november 01, 2024, 03:50:38 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Tilbehør på 50-tallet  (Lest 3236 ganger)
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« på: februar 19, 2009, 14:30:45 pm »

Jeg lurer på hvilke felgalternativer (om noen, bortsett fra Porsche 356) som fantes til 205 boltsirkel på 50-tallet? Når kom de første i alu og hvilke var det?

Hvilke rattalternativer fantes på 50-tallet?

Når ble den første høydejusterbare forstillingen laget?
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #1 på: februar 19, 2009, 14:55:12 pm »

En rekke ulike ratt ble levert på 50 tallet. Flere ulike versjoner ble levert fra Petri (bla Petri Pealit, banjoversjonen og to-eiket versjon i flere varianter (http://www.thesamba.com/vw/classifieds/detail.php?id=740375 og http://www.thesamba.com/vw/classifieds/detail.php?id=546239). Samtidig fantes det vel et par andre leverandører på markedet også som jeg ikke husker navnet på.

Treratt og sånne ting vet jeg lite om. Har ikke helt interesse for det.
Nardi leverte vel noe til Porsche. Så vidt jeg vet var vel på et tidspunkt VDM og Petri, ett og samme firma (?)

Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #2 på: februar 19, 2009, 23:41:58 pm »

Høydejusterbar forstilling vet jeg ikke når kom. Men Der Express hadde som du vet en, den var bygget i 1969. Merkelig amerikansk type. Trodde den var hjemmelaget før jeg så en reklame for den i et Hot VW´s fra slutten av 60 tallet.
Før(og en stund etter) var det ganske poppis å sage over noen blader i fjørpakka for å få bilen lavere.
Ghia´n til Baboon er nok senket på det viset. Enkelt og billig. Om enn ikke akkurat Tuf godkjent...  Osteaktig
Loggført
Knechten
Supermedlem
*****
Innlegg: 763
Bosted: Røyken



Vis profil WWW
« Svar #3 på: februar 20, 2009, 00:27:55 am »

Mener å ha lest at den første 356 med kapp-og-vri forstilling (dvs senket) så dagens lys ca. 1953. Prinsippet er det samme på type 1 forstilling, så hvem vet, kanskje det ble kopiert av en eller annen VW-nut så tidlig? Justerbar forstilling som vi kjenner i dag kom nok mye senere som JS antyder.

Ellers har jeg sett i en annen tråd her at de senket type 1 med stålbjelker og glava i Aurskog ganske tidlig i VW'ens historie  Osteaktig
Loggført
alask
Supermedlem
*****
Innlegg: 1750
Bosted: viterbro/ås



Vis profil WWW
« Svar #4 på: februar 20, 2009, 00:31:08 am »

kom ikke pumaen på vw puma en brasilsk vw modell? 
når kom denne?
Loggført
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #5 på: februar 20, 2009, 00:50:33 am »

De første custom felgene som kom til vw var vel rader som kom på midten av 60-tallet... Er det ovalen som skal få tidsriktig stash?
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #6 på: februar 20, 2009, 11:26:08 am »

Hehe, ja riktig gjettet. Funderer på hva som var mulig på femtitallet og kanskje gjøre tidsriktige endringer på bilen. Glad
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #7 på: februar 20, 2009, 11:40:44 am »

Høres ut som en god plan Glad
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #8 på: februar 23, 2009, 19:04:35 pm »

Sjekket litt i boka jeg har om Beetle in motorsport (boka er engelsk).
På 50 -tallet var det bare originalfelger, evt Porsche. Tidligste bilen jeg så med andre felger, var Empi -ovalbobla på 60-tallet, i dragracing.

Modifiseringer som var nevnt på 50-tallet:
Bredding av forstillinga!!!!! Gliser  , support til forstilling, bredda felger, senking(bare litt), tjukkere stabilisatorstag og spacers.

Trimming av motor: Kompressor, porting, 2 forgassere, Okrasa (Oettinger) leverte mye, høyere komp, større venturi i std forgasser (28 PCI), ettermarkeds forgassere, letta svinghjul, større ventiler, modifisering av fordeleren, m.m.

Og sikkert masse annet. Glad
« Siste redigering: februar 23, 2009, 22:46:48 pm av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #9 på: februar 23, 2009, 21:30:57 pm »

Takk for info Glad
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #10 på: februar 23, 2009, 21:58:15 pm »

Mener å ha lest at den første 356 med kapp-og-vri forstilling (dvs senket) så dagens lys ca. 1953. Prinsippet er det samme på type 1 forstilling, så hvem vet, kanskje det ble kopiert av en eller annen VW-nut så tidlig?
Hehe... Høres ut som ekstrem ønsketenking fra en senket Zwitter-eier, spør du meg.... Men alt er lov og alt er kult. Ang felger til pre58 biler tenker jeg: Varianter av breddet original VW og Porsche, 15 og 16 tom, varianter av letting/hullboring av disse, magnesium racing felger fra italiensk eksotisk med tilpasset annet boltmønster, feks tilpasset engelske wirewheels med annen bolt sirkel. Etc. Det første race eller custom hjulet til billig folke bilen kom lenge etter tilsvarende til sportslige dyrere modeller.
Loggført

SCREWDRIVER #2
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #11 på: februar 23, 2009, 22:57:09 pm »

Her er litt godsaker, bare å betale! (ca 750 Euro).

http://www.maehnz.de/riechertmotorentechnik/de/verg_2xsolex28pci-beschr.htm

Fikk litt lyst på et sånt sett... Gir ca 4 hk mer og mindre drivstoff-forbruk, visstnok....


http://www.riechertmotorentechnik.de/  Velg de tyske sidene.
« Siste redigering: februar 23, 2009, 23:05:29 pm av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #12 på: februar 24, 2009, 14:07:44 pm »

Og litt mer gammal moro....

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=325053

 Glad
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Splitboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 527
Bosted: Mysen



Vis profil WWW
« Svar #13 på: februar 24, 2009, 19:29:34 pm »

Jeg lurer på hvilke felgalternativer (om noen, bortsett fra Porsche 356) som fantes til 205 boltsirkel på 50-tallet? Når kom de første i alu og hvilke var det?


Det sies jo flere steder (bl.a. i "i hundre bak rattet") at det var "vanlig" å snu felgene på bobla, montere de med utsiden inn, for å få et bredere og tøffere utseende.....men jeg er usikker på om jeg vil anbefale deg det....hadde dog vært gøy å sett et gammelt bilde av et slikt oppsett!
Loggført
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #14 på: februar 24, 2009, 20:34:04 pm »

Jeg lurer på hvilke felgalternativer (om noen, bortsett fra Porsche 356) som fantes til 205 boltsirkel på 50-tallet? Når kom de første i alu og hvilke var det?


Det sies jo flere steder (bl.a. i "i hundre bak rattet") at det var "vanlig" å snu felgene på bobla, montere de med utsiden inn, for å få et bredere og tøffere utseende.....men jeg er usikker på om jeg vil anbefale deg det....hadde dog vært gøy å sett et gammelt bilde av et slikt oppsett!

Fatter'n fortalte at han hadde "vrengte" felger på en skranglia (les anglia) på tidlig 70-tall. Men det var kanskje ikke så vanlig å håre opp bobler i Norge på 50-, 60- og 70-tallet?? Kjenner ikke historien jeg
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1848
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #15 på: februar 25, 2009, 08:10:54 am »

Jeg lurer på hvilke felgalternativer (om noen, bortsett fra Porsche 356) som fantes til 205 boltsirkel på 50-tallet? Når kom de første i alu og hvilke var det?


Det sies jo flere steder (bl.a. i "i hundre bak rattet") at det var "vanlig" å snu felgene på bobla, montere de med utsiden inn, for å få et bredere og tøffere utseende.....men jeg er usikker på om jeg vil anbefale deg det....hadde dog vært gøy å sett et gammelt bilde av et slikt oppsett!

Jeg var og hentet en "Rallybil" inne i skogen for noen år tilbake og denne står fortsatt på "vrengte" bakfelger.

BERGER, gå for vrengte felger ;-) ;-)
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #16 på: februar 25, 2009, 08:12:32 am »

Jeg lurer på hvilke felgalternativer (om noen, bortsett fra Porsche 356) som fantes til 205 boltsirkel på 50-tallet? Når kom de første i alu og hvilke var det?


Det sies jo flere steder (bl.a. i "i hundre bak rattet") at det var "vanlig" å snu felgene på bobla, montere de med utsiden inn, for å få et bredere og tøffere utseende.....men jeg er usikker på om jeg vil anbefale deg det....hadde dog vært gøy å sett et gammelt bilde av et slikt oppsett!

Jeg var og hentet en "Rallybil" inne i skogen for noen år tilbake og denne står fortsatt på "vrengte" bakfelger.

BERGER, gå for vrengte felger ;-) ;-)

Bare pass på å ha noen ekstra sett med hjullager. Gliser
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Oval57
Supermedlem
*****
Innlegg: 3011
Bosted: Lier


Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.


Vis profil WWW
« Svar #17 på: februar 26, 2009, 15:57:50 pm »

Mener å ha lest at den første 356 med kapp-og-vri forstilling (dvs senket) så dagens lys ca. 1953. Prinsippet er det samme på type 1 forstilling, så hvem vet, kanskje det ble kopiert av en eller annen VW-nut så tidlig?
Hehe... Høres ut som ekstrem ønsketenking fra en senket Zwitter-eier, spør du meg.... Men alt er lov og alt er kult. Ang felger til pre58 biler tenker jeg: Varianter av breddet original VW og Porsche, 15 og 16 tom, varianter av letting/hullboring av disse, magnesium racing felger fra italiensk eksotisk med tilpasset annet boltmønster, feks tilpasset engelske wirewheels med annen bolt sirkel. Etc. Det første race eller custom hjulet til billig folke bilen kom lenge etter tilsvarende til sportslige dyrere modeller.

Er det ikke slik at ”det 50-tallet vi drømmer om kom først sent i 60-årene”?
Loggført

*Paradise road*
Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.com
Tlf. 900 13 764
Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer.
Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har
noe du vil selge.
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #18 på: februar 26, 2009, 17:45:51 pm »

Det inntrykket fikk jeg også, når jeg leste litt i bøkene mine. Det mest morsomme er seint 60-tall og 70-talls. Glad
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!