november 01, 2024, 03:46:37 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: type 4 med turbo  (Lest 11999 ganger)
K.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 979
Bosted: Verdal



Vis profil
« Svar #30 på: oktober 15, 2008, 19:50:19 pm »

jepp boka er på ønskelista. er det noen spesielle beegnelser som sier at det er sugeturbo? står det noe sted på turboen.
[/quote
Sugeturbo er vel mer en betegnelse på måten den er oppsatt med gasser før turboen, ikke type turbo
Loggført
gammern
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1195
Bosted: nykirke i vestfold


Vis profil

« Svar #31 på: oktober 15, 2008, 20:13:48 pm »

her er den turbon jeg har martin,,har ikke peiling på åssen type


* DSC01951.JPG (70.38 KB, 640x480 - vist 172 ganger.)

* DSC01952.JPG (69.6 KB, 640x480 - vist 174 ganger.)

* DSC01953.JPG (62.7 KB, 640x480 - vist 181 ganger.)

* DSC01954.JPG (65.42 KB, 640x480 - vist 154 ganger.)

* DSC01955.JPG (71.49 KB, 640x480 - vist 166 ganger.)

* DSC01956.JPG (71.69 KB, 640x480 - vist 167 ganger.)

* DSC01957.JPG (63.39 KB, 640x480 - vist 181 ganger.)
Loggført

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #32 på: oktober 15, 2008, 20:20:46 pm »

Ser ut for å være en T3 fra en volvo 740
God for over 200 hk og passer bra til den motoren
Ikke som sugeturbo da, uten å montere tettinger som gjør att den tåler bensin.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
gammern
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1195
Bosted: nykirke i vestfold


Vis profil

« Svar #33 på: oktober 15, 2008, 20:24:21 pm »

Ser ut for å være en T3 fra en volvo 740
God for over 200 hk og passer bra til den motoren
Ikke som sugeturbo da, uten å montere tettinger som gjør att den tåler bensin.
mye kan jeg selge den for tro?
Loggført

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #34 på: oktober 15, 2008, 20:28:50 pm »

du må sjekke slakk i akselene (sideveis) opp og ned skal det være litt slakk
og se på bladene for skader.
pris er avhengig av stand.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
gammern
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1195
Bosted: nykirke i vestfold


Vis profil

« Svar #35 på: oktober 15, 2008, 20:30:25 pm »

du må sjekke slakk i akselene (sideveis) opp og ned skal det være litt slakk
og se på bladene for skader.
pris er avhengig av stand.
ok,hvis den er i god stand da?
Loggført

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #36 på: oktober 15, 2008, 20:53:38 pm »

legg ut for salg og se hva folk byr
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #37 på: oktober 16, 2008, 09:14:53 am »

Ser ut for å være en T3 fra en volvo 740
God for over 200 hk og passer bra til den motoren
Ikke som sugeturbo da, uten å montere tettinger som gjør att den tåler bensin.
går det å få taki sånne tetninger eller?
Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #38 på: oktober 16, 2008, 09:45:52 am »

Kan vel også være verdt å nevne at om du skal ut å handle turbo eller lete etter en på skroten bør du finne en som passer til ditt motorvolum og har oljekjølt opplagring. Nyere hightech greier kommer visst også med vannkjølte lagre etter hva jeg forstår?
Loggført
Kormi
Seniormedlem
****
Innlegg: 368
Bosted: Oslo/Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #39 på: oktober 16, 2008, 09:54:44 am »

Flere turbo's kommer med gjennomgang for vann ja. Hør gjerne med produsent, men i de fleste tilfeller fungerer det greit uten vann, men gjennomføringen for vann må være åpen, altså ikke plugges. Olje er seff et must Blunker


Martin:
Her kan du lese litt fra et prosjekt:
http://www.smbaker.com/rail/monsterturbovw.html

http://www.smbaker.com/rail/ihirhb5.html

http://www.shoptalkforums.net/viewtopic.php?t=121490&view=next&sid=8092d131d5e190eeff147b867634ade1

« Siste redigering: oktober 16, 2008, 09:56:21 am av Kormi » Loggført
Emil
Medlem
***
Innlegg: 197
Bosted: Sola



Vis profil
« Svar #40 på: oktober 16, 2008, 10:19:26 am »

noen her inne som hvet hvor du får kjøpt ferdig turbo-kit?  tenke da uten turbo, siden den har jeg selv.
Loggført
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #41 på: oktober 16, 2008, 15:52:01 pm »

så den slangen som går inn på toppen av turboen er altså til oljekjøling. som vist tidlig i tråden
Loggført
Kormi
Seniormedlem
****
Innlegg: 368
Bosted: Oslo/Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #42 på: oktober 16, 2008, 16:01:40 pm »

så den slangen som går inn på toppen av turboen er altså til oljekjøling. som vist tidlig i tråden

Jepp, og smøring.. En turbo spinner på flere hundre tusen rpm, så smøring er vel så viktig Blunker
Loggført
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #43 på: oktober 16, 2008, 21:00:45 pm »

å den olja vil da bli så varm at den damper å går ut i eksos utløp?
Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #44 på: oktober 16, 2008, 21:33:04 pm »

noen her inne som hvet hvor du får kjøpt ferdig turbo-kit?  tenke da uten turbo, siden den har jeg selv.
til type4 vet jeg ikke om det finnes egne kit, men type 1 er greit:
http://cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=286 Kommer i ulike varianter og kombinasjoner
Vet ikke om det er så mye å spare på å kjøpe et sett her uten turboen, men du kan jo kjøpe alle delene du trenger løst også her http://cbperformance.com/category.asp?categoryid=5
Sugeoppsett finner du billigere her http://lowbugget.com/

Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #45 på: oktober 16, 2008, 21:36:08 pm »

å den olja vil da bli så varm at den damper å går ut i eksos utløp?
returnerer til oljekretsløpet enten i blokken eller greiest i dypsump der den varme oljen blandes med litt kjøligere. Smart å la turboen få kjøle seg ned litt etter hardkjør så ikke den forkulles i lagrene,har hørt dette tok knekken på mange Saab99 Turbo dengang fenomenet var nytt og spennende
Loggført
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #46 på: oktober 21, 2008, 18:36:32 pm »

ser på en del bilder å leser litt rundt dette, så en T28 turbo (eller?) å en Holly 350 gasser.(fatter er i amcar miljøet+mange jeg kjenner) så den gasser er ikke vanskelig å få tak i trur fatter har noen. å noen rør å sveise kunnskaper, så er en turbo på plass. Hæ    http://lowbugget.com/turbo_mid_kit.html


* turbo.jpg (141.26 KB, 640x480 - vist 205 ganger.)

* turbo2.jpg (148.36 KB, 640x480 - vist 193 ganger.)

* turbo3.jpg (153.85 KB, 640x480 - vist 193 ganger.)

* turbo1.jpg (143.87 KB, 640x480 - vist 178 ganger.)
« Siste redigering: oktober 21, 2008, 19:06:28 pm av Martin » Loggført
Low67
Medlem
***
Innlegg: 173
Bosted: Hamar


Vis profil

« Svar #47 på: oktober 21, 2008, 20:19:00 pm »

Her er den carbon seal`n du trenger.
 http://shop.ebay.com/items/?_nkw=carbon+seal+turbo&_sacat=0&_fromfsb=&_trksid=m270.l1313&_odkw=carbon+seal&_osacat=0

Men er kansje litt riski å Bytte selv? Er vel fare for kast..
Er det flere sjapper enn lowbugge, som selger fredig med carbon tetting?
Lyst til å prøve dette selv på en 2110, som ligger her å slenger...
Loggført
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #48 på: oktober 22, 2008, 14:29:08 pm »

er dette olje inn?


* turbo TB0321.jpg (84.6 KB, 200x150 - vist 368 ganger.)
Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #49 på: oktober 22, 2008, 14:37:09 pm »

Litt vrient å se, men er ikke den stussen på undersiden? I såfall er det nok ut, vil jeg tro.
Loggført
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #50 på: oktober 22, 2008, 14:48:19 pm »

ja den står på undersiden.  Glad  men hva er dette?


* turbo TB0321.jpg (53.69 KB, 640x480 - vist 409 ganger.)
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #51 på: oktober 22, 2008, 14:51:39 pm »

olje ut.....
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #52 på: oktober 22, 2008, 14:56:00 pm »

okey Jørn så det nederste bilde er ut olje med hvor er da inn?  sjekka litt rundt å det som kom opp når jeg søkte på  modell nr. var: SAAB 900 (8V, APC) 82-84 2.0L GAR TB0321
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #53 på: oktober 22, 2008, 15:03:00 pm »

olje inn er 180 grader på motsatt side ja.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #54 på: oktober 22, 2008, 15:09:47 pm »

tusen takk, stoler på deg når det gjelder dette faget her asså. men går det ann å få kjøpt carbon tetninger til denne (TB 0321) så den tåler bensin? ringte GIK i kongsberg så de skulle ringe meg opp igjen. Glad
Loggført
SAS
Medlem
***
Innlegg: 125
Bosted: Horten



Vis profil
« Svar #55 på: oktober 24, 2008, 20:02:23 pm »

okey Jørn så det nederste bilde er ut olje med hvor er da inn?  sjekka litt rundt å det som kom opp når jeg søkte på  modell nr. var: SAAB 900 (8V, APC) 82-84 2.0L GAR TB0321


Om det er dette bildet du sikter til, er det olje inn..
Turboen var styggelig lik den som var på 740n min(Garrett T3), bortsett fra den saken som er skrudd på oljeutgangen.
Det går en del olje gjennom turboen, og dersom den brenner/damper olje er den lekk. Det blir en del røyk av dette...
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #56 på: oktober 24, 2008, 20:40:29 pm »

Tommelfingerregeler att det minste huller inn.. da oljen har en tendens til å skumme i løpet av turen gjennom turbo og trenger mere "volum" og att det er gjenget hull for skikkelig nippel/hydraulikk nippel på INNTAKET

Jeg mener dette er olje UT:



og dette er olje inn:


Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
SAS
Medlem
***
Innlegg: 125
Bosted: Horten



Vis profil
« Svar #57 på: oktober 24, 2008, 21:12:34 pm »


Da tror jeg at jeg fikk feil turbo til 740en, for der var største hull på det som ble oversiden. .. Slet litt med å få det tett også der.
It all makes more sense now.  Osteaktig
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #58 på: oktober 24, 2008, 21:15:32 pm »

er vel egentelig  ikke noe "opp og ned" på en turbo , da du kan snu og vri mellomhuset , eksoshusetr  og  kompressorhus 360 grader for å tilpasse til de forskjellige oppsetta.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!