VWNorge

Forum => Problemløseren => Emne startet av: Ragge på juni 22, 2010, 21:37:28 pm



Tittel: Oljeskift gikk skeis
Skrevet av: Raggejuni 22, 2010, 21:37:28 pm
Mitt første på en boble dette her.

Det første som forundret meg var at der var ingen dreneringsplugg i str 21" eller 19" som det stod i "how to keep your volkswagen alive.....
Det som var der var en plate med 6 stk skruer, en som kunne skrues ut og 5 muttrer med skruene festet i blokka. Ut med den som kunne takast heilt ut, så begynte oljen å renne.
Greit nok det, ser ut som d holde tett, MEN brutale meg klarte faen flette meg å knekke to stk av de som satt fast i blokka rett av når jeg skulle sette platen på plass igjen. Er det meningen at det skal være 6stk skruer som sitter fast i blokka?

Har lagt ut papp under og det har holdt tett i et par timer no.

Hva skal man gjøre?



Tittel: Sv: Oljeskift gikk skeis
Skrevet av: Filip/purityjuni 22, 2010, 22:28:46 pm
Dreneringspluggen skal stå midt i den runde plata du snakker om. Og det er vell 6 skruer som skal rundt der ja, men er jo ikke værre enn å se om det holder tett etter en kjøretur...


Tittel: Sv: Oljeskift gikk skeis
Skrevet av: Raggejuni 22, 2010, 22:38:10 pm
Dreneringspluggen skal stå midt i den runde plata du snakker om. Og det er vell 6 skruer som skal rundt der ja, men er jo ikke værre enn å se om det holder tett etter en kjøretur...

Ja det er det som er så mystisk. Plata på min motor er tett, ingen skru i midten. Og tar man av plata er det oljefilteret som kommer til syne.


Tittel: Sv: Oljeskift gikk skeis
Skrevet av: Rikardjuni 22, 2010, 22:44:12 pm
Det er ikke alle som har tappeplugg! Bare noen som har det!


Tittel: Sv: Oljeskift gikk skeis
Skrevet av: GeirHjuni 22, 2010, 23:02:27 pm
Tror VW droppet tappepluggen da ingen lenger gadd å skru av lokket for å rengjøre sila når pluggen var der.



Tittel: Sv: Oljeskift gikk skeis
Skrevet av: Elliotjuni 23, 2010, 09:00:50 am
Oljepluggen i midten forsvant nok slik Gäschen sier pga. at folk ikke gidder å ta ut silen (meg inkludert). Men de seks skruene rundt må nok være der. Tror ikke du klarer å få dette tett uten at alle skruene sitter. Så du må nok borre ut de knekte skruene. Nye skruer får du på maskin&skips eller tilsvarende.


Tittel: Sv: Oljeskift gikk skeis
Skrevet av: Raggejuni 23, 2010, 10:15:45 am
(http://i335.photobucket.com/albums/m451/RaggeBobla/126.jpg)

Tok et bilde i dag tidlig. Det sier vel mest om tilstanden på motoren.
De 5 flekkene nærmest eksosen er vel ca under plata, skal ikke si med sikkerhet at det har dryppet fra plata heller.
Så noen krise er det ikke ;D

Men det med å borre opp, siden de boltene står fast i blokka, klarer jeg å borre de opp og gjenge de med m10?


Tittel: Sv: Oljeskift gikk skeis
Skrevet av: Mr. Empiboyjuni 23, 2010, 10:34:41 am
De orginale er M6. Hvis du er nøye med å sentrere deg skal du greie å bore ut restene av den gammle skruen for så kunne bruke de gammle gjengene. Går dette til skogs kan du jo eventuelt bore opp til M8. Tror du kan få tak i nye pinnebolter med halvparten M6 og halvparten M8 slik at standard pakninger fortsatt passer.


Tittel: Sv: Oljeskift gikk skeis
Skrevet av: king.oslojuni 23, 2010, 10:38:21 am
Jeg har mistet en av mine 6. Jeg har kjørt rundt med 5 festepunkter i noen måneder. Ingen problem så langt. 4 kan kanskje også funke, så lenge de sitter ovenfor-, og ikke ved siden av- hverandre.

Mvh,
Marius


Tittel: Sv: Oljeskift gikk skeis
Skrevet av: Raggejuni 23, 2010, 10:49:35 am
De sitter heldigvis ovenfor hverandre. Jeg satser på det skal gå bra resten av sommeren, og går over motoren i vinter.

Empiboy: Skal det være noen slags gummi pakninger på bolten? Eller mener du de 2stk metall smultringene som var på hver sin side av sila?


Tittel: Sv: Oljeskift gikk skeis
Skrevet av: Mr. Empiboyjuni 23, 2010, 10:52:08 am
Først en papirpakkning mot blokka, så sila, ny papirpakkning og så lokket. Til slutt er det også noen skiver på skruene som jeg tipper er der for å tette ekstra.


Tittel: Sv: Oljeskift gikk skeis
Skrevet av: volkswagen1302juni 23, 2010, 19:33:57 pm
Dreneringspluggen skal stå midt i den runde plata du snakker om. Og det er vell 6 skruer som skal rundt der ja, men er jo ikke værre enn å se om det holder tett etter en kjøretur...

er ikke noe plugg i plate mi heller altså er det ikke det på alle biler.


Tittel: Sv: Oljeskift gikk skeis
Skrevet av: perpioneerjuni 23, 2010, 21:52:17 pm
De orginale M6-mutterene har vel en rød palstring som tetter mot lokket, mens nå er det vel kobbberskiver som er tingen skal det bli tett...


Tittel: Sv: Oljeskift gikk skeis
Skrevet av: Kim Larsenjuni 23, 2010, 22:33:25 pm
Borr ett lite hull(2-3mm borr)i de knekte boltene.Skru ut de knekte boltenen med en mini grisepikk.
Sett inn nye bolter med locktite.


Tittel: Sv: Oljeskift gikk skeis
Skrevet av: Raggejuni 23, 2010, 23:49:56 pm
Borr ett lite hull(2-3mm borr)i de knekte boltene.Skru ut de knekte boltenen med en mini grisepikk.
Sett inn nye bolter med locktite.

Er det mulig å skru de ut altså? Dette er altså den typen som sitter fast i blokka, dvs at jeg kun skrur på en mutter.


Tittel: Sv: Oljeskift gikk skeis
Skrevet av: Rikardjuni 23, 2010, 23:51:20 pm
er det ikke pinbolter der? Opplevde det jeg en gang, jeg skulle skru ut alle dem, at alle pinboltene kom ut istedenfor bare mutterene!


Tittel: Sv: Oljeskift gikk skeis
Skrevet av: Raggejuni 24, 2010, 00:04:58 am
Pinbolter? Der er en bolt jeg skrur inn og 5 muttrer, altså 5stk som sitter fast i blokka.  ???


Tittel: Sv: Oljeskift gikk skeis
Skrevet av: Rikardjuni 24, 2010, 00:06:39 am
Ja? de boltene skal jo sitte fast i blokka egentlig! Er vell bare mutrene man skal skru av egentlig!


Tittel: Sv: Oljeskift gikk skeis
Skrevet av: GamleNydaljuni 24, 2010, 09:38:30 am
Det sitter pinnebolter inn i oljesumpen, og hettemuttere på der igjen. Godset i hettemuttrene er ganske mykt, slik at man ikke kan stramme for hardt. Hvis man bruker låsemuttere eller noe kan man fort skru ut pinneboltene. Er pinneboltene dine knekt eller har de bare skrudd seg ut?


Tittel: Sv: Oljeskift gikk skeis
Skrevet av: Raggejuni 24, 2010, 10:13:59 am
Det sitter pinnebolter inn i oljesumpen, og hettemuttere på der igjen. Godset i hettemuttrene er ganske mykt, slik at man ikke kan stramme for hardt. Hvis man bruker låsemuttere eller noe kan man fort skru ut pinneboltene. Er pinneboltene dine knekt eller har de bare skrudd seg ut?

De er nok knekt ja.  :-\


Tittel: Sv: Oljeskift gikk skeis
Skrevet av: Hot Owljuni 24, 2010, 10:20:08 am
Pinneboltene kan også skrues innover mener jeg, hullene de sitter i er gjennomgående inn i blokka.
Boring er derfor kanskje ikke så kult... spon i olja?


Tittel: Sv: Oljeskift gikk skeis
Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2juni 24, 2010, 10:50:11 am
Ett bra tips for å skru ut brekte skruer er:
Finn frem ett Torx bits som er mindre enn skruen, T10 eller T15 er sikkert passe her, bor ett hull i midten av skruen bare ca 3-5mm inn i skruen, med ett bor som er noe mindre enn torx bitsen, bank inn bitsen i hullet og skru ut skruen, dette pleier å fungere.


Tittel: Sv: Oljeskift gikk skeis
Skrevet av: perpioneerjuli 21, 2010, 00:55:50 am
http://www.youtube.com/watch?v=J2VHOSnUPJE&feature=related

litt sent kanskje...


Tittel: Sv: Oljeskift gikk skeis
Skrevet av: Formula Veejuli 21, 2010, 07:38:35 am
Jeg ødela det eneste bolten som er festet med mutter på innsiden.
Løste det med å stappe inn fille og gjenge et nytt hull ved siden av, satte inn en ny tapp med 628 locktite.


Tittel: Sv: Oljeskift gikk skeis
Skrevet av: Raggejuli 21, 2010, 09:28:14 am
Ikke for seint enda, nei ;D holde tett enda med 4 skruer, og det skal den få gjøre ett par måneder til.
Takk for video linken, var det bare meg eller var han særdeles lite bekymra for spon i blokka? :)


Tittel: Sv: Oljeskift gikk skeis
Skrevet av: bugwelderjuli 21, 2010, 23:04:51 pm
Hvis du bare borer litt inn i boltene så får du vel ikke noe problem med spon på innsiden?


Tittel: Sv: Oljeskift gikk skeis
Skrevet av: perpioneerjuli 22, 2010, 10:23:16 am
Er det ikke bare å ta fingeren inn og fjerne sponet? Eller støvsuger? Og skulle det bli noe igjen der, så tar vel filteret seg av det?


Tittel: Sv: Oljeskift gikk skeis
Skrevet av: svenolejuli 22, 2010, 10:46:46 am
Stakkars mann, hørtes ikke bra ut. Er en så sterk i krokfingeren så er vel momentnøkkel lurt.

Vil vel anbefale deg når du retter opp dette å sveise inn en tappeskruv på lokket eller skifte ut til et lokk med tappehull. Tappe skruv med magnet i god kvalitet på en gammel motor kan også være lurt. I så fall, se til at magneten ikke løsner, orginal VW er bra. Jeg bruker sugepumpe på de vanlige olje skifta.
Du er tryggere på godt resultat ved reparasjon, hvis den utføres når motoren er ute. Lykke til.


Tittel: Sv: Oljeskift gikk skeis
Skrevet av: Raggejuli 22, 2010, 12:25:11 pm
Er det ikke bare å ta fingeren inn og fjerne sponet? Eller støvsuger? Og skulle det bli noe igjen der, så tar vel filteret seg av det?

Ja, det skal nok holde det ja.

Lokk med tappeskru var en god ide. Det er vel anbefalt å rengjøre filteret annenhvergang, så da halverer jeg sjansen for å knekke noen andre skruer ;D vet du hva moment som skal være på disse skruene?


Tittel: Sv: Oljeskift gikk skeis
Skrevet av: svenolejuli 22, 2010, 14:34:19 pm
Rengjøring av sil, (filter?) hver 5000 km holder i massevis.
Moment finner du i tabell. En god regel er ikke å bruke skralle på disse dimensjonene. Tenk tiltrekking med skrujern. Og i flere runder når de sitter flere rundt lokk. Bruk permatex tetning eller tilsvarende på pakning. Disse skruene skal ikke gjøre annet en å holde pakning og tetning.
Bruddgrense? sett en bolt i stikka å dra til med momentnøkkel.
Det er bedre at bolten ryker en aliminiumen.