juni 26, 2024, 12:52:57 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hjelp! Lade problemer.  (Lest 992 ganger)
speedometer
Nybegynner
*
Innlegg: 3
Bosted: Gjerdrum



Vis profil
« på: september 01, 2008, 21:03:11 pm »

Bilen har sluttet å lade. Flau
Da jeg skulle koble på laderen etter at bilen hadde stått en stund, ville ikke bilen ta imot strøm (kortslutning i laderele) koblet da av ladereleet og fikk ladet opp batteriet. åpnet så laderelet og fant en kortsluttning i releet. Etter å ha fikset dette satte jeg allt sammen igjen men bilen vil fortsatt ikke lade. Hmmm sikkert avmagnitisert tenkte jeg, så jeg koblet av reima og releet igjen satte så strøm på dynnamoen og den gikk fint rundt. Prøvde så å måle strømmen fra dynnamoen igjen (uten ladereleet tilkoblet) men fortsatt 0 v fra dynnamoen. Flau
Trenger den belastning for å gi strøm?
Forslag? Kan både dynnamo og ladereleet ha tatt kvelden. Evt. hvorfor går dynnamoen rundt når jeg setter strøm på den? Hæ
Er det evt noen som har dynnamo og ladereele å selge? (12v likespenning) Gliser

Loggført

"Det er en tabbe å la en mekanisk innretning skjønne at du har dårlig tid" !-)
Eivind E
Supermedlem
*****
Innlegg: 529
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #1 på: september 01, 2008, 21:12:40 pm »

En dynamo er som en elektro motor, bare fungerer omvendt, derfor vil den rotere dersom du setter strøm på den.
Dersom laderegulatoren din er defekt vil du ikke få ladet som du skal.
Dersom dynamoen målte lading til å begynne med, tror jeg den andre målingen din må være feil. Dersom det var noe feil på den ville den heller ikke gått rundt med strøm på.

Jeg velger å tro du har gjort noe feil igjen når du har koblet til dynamoen på nytt, og at det ikke er blitt kontakt. I tillegg tror jeg laderegulatoren din er ødelagt. Jeg foreslår at du kjøper ny laderegulator og går over alle tilkoblingene for laderegulatoren og dynamoen på nytt, slik at du sikrer at alt er som det skal. Jeg tror det vil fikse alt.
Loggført

65 Karmann Ghia @ 2332
66 1300 @ 1914
72 Doka @ 2.4
speedometer
Nybegynner
*
Innlegg: 3
Bosted: Gjerdrum



Vis profil
« Svar #2 på: september 01, 2008, 23:00:08 pm »

Målte ikke på den før jeg demonterte laderelet. Koblet bare til ladere og da gnistret på grund av kortslutning i ladereleet.
Litt rart at dynnamoen går rundt når jeg setter strøm på den, men får ikke noe ut av den når jeg starter bilen. Sint
Kan det være for at den trenger formotstanden som sitter i ladereleet? (Hvis ladereleet er defek.)
Målte på den uten releet tilkoblet.
Og da viser den 0v når motoren går.

Har bestilt nytt laderele.  Rekker tunge
Loggført

"Det er en tabbe å la en mekanisk innretning skjønne at du har dårlig tid" !-)
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #3 på: september 02, 2008, 06:12:15 am »

kontroller børstene også se til att de glir som de skal i holderen
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!