Tittel: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün, og andre prosjekter. Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2 på september 16, 2010, 00:19:06 am Har hatt denne stående en stund, fikk dyttet den inn i verkstedet idag, så får vi se...
[attachment=1] Status: Påbegynt rustrep, kuttet ut den ene kanalen. Og driver og leter etter donordeler, har kappet i filler en annen gammel 03 jeg hadde stående og det blir nok en del plåt fra den. Specs Porsche 924 t bremser Nyere VW Polo interiør Satser på frisk 1600 pluss, med mexico efi og golf 1300i innsprut Pluss litt forskjellige mods for å få en litt nyere apperance... Porsche felger sier seg selv, det blir det eneste som passer, foreløbig håper jeg på å beholde orginalskjermene. Orginale 924 T ATS 6x15" innkjøpt Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün. Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2 på september 16, 2010, 00:23:43 am Det er hvertfall nok rust å ta av, det er seff begge kanaler pluss...
Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün. Skrevet av: røinaas på september 20, 2010, 21:10:39 pm klem til med bilder :) moro å følge med :)
Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün. Skrevet av: pvwg på september 20, 2010, 21:17:29 pm Hva slags planer?
Orginal? egen stil? ;D Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün. Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2 på september 21, 2010, 08:08:41 am Har en plan om å bruke det jeg får tak i av deler egentlig, om den ender opp som det ene eller det andre kommer nok litt an på lommeboka.
Men lavere skal den bli foran hvertfall, det blir nok felger som er bredere en orginalt, og interiøret kommer neppe til å henge med spesielt lenge. Hele ideen er å få kjørt litt på vinteren. Og å komme videre med prosjektene som har sttt så altforlenge. Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün. Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2 på september 21, 2010, 08:17:20 am Noe jeg la merke til som jeg ikke helt klarer å huske fra tidligere 03'er er hvor utrolig lett den er på rattet, det er virkelig nesten ikke motstand selv når bilen står stille.
Noen som har lyst til å komme med forslag til farge? Det blir en tett farge slik at jeg kan pusse bort eventuelle sig i lakken etter at jeg har lakkert, vil ikke ha samme farge som Bj?rn, det hadde jo blitt litt rart, jeg har dessuten hatt rød/svart og delvis mørk grønn metallic 1303 før, jeg vurderte lenge orginalfargen, men grøss den er for fæl... Gul blir det ikke. Rød, nei det har jeg jo nevnt Hvit, nei det blir det ikke, har en annen bil som skal bli hvit. Annen grønn? Blå Oransje Grå Biege Svart Lilla Rosa Brun Kanskje det bare er tull å skifte farge... Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün. Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2 på september 21, 2010, 08:23:24 am Jeg bryter med meg selv om hvordan motor det blir, jeg har ikke sjekket med tilsynet enda, men er ganske sikker på at det må inn en standard 1600 eller noe veldig lignende før den skal vises.
Denne bilen fulgte nemlig med på kjøpet av en motor, og da sier det seg vel selv at når det følger med en bil på kjøpet, da koster motoren mer enn 1500spenn. hvis denne bilen med den motoren ble stoppet noengang, ja da misstenker jeg at de fikk x av for full visning på mangelseddelen. Etter at den er vist, har jeg veldig lyst på en ca 1600 eller mer med innsprut, fra enten golf eller wbx, dette har jeg liggende og er derfor ca gratis. Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün. Skrevet av: Lid på september 21, 2010, 09:00:51 am Husker en sinnsykt fet 1300S Germanlooker i ett tidlig VW ultra, så den fargen kan være kul også. Ellers gleder jeg meg til å se hva du kan få ut Blir spennende å se hvordan den blir. ;D
Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün. Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2 på september 21, 2010, 10:49:49 am Har VELDIG lyst på racelook.
Dvs flared skjermer og krysseike felger, 944 bremser pluss litt slik, men penger strekker ikke til enda. Må selge noe først. Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün. Skrevet av: Hans på september 21, 2010, 15:31:58 pm Noe jeg la merke til som jeg ikke helt klarer å huske fra tidligere 03'er er hvor utrolig lett den er på rattet, det er virkelig nesten ikke motstand selv når bilen står stille. Du er ikke så heldig at du har en 75 modell med tannstannstyringen inntakt ? Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün. Skrevet av: Ed Németh på september 21, 2010, 16:55:18 pm Ikke tull med denne fargen. Es ist sehr schön!!
Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün. Skrevet av: Kjell Roar på september 21, 2010, 16:56:27 pm Jeg ville helt klart valgt å beholde originalfargen, fattern hadde lofotengrün Passat-75 mod etter at bobla blei pensjonert.
Synes den fargen var meget fin, jeg. Mulig den ikke lengre har fordums glans nå. Det var vel i 77 57% av nye VAG-biler var grønne. Eventuelt ville jeg hatt den som de grønne 1303 fabrikk-rallyboblene som blei tatt inn til Norge (og Sverige, tror jeg). Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün. Skrevet av: 1303SS på september 21, 2010, 18:31:51 pm lag din egen versjon av gelbswartze renner "grunsvartzerenner" ;)sorte fangere og sort motorlokk og panser m grønn stripe i fangerne
Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün. Skrevet av: OilDropMan på september 21, 2010, 19:18:30 pm Passat er nevnt. Einser Golfen ved siden av min 1303 er også Lofotengrønn. Svært mange Golfer hadde denne fargen, men heller sjelden på 1303.
Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün. Skrevet av: Kjell Roar på september 21, 2010, 20:45:37 pm lag din egen versjon av gelbswartze renner "grunsvartzerenner" ;)sorte fangere og sort motorlokk og panser m grønn stripe i fangerne X2 ;D Bilder i denne tråden av GSR: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,9673.0.html Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün. Skrevet av: Bj?rn på september 21, 2010, 21:30:24 pm Syns det er en fin grønnfarge! Behold den.
Kan bli tøft dette, med to ganske like bobler i byen ;D Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün. Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2 på september 22, 2010, 07:48:05 am Noe jeg la merke til som jeg ikke helt klarer å huske fra tidligere 03'er er hvor utrolig lett den er på rattet, det er virkelig nesten ikke motstand selv når bilen står stille. Du er ikke så heldig at du har en 75 modell med tannstannstyringen inntakt ? Heldig og heldig... er vel ikke vanskelig å få tak i akkuratt, men ja det er en skikkelig 75 modell med blinklys integrert i fangeren, tannstang, etc. Jeg vet 73 modellene er tyngre på rattet enn 74 modellene, men er 75 modellen med tannstang enda lettere??? Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün. Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2 på september 22, 2010, 07:52:21 am Ligger an til å beholde orginalfargen her ser det ut for, jaja folket har vel talt, det er jo tross alt det letteste.
Grünswartzrenner blir det ikke, tenkte lenge tanken men har bestemt meg for at en slik løsning blir for synlig, liker at det ikke er så åpenlyst på en måte. Men det er sannsynlig at det blir svarte fangere og svarte lister, krom blir det hverfall ikke, hverfall ikke etterhvert.. Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün. Skrevet av: Svein. på september 22, 2010, 08:35:43 am Hei
Orginal farge er nok et godt valg. Fant et par biler med et annet 8) farge valg. Blir nok bra hvis du kompleterer med sort. [attachment=1] [attachment=2] Mvh Svein Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün. Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2 på september 22, 2010, 12:01:40 pm Hei Orginal farge er nok et godt valg. Fant et par biler med et annet 8) farge valg. Blir nok bra hvis du kompleterer med sort. Mvh Svein Er en "sucker" for mattsvarte detaljer så det må nok påregnes en del slike. Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün. Skrevet av: HenningA på september 22, 2010, 12:59:41 pm Hva med blåfargen som Sven Goffaux har da. Fin på GL også den :-D
Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün. Skrevet av: røinaas på september 22, 2010, 21:37:34 pm grønn med masse mattsvarte detaljer er aldri feil... ;D
hadde du på død og liv skulle byttet farge, er sølv tøft :) Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün. Skrevet av: Tistlo på september 22, 2010, 22:18:54 pm Lofoten grønn er ein serdeles flott farge, ja til bevaring/og eller forbedring av den :)
Dette vert ein tøff bil trur eg! Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün. Skrevet av: RZR-Andy på september 24, 2010, 07:29:20 am Lofoten grønn er ein serdeles flott farge, ja til bevaring/og eller forbedring av den :) Enig!Dette vert ein tøff bil trur eg! [attachment=1] Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün. Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2 på september 24, 2010, 08:46:54 am [attachment=1]
Noe sånt i første omgang. Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün. Skrevet av: Hot Owl på september 24, 2010, 09:29:56 am Jeg hadde droppet baja fronten, og senket noen cm bak.
Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün. Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2 på september 24, 2010, 09:54:17 am Jeg hadde droppet baja fronten, og senket noen cm bak. Harru drøkki eller erre bare fredag? Bugselecta hadde ikke riktig dekkdimensjon, og for at det skulle se mest riktig ut ble høyden slik. Baja ??? er det de grønne lykteringene, eller den litt stygge tegningen til bugselecta du snakker om ;D Eller er det bildet av bilen i første posten du tenker på, hvor det er ca 1meter mellom hjul og skjermer foran og litt vel små dekk bak? Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün. Skrevet av: Hot Owl på september 24, 2010, 09:56:46 am Jeg har ikke drøkki, men det har han som tegnet bilen...
De baklys og old school flyr bare aldri... derfor rompa ned 39mm... Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün. Skrevet av: Reiel på september 24, 2010, 17:14:11 pm Stuk på 02/03 har aldri vært pent, senk den pent foran og bak. Ikke for mye, bare akkurat passe ;)
Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün. Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2 på september 25, 2010, 21:36:35 pm Jeg personlig syntes så og si aldri at biler som er usenket bak har riktig stuk, men stuk skal en bil ha så og si alltid, enten innebygget i karosseriet eller i høyden.
Jevn senking eller ass down nose up, ikke i min garasje. Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün. Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2 på september 25, 2010, 21:38:24 pm Og JHU, bobler skal ha runde eller ovale baklys, de har jo ikke noe annet som er firkantet så hvorfor skal lyktene plutselig være det? ;)
Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün. Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2 på oktober 04, 2010, 08:30:46 am Begynte å plukke litt på Torsdag. Det er rust ja men det kunne vært værre, må nok koste på meg en ny bøtte med rustmelk fra Würth gitt.
Sveising blir det hvertfall nok av. [attachment=1] [attachment=2] Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün. Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2 på oktober 05, 2010, 11:13:48 am Vintervarmen er innkjøpt:
Etter litt vask og rens. [attachment=1] Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün. Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2 på oktober 07, 2010, 12:36:04 pm Fikk gjort litt igår,
Rust i gulvet over jekkfestet selvsagt.. [attachment=1] Seriøst dårlige bakspisser, her skal det miksetrikses, blir nok avtagbar bakpart, veldig avtagbar. [attachment=2] Litt sveising her og der må til, men kunne vært adskillig værre med tanke på at det er 03 [attachment=3] Bakparten som skal være avtagbar kommer til å bli tatt av omtrent slik.. bare på en litt mindre vinkelsliper metode. [attachment=4] Og her kommer det forhåpentligvis noe morsomt etterhvert. [attachment=5] Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün. Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2 på oktober 07, 2010, 12:39:56 pm Sveisedeler for 2-3 tusen så er det meste gjort. ;D
Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün. Skrevet av: Tistlo på oktober 07, 2010, 14:34:54 pm Mykje flott arbeid :)
Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün. Skrevet av: nime på oktober 07, 2010, 22:42:14 pm Ser bra ut!
Hva slags motorplaner har du? Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün. Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2 på oktober 08, 2010, 08:18:57 am Litt forskjellig, men det blir noe med innsprut, 1600ccm eller 1776ccm.
Har en litt større motor som jeg skal prøve også så det spørs nok om denne ikke tar en tur baki der også. Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün. Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2 på september 07, 2011, 22:33:51 pm Her har det stått mye stille i det siste, men nå skjer det litt igjen.
I innerskjermen venstre foran har merkelig nok rusta tatt ei fin pause, heldig for meg. Må sette fast mutrene litt bedre, 2 løsnet, of så er det rust på standard stedet, foran kanalen, og sett overflate her og der men ikke umulig. Høyre var litt bedre men rust på samme plassene. Dette er fullstendig overkommelig. Glad:) Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün. Skrevet av: taigagreen på september 07, 2011, 23:44:00 pm Grün 1303, ikke feil :D
Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün. Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2 på september 07, 2011, 23:44:51 pm (http://i50.photobucket.com/albums/f322/Rennfahrer/Snapbucket/d7625b82-a562-4db6-9ad1-2a1fc3acaebe.jpg)
Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün. Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2 på november 03, 2011, 09:34:53 am Hva er best, lage nye kanaler selv, eller kjøpe fra klokkerholm?
Etter å ha sett litt nærmere på mine klokkerholm kanaler, så er dommen helt klar. Det blir penere og billigere og lage en selv, enda en eventuelt bare har ei skrustikke å brekke plater med. Det ser jaggu meg ut som om noen har stått og knekt til platene ved å tråkke på dem på en grusplass, det er jo krøller og bulker alle steder. Og sikkemaskinen er bytta ut med hammer. Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün. Skrevet av: Tistlo på november 03, 2011, 18:52:40 pm Det er ikkje stort mykje positivt med klokkerholm kanalar anna enn att det lignar på ein kanal, kanalbunnen er dårlig, skruehol som ikkje stemmer bra med golvet + dårlig sveising på muttrane til nevnte skruehol= problem når du skal dela bilen seinare ein vakker dag.. størsta minuset er vel da att varmerøyret inni kanalen berre er hesja saman med halvdårlig samvittigheit,og er på ingen måte tett...
Men klokkerholm kanalane er "reddbare" med litt innsats, dvs byt ut bunnen med hookey eller wolfpart(eller gerson) kanalbunn. sveis og fiks varmerøyret inni og få da tett. tilpass varmeutaket sånn att plastikk spjeldet passar + heilsveis rundt for å få da tett, ogso ved varmerøyret opp i innerskjermen. må ogso sveisast framme + borast eit 12+ mm på toppen framme for å kunne spruta nedi hulromsbeskyttelse via hola i torpedoveggen. varmerøyret som kjem ut under baksetet , må tilpassast Mykje. helst bruker du enden av org kanalen og sveiser på.. og so må du jevna ut da som er av rynker og sånt for å få da fint.... i mine auger er da ikkje lønnsomt å byta komplette kanalar med mindre dei orginale i bilen er plukkråtne i nedre kant, INNVENDIG i bilen, dvs bak der som kabelstrømpo ligg. er kanalen bra der(kanskje minus delen frå døra og fram) so er det LANGT-LANGT bedre å fiksa den orginale.Ny god kanalbunn + fiksing av utvendig kant. dei platene du får kjøpt kan jo brukast, dei som dekker heile kanten mot stigtrinnet. innerskjermen framme fiksar du lett(ser ikkje soo gale ut på din?) og samme med bakkant. Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün. Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2 på november 03, 2011, 20:25:16 pm Det er helt ille, jeg visste virkelig ikke før jeg kjøpte dem at de var så dårlige, hadde jeg ikke kjøpt dem av noen andre enn dem som solgte dem nye, skulle jeg ha levert dem inn.
Dem som selger disse kan like gjerne slutte å selge kanalene. De er ikke vært en 50øring. Jeg har ett vrak med rustne kanaler, antageligvis blir det å bruke deler fra de kanalene sammen med andré bunner. Men vi får se. Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün. Skrevet av: Tistlo på november 04, 2011, 01:47:53 am Dersom dei du har i bilen er heilt ferdige, so ville eg kanskje ha vurdert å "restaurera" eit par klokkerholm kanalar og bruka dei.
no har forresten gerson komt langt på veg med sine kanalar til tidleg bobla. kanskje bedre å modifisera desse til å passa :) http://www.thesamba.com/vw/forum/album_page.php?pic_id=862235 http://www.thesamba.com/vw/forum/album_page.php?pic_id=862236 http://www.thesamba.com/vw/forum/album_page.php?pic_id=862239 http://www.thesamba.com/vw/forum/album_page.php?pic_id=862242 Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün. Skrevet av: Pål på november 04, 2011, 03:00:44 am Jeg har NOS høyre innerskjerm. Samt indre og yttre bunndel til dørene fra Vreng/Klokkerholm. Har også flared skjermer og 8+9x18 RUF felger ;) Kjøpe?
Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün. Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2 på november 04, 2011, 09:47:00 am (http://farm7.static.flickr.com/6091/6311115825_a5a47dc3b5_m.jpg)
Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün. Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2 på november 04, 2011, 09:47:25 am (http://farm7.static.flickr.com/6041/6311115371_7f217e6c56_m.jpg)
Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün. Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2 på november 04, 2011, 09:47:49 am (http://farm7.static.flickr.com/6230/6311635730_f5149e45ee_m.jpg)
Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün. Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2 på november 04, 2011, 09:49:57 am (http://farm7.static.flickr.com/6229/6311634638_03079f8b5f_m.jpg)
Fått vekk hele kanalen, det var så og si ingenting igjen av den. Det som merkelig nok er bra er innerskjermen. og det som ikke er bra er ganske bra på en delebil jeg har. Verre er det med blekket mellom bakre sidevinduet og bakruta..... Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün. Skrevet av: Tistlo på november 04, 2011, 12:23:31 pm Når eg tenker meg om so har du vel eit bedre alternativ på kanalane! Jp Dansk kanalane er bedre enn klokkerholm. ser på bilde at den innvendige falsen er dobbelt so brei som den skal vera, sånn er det ikkje på jp dansk kanalane eg har vert borti. men usikker på om dei har 03 kanalar
Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün. Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2 på november 04, 2011, 12:53:39 pm Kommer til å sende en klage mail til klokkerholm, slike får de sikkert nok av, men det får jo være måte på...
Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün. Skrevet av: mags på november 04, 2011, 13:03:02 pm Du får jo kjøpt mexico Kanal 70 bedre en veng-vreng(Nå KLOKKERHOLM)
farge er grå og er løse bunner.De er nærmeste du kommer Orginal Gunner på mo ;) Mags Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün. Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2 på november 04, 2011, 13:04:28 pm Sendt mail til Klokkerholm.
Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün. Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2 på november 04, 2011, 13:05:44 pm Du får jo kjøpt mexico Kanal 70 bedre en veng-vreng(Nå KLOKKERHOLM) farge er grå og er løse bunner.De er nærmeste du kommer Orginal Gunner på mo ;) Mags Maggie, hvor får man kjøpt disse? Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün. Skrevet av: mags på november 04, 2011, 13:46:59 pm Unneberg bil trur jeg har de
Hvis ikke så har et tysk firma http://www.peter-ebeling.de De passer perfekt Gunner :) Mags Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün. Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2 på november 04, 2011, 15:24:16 pm Fått svar fra klokkerholm, der var de meget overrasket, solgte ca 10 stk hver uke og ingen klager ble det sagt. Skal sende mail med bilder tilbake så får jeg høre hva dem sier.
Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün. Skrevet av: Tistlo på november 04, 2011, 17:37:35 pm Har ikkje dei meksiko kanalane gått ut av produksjon? du er heldig om du skaffar deg eit par med dei isofall.
men eg er ganske sikker på at dei dansk kanalane er bedre(sjølv om dei på ingen måte er gode nok enn klokkerholm. Spent på å høyra kva dei seier når du sender dei bilder.. dei nektar vel på alle påstander og er stolte av "driten" sin ;D Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün. Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2 på november 04, 2011, 19:01:19 pm Skal ihvertfall få tatt noen skikkelige bilder som viser de dårligste partiene og så får vi høre hva dem sier.
Finner ingen som har mexicokanalene i delekatalogene sine. Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün. Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2 på november 04, 2011, 19:15:46 pm Uansett så tviler jeg på at jeg kommer til å bruke så mye av de kanalene, spørs på hva som skjer. De må byttes uansett.
Men så til det som egentlig er mye mer tricky enn kanalene, og det er området bak lufteventilen. Her har det sikkert vært lekkasje, fra lufteventilen eller innerskjermen, slik at skummet har blitt vått og dermed har stålet rustet godt alle steder som har vært i kontakt med skummet. Spørsmålet er, hva skal jeg gjøre inni der, skal jeg sprøyte inni alle steder med rustmelk og satse på at det går bra, kappe ut hele siden på bilen og bytte med en bra bit, eller dumpe hele karosseriet og finne ett bedre? Det midterste virker som det minst fristende alternativet. Har noen av dere vært borti dette og bestemt dere før hva dere skal gjøre? Dette skal bli en dailydriver som blir kostet på etterhvert, karosseriet kan jo byttes senere så kanskje bare å sausen inn og satse på at det holder i mange år. Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün. Skrevet av: Fastback på november 22, 2011, 20:14:52 pm Stå på ikke gi deg.
Skal i veien på lørdag og se på 74 Big. Selger sier den har noe overflate rust og at det er blitt rep litt i den ene kanalen. Men skal være veldig bra for rust.Håper han er ærlig på det. Er den bra så blir den med til Elverum. Skulle vært moro å få sett på bilen din en dag hvis det passer. Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün. Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2 på november 22, 2011, 22:02:37 pm Det er ofte værre, mye værre, enn det ser ut som på 1303.
Ja vi kan godt ta ett møte en kveld. Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün. Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2 på desember 04, 2011, 04:37:33 am Lørdag var jeg en tur i Sandefjord og handlet litt av en hyggelig kar med navn Jon Øyvind (T2a her på forumet)
Spindler med bremser foran og komplett bakstilling fra Porsche 924 turbo. Ganske likt er det, men en kan tydelig se vinkelforskjellen mellom spindelen og fjærbeinet på 924 kontra 1303 [attachment=1] Her kan man se forskjellen når spindelen er montert på 1303 fjærbein. Det skal visstnok senke ca 1" og det ser ut til å stemme. [attachment=2] [attachment=3] [attachment=4] Bakstillinga har Vag merke, ikke ett porsche merke å se. Bolt on parts... [attachment=5] ATE kaliperen fra 924en er noe forvokst iforhold til bobla sin. [attachment=6] [attachment=7] Bak bremsene er ganske store iforhold til orginale frambremser de også. [attachment=8] Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün. Skrevet av: Gullik på desember 04, 2011, 12:28:53 pm Er ikke i tvil om at dette gir deg en merkbar oppgradering av bremsene, tøff bil :)
Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 nyinkjøpte 924t bremser, smale 5x130 felger ØK!! Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2 på desember 05, 2011, 19:19:12 pm Planen er å bruke hele bremseopplegget til 924t som har 175hk og søke BT før jeg gjør noe mer enn prøve montering slik at jeg får se hva som evt går og ikke.
Lest meg opp hardt på dette med 924/944 bremser i det siste og tror jeg nå stort sett vet hvor fallgrubene er. Foran: Alt fra spindelen og ut blir 924. Dette innebærer 17mm bærekule fra Kerscher og justeringsplate fra golf 1 sveist på demperen for å få justert inn cambervinkelen som blir feil pga skråere fjærbeinsvinkel på Porscha. Bortsett fra dette så er det bolt on om ikke styrestagene må forlenges på noen måte, men det kan hende. Bak: 924t armene er i bedre stand enn mine gamle så det blir nok disse. Ellers er planen å bruke rubbel og bit fra Porscha. Stabstag, torsjonsfører om ikke disse viser seg å være svakere, bærearmer, fjærplater, hubber, bremser, ja alt. Kommer til å maskinere ned fjærplate dekselet og bruke det også hadde jeg tenkt Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 nyinkjøpte 924t bremser, smale 5x130 felger ØK!! Skrevet av: Roy Grelland på desember 05, 2011, 21:12:51 pm artig
er bredden på bærearmene bak like som bobla? Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 nyinkjøpte 924t bremser, smale 5x130 felger ØK!! Skrevet av: Jærva på desember 05, 2011, 21:46:30 pm artig er bredden på bærearmene bak like som bobla? Bærearmene til 924 turbo og 944 na er prikk lik std. 1303 armer, men fjærplatene på porsche har hull til feste av stabstag. Selve armene er jo like så dem alene gir ikke noen økning på sporvidden, MEN bremsene gjør sitt til at det blir økt sporvidde bak i forhold til tromler. 6 tom fuchs med 205 dekk går på håret under orig-skjermene. Noe mer = bredda skjermer eller cup-hjul med større innpress. MEN, hadde det her vært bærearmer bak fra 87 mod 944 og nyere, så bygger dem betydlig mere ut enn std. armene OG trenger transporter-drivaksler. Husk å flytt over spindel med mindre du vil skifte drivaksler da. De Porsche-spindlene passer ikke på boble-akslene dine. For å bruke stabstaget bak trengs det noen adaptere som kerscher har, det samme gjelder for håndbrekket, der du trenger 1 hylse som kabelen går i + sko som du må presse på original-wiren din. Du må også bytte ut den indre foringa der den lange umbraco-bolten går igjennom da den har en annen indre diameter enn originale. Da kan du jo passe på å bruke poly-foringer med det samme. Viktig her er å skifte ut bremsepumpa også fra 924 turbo (eller 944 na) , ellers vil du få alt for høy bremsevirkning bak med std. - pumpa. Denne er bolt-on på 1303 / 1302, eneste er at du trenger lengre bolter for å feste den + at du må huske på at foran / bak er motsatt på Porsche-pumpa i forhold til VW-pumpa. Ingen grunn til å bytte over torsjonstavene fra 924 turbo, da de er like de på bobla. Når det gjelder spindlene foran, så husk at de er motsatt av hva vw sine er . Dvs. styrestag på motsatt side.Styrearmene du har skal være lange nok. Her sakset fra et innlegg jeg har skrevet tidligere i en annen tråd angående hva som passer fra Porsche osv : Deler fra 924 og 944 som funker til 1303 er : Armer bak fra 82mod til 85,5 er stort sett like til de originale 1303. 86 turbo (kun 86) armer bak er i alu, ellers like de fra 82-85,5 NA. 924 turbo har samme armer og bremser som 944 NA. 924 S (denne ble levert kun i 86) har samme som 944 NA og 924 turbo. Vanlige 924 NA har eksakt samme armer som std. 1303, eneste forskjell er annen boltsirkel (4x108) Bremsepumpe fra 944 NA er bolt-on, trenger kun lengre bolter til feste av pumpe. Spindler foran passer til 74 og 75- forstilling med bruk av spes. opphengskule som kan kjøpes hos Kerscher. Bak for å bruke bremser til 944 eller 944 turbo, så må du bruke en hylse og noen (kabel)sko som også fåes hos Kerscher. Stabstag fra 924 turbo/944NA og 944 turbo kan også brukes på 1303, men her må du borre hull i arm til å feste stag i arm. Du får sett til fester hos Kerscher også . Noen av disse delene står ikke på sidene til Kerscher, men fåes hvis du spør. Ellers er det ikke mye deler som passer fra 944. Porsche 928S og Porsche 968CS har forøvrig samme calipere og skiver som 944 turbo (86 only). 944 Turbo(86) har 4 mm tykkere skiver enn 944 NA og har 4-stemplet caliper mot en-stemplet på 944 NA. Armer fra nyere enn 86 passer også, men da må du benytte lengre drivaksler fra transporter T3 da sporvidden på disse er ca. 25mm bredere på hver side. For å bruke spindel (hub) bak fra 924/944 , så må du bruke yttre drivledd fra Transporter, hvis ikke kan du benytte den originale fra bobla hvis du fortsatt vil bruke de originale boble-drivakslene. Ellers kan jeg jo nevne at 944 har de samme elendige dørhåndtakene som sitter på bla. Golf 2. Dårligere dørhåndtak skal du lete lenge etter , derfor ville sikkert Porsche benytte seg av disse. :D 924/944 er liksom understell for bobla, mens 914 og 356 er motor. Porsche Boxster-calipere kan brukes til Kerscher skiver foran med adapter. Igjen : 911 motor er ikke bolt-on i bobla !! (ja den kan boltes på girkasse, men That´s it!) Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 nyinkjøpte 924t bremser, smale 5x130 felger ØK!! Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2 på desember 06, 2011, 13:28:24 pm Det er såvidt jeg kan forstå ganske mange muligheter når det gjelder felger bak, det er nok foran som er værst.
I utganspunket har jeg lett etter utvendig bredda skjermer til denne, men nå vet jeg ikke helt. Det kommer nesten an på hvilke hjul jeg får tak i.. Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 nyinkjøpte 924t bremser, smale 5x130 felger ØK!! Skrevet av: Pål på desember 06, 2011, 13:34:35 pm Det er såvidt jeg kan forstå ganske mange muligheter når det gjelder felger bak, det er nok foran som er værst. I utganspunket har jeg lett etter utvendig bredda skjermer til denne, men nå vet jeg ikke helt. Det kommer nesten an på hvilke hjul jeg får tak i.. Jeg har utvendig bredda skjermer. De er litt old school flared. Har også 15" telefonfelger i forskjellige bredder. Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 nyinkjøpte 924t bremser, smale 5x130 felger ØK!! Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2 på desember 06, 2011, 17:59:01 pm Har vært i kontakt med deg angående skjermene, men ikke helt etter min smak. Går nok for Kerscher om jeg må gå den veien.
Dials'a derimot... har jeg ikke tenkt på tidligere.. Får se over jul, ønskes kjøpt delen kan mer sees på som å lodde stemninga for hva folk har... Har brukt opp sparepenga for denne mnd.. Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 nyinkjøpte 924t bremser, smale 5x130 felger ØK!! Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2 på desember 06, 2011, 18:22:09 pm Var nemlig en tur på høgger'n istad og henta meg Golf 1 fjærbein, disse har 3 cm kortere dempere og justering av camber innebygget. Får se hva jeg gjør med disse, tanken er å sveise over fjærskåla fra 1303 bein. Golf har flere muligheter når det gjelder dempere enn 1303. blant annet B6 Sport dempere fra bilstein.
Da kan jeg montere 1303 godkjent senkesett og fortsatt få bra fjæringsvei og godkjent i vognkort kanskje... Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 nyinkjøpte 924t bremser, smale 5x130 felger ØK!! Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2 på desember 16, 2011, 09:02:08 am Her kommer ett bilde av Golf beina.
[attachment=1] Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 nyinkjøpte 924t bremser, smale 5x130 felger ØK!! Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2 på desember 16, 2011, 09:34:05 am Undersøkt mer angående porsche bremser etc på 1303,
Ovenfor BT kommer jeg til å vise til at vektfordelinga mellom 924t og 1303 er så lik at bremsekraftfordelingen er passende for bobla også. Jærva nevner spindler, altså akslingen som går igjennom bærearmen, de vet jeg ikke om jeg kommer til å bytte eller ikke, spørs på om det blir boble eller bay girkasse. Angående deler til håndbrekket så viser det seg nok at det virkelig lønner seg å bruke deler fra vdubengineering, for da slipper jeg å "klemme" på nytt feste til svanehalsen i trommelen bak. Da kan jeg bruke orginal boble vaier. Det eneste som kan virke litt kompliser med dette bremse byttet virker for meg som hjulvinkelen foran, håper det holder med golf fjærbeina. Må tegne opp litt og se. har tatt en del mål. Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün, smale 5x130 felger ØK!! Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2 på desember 17, 2011, 01:14:24 am Fikk tatt en tur i verkstedet idag.
Undersøkte og kikket på hvordan det ville bli med golfbeina, det ser ut som om vinkelen kan bli riktig med dem, men alikevel så er jeg noe usikker på om det er nok, det kan hende at de platene som sitter fast til rammehodet og holder bærearmene må moddes litt, jeg trenger å få ut armen ca 1cm, kanskje litt til, men dette ser jeg kanskje ikke før jeg begynner å montere. Var på tide å begynne å se på litt rust igjen, fikk løsnet ett par donor biter fra den kanalen de satt på, skal ta de med på jobben og sandblåse og grunne dem. [attachment=1] [attachment=2] Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün, smale 5x130 felger ØK!! Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2 på desember 17, 2011, 01:22:29 am Noen flere illustrasjonsbilder av forskjellen mellom 924t og 1303
tydelig at felger med mye innpress må brukes [attachment=1] [attachment=2] [attachment=3] Her kan man så vidt se noe av problemet, nemlig bærekule innfestinga, den sitter mye lenger ut på 1303 enn på 924t En annen ting en kan se er at 924 har hjulet festet høyere på spindelen enn 1303. [attachment=4] Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün, Mexico efi deler innkjøpt. Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2 på januar 31, 2012, 13:50:12 pm Felger innkjøpt, ikke akk de råeste felga men, jeg er ganske sikker på at disse passer best. blir trangt med bremsene.
(http://farm8.staticflickr.com/7175/6794883213_7c77c3192b_b.jpg) (http://www.flickr.com/photos/68502746@N05/6794883213/) Porsche 924 T 6x15 (http://www.flickr.com/photos/68502746@N05/6794883213/) by Gunnar i Lia (http://www.flickr.com/people/68502746@N05/), on Flickr Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün, Mexico efi deler innkjøpt. Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2 på januar 31, 2012, 14:51:00 pm Mexico Efi endestykker og plenum er også innkjøpt,sammen med nye oem fuelrails. Mye prosjekter om dagen men lite ferdigstilling... Typisk.
Skal brukes sammen med Golf Digijet innsprut, hvis det funker da, hvis ikke kobler jeg på ett MS. Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün, Mexico efi deler innkjøpt. Skrevet av: jalokoey på januar 31, 2012, 17:14:29 pm mexico efi med ms fungerer meget bra. har satt de på en 1835 som står i T-111. bygger nytt nå på en 1600 som skal få seg turbo i tilegg. skal bli kjekt og se hva den kan hente ut.. kjøpte du og mexico deler av andrew trejo i mexico city? ;D
Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün, Mexico efi deler innkjøpt. Skrevet av: tmatre på januar 31, 2012, 20:20:19 pm Har og Mexico ender og spjell
Trodde først når jeg såg på bilder at det var spjellet som kom til å være i minste laget, men problemet er heller endestykker/innsug. Det er ikke store hullet rundt dysene, selg om det er mulig å porte litt blir det ikke nok til "racer" motor. Da er CB sine ender mye bedre, eventuelt sveise inn dyser i orignale. Men om en kan jo presse lufte forbi som Jon Arne er inne på... Er et par tråder på shoptalkforums om bruk av Mex efi vs tyske deler Det skal holde fint til mitt moderate effekt uttak da ;D Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün, Mexico efi deler innkjøpt. Skrevet av: jalokoey på januar 31, 2012, 20:31:34 pm har et sett cb sine og liggende og di er og smale i hulle.. de som bør være et pluss på mexico er at du har 1 rør til hver syl på mex efi. i stede for som standerd der de er 2 til 1.
Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün, Mexico efi deler innkjøpt. Skrevet av: Roy Grelland på januar 31, 2012, 23:29:36 pm har også lest en del om dette, og endte opp med cb ender og german plenum. Dette skal på en 2110 oxybokser, og den blir nok NA første året og tvangsforet året etter. :)
noen som har side-by-side bilder av cb og mexico end castings? Stå på, moro å følge med :) Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün, Mexico efi deler innkjøpt. Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2 på februar 01, 2012, 20:16:20 pm (http://farm8.staticflickr.com/7160/6802400357_0d81ac5a25_b.jpg) (http://www.flickr.com/photos/68502746@N05/6802400357/)
Mexico efi (http://www.flickr.com/photos/68502746@N05/6802400357/) by Gunnar i Lia (http://www.flickr.com/people/68502746@N05/), on Flickr Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün, Mexico efi deler innkjøpt. Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2 på februar 01, 2012, 20:17:00 pm (http://farm8.staticflickr.com/7172/6802404877_80a4578c6e_b.jpg) (http://www.flickr.com/photos/68502746@N05/6802404877/)
Mexico spjeldhus (http://www.flickr.com/photos/68502746@N05/6802404877/) by Gunnar i Lia (http://www.flickr.com/people/68502746@N05/), on Flickr Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün, Mexico efi deler innkjøpt. Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2 på februar 01, 2012, 20:36:15 pm Jeg er ikke redd for tynne rør, dette gir høy hastighet noe jeg anser som en fordel, og det er tross alt som nevnt over doble runners til hver side, dette gir en mye gunstigere effekt på lave turtall samtidig som det fungerer mye bedre sammen med rå kam, noe det ikke gjør med korte rør som går sammen til ett som i orginalendestykker. (dette har jeg lest meg til, men jeg kan også tenke at det blir riktig.)
Det jeg er mer skeptisk til er det utrolig lille spjeldet, noe jeg også tenkte på før jeg handlet,så her ligger det an til å prøve tig ferdighetene, jeg har som nevnt lenger opp ett lite håp om at det skal gå an å bruke ett nostalgisk Golf 1.3i digijet innsprut på denne motoren, alle golf delene ligger og ruger, det gjør også spjeldhuset, som er en slags tostegsløsning, med en totalt mye større åpning enn mexico spjeldet. Uansett så regner jeg med at det blir tvangsforing med MS i versjon 2.0.... Men om jeg kommer dit vites ikke. Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün, og andre prosjekter. Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2 på februar 01, 2012, 20:56:39 pm Ja så driver jeg med ett annet prosjekt også, som er inne på jobben arbeid når det er kaldt.
Min 2332ccm Topper SuperFlow 42x37mm Doble spjeldhus Bugpack 52mm Veiv Scat 84mm Volkstroker II (Smidd) gammel type Stempler og sylindre Mahle/Cima 94mm Kam Engle FK8 Kjøling Porsche 911 vifte /Bas kåpe Blokk orginal VW tysk, med forsterket område bak syl 3, IKKE linjeborret og godt innafor specs. Hadde egentlig en mekanisk Kugelfischer innsprut på denne, men fant ut at det ikke er noe å satse på lenger så da blir det MS 2 eller 3. Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün, og andre prosjekter. Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2 på februar 01, 2012, 21:03:31 pm (http://farm8.staticflickr.com/7157/6802626749_e3a7a1e292_b.jpg) (http://www.flickr.com/photos/68502746@N05/6802626749/)
2332ccm (http://www.flickr.com/photos/68502746@N05/6802626749/) by Gunnar i Lia (http://www.flickr.com/people/68502746@N05/), on Flickr Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün, og andre prosjekter. Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2 på februar 01, 2012, 21:06:18 pm Det er jammen ganske mye som må slipes ut for å få plass til 84mm og orginale råder, selvom de er slipt ganske mye.
(http://farm8.staticflickr.com/7163/6802630831_f9362bb256_b.jpg) (http://www.flickr.com/photos/68502746@N05/6802630831/) IMAG0181 (http://www.flickr.com/photos/68502746@N05/6802630831/) by Gunnar i Lia (http://www.flickr.com/people/68502746@N05/), on Flickr (http://farm8.staticflickr.com/7161/6802682297_2f102d9d71_b.jpg) (http://www.flickr.com/photos/68502746@N05/6802682297/) IMAG0185 (http://www.flickr.com/photos/68502746@N05/6802682297/) by Gunnar i Lia (http://www.flickr.com/people/68502746@N05/), on Flickr (http://farm8.staticflickr.com/7142/6802679097_7a102d260d_b.jpg) (http://www.flickr.com/photos/68502746@N05/6802679097/) IMAG0184 (http://www.flickr.com/photos/68502746@N05/6802679097/) by Gunnar i Lia (http://www.flickr.com/people/68502746@N05/), on Flickr (http://farm8.staticflickr.com/7144/6802674983_ae6abac14e_b.jpg) (http://www.flickr.com/photos/68502746@N05/6802674983/) IMAG0183 (http://www.flickr.com/photos/68502746@N05/6802674983/) by Gunnar i Lia (http://www.flickr.com/people/68502746@N05/), on Flickr Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün, Mexico efi deler innkjøpt. Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2 på februar 01, 2012, 21:41:56 pm mexico efi med ms fungerer meget bra. har satt de på en 1835 som står i T-111. bygger nytt nå på en 1600 som skal få seg turbo i tilegg. skal bli kjekt og se hva den kan hente ut.. kjøpte du og mexico deler av andrew trejo i mexico city? ;D Hva slags andre deler brukte du på MS oppsettet? Alt fra Mexico efi? Jepp kjøpte fra Trejo, raskt og billig, veldig fornøyd! andre deler du brukte på 1835 og skal bruke på 1600? Meget spenende. Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün, og andre prosjekter. Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2 på februar 01, 2012, 21:44:55 pm Tanken rundt Mexico Efi/Golf digijet motoren er
ca 1600ccm Forsiktig porting av orginale topper En kam på ca 280' Hjemmesveisa eksos, med god demping. Perfekt for å kunne godkjenne min 1303 sammen med 924t bremsene. Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün, og andre prosjekter. Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2 på februar 01, 2012, 21:46:44 pm Det begynner virkelig å bli mye spennende EFI prosjekter her nå, og det er jammen påtide.
Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün, Mexico efi deler innkjøpt. Skrevet av: jalokoey på februar 01, 2012, 23:59:58 pm mexico efi med ms fungerer meget bra. har satt de på en 1835 som står i T-111. bygger nytt nå på en 1600 som skal få seg turbo i tilegg. skal bli kjekt og se hva den kan hente ut.. kjøpte du og mexico deler av andrew trejo i mexico city? ;D Hva slags andre deler brukte du på MS oppsettet? Alt fra Mexico efi? Jepp kjøpte fra Trejo, raskt og billig, veldig fornøyd! andre deler du brukte på 1835 og skal bruke på 1600? kjøpte dyser og dynamofot sammen med innsug og spjeld kjører ms1 v2.0. og vannbokser tenning . der fordeler er låst totalt av. ser mes orginalt ud de. selv om de er meget fancy med edis. må ha temp senos på (vann) på ms. denne har eg satt i olja istede for så får eg opp olje temp på data.. choke del er litt vrien og justere inn da men de funker bra.. mildt porta toper kommer i tilegg . turbo manifold lager eg selv. turbo kommer fra nissan skyline og er fult kulelager turbo. kansje i største lage men trur de skal gå bra. skyline har trossalt to av dem. :P efi er spennede de.. Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün, og andre prosjekter. Skrevet av: BeetleBug på februar 02, 2012, 16:37:24 pm Spennende ting på gang, takk for at du deler med oss andre. Det eneste negative jeg har hørt om det meksikanske EFI settet er at innsugene flower dårlig og at dem ikke har nok gods til mye porting. Samt som du nevner, det trange spjellet.
Fyr på med turbotrykk så får dere liv i det meste ;) -BB- Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün, og andre prosjekter. Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2 på februar 08, 2012, 18:19:02 pm Takk for det BB.
Anngående endestykkene til Mexico sprutet så målte jeg litt på dem og de er ca 29mm, det er helt klart litt trangt rundt dysene men det er så kort at det ikke blir mye tap, dessuten kan det vel gå og porte litt ser det ut for, og kan det virke som om det blir litt lite så får jeg legge på litt ekstra materiale og porte mer, noe jeg neppe kommer til å gjøre. Mitt plenum har den omtalte kanten rett på nedsiden av spjeldet og det ser virkelig litt rart ut.. uansett regner jeg med å bytte spjeld, så det er ikke så farlig. Mulig det blir bilder senere i kveld, jeg vasker og sandblåser endestykker. Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün, og andre prosjekter. Skrevet av: rofferen på februar 08, 2012, 19:18:21 pm grisetøff
Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün, og andre prosjekter. Skrevet av: Roy Grelland på februar 08, 2012, 19:46:14 pm Jeg har et tysk plenum og spjellhus liggende, så jeg kan ta bilder av de også for sammenlikning.
Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün, og andre prosjekter. Skrevet av: BeetleBug på februar 08, 2012, 22:37:38 pm Takk for det BB. Anngående endestykkene til Mexico sprutet så målte jeg litt på dem og de er ca 29mm, det er helt klart litt trangt rundt dysene men det er så kort at det ikke blir mye tap, dessuten kan det vel gå og porte litt ser det ut for, og kan det virke som om det blir litt lite så får jeg legge på litt ekstra materiale og porte mer, noe jeg neppe kommer til å gjøre. Mitt plenum har den omtalte kanten rett på nedsiden av spjeldet og det ser virkelig litt rart ut.. uansett regner jeg med å bytte spjeld, så det er ikke så farlig. Mulig det blir bilder senere i kveld, jeg vasker og sandblåser endestykker. Originale innsug er vel såvidt jeg vet 28mm og de flower ganske nøyaktig 100 cfm. Så med 1 bar med boost så har du 200hk. Men du nøyer deg vel ikke med 1 bar ;) Jeg bruker originale innsug på min nye motor. Kuttet og sveist på et 2" rør, portet så mye jeg klarte men de er allikevel noen trange sugerør....eh... blåserør. Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün, og andre prosjekter. Skrevet av: Roy Grelland på februar 08, 2012, 23:45:19 pm bruker du originale innsug med innsveisede dyseholdere? Jeg har planer om å bruke CB sine, men siden jeg liker reodor-løsninger, høres det forlokkende ut med å bruke de originale :)
Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün, og andre prosjekter. Skrevet av: Roy Grelland på februar 09, 2012, 01:28:18 am fikk tatt et par bilder i dag, men noe skjedde i overføringen, så jeg har bare ett tilgjengelig, og det er av spjellhuset på german efi plenumet. Det er ca 51mm ID på toppen, og 45mm i bunnen. Veldig smooth på innsiden:
[attachment=1] Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün, og andre prosjekter. Skrevet av: BeetleBug på februar 09, 2012, 08:23:28 am bruker du originale innsug med innsveisede dyseholdere? Jeg har planer om å bruke CB sine, men siden jeg liker reodor-løsninger, høres det forlokkende ut med å bruke de originale :) Ja. Men er det flow du er ute etter så har jo CB nettopp lansert en high flow versjon med og uten dyseholdere. Originale innsug er blitt benyttet i mange år og flere har bremset over 400hk med slike innsug. Men hvorfor ikke benytte det tyske EFI systemet ditt? Plug'n play vel? Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün, og andre prosjekter. Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2 på februar 09, 2012, 12:41:49 pm Hvordan er det med resonansen oppover i insuget når en kjører Turbo? er ikke dette noe man trenger å tenke på?
Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün, og andre prosjekter. Skrevet av: Jee på februar 09, 2012, 12:52:43 pm Mitt tips er å kappe mer i motorrommet når du er i gang Gunnar. Kapp innskjermene bak så de følger torpedoveggen nedover. Slik at hele motoren er blottet når du tar av rompa på bilen. På den måten kan du ta ut og inn motor med doble gassere på.
Tro meg. Du kommer aldri til å angre. Selv om det sitter dypt å kappe så mye. Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün, og andre prosjekter. Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2 på februar 09, 2012, 13:08:38 pm Jeeeee... Se på bildene av bilen.
Det du sier, er allerede planen, jeg har tenkt å lage en fals i innerskjermen rett nedover fra rillene omtrent og sette i karosseri muttre for hver tiende cm nedover, kanskje også metoden med firkantrør i firkantrør for å tre inn bakparten slik at den henger på plass av seg selv også, hva tror dere? Men jeg er litt usikker på tettingen i motorrommet for det blir da litt løst der hvor hyllene egentlig er festet i torpedoen, må finne på noe der tror jeg, om det blir tetting i motorrommet i det heletatt da... det er jeg litt usikker på. Kommer også til å legge inn god plass i innerskjermen over "hyllene" da jeg vet av erfaring at det fort blir trang å få plass til dyser og dritt i det området, spesielt om den plutselig må huse en litt annen motor enn en 1600... Bakspissene er som dere kan se helt ferdige på denne bilen. Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün. Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2 på februar 09, 2012, 13:10:03 pm (http://www.vwnorge.no/index.php?action=dlattach;topic=28543.0;attach=108657)
Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün. Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2 på februar 09, 2012, 13:10:19 pm (http://www.vwnorge.no/index.php?action=dlattach;topic=28543.0;attach=108661)
Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün, og andre prosjekter. Skrevet av: Roy Grelland på februar 09, 2012, 13:25:28 pm jøss har du problemer med plassen i motorrommet altså ;D
(http://i101.photobucket.com/albums/m68/grelland/tomt.jpg) Ghia er gull :) Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün, og andre prosjekter. Skrevet av: Hot Owl på februar 09, 2012, 14:40:01 pm hva er det sølvfargede området da Roy? ;)
Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün, og andre prosjekter. Skrevet av: Roy Grelland på februar 09, 2012, 14:50:47 pm ghia er gull og støydemping er sølv ;)
Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün, og andre prosjekter. Skrevet av: Hot Owl på februar 09, 2012, 15:22:20 pm Åhh... trodde det var en aldri så liten plassutvidelse serru ;)
Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün, og andre prosjekter. Skrevet av: Roy Grelland på februar 09, 2012, 18:04:37 pm ja det er det jo, men ikke i bredden ;) Men nå er det nok off-topic i tråden til Gunnar :)
Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün, og andre prosjekter. Skrevet av: Roy Grelland på februar 09, 2012, 19:53:54 pm her er et par bilder av German EFI-bitene.
Først kommer selve plenumet, som også fungerer som dynamofot. Ikke det vakreste i byn, men helt klart et eksempel på at form follows function: [attachment=1] Og disse originale end castingene, og i den enden mot gasser/plenum er det helt klart rom for å smoothe ut litt: [attachment=2] Og så i andre enden: [attachment=3] Ikke så mye gods å ta av her, men som nevnt er diameter ca 29-30 mm men også her er det rom for å glatte ut en del. Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün, og andre prosjekter. Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2 på februar 09, 2012, 20:25:36 pm Helt ok, Ghia har bedre plass ja det er ikke tvil :)
Men det er utrolig hva lite respekt og vinkelsliper kan få til 8) Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün, og andre prosjekter. Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2 på februar 09, 2012, 20:37:16 pm Bra Roy, fint med litt sammenligning.
Jeg kan måle litt mer og ta flere bilder, resyltatet kan bli omtrent det samme kan jeg tenke meg. Hvordan Engine analysator bruker dere? Jeg skulle absolutt hatt tak i en, trenger å kalkulere litt. Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün, og andre prosjekter. Skrevet av: Roy Grelland på februar 09, 2012, 21:20:30 pm jeg bruker ikke Engine Analyzer, men kunne godt tenke meg en link til en bra, billig en :)
Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün, og andre prosjekter. Skrevet av: BeetleBug på februar 09, 2012, 21:24:23 pm EA er gratis i en prøveperiode. De regner vel med at brukerne blir så hekta at dem kjøper etter prøvetiden.
http://performancetrends.com/Engine-Analyzer.htm Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün, og andre prosjekter. Skrevet av: BeetleBug på februar 09, 2012, 21:35:14 pm EA er gratis i en prøveperiode. De regner vel med at brukerne blir så hekta at dem kjøper etter prøvetiden. http://performancetrends.com/Engine-Analyzer.htm http://www.firstload.com/?uniq=2504f341f714822f&log=47382&fn=engine+analyzer+free+download Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün, og andre prosjekter. Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2 på mars 03, 2012, 16:05:10 pm Har ikke fått gjort annet enn å porte litt i ene porten på den ene mexi enden enda, men her er det helt klart gode muligheter for å få portet slik at det ikke er veldig trangt forbi dysa hvertfall. Har bilder som kommer når jeg kommer meg på rett pc.
Liten analyse gjort med gamle formler i excel viser: Bor 86mm Slag 69mm Minste port diameter 29 BMEP 10bar Teoretisk!!! 95HK ved 5438rpm. Da har jeg noe å jobbe etter. Tenker at jeg bør klare i nærheten av dette. Min nåværende 1600 klarte jo 82hk i seriøst slitt tilstand, og til dette prosjektet tenker jeg mer komp, og en kjent kam. Men så er det dette med ventilstørrelse, er det noe å hente på større ventiler når innsugsrørene er så små? (29mm) Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün, og andre prosjekter. Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2 på mars 03, 2012, 16:07:54 pm Med bilen har jeg gjort litt sveising, fabrikering av deler tar jammen mye tid.
Slike som holder plata på plass når jeg skal sveise fast, hvor kjøper dere det? gasolin eller er det billigere andre steder? Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün, og andre prosjekter. Skrevet av: Tistlo på mars 03, 2012, 16:32:41 pm ebay, eller bruk hold,punkt,juster,punkt -teknikken
Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün, og andre prosjekter. Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2 på mars 03, 2012, 19:23:31 pm (http://farm8.staticflickr.com/7203/6949113583_68b869467b_b.jpg) (http://www.flickr.com/photos/68502746@N05/6949113583/)
Gammel plåt blir som ny (http://www.flickr.com/photos/68502746@N05/6949113583/) by Gunnar i Lia (http://www.flickr.com/people/68502746@N05/), on Flickr (http://farm8.staticflickr.com/7057/6949112587_c6c51a6c78_b.jpg) (http://www.flickr.com/photos/68502746@N05/6949112587/) Platebytte (http://www.flickr.com/photos/68502746@N05/6949112587/) by Gunnar i Lia (http://www.flickr.com/people/68502746@N05/), on Flickr (http://farm8.staticflickr.com/7187/6949114881_bfd64be58c_b.jpg) (http://www.flickr.com/photos/68502746@N05/6949114881/) Klar for fresh plåt (http://www.flickr.com/photos/68502746@N05/6949114881/) by Gunnar i Lia (http://www.flickr.com/people/68502746@N05/), on Flickr (http://farm8.staticflickr.com/7045/6803005542_e9c1ea8853_b.jpg) (http://www.flickr.com/photos/68502746@N05/6803005542/) IMAG0211 (http://www.flickr.com/photos/68502746@N05/6803005542/) by Gunnar i Lia (http://www.flickr.com/people/68502746@N05/), on Flickr Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün, og andre prosjekter. Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2 på mars 03, 2012, 19:38:03 pm Må innrømme at min tynnplatesveising har vært lite praktisert de siste åra og har nå begynt å bruke denne som en øvelsesvogn for å kunne det bedre når jeg skal til pers på litt mer ekslusiv bil, les oval.
Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün, og andre prosjekter. Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2 på mars 06, 2012, 13:15:59 pm Fått portet ferdig og sandblåst, plenum og endestykker, pluss en liten mockup med golf spjeldet. Det svarte røret på toppen av golfspjeldet kan jeg snu 180 grader.
(http://farm8.staticflickr.com/7199/6955476839_36a22ee03d_b.jpg) (http://www.flickr.com/photos/68502746@N05/6955476839/) IMAG0217 (http://www.flickr.com/photos/68502746@N05/6955476839/) by Gunnar i Lia (http://www.flickr.com/people/68502746@N05/), on Flickr Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün, og andre prosjekter. Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2 på mars 06, 2012, 13:23:16 pm Fikk fjernet ganske mye gods rundt, før og etter dysene. godt fornøyd selv om det er trangt.
Hva sier teorien, er det noe vits å ha større ventiler og kanaler i toppen enn det innsugene kan fløde? Allerede ved 6-7mm åpning på en 35mm ventil er arealet med åpning større enn arealet i kanalene og innsugsrøra. Jeg klarer ikke å tenke meg til dette. Innspill er meget velkomne, både velbegrunnede gjetninger og fakta. Og eventuelle sleivspark.... ;D (http://farm8.staticflickr.com/7065/6955959733_912b2443e7_b.jpg) (http://www.flickr.com/photos/68502746@N05/6955959733/) IMAG0223 (http://www.flickr.com/photos/68502746@N05/6955959733/) by Gunnar i Lia (http://www.flickr.com/people/68502746@N05/), on Flickr Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün, og andre prosjekter. Skrevet av: BeetleBug på mars 06, 2012, 13:24:17 pm Av ren nysgjerrighet, hva er diameteren oppover i innsuget
Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün, og andre prosjekter. Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2 på mars 06, 2012, 13:30:30 pm Hvor tenkte du på Kalle?
I plenumet har jeg portet ut slik at diameteren er jevn oppover hele veien, og ned i plenumet er det ca 43mm etter porting, rørene er 29mm til hver sylinder og det er endestykkene også, kanskje bittelitt mindre tversnitt akkurat rundt dysene men ikke mye etter porting. Kanalene i toppene uten porting har jeg ikke målt, men disse er nok større enn 29mm. Har du tenkt å fortelle litt om nye musmotoren din Kalle? Vet du har nevnt noe om CB topper med 35 og 40mm ventiler. Hvor nære veggen er egentlig den 40mm ventilen, jeg så på mine 044 med 90,5 borring og der får jeg ikke støtte til 85,5 std sylindre ved siden av innsugsventilen. (http://farm8.staticflickr.com/7197/6955957189_110b471b03_b.jpg) (http://www.flickr.com/photos/68502746@N05/6955957189/) IMAG0220 (http://www.flickr.com/photos/68502746@N05/6955957189/) by Gunnar i Lia (http://www.flickr.com/people/68502746@N05/), on Flickr Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün, og andre prosjekter. Skrevet av: BeetleBug på mars 06, 2012, 13:49:29 pm Hvor tenkte du på Kalle? I plenumet har jeg portet ut slik at diameteren er jevn oppover hele veien, og ned i plenumet er det ca 43mm etter porting, rørene er 29mm til hver sylinder og det er endestykkene også, kanskje bittelitt mindre tversnitt akkurat rundt dysene men ikke mye etter porting. Kanalene i toppene uten porting har jeg ikke målt, men disse er nok større enn 29mm. Har du tenkt å fortelle litt om nye musmotoren din Kalle? Vet du har nevnt noe om CB topper med 35 og 40mm ventiler. Hvor nære veggen er egentlig den 40mm ventilen, jeg så på mine 044 med 90,5 borring og der får jeg ikke støtte til 85,5 std sylindre ved siden av innsugsventilen. Det var akkurat det jeg tenkte, diameteren i innsugene dine. Jeg bruker selv originale innsug som jeg har portet opp så langt det lar seg gjøre og "rundt svingen" er nå 30mm. Noe mer tørr jeg ikke. Originale innsug, uportet er 28mm og disse flower 100 cfm. Dvs, med 1 bar trykk så har man 200hk. Med andre ord er det liten tvil om hvor flaskehalsen er. Jeg vurderer å mekke noen nye innsug som jeg kapper, lager et lite plenum og med injectorene på siden ut mot veggene i motorrommet. Ulempen er at dem må av når motoren skal ut. Jeg kan gjerne fortelle om musemotoren, ingen hemmeligheter her i gården. Toppene mine er CB044 med 40 x 35 ventil i originalt borr. Det er trangt men det går. De krever en ryddejobb i forbrenningskammeret for å fjerne diverse kanter samt selvsagt også en porting av innsugskanalene. Eksoskanalene har jeg ikke portet nevneverdig men jeg har fjernet den delen av styringen som man ser i eksoskanalen. Velger å tro at den lille ventilen får nok støtte. CB toppene flower, ut av esken, beskjedne 130.5 cfm ved 12mm løft og dette er bekreftet av flere flowbenker: 2mm = 38 cfm 4mm = 66 cfm 6mm = 92 cfm 8mm = 109 cfm 10mm = 125 cfm 12mm = 130.5 cfm Så allerede ved 8mm løft så flower de originale 044 toppene med 40x35 ventiler mer en de originale innsugene. En liten opprydding i innsugskanalen a la oppskrifter man finner både her og der øker maks flowet til ca 145 cfm. Over det så må kreves det mer innsats. Motoren står i bilen, oljetrykk er ok og det eneste som gjenstår er å starte den opp, kjøre inn kammen og sette på plass innerfjøra. Så er det mapping og dyno. -BB- Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün, og andre prosjekter. Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2 på mars 06, 2012, 15:30:53 pm Spennende, lykke til med oppstart!
Mener du at det vil lønne seg å porte toppene litt?, jeg skal bruke orginale 35x32,5 i første omgang, regner med å bestille meg 044 ved neste ombygging. Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün, og andre prosjekter. Skrevet av: BeetleBug på mars 06, 2012, 15:58:14 pm Mener du at det vil lønne seg å porte toppene litt?, jeg skal bruke orginale 35x32,5 i første omgang, regner med å bestille meg 044 ved neste ombygging. Niklas med sin 1641 - 392hk beviser vel at det lønner seg å porte topper med 35 x 32.5 ventiler? Den ene toppen portet han med hodelykt og et par glass med vin på SCC :) Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün, og andre prosjekter. Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2 på mars 06, 2012, 16:51:36 pm Ja men han har jo ikke akkurat orginale sugerør ned til toppene da.. han har jo til å mate en 2liter og vel så det.
Tenker at det kanskje er like greit å bare ta litt slik at det blir litt rettere og jevnere og så la det være. Jeg tenker det at når ejg får lyst på veldig mye mer enn 200 hk da bygger jeg en annen motor. Og det driver jeg jo med nå alt. og med litt turbo følelese så blir det nok fort turbo på den også. Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün, og andre prosjekter. Skrevet av: BeetleBug på mars 06, 2012, 16:52:48 pm Den ene toppen portet han med hodelykt og et par glass med vin på SCC :) PORT vin :D Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün, og andre prosjekter. Skrevet av: tmatre på mars 06, 2012, 17:23:03 pm Jeg slipte / portet vekk kanten under/over mexi spjellet mitt.
(http://www.srvwk.com/e107_files/public/1329857242_9_FT817_spjellunder.jpg) Det var litt gods å gå på i bunn av dyse holderen, og jeg vurderte å maskinere litt dypere der for å få dyser jeg hadde liggende til å passe Valgte å heller kappe ned den tykke o-ringen dysa monteres i ca 1.5mm og bore litt større hull i skrue hullet på fuel railen. Gods ble beholdt for å porte, og ut fra bildene ser det ut til at vi har tatt ca like mye rundt dyseholderen. Er en Oxy med 92mm borging (tykkvegget) og Eagle 2280 kam jeg bygger ... Camper motor Jeg hadde tenkt WBX sprut i starten - skuddsikkert/enkelt, men det ligger noen megasquirt ecu' er klar her nå.. Artig med flere innsprut prosjekter med større/mindre variasjoner. Vi får dele erfaringer når vi tar de i bruk. Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün, og andre prosjekter. Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2 på mars 06, 2012, 18:09:48 pm Jeg regner med å gå for en c35 kam jeg har liggende. Tror den har ganske riktig turtalls område
Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün, og andre prosjekter. Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2 på mars 29, 2012, 15:35:34 pm Har begynt å lage overgang mellom plenum og spjeldhus.
(http://farm8.staticflickr.com/7280/7026381361_813e48cd80_b.jpg) (http://www.flickr.com/photos/68502746@N05/7026381361/) Spjeld overgang 1 (http://www.flickr.com/photos/68502746@N05/7026381361/) by Gunnar i Lia (http://www.flickr.com/people/68502746@N05/), on Flickr Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün, og andre prosjekter. Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2 på mars 29, 2012, 15:38:51 pm Har også handlet 86mm stempler som skal tåle en trøkk(les: skikkelig trykk) :-)
Smidde CP Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün, og andre prosjekter. Skrevet av: ghia69 på mars 31, 2012, 20:30:14 pm Leste tidligere i tråden at du skulle ta turen til BT ang bremsene. har du vært der, og hva fikk du evt av tilbakemeldinger?
ghia69 Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün, og andre prosjekter. Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2 på mars 31, 2012, 22:46:38 pm Har dessverre ikke begynt på den prosessen ennå, trenger mer papirer som underlag.
Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün, og andre prosjekter. Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2 på april 12, 2012, 19:29:48 pm Det ble ikke helt som jeg hadde sett for meg med overgangen så nå har jeg laget en ny i ett slags treverk jeg fant på jobben.
(http://farm8.staticflickr.com/7086/7071021787_c7e257e177_b.jpg) (http://www.flickr.com/photos/68502746@N05/7071021787/) Mellomstykke av tre 2 (http://www.flickr.com/photos/68502746@N05/7071021787/) by Gunnar i Lia (http://www.flickr.com/people/68502746@N05/), on Flickr (http://farm6.staticflickr.com/5116/6924942326_94fc078b67_b.jpg) (http://www.flickr.com/photos/68502746@N05/6924942326/) Mellomstykke av tre 1 (http://www.flickr.com/photos/68502746@N05/6924942326/) by Gunnar i Lia (http://www.flickr.com/people/68502746@N05/), on Flickr Utformingen er slik at det lille løpet går ned i det store, ikke helt optimalt men jeg regner med at det kommer til å fungere greit nok, det store spjeldet og hullet ned i plenumet er nå begge 44mm. Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün, og andre prosjekter. Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2 på april 16, 2012, 20:27:36 pm Hentet 2332 blokka fra maskinering hos JEE, ser bra ut.
(http://farm8.staticflickr.com/7230/6938600100_b7747c6079_b.jpg) (http://www.flickr.com/photos/68502746@N05/6938600100/) 2332ccm blokk etter maskinering 001 (http://www.flickr.com/photos/68502746@N05/6938600100/) by Gunnar i Lia (http://www.flickr.com/people/68502746@N05/), on Flickr (http://farm6.staticflickr.com/5323/7084679045_cd097be257_b.jpg) (http://www.flickr.com/photos/68502746@N05/7084679045/) 2332ccm blokk etter maskinering 002 (http://www.flickr.com/photos/68502746@N05/7084679045/) by Gunnar i Lia (http://www.flickr.com/people/68502746@N05/), on Flickr (http://farm6.staticflickr.com/5467/7084681203_2d997c66a8_b.jpg) (http://www.flickr.com/photos/68502746@N05/7084681203/) 2332ccm blokk etter maskinering 003 (http://www.flickr.com/photos/68502746@N05/7084681203/) by Gunnar i Lia (http://www.flickr.com/people/68502746@N05/), on Flickr (http://farm8.staticflickr.com/7115/7084687379_c6701269d9_b.jpg) (http://www.flickr.com/photos/68502746@N05/7084687379/) 2332ccm blokk etter maskinering 006 (http://www.flickr.com/photos/68502746@N05/7084687379/) by Gunnar i Lia (http://www.flickr.com/people/68502746@N05/), on Flickr Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün, og andre prosjekter. Skrevet av: Jee på april 17, 2012, 09:46:00 am Er deilig og blankt når det er nymaskinert. Bare så synd det er så kortvarig ;D
Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün, og andre prosjekter. Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2 på april 26, 2012, 10:58:40 am Nå begynner ting og flaske seg.
har gjort en liten dele test for å se hvordan det blir seendes ut og om motoren vi passe sammen. (http://farm8.staticflickr.com/7225/6967899862_bd93421447_b.jpg) (http://www.flickr.com/photos/68502746@N05/6967899862/) 1600 mexico efi mock up 001 (http://www.flickr.com/photos/68502746@N05/6967899862/) by Gunnar i Lia (http://www.flickr.com/people/68502746@N05/), on Flickr CP stemplene har samme vende høyde som orginal, så det er rett under 2mm uten at det er dratt med moment. (http://farm8.staticflickr.com/7241/6967921670_200edfa14c_b.jpg) (http://www.flickr.com/photos/68502746@N05/6967921670/) 1600 mexico efi mock up 004 (http://www.flickr.com/photos/68502746@N05/6967921670/) by Gunnar i Lia (http://www.flickr.com/people/68502746@N05/), on Flickr (http://farm6.staticflickr.com/5235/7113998093_13d1599e74_b.jpg) (http://www.flickr.com/photos/68502746@N05/7113998093/) 1600 mexico efi mock up 003 (http://www.flickr.com/photos/68502746@N05/7113998093/) by Gunnar i Lia (http://www.flickr.com/people/68502746@N05/), on Flickr (http://farm8.staticflickr.com/7056/6967917998_9a6e5c18b2_b.jpg) (http://www.flickr.com/photos/68502746@N05/6967917998/) 1600 mexico efi mock up 002 (http://www.flickr.com/photos/68502746@N05/6967917998/) by Gunnar i Lia (http://www.flickr.com/people/68502746@N05/), on Flickr Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün, og andre prosjekter. Skrevet av: Roy Grelland på april 26, 2012, 11:40:38 am ser bra ut :)
Likte generatorfoten din ;) Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün, og andre prosjekter. Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2 på april 26, 2012, 12:17:28 pm Ja det blir litt trangt med orginal fot så jeg måtte finne på noe...
driver og maskinerer litt på en orginal en, prøver å bruke en til likestrøm siden jeg har ett dusin slike liggende. Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün, og andre prosjekter. Skrevet av: BeetleBug på april 30, 2012, 12:11:49 pm Til inspirasjon:
Original"ish" 1200 motor, turbo, EFI/ECU og vanlig bensin, 174hk: My build uses the following parts: - stock 1200 crank, heat treated, balanced and elongated oil entry holes; - stock-ish pistons, slightly better as used by Oettinger back in the day, NOS set in 77,50mm bore, but still cast, domed and all that. 1,75mm top ring though (original is 2,0 or 2,5mm). - Webcam with bit more duration and a lot more lift, CB 31mm big-foot lifters, ACN HD alu pushrods; - 1.1:1 original rockers, porsche swivel feet adjusters, HD shaft; - DP 1300 (euro-only) heads, 35,5x33 stainless valves, mild porting by me, superfinished valve seats, Bugpack Ti retainers, BP 4046 valve springs (dual); - 8.3:1 CR set-up - case is AS41 'Hence en mexico' late case (1981) with 8mm studs (chrmo from CB) and case savers; center mains shuffle pinned; - 215mm vanagon flywheel enlarged to 228mm to mate to my porsche G50 gearbox...(reconditioned sachs HD 228mm pplate, organic disk) with Berg flywheel bolt; - 1600i Mex intake with 450cc Siemens injectors (pico style) - Full DTA S60pro EFI set up as was on my car already; - Mitsu TD04L-13T turbo with Tial 44mm external gate; - intercooling air-air, WI and knock control, same as was on my T4, which is temporarily made place for this tiny engine: [attachment=1] http://www.youtube.com/watch?v=92pRAmH-ck4&feature=player_embedded Mvh BB Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün, og andre prosjekter. Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2 på april 30, 2012, 12:24:28 pm Takk for den BB, nå har jeg ikke fulgt med i timen, er dettenoe Wally har slengt sammen nå?
Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün, og andre prosjekter. Skrevet av: BeetleBug på april 30, 2012, 12:26:03 pm Takk for den BB, nå har jeg ikke fulgt med i timen, er dettenoe Wally har slengt sammen nå? Ja, for en 1200 Dyno Challenge mens hans stormotor er på rehab. Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün, og andre prosjekter. Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2 på april 30, 2012, 16:24:39 pm Kikka gjennom hele tråden nå... Kult.
Har jo kikka litt på det han har drivi med før også, jeg liker arbeidet og bilen. Bilen i seg selv er i utgangspunktet veldig nære slik jeg kunne tenkt meg min 03. Uten ducktail da. Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün, og andre prosjekter. Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2 på april 30, 2012, 16:31:35 pm Det er uansett noe framgang, jeg prøvde å bygge om en vanlig 1600 fordeler til å bruke golfens hallgiver og resterende deler i helga, dette ble for mye arbeid, i forhold til å bruke en standard WBX fordeler. var innom høggern en tur og kjøpte en til slik at jeg kan prøve å se om jeg kan få bygget om en slik senere, galskap egentlig da dette kun var for å kunne bruke kontakta som sitter i Digijet ledningsnettet fra golfen som jeg helt sikkert må bygge om uansett...
Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün, og andre prosjekter. Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2 på april 30, 2012, 16:34:38 pm Ellers så er backup/versjon 2 Innsprutet kommet i posten. MSII v3,57, med relayboard og WB lambda. Funker golfsprutet dårlig så går jeg rett over på MS'en, og hvis det funker tålig greit blir det uansett satt til sides for å kunne brukes på en annen motor senere.
Denne 1600 kommer nok til å få smake overtrykk, ikke veldig lenge etter den blir satt i en bil. Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün, og andre prosjekter. Skrevet av: Roy Grelland på april 30, 2012, 18:54:42 pm samme sprutet som jeg kjører, men jeg droppa relay-boarden i siste ombygning
Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün, og andre prosjekter. Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2 på april 30, 2012, 21:48:02 pm samme sprutet som jeg kjører, men jeg droppa relay-boarden i siste ombygning Hvorfor droppa du det? Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün, og andre prosjekter. Skrevet av: Roy Grelland på april 30, 2012, 23:23:09 pm hmmm, egentlig så jeg ikke noe behov, jeg har satt konnektorer på alle kabler inn på motoren, så den er kjapp og nappe ut hvis (når..) noe skjer, så da skrudde jeg bare et par releer (Fuel Pump og mains) rett på en plate jeg har på innsiden av torpedoen, og da falt liksom behovet bort. Når samtidig Jørn annonserte at han trengte et relay board, hadde han tydeligvis mer bruk for det enn meg...
Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün, og andre prosjekter. Skrevet av: Lars Johansen på mai 01, 2012, 23:44:04 pm Spennede tråd! La bilder strømme på :)
Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün, og andre prosjekter. Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2 på mai 03, 2012, 19:11:41 pm Dynamofot og fordeler er på. Men fordeleren kan hende jeg må gjøre noe med da den ikke lar seg justere noe serlig pga klemmene til lokket.
(http://farm8.staticflickr.com/7080/7136932537_e3628209e3_c.jpg) (http://www.flickr.com/photos/68502746@N05/7136932537/) 2012-05-02 001 030 (http://www.flickr.com/photos/68502746@N05/7136932537/) by Gunnar i Lia (http://www.flickr.com/people/68502746@N05/), on Flickr Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün, og andre prosjekter. Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2 på mars 21, 2014, 08:59:44 am Over 120 dager siden siste post ja, det er det minst... Nærmere 700 dager er vel mer riktig.
Men endelig har det skjedd noe igjen fått dratt ut oljemaleri plugge i både 1600 og 2332 blokka. Er den å få tak i den til reduksjonen til 4.er lageret? (https://farm4.staticflickr.com/3726/13295343433_719db0865f.jpg) Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün, og andre prosjekter. Skrevet av: Jee på mars 21, 2014, 14:18:39 pm Bruker 8mm set skrue på den. Reduksjon trenger du ikke tenke på så lenge det er lite smørehull i lageret.
Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün, og andre prosjekter. Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2 på mars 21, 2014, 20:11:55 pm Bruker 8mm set skrue på den. Reduksjon trenger du ikke tenke på så lenge det er lite smørehull i lageret. Flott, bruker du forresten npt på de andre? Eller bruker du noe med europeisk std? Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün, og andre prosjekter. Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2 på mars 23, 2014, 21:18:55 pm Idag ble det litt tid til å se på ei veiv.
Det ble denne (http://farm3.staticflickr.com/2843/13360780085_d6b9b4b136_c.jpg) Satt a i dreiebenken og polerte litt, det blei kanskje borte en liten 100/1mm men det får være. Ellers ser a rein og fin ut. Målte a etterpå til 54,727mm i alle retning på alle 3 hovedjournalene. Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün, og andre prosjekter. Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2 på desember 05, 2023, 11:21:02 am Snart 10år siden forrige oppdatering.. Drøyt, det har vært mye hus og garasjebygging i mellomtiden.
Nå er det enda en motor på gang, pleier å begynne på motor prosjekter og ikke gjøre dem ferdig. Så får vi se.. Nå er det bussmotor til 74 modell Transporter buss som burde vært bygd. Det blir 78.4mm veiv og 92mm sylindre. Det måtte slipes temmelig mye for å få plass til veiv og råder. Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün, og andre prosjekter. Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2 på desember 11, 2023, 13:59:47 pm Nå etter nok sliping, går den klar.
Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün, og andre prosjekter. Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2 på januar 16, 2024, 10:51:50 am Og så var veiva bøyd...
Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün, og andre prosjekter. Skrevet av: Roy Grelland på januar 16, 2024, 13:22:41 pm :o
Ble den bøyd av slipinga eller har den vært bøyd hele tiden? Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün, og andre prosjekter. Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2 på januar 17, 2024, 00:22:40 am Blokka som er slipt for klaring. 🙂
Veiva har nok vært skeiv så lenge jeg har hatt den. Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün, og andre prosjekter. Skrevet av: Roy Grelland på januar 17, 2024, 23:00:43 pm Blokka som er slipt for klaring. 🙂 Var det jeg stussa litt på ja ;) Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün, og andre prosjekter. Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2 på juli 10, 2024, 07:57:05 am Blokka er straks klar, denne er godt brukt. Linjeborret to ganger.
Tittel: Sv: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün, og andre prosjekter. Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2 på juli 10, 2024, 08:07:54 am Det ble endringer i planene pga veiva, så da ble det demello 69mm veiv og 92mm sylindersett.
|