbo`n. Jeg syntes det er litt morsomt at du har kjøpt en åndeboks til din motor med 500hk som har mindre kapasitet en hva den originale åndeboksen til en 1600 motor på 50hk har. Mvh BB Nei. Det nytter lite med ett filter på 60mm hvis du har 2 x 16mm inn. (AN12 slangestørrelse. Fittingsene er langt trangere) Tittel: Sv: Veivhus ventilasjon for 500hk motor Skrevet av: Formula Vee på januar 15, 2015, 16:39:33 pm Setter veldig stor pris på å få gode råd her. Av og til litt irriterende, men bra allikevel ;D
Mulig jeg får prøvesveise litt i noen alurør jeg har liggende da.. Tittel: Sv: Veivhus ventilasjon for 500hk motor Skrevet av: Roy Grelland på januar 15, 2015, 17:36:59 pm En annen faktor som nok påvirker noe hos meg er at snuta på bilen står 45 grader til værs i starten og fyller kamdrevhuset med olje..... :D :D Jeg antar at de fleste dragbiler trekker 1G ved start? Dvs olja oppfører seg ca likt med at du setter motoren på reimhjulet på benken. ;) Hmm hvis bilen har forhjula i bakken og drar 1G i starten, så virker fortsatt tyngdekraften rett ned i asfalten, så det blir vel ikke helt det samme som å sette motoren på reimhjulet vel? Du får en sum av krefter som virker 45°; altså omtrent som Øyvind beskriver :) Tittel: Sv: Veivhus ventilasjon for 500hk motor Skrevet av: BeetleBug på januar 15, 2015, 18:43:09 pm Setter veldig stor pris på å få gode råd her. Av og til litt irriterende, men bra allikevel ;D Mulig jeg får prøvesveise litt i noen alurør jeg har liggende da.. Igjen se på hva Håkan gjorde på sin motor med 600+hk. Inn og ut har samme diameter. Ta et annet eksempel og se på hva JPM har gjort på NA racemotor på 1.9 liter: (http://cal-look.no/lounge/index.php?action=dlattach;topic=21502.0;attach=68749;image) Boksen til JPM ånder ut i det åpne lokket med skumfilter. Mvh BB Tittel: Sv: Veivhus ventilasjon for 500hk motor Skrevet av: BERGER på januar 15, 2015, 19:00:08 pm Da har jeg bestilt denne hjem, planen er å studere den først, og om nødvendig bygge den om. Jeg har bestilt en versjon med baffelplater, filter, 2XAN12 inn og M12x1,5 drenering. Ser at volumet er lite, men satser på å sette på stort luftfilter for å kompensere. Retur tenkte jeg å la gå inn i dypsumpen (Under oljenivået) for å motvirke eventuelt trykk forskjeller. Ønsker liksom ha et emne å gå ut i fra, Snekkermester`n fristes ikke av å bygge en fra bunn. Men blir det ikke bra, går den til 1915 turbo`n. Jeg syntes det er litt morsomt at du har kjøpt en åndeboks til din motor med 500hk som har mindre kapasitet en hva den originale åndeboksen til en 1600 motor på 50hk har. Mvh BB Nei. Det nytter lite med ett filter på 60mm hvis du har 2 x 16mm inn. (AN12 slangestørrelse. Fittingsene er langt trangere) Første året hadde jeg kun en sånn (ganske lik) som du har kjøpt, montert over motoren med 2x AN 10 inn og retur ned i sumpen. Blåste den full på andre draget på SCC. I år har jeg hatt en slik som Richie selger montert over motoren og den gamle åndeboksen som catch tank etter denne, montert over girkassen. Fungerte en stund, helt til jeg igjen greide å blåse "richie tanken" full.. tapet så igjen åpningene på den og etter det har jeg kjørt med den sånn. Tittel: Sv: Veivhus ventilasjon for 500hk motor Skrevet av: Hot Owl på januar 15, 2015, 19:21:22 pm En annen faktor som nok påvirker noe hos meg er at snuta på bilen står 45 grader til værs i starten og fyller kamdrevhuset med olje..... :D :D Jeg antar at de fleste dragbiler trekker 1G ved start? Dvs olja oppfører seg ca likt med at du setter motoren på reimhjulet på benken. ;) Hmm hvis bilen har forhjula i bakken og drar 1G i starten, så virker fortsatt tyngdekraften rett ned i asfalten, så det blir vel ikke helt det samme som å sette motoren på reimhjulet vel? Du får en sum av krefter som virker 45°; altså omtrent som Øyvind beskriver :) Ja det stemmer, men de har nok mer enn 1 G også ;) Tittel: Sv: Veivhus ventilasjon for 500hk motor Skrevet av: geir F på januar 15, 2015, 19:23:33 pm Setter veldig stor pris på å få gode råd her. Av og til litt irriterende, men bra allikevel ;D Mulig jeg får prøvesveise litt i noen alurør jeg har liggende da.. Igjen se på hva Håkan gjorde på sin motor med 600+hk. Inn og ut har samme diameter. Ta et annet eksempel og se på hva JPM har gjort på NA racemotor på 1.9 liter: (http://cal-look.no/lounge/index.php?action=dlattach;topic=21502.0;attach=68749;image) Boksen til JPM ånder ut i det åpne lokket med skumfilter. Mvh BB Ånder JPM fra toppdekslene også? Hilsen Geir. Tittel: Sv: Veivhus ventilasjon for 500hk motor Skrevet av: Hot Owl på januar 15, 2015, 19:26:37 pm Ja, det gjør han.
Tittel: Sv: Veivhus ventilasjon for 500hk motor Skrevet av: BeetleBug på januar 15, 2015, 19:27:03 pm Ånder JPM fra toppdekslene også? Hilsen Geir. Tenkte det ville komme. Svaret er ja. Jeg spurte han hvorfor og han sa at det var gammel vane. Vi vet jo alle at gammel vane er vond å vende. Mvh BB Tittel: Sv: Veivhus ventilasjon for 500hk motor Skrevet av: Formula Vee på januar 15, 2015, 19:31:05 pm Setter veldig stor pris på å få gode råd her. Av og til litt irriterende, men bra allikevel ;D Mulig jeg får prøvesveise litt i noen alurør jeg har liggende da.. Igjen se på hva Håkan gjorde på sin motor med 600+hk. Inn og ut har samme diameter. Ta et annet eksempel og se på hva JPM har gjort på NA racemotor på 1.9 liter: (http://cal-look.no/lounge/index.php?action=dlattach;topic=21502.0;attach=68749;image) Boksen til JPM ånder ut i det åpne lokket med skumfilter. Mvh BB Tittel: Sv: Veivhus ventilasjon for 500hk motor Skrevet av: geir F på januar 15, 2015, 19:42:06 pm Ånder JPM fra toppdekslene også? Hilsen Geir. Tenkte det ville komme. Svaret er ja. Jeg spurte han hvorfor og han sa at det var gammel vane. Vi vet jo alle at gammel vane er vond å vende. Mvh BB Tittel: Sv: Veivhus ventilasjon for 500hk motor Skrevet av: Trond Dahl på januar 15, 2015, 22:47:45 pm Nå har ikke jeg 500hk, men AN8 fra fordelerhullet, AN6 fra bensin pumpe hullet samt AN6 på oljepåfylling er alt jeg har av ånding inn i en ekstern åndeboks som har retur i slangen som ånder fra oljepåfylling. Det funker det og.
Tittel: Sv: Veivhus ventilasjon for 500hk motor Skrevet av: BeetleBug på januar 15, 2015, 23:12:49 pm Er motoren din tett Trond?
Tittel: Sv: Veivhus ventilasjon for 500hk motor Skrevet av: Formula Vee på januar 16, 2015, 08:47:58 am NÅ SNAKKER VI FOR F....
Tittel: Sv: Veivhus ventilasjon for 500hk motor Skrevet av: Formula Vee på januar 16, 2015, 08:54:47 am Men fra spøk til alvor...
Kan jeg sveise på en Ø40x2mm stuss på blokka? Hvordan virker dette med tanke på vridning og setninger, kan noe bli skjevt/påvirke toleransene? Styrkemessig bør det ikke bety så mye mener jeg. Du sveiser jo på en vertikal "konstruksjon". Mulig gå opp til Ø40x3mm? Da er tanken at vi driter i Fragola og andre dyre dingser men bare "lager alt sjæl" Med grove dimensjoner på slanger, stusser, bokser og filter. Men da kommer neste tanke inn: Går det å ha FOR god ventilasjon? Tittel: Sv: Veivhus ventilasjon for 500hk motor Skrevet av: BeetleBug på januar 16, 2015, 09:07:27 am Men fra spøk til alvor... Kan jeg sveise på en Ø40x2mm stuss på blokka? Hvordan virker dette med tanke på vridning og setninger, kan noe bli skjevt/påvirke toleransene? Styrkemessig bør det ikke bety så mye mener jeg. Du sveiser jo på en vertikal "konstruksjon". Mulig gå opp til Ø40x3mm? Da er tanken at vi driter i Fragola og andre dyre dingser men bare "lager alt sjæl" Med grove dimensjoner på slanger, stusser, bokser og filter. Men da kommer neste tanke inn: Går det å ha FOR god ventilasjon? Nå snakker vi. Metallgeniene her inne må kommentere vedr alu sveisingen. Jeg har sett flere blokker som har blitt sveist på men hør med Jee eller Knasten. Du kan ha for god ventilasjon men da må du bruke type vacuumpumpe eller eksosventil. Disse kan suge oljen ut av motoren hvis dem ikke er satt opp riktig. Nå skal du jo ikke benytte noe slikt så kjør på. Maritim.no selger de gjennomsiktige plastslangene du ser på blokka til Håkan. Mvh BB Tittel: Sv: Veivhus ventilasjon for 500hk motor Skrevet av: Formula Vee på januar 16, 2015, 10:37:36 am Jee, Knasten, feel free to comment vær så snill :)
Tittel: Sv: Veivhus ventilasjon for 500hk motor Skrevet av: Trond Dahl på januar 16, 2015, 10:48:45 am Er motoren din tett Trond? Aldri hatt en motor som har vært tettere hvertfall, og opplever ingen av disse blowouts som blir beskrevet over. Litt damp over tid som viser igjen og må tørkes, men når jeg sier over tid så snakker jeg fire år, ikke hvert race.Tittel: Sv: Veivhus ventilasjon for 500hk motor Skrevet av: Formula Vee på januar 18, 2015, 14:02:56 pm John Maer Racing mods for å redusere turbulens utføres neste uke, samt ytterligere forbedringer av oljesystemet som han beskriver.
Sylindre er levert for maskinering, så nå må vi få gang på sliping i blokk og sveising av lufterør. Tittel: Sv: Veivhus ventilasjon for 500hk motor Skrevet av: Formula Vee på januar 20, 2015, 08:51:14 am Da har vi ombestemt oss når det gjelder sveisinga. La ut en egen tråd, og det ser ut som det er litt skummelt.
Så vi må vel modde litt på viftehuset, har funnet 1" BSP gjengetapp med borr, så da setter vi nedi en messing slangenippel for ca 30mm slange. Vi kjøper Biltema Ø76x300mm aluminiumsrør til å bygge Catch tank av. Får vi plass i motorommet, bruker vi et 76mm luftfilter. Tittel: Sv: Veivhus ventilasjon for 500hk motor Skrevet av: Erlend / bug66 på januar 20, 2015, 10:10:44 am Tommel opp!
76mm er iallefall trangt bak viftehuset om du har org. avstand til torpedovegg. Tittel: Sv: Veivhus ventilasjon for 500hk motor Skrevet av: Jee på januar 20, 2015, 10:32:47 am Hvorfor sveise? Får da slangekoblinger i alle typer matrial i alle str. ???
Angående blokker og sveising går alt så lenge sveiseområdet er lite, og ikke varmen all verden. Men ved større sveisejobber slår det seg og full maskineringsjobb må påberegnes. Blokkhalvdelene bør være dratt sammen under sveising. Eller ennå bedre, skrudd ned mot ett sveisebord av grov kaliber (stålplate over 20mm) Tittel: Sv: Veivhus ventilasjon for 500hk motor Skrevet av: Trond Dahl på januar 20, 2015, 10:46:59 am Hvorfor sveise? Får da slangekoblinger i alle typer matrial i alle str. ??? Angående blokker og sveising går alt så lenge sveiseområdet er lite, og ikke varmen all verden. Men ved større sveisejobber slår det seg og full maskineringsjobb må påberegnes. Blokkhalvdelene bør være dratt sammen under sveising. Eller ennå bedre, skrudd ned mot ett sveisebord av grov kaliber (stålplate over 20mm) Slik jeg leser det Jan Olav skriver så blir det ikke sveising ...har funnet 1" BSP gjengetapp med borr, så da setter vi nedi en messing slangenippel for ca 30mm slange... Tittel: Sv: Veivhus ventilasjon for 500hk motor Skrevet av: Formula Vee på januar 20, 2015, 13:14:23 pm Det stemmer. Ville ikke korrigere JEE fordi jeg regnet med at han ville se det selv etter hvert :-)
Tittel: Sv: Veivhus ventilasjon for 500hk motor Skrevet av: Formula Vee på januar 21, 2015, 09:01:15 am Det ble tatt en avgjørelse..
Tittel: Sv: Veivhus ventilasjon for 500hk motor Skrevet av: Formula Vee på januar 22, 2015, 10:38:22 am ..og så har jeg lært at når du måler 1" utvendig heter 3/4". (!) ::) Borer gjerne 24mm hull i blokka, men ikke 32mm for å gjenge opp til 1"..
Så da blir det 1" slange på 3/4" nippel. Sammen med øvrige casemods må det bli bra nok. Tittel: Sv: Veivhus ventilasjon for 500hk motor Skrevet av: Erlend / bug66 på januar 22, 2015, 11:15:31 am Hehe
Tittel: Sv: Veivhus ventilasjon for 500hk motor Skrevet av: Formula Vee på januar 26, 2015, 08:47:04 am Da har vi fått fortsatt på flere John Maher Racing mods... Baby UV protection pop up tent fungerer som slipetelt. Reflekterende belegg på innsiden er som skapt for å projisere og spre godt arbeidslys :-)
https://www.facebook.com/video.php?v=772574446152168 Tittel: Sv: Veivhus ventilasjon for 500hk motor Skrevet av: BeetleBug på januar 26, 2015, 09:09:51 am Takk for oppdateringene! Du holder prosjektdelen på forumet levende. Fin film. Et lite tips for enda bedre arbeidsforhold er hodelykt, spesielt når du skal begynne å porte toppene :)
Mvh BB Tittel: Sv: Veivhus ventilasjon for 500hk motor Skrevet av: Formula Vee på januar 26, 2015, 10:18:04 am Tommel opp! Takk Kalle, også for gode tips ;-) Som dere ser på bildet her, har jeg satt den gamle åndeboksen oppå viftehuset med 3 stk filter som stikker opp gjennom karosseriet.76mm er iallefall trangt bak viftehuset om du har org. avstand til torpedovegg. Tenkte å følge omtrent samme plan så jeg kan bruke de 3 stk 80mm hullene som er der. Filtrene er 50mm, så jeg må lage festebraketter etter motoren er montert så de treffer skikkelig i hullet. Ellers tar vridningen av motoren og slår toppen av filteret av mot karosseriet. En praktisk detalj er at jeg kan etterfylle motorolje uten å fjerne motorluka. En upraktisk detalj er faren for å få vann i olja.. Tittel: Sv: Veivhus ventilasjon for 500hk motor Skrevet av: Formula Vee på januar 26, 2015, 10:40:38 am Denne bilen er kun godkjent med 156,4hk motor, så 500hk motoren blir montert i denne og kjørt med prøveskilt til bremsing/mapping.
Tanken er da at 1915turboen med forgasser skal bygges om til EFI så jeg kan bruke samme styring og bensintilførsel uten at effekten skal økes. Da skal det være enkelt å veksle motorer, og jeg kan kjøre lovlig. Tittel: Sv: Veivhus ventilasjon for 500hk motor Skrevet av: Formula Vee på januar 29, 2015, 09:19:20 am Fikk prøvd meg på å skjære ut ett aluminiumslokk med plasmakutteren til DKL Garage og fikk sveist det fast på et vis..
Brukte 5mm plate så jeg har mulighet til å gjenge i det. (Les: Det var det eneste jeg fant ;D) Testet med vann og fant ett hull jeg skal lappe i kveld, før jeg prøver meg på andre siden. Skal huske å sette i noen "baffelplater" før jeg lukker.. |