VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: Erlend / bug66 på september 18, 2009, 18:46:08 pm



Tittel: Moderat trimming av en '67 1500
Skrevet av: Erlend / bug66september 18, 2009, 18:46:08 pm
Heisann

Har en 67' 1500 6V som jeg kanskje skulle friske opp motoren på.

Motornr er H0340471, men har hørt at denne ikke er helt optimal og trimme..

Kan noen fortelle meg hva som kan gjøres som bolt on? Hvilke sylindere og stempler, gasser (tenkte på singelgasser), og om det er noe poeng å fikse nye topper..

senere (les etter jeg er ferdig på skolen) blir det motorbygging fra start, men kunne jo plundret litt i vinter og.

Bolt on og finjustering er BRA
Maskinering er ikke fullt så kult :P


Takker for svar  :)


Tittel: Sv: Moderat trimming av en '67 1500
Skrevet av: Rikardseptember 18, 2009, 19:01:51 pm
Denne kan du jo lett bygge om til en 1600
1600 sylindre passer jo rett på skal jeg mene! ;)


Tittel: Sv: Moderat trimming av en '67 1500
Skrevet av: Kjell Roarseptember 18, 2009, 19:11:55 pm
Er vel 1641 sats og porta innsug, spesielt eksos, på orig. topper som er enkelt. Motoren er singelport, skal du ha dreimoment og krefter på lavt og vanlig turtall, er de bra nok. Skal du ha masse hk på topp, men litt latere lengre ned, setter du på dobbeltport-topper.

Men ville kanskje heller beholt motoren som den er og kjøpt en nyere 1600 og trimmet på. De er vel forsterket og har bedre smøresystem. Har hatt en 69-1500 og synes den hadde en fin og harmonisk motor. Hadde ingen ønsker om å trimme den (men nå var og er jeg vant til 30 hk-1200 i ovalen...) ;)


Tittel: Sv: Moderat trimming av en '67 1500
Skrevet av: Erlend / bug66september 19, 2009, 22:59:47 pm
tenkte litt på 1641 sats ja :) eneste jeg har lyst til er å hjelpe motoren å puste litt bedre :P

trenger jeg å satse på en større gasser eller bare dyse opp?


Tittel: Sv: Moderat trimming av en '67 1500
Skrevet av: Bj?rnseptember 19, 2009, 23:56:11 pm
Tenkte jeg skulle lage en lik nesten lik tråd, men låner bare denne  :D

Prøver å få tak i en 1600 og vil småtrimme den, Hvordan er det da å få denne til f.eks 1641ccm?
Hva innebærer denne "omvandlingen"? Hva må tenkes på ang. topper, ventiler, sylindre, stempler, dyser i gasser osv??

Jajaja, er litt blå på motor  :D


- Bjørn


Tittel: Sv: Moderat trimming av en '67 1500
Skrevet av: Lasse `65september 20, 2009, 01:08:50 am
Spørsmålet er hva dere ønsker med motor?
Vipper 1.25:1, gasser, eksos, porte topper, komp, tenning. Er mye å hente på disse. Leste om en 1500 i How to hotrod boka, og de fikk den opp i nesten 80 hk. Men disse gutta kan det de driver med.


Tittel: Sv: Moderat trimming av en '67 1500
Skrevet av: Erlend / bug66september 20, 2009, 14:54:20 pm
ønsker å kunne kjøre forbi uten å tyne motoren skikkelig. ha jevnt og godt drag, men samtidig kunne ha det litt morsomt :) tror  nok jeg ender opp med Kjell Roars forslag !

vet noen det 1680 settet HOTSHOP selger passer rett på?


Tittel: Sv: Moderat trimming av en '67 1500
Skrevet av: Kjell Roarseptember 20, 2009, 15:07:01 pm
ønsker å kunne kjøre forbi uten å tyne motoren skikkelig. ha jevnt og godt drag, men samtidig kunne ha det litt morsomt :) tror  nok jeg ender opp med Kjell Roars forslag !

vet noen det 1680 settet HOTSHOP selger passer rett på?

Noen av de setta på (ca) 1680 passer, men det blir tynne vegger i sylinderen. Kjenner ikke Hot Shop sin spesielt. Så 1641 settet er vel mer pålitelig.


Tittel: Sv: Moderat trimming av en '67 1500
Skrevet av: Erlend / bug66september 20, 2009, 15:40:54 pm
blir nok 1641 i vinter en gang ja.. før jeg spotter meg ut en 1600motor jeg kan bygge på.. tenkte å få lagd meg en 75-100hk som er STABIL! noen som kan raskt regne ut i $ hva det vil koste?


Tittel: Sv: Moderat trimming av en '67 1500
Skrevet av: RZR-Andyseptember 20, 2009, 17:41:58 pm
JonT er vel langt på vei i samme båt som flere her:
http://www.forum.vwacb.com/index.php?topic=971.0