oktober 31, 2024, 01:51:51 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Justere Solex Forgasser  (Lest 5288 ganger)
obo
Nybegynner
*
Innlegg: 37
Bosted: Austevoll



Vis profil
« på: februar 19, 2021, 17:38:32 pm »

Hei.

Justerte forgasseren, en Solex for å prøve å få bilen til å gå litt jevnere, den nøler også når eg gir gass.
Nå har eg skrudd meg helt vekk og får den ikke til å starte igjen:) Det er to skruer. Det er vel en for luft og en for bensin? Er helt ny i dette.
Uansett... Spørsmålet mitt er, i hvilken posisjon sto skruene i når den var ny? Helt inne, helt ute eller halvveis? Er det utgangspunkt eg kan begynne med?
Håper dere forstår spørsmålet:)

Lagt ved et bilde


* solex.jpg (86.56 KB, 705x600 - vist 366 ganger.)

* solex.jpg (86.56 KB, 705x600 - vist 349 ganger.)
Loggført
VW 181
Supermedlem
*****
Innlegg: 814
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1 på: februar 19, 2021, 18:51:16 pm »

Hei.
Vanlig standardinnstilling er at de er skrudd ut 2,5 omdreininger fra helt inne. dette gjelder begge 2.
Altså, først helt inn, så 2,5 omdreininger ut igjen. Da har du en innstilling gjør at den starter, og som er god å jobbe ut fra.
Lykke til! Glad
Loggført

1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302s "Smurfen"
obo
Nybegynner
*
Innlegg: 37
Bosted: Austevoll



Vis profil
« Svar #2 på: februar 19, 2021, 18:56:47 pm »

Takk.
Prøver det.
Ha en fin helg:)
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1956
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #3 på: februar 19, 2021, 20:09:51 pm »

Og det at den nøler når du gir gass, kan ha noe med fordeleren din å gjøre? Hva slags fordeler har du, siden uttaket på forgasseren er tettet?
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
obo
Nybegynner
*
Innlegg: 37
Bosted: Austevoll



Vis profil
« Svar #4 på: februar 19, 2021, 21:04:45 pm »

Har nettopp fått den og jeg vet veldig lite om blimotorer.
Det er mulig. Den ble nesten bra når den fikk ny bensin.
Skal se hvordan den er når jeg får start på den. Har nok mye å lære fremover:)
Loggført
Ivar
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ask i Norhordaland


Samler seg opp......


Vis profil
« Svar #5 på: februar 20, 2021, 22:36:39 pm »

Hei.
Vanlig standardinnstilling er at de er skrudd ut 2,5 omdreininger fra helt inne. dette gjelder begge 2.
Altså, først helt inn, så 2,5 omdreininger ut igjen. Da har du en innstilling gjør at den starter, og som er god å jobbe ut fra.
Lykke til! Glad
Ikkje still meir enn ¼ omdreining pr 2-3 min!
Då får motoren tid til å respondere på endringa.
Loggført

1975 T2 Sika  - Arbeidshest      |o * o|


“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with their experience.”
obo
Nybegynner
*
Innlegg: 37
Bosted: Austevoll



Vis profil
« Svar #6 på: februar 21, 2021, 02:11:47 am »

Takk for tipset:)
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #7 på: februar 21, 2021, 16:52:35 pm »

De forgasserne liker ikke mekaniske fordeler, spesielt ikke en 009. 009 er kjent for å kunne gi "flat spots" på lave turtall.
Prøv å få tak i en velfungerende original fordeler, da VW matchet fordeler mot forgasser fra fabrikk.
Ellers ligger det jo en god forklaring på hvordan pict-3-forgasseren virker og justeres her på forumet, men da med riktig fordeler.
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,20100.0.html
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
obo
Nybegynner
*
Innlegg: 37
Bosted: Austevoll



Vis profil
« Svar #8 på: februar 21, 2021, 18:24:55 pm »

Her mangler det vel en ledning? Glad


*  (70.24 KB, 523x600 - vist 415 ganger.)
Loggført
Anders-Co
Supermedlem
*****
Innlegg: 1661
Bosted: Knapatad



Vis profil
« Svar #9 på: februar 21, 2021, 19:08:03 pm »

Det er oljetrykk bryter. En utgang for oljelampe og en for om du vill ha ett meter.
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #10 på: februar 21, 2021, 19:12:48 pm »

Her mangler det vel en ledning? Glad


Vær klar over at oljetrykksbryteren i den giveren ikke er riktig for en VW-Motor.
De er ofte på 0.7- 0.9 bar, mens original VW bare trenger 0,25bar bryter. Det gjør at oljelampa har veldig lett for å blinke/ lyse på varm motor & tomgang/lavt turtall.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
obo
Nybegynner
*
Innlegg: 37
Bosted: Austevoll



Vis profil
« Svar #11 på: februar 21, 2021, 20:29:51 pm »

OK. Da har vel det ikke noe med om den starter eller ikke.
Har gjort det som er foreslått, men den vil ikke starte.
Har tatt noen bilder av fordeleren.


* IMG_0879.jpg (55.56 KB, 800x600 - vist 297 ganger.)

* IMG_0881.jpg (85.55 KB, 800x600 - vist 286 ganger.)
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1956
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #12 på: februar 21, 2021, 23:32:14 pm »

Har du hatt av fordelerlokket og sjekket åpningen på stiftene? Kan være så enkelt som feiljustert/slitt stift. Skal være 0,3-0,4mm.
Ellers er jo disse fordelerne (009) som Kjell Roar også sier, kjent for å ikke være ideelle til ellers originale motorer. Dessverre laget på fabrikker som ikke alltid bryr seg så veldig om funksjon, bare den ser grei ut  Gråter
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #13 på: februar 22, 2021, 01:34:25 am »

1. Hvorfor du får dødpunkt/nøling når de gir pådrag er fordeleren. Solex 34 PICT-3 skal ha vakuum-fordeler (SVDA), IKKE 009 og ikke EMPI. Prøv å skaff deg en origiginalfordeler, det er sikkert noen som har en liggende og kan selge deg her på forumet.

2. Hvorfor den plutselig ikke starter nå (men gjorde det før)? Prøv å 'undo' det du husker du har skrudd på. Normalt vil den starte når du har Bypass- og Volume Control-skruene 2 1/2 omdreining ute.

Men det kan være mange andre ting. Tenningen er en feilkilde (let etter løse ledninger, dårlige pluggledninger, feil stiftavastand som nevnt her, den grønne ledningen fra coilen til kondensatoren på fordeleren, feil med fordeleren, osv. Forgasseren: Tette dyser, Cut Off Solenoid (svart ledning fra coilen). Bensintilførsel: Skru av de fem skruene oppå forgasseren og sjekk at det er bensin oppi flottørkammeret. Osv.

Du får det til!

Loggført
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 911
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #14 på: februar 23, 2021, 18:06:52 pm »

Litt seint kanskje, og trolig ingenting med start å gjøre, men......
Når du skrur inn skruene så MÅ du ikke skru hardt, da går ting åt skogen. Sett mange gassere hvor dette har skjedd.
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
obo
Nybegynner
*
Innlegg: 37
Bosted: Austevoll



Vis profil
« Svar #15 på: februar 23, 2021, 18:12:34 pm »

Takk for svar allesammen Glad
Mye å sette meg inn i skjønner eg
Loggført
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #16 på: februar 26, 2021, 17:30:53 pm »

Et tips til: ikke kjøp bensin som inneholder alkohol. Det gir korrosjon i forgassere og bensinpumper, i tillegg tåler ikke gamle bensinslanger dette. Det er bare 98 oktan som er ren bensin.Dette gjelder alle småmotorer og. Motorsag, snøfreser, gressklipper, moped og båt.
Du sparer deg for mange problemer hvis du slutter å bruke 95 oktan.
Loggført
obo
Nybegynner
*
Innlegg: 37
Bosted: Austevoll



Vis profil
« Svar #17 på: mars 17, 2021, 22:30:47 pm »

Har nå fått start på den.
Den vil ikke gå på tomgang og den vil ikke ha turtall.
Den går gjevnt og fint på rundt 1000 rpm med litt gass.
Det har vært nevnt at jeg har feil fordeler. Har en EMPI.
Hvis jeg bytter til en vakum type, er det en vanskelig sak å bytte?
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1956
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #18 på: mars 18, 2021, 09:21:46 am »

Det er ikke vanskelig å bytte fordeler. Regner med du har løsnet skruen som holder den for å vri og justere tenningstidspunktet? Når den er løs slik at du kan vri den, kan du også løfte den rett opp av hullet. Men skal mye til at fordeleren er så dårlig at den ikke vil svive bedre enn det du beskriver nå. Har du sjekket åpningen på stiftene oppi fordeleren? Skal som nevnt være 0,3-0,4mm når de er mest åpen, på toppen av en av lobene på akselen i fordeleren.
Sjekk også innsiden av fordelerlokket at det ser bra ut. Hender at sentertappen knekker.
Er du sikker på at alle pluggledningene står i riktig rekkefølge?
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4105
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #19 på: mars 18, 2021, 12:10:15 pm »

Hvor holder du til i landet?
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
obo
Nybegynner
*
Innlegg: 37
Bosted: Austevoll



Vis profil
« Svar #20 på: mars 18, 2021, 22:37:25 pm »

Snudde litt på fordeleren, det hjalp litt. Har justert forgasseren så godt eg klarer.
Får ikke prøvd den skikkelig før eg får luftet bremsene og kjørt den.
Vet ikke om det er det riktige å gjøre,
men tomgangen er bra etter eg skrudde noen runder på skruen som strammer gassvaieren. Se bilde.

@Jens-Ole aka 'Dansken' Eg bor i Austevoll utfor Bergen



* Solex skrue.jpg (50.78 KB, 800x600 - vist 262 ganger.)
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1956
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #21 på: mars 18, 2021, 23:00:39 pm »

Det er ikke riktig sted å justere tomgangen. Den skruen du skrudde på er kun en stopp for gasspjellet. Skrur du på den, vil du endre turtallet, men andre ting vil også endre seg og ikke nødvendigvis til det bedre  Blunker
Tomgangsturtallet skal justeres på den store messingskruen som du ser på første bildet helt øverst i tråden her.
Kan sikkert være noen i Bergensområdet som kan hjelpe, for det er mye enklere viss man kan se og høre selv  Glad
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
obo
Nybegynner
*
Innlegg: 37
Bosted: Austevoll



Vis profil
« Svar #22 på: mars 18, 2021, 23:10:51 pm »

Ja, utrolig vanskelig å skru det til, uten å vite hva eg skal høre etter eller se etter.
Bor på en liten øy uten bro eller ferge. Spør en nabo som kan litt mer om mekanikk:)
Loggført
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #23 på: mars 18, 2021, 23:27:18 pm »

Det er mulig å "lure" en PICT 3 forgasser til å gi fra seg litt mer bensin fra tomgang kretsen - for å kompensere for manglende vakuum justering av tenning.
Det er et hull i spellet på forgasseren, dersom du tetter hullet med for eksempele en popnagle vil det være litt mer vakuum under spjellet og noe mer bensin blir dratt gjennom tomgang kretsen.

Men er enig med de andre her.. Det eneste rette er å montere rett fordeler.  


* pict3 popnagle.jpg (25.83 KB, 467x303 - vist 260 ganger.)
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
obo
Nybegynner
*
Innlegg: 37
Bosted: Austevoll



Vis profil
« Svar #24 på: mars 18, 2021, 23:35:44 pm »

Skal først prøve å skru den tilbake til der den var før eg rotet det til. Den var helt kjørbar da.
Må få tak i ett fjærbein og luftet bremsene først. Så får eg se:)
Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4105
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #25 på: mars 19, 2021, 13:58:28 pm »

Les den side her så tenker jeg du enklere forstår systemet, men husk at stift og tenning må være justert korrekt først!  Glad

http://www.vw-resource.com/34pict3.html
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!