V-111
Medlem
Innlegg: 123
Bosted: Grong
|
|
« Svar #90 på: oktober 08, 2008, 22:58:14 pm » |
|
Tror du bør få frem tynneren og vaske ren sylindrene. Lakk har neppe samme varmeledningsevne som aluminium. Du kan like gjerne droppe kjølevifta med det samme!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 4528
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
|
« Svar #91 på: oktober 08, 2008, 23:00:35 pm » |
|
Han er ikke akurat den første som gjør det der da.....
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017 "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
|
Torgeir
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 768
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #93 på: oktober 08, 2008, 23:12:25 pm » |
|
Jeg tror du kan beholde både lakken og vifta Endre... Har ikke hatt noe problemer med tempen på motoren til Endre som vi bygget i vinter... vil nesten si det er motsatt.... og den er en del hissigere enn denne kommer til å være... Lakken blir den...
|
|
|
Loggført
|
Åffer dådå? Åffer senkar dom på restoviset?
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #94 på: oktober 08, 2008, 23:44:08 pm » |
|
nå er vel ikke disse sylinderene laget av Alu heller. Nikasil hører vel ikke hjemme i ett cheap'O bygg desuuten tiper jeg att lakkert "ren" overflate leder bedre enn rusten overflate. Støpegods ruster jo så fort det er litt fuktig i lufta... og det er det vel i det landet der dere bor?
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #95 på: oktober 08, 2008, 23:52:07 pm » |
|
nå er vel ikke disse sylinderene laget av Alu heller. Nikasil hører vel ikke hjemme i ett cheap'O bygg desuuten tiper jeg att lakkert "ren" overflate leder bedre enn rusten overflate. Støpegods ruster jo så fort det er litt fuktig i lufta... og det er det vel i det landet der dere bor? Right on! . Dette er en relativt "tried and true" prosedyre, der hensikten er å unngå den rusten som Knasten her nevner.. Passer man på å bruke matt varmebestandig lakk og ikke emaljelakk etc skal ikke varmeavledning være et problem overhodet. (Og jada, dette er selvsagt de originale støpegods-sylindrene.. Cheap'o baby!)
|
|
|
Loggført
|
"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #96 på: oktober 09, 2008, 08:48:36 am » |
|
Er det noen som har formeninger om hvor mye ubalanse det er i et originalt veivparti? Balansering av roterende masse er selvsagt alltid en god ide, men i cheap'oens navn må vi vurdere hvorvidt dette er matnyttig å betale for.. /svinghjul, trykkplate og veiv har tydelige merker etter tidligere balansering, og motoren skal ikke varve mer en maks 5-5.500rpm. Hva tror dere?
|
|
|
Loggført
|
"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 4528
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
|
« Svar #97 på: oktober 09, 2008, 08:59:03 am » |
|
Her tror jeg det går litt på hva man ønsker og ikke... Det er mye man vil gjøre og bør gjøre.. og til og med noe man MÅ gjøre... Men det finnes også en del ting man ikke trenger å gjøre... Det er vel egentlig de beslutningene der som gjør at noen bygger litt for billige motorer mens andre putter litt mer penger i det for å øke livstid og kvalitet.
Må du balansere? Nei Bør du balansere? Ja Trenger du å balansere? Det vet du ikke før du har balansert :-)
Hvor cheap-o er cheap-o..... Jeg håper at du i slutten av tråden sumerer opp to tall. Det du faktisk hadde av utlegg, og et litt fiktivt tall på hva du ville hatt som totalsum dersom du ikke hadde diverse deler på hylla og fikk donert donomotoren osv..
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017 "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #98 på: oktober 09, 2008, 09:07:26 am » |
|
Her tror jeg det går litt på hva man ønsker og ikke... Det er mye man vil gjøre og bør gjøre.. og til og med noe man MÅ gjøre... Men det finnes også en del ting man ikke trenger å gjøre... Det er vel egentlig de beslutningene der som gjør at noen bygger litt for billige motorer mens andre putter litt mer penger i det for å øke livstid og kvalitet.
Må du balansere? Nei Bør du balansere? Ja Trenger du å balansere? Det vet du ikke før du har balansert :-)
Hvor cheap-o er cheap-o..... Jeg håper at du i slutten av tråden sumerer opp to tall. Det du faktisk hadde av utlegg, og et litt fiktivt tall på hva du ville hatt som totalsum dersom du ikke hadde diverse deler på hylla og fikk donert donomotoren osv..
Selvsagt Trond, som nevnt tidligere oppi her et sted kommer vi til å sette opp en liste som baserer seg på hva dette koster hvis man ikke har noenting på hylla fra før (eller ikke har hylle engang, for den saks skyld ). Det jeg egentlig lurer mest på i denne posten er om noen har fått balansert et originalt veivparti noengang, og dermed har et reelt intrykk av hvor mye ubalanse som finnes der i utgangspunktet - selv om dette selvsagt vil kunne variere i større eller mindre grad.
|
|
|
Loggført
|
"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #99 på: oktober 09, 2008, 09:23:17 am » |
|
Full-flow continued; Som nevnt leder man i et full-flow system olja ut fra oljepumpa og inn i et eksternt filter. Dette krever at man plugger den interne utgangen i pumpehuset. Her er hullet som skal tettes; Og verktøyet som kreves, 1/4" gjengetapp og NPT plugg i samme dimensjon; Her gjenges hullet opp - viktig å finne rette dybden sånn at pluggen ikke stikker ut av pumpehuset; Her er pluggen på plass og kanten rundt hullet slipt for å sikre tetting rundt pumpa; Og fra innsiden, pluggen festes etterhvert med loctite,
|
|
|
Loggført
|
"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
JFP
Supermedlem
Innlegg: 967
Bosted: Bærum
|
|
« Svar #100 på: oktober 09, 2008, 18:53:09 pm » |
|
Kjempeflott at dere deler erfaringer med andre på denne måten!!! Veldig bra tråd!!! Håper at snart 3000 visninger allerede (!) gir dere inspirasjon til å fortsette og dele mer... Har to spørmål: 1) Oljepumpe: Brukte dere den originale pumpen, eller en ny en? Ser at det er to typer på markedet: "Stock" og "heavy duty" - hva bør man velge? 2) Sylindere: Er det noe man ser etter for å vurdere om de kan brukes på nytt eller må skiftes? Mine virker OK fra utseende å dømme, men her skal det kanskje måles og greier? -jf
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #101 på: oktober 09, 2008, 20:53:20 pm » |
|
Kjempeflott at dere deler erfaringer med andre på denne måten!!! Veldig bra tråd!!! Håper at snart 3000 visninger allerede (!) gir dere inspirasjon til å fortsette og dele mer... Har to spørmål: 1) Oljepumpe: Brukte dere den originale pumpen, eller en ny en? Ser at det er to typer på markedet: "Stock" og "heavy duty" - hva bør man velge? 2) Sylindere: Er det noe man ser etter for å vurdere om de kan brukes på nytt eller må skiftes? Mine virker OK fra utseende å dømme, men her skal det kanskje måles og greier? -jf Takk for hyggelige tilbakmeldinger (alle sammen)! 1) Det heter seg at man aldri skal bruke oljepumpa om igjen uansett hvor bra den ser ut, så den er ny her også. Det er en standard 26mm pumpe, heavy-duty 30mm er overkill i de aller fleste tilfeller - også store motorer. 2) Sjekk for generell slitasje, skraper og sprekker.. Våre sylindre så meget bra ut, men vi skal selvsagt hone dem opp om måle nøye ring-gap etc.
|
|
« Siste redigering: oktober 10, 2008, 00:03:38 am av Endre D »
|
Loggført
|
"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
JS
Supermedlem
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
|
« Svar #102 på: oktober 09, 2008, 20:59:10 pm » |
|
Er 26mm drev standard?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JTWE
Supermedlem
Innlegg: 2198
Bosted:
|
|
« Svar #103 på: oktober 09, 2008, 21:03:49 pm » |
|
JFP:
Oljepumpe sørger for strømning, og for å oppnå den strømningen må en ha et overtrykk. Trykk i seg selv er ikke noe mål, det er bare middelet for å oppnå strømningen.
Eksempelvis kan du ha en enorm pumpe, men er enden strupet nok har du ingen strømning, men bygger bare trykk (bremsesystemet). For en motor ønsker en å ha stor strømning, og kun trykk nok til å oppnå dette, siden man "kaster" bort effekt på å la oljepumpa stå å stampe.
Sylindre: skal måles for diameter, ovalitet, vendekant må sjekkes, overflate (krysspor). Stempler skal sjekkes for ringseter, og ringer skal måles også. Er noe slitt over grensen ville jeg byttet hele sulamitten da man uansett har brukt opp noe av levetiden til delene.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #104 på: oktober 09, 2008, 21:08:21 pm » |
|
Ach so, ny dag nye muligheter . Nytt besøk hos Holmen i dag med et nytt sett topper til sjekk.. Som seg hør og bør har holmen en dielselfyrt steamer stående - perfekt for initiell rengjøring; Deretter glassblåsing; Disse toppene var heldivis sprekkfrie , men det var et annet skjær i sjøen - knekte pinnebolter, alle sammen.. Men alt kan repareres - starter med senterpunch; Deretter borring med økende borstørrelse; Og tilslutt oppfriskning av gjenger; Nå er det snart tid for porting, og siden vi har en ny ferdig portet topp som mal tenkte Holmen at det kunne vært greit å få kopiert over kammeret på den ferdigportede- til den uportede toppen.. Dette gjøres selvsagt enklest ved å skjære til en skive i pleksiglass som passer i borringen, tegne rundt kammeret og overføre denne outline'en til den uportede toppen (Yeah, right.. ).. Som sagt, så gjort; To be continued
|
|
|
Loggført
|
"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #105 på: oktober 09, 2008, 21:09:29 pm » |
|
Er 26mm drev standard?
Jeg trodde det, men godt mulig jeg tar feil?
|
|
|
Loggført
|
"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #106 på: oktober 09, 2008, 21:10:43 pm » |
|
JFP:
Oljepumpe sørger for strømning, og for å oppnå den strømningen må en ha et overtrykk. Trykk i seg selv er ikke noe mål, det er bare middelet for å oppnå strømningen.
Eksempelvis kan du ha en enorm pumpe, men er enden strupet nok har du ingen strømning, men bygger bare trykk (bremsesystemet). For en motor ønsker en å ha stor strømning, og kun trykk nok til å oppnå dette, siden man "kaster" bort effekt på å la oljepumpa stå å stampe.
Sylindre: skal måles for diameter, ovalitet, vendekant må sjekkes, overflate (krysspor). Stempler skal sjekkes for ringseter, og ringer skal måles også. Er noe slitt over grensen ville jeg byttet hele sulamitten da man uansett har brukt opp noe av levetiden til delene.
Takk for utfyllende teknisk info
|
|
|
Loggført
|
"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #107 på: oktober 09, 2008, 21:20:21 pm » |
|
TomR har allernådigst donert en trollgammal santana-pulley til prosjektet, men i går ramla vi over en power-pulley (mindre diameter) i en delekasse hos torgeir.. Nå raser diskusjonen om hvilken vi skal bruke.. Vi heller nok litt mot power-pulley - Potensielt skadelidende er lading og kjøling, men på en relativt snill bruksmotor som denne, komplett med termostat og det hele burde ikke dette bli noe issue.. More power - no extra cost - that's cheap'o baby!
|
|
« Siste redigering: oktober 10, 2008, 00:10:42 am av Endre D »
|
Loggført
|
"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 4528
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
|
« Svar #108 på: oktober 09, 2008, 21:52:50 pm » |
|
Jeg har en ny som kan doneres hvis NOE skal se pent ut og :-D
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017 "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
Holmen
|
|
« Svar #109 på: oktober 09, 2008, 22:08:59 pm » |
|
Jeg donerer arbeidskraft og stiller garasjen min til disposisjon til dette prosjektet
|
|
|
Loggført
|
Jeg liker buet frontrute - 1303......
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #110 på: oktober 09, 2008, 22:15:55 pm » |
|
Jeg donerer arbeidskraft og stiller garasjen min til disposisjon til dette prosjektet Og vi bøyer oss i støv, glass, og metallspon! Uvurderlig hjelp Holmen , og meget hyggelig E&T
|
|
|
Loggført
|
"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
Sonic
Supermedlem
Innlegg: 1910
Bosted:
|
|
« Svar #111 på: oktober 09, 2008, 22:56:29 pm » |
|
Stå på gutter , gleder meg nå til å se (nye) !!!!! enkle progresive ventilfjærer Mvh
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Der_Butzelmann
Supermedlem
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø
The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!
|
|
« Svar #112 på: oktober 10, 2008, 01:18:52 am » |
|
Artig tråd dette. Har dere bestemt dere for drivstoff? Tenkte om det kunne vært en ide å gå for E-85 i disse miljøtider? Litt mer futt med på kjøpet er da heller ikke feil?
|
|
|
Loggført
|
-73 1303S WBX -69 Buggy, kort -91 T4 Multivan -04 Touran
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #113 på: oktober 10, 2008, 07:54:34 am » |
|
Artig tråd dette. Har dere bestemt dere for drivstoff? Tenkte om det kunne vært en ide å gå for E-85 i disse miljøtider? Litt mer futt med på kjøpet er da heller ikke feil? Hmmm.. Tanken var vel å kjøre på bensin (doh! )men jeg kan ingenting om E-85 så det har vi ikke vurdert engang.. Hva har dette å si for for oppsettet forøvrig - pros an cons?
|
|
|
Loggført
|
"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
folkevogn
SCC Event.
Seniormedlem
Innlegg: 255
Bosted:
|
|
« Svar #114 på: oktober 10, 2008, 08:12:41 am » |
|
om du skal kjøre E-85 eller ikke har ikke noe å si annet enn at du kan "skru" opp komp`n endel hvis ønskelig og man må dyse om forgasseren. E-85 har lavere brennverdi enn bensin.(ca 30% lavere)
|
|
|
Loggført
|
11.96@180kmt - SCC2013
|
|
|
Torgeir
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 768
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #115 på: oktober 10, 2008, 08:22:35 am » |
|
Grunnen til at jeg ikke har brydd meg om å tenke på dette er at motoren etter planen skal brukes i Endres bruksbil, og selv om Stavanger vel fikk første E85 pumpe så er det ikke en på hvert gatehjørne..... Men om du tar deg det ekstra bryet det medfører i det daglige enn så lenge så er det klart en mulighet...
|
|
|
Loggført
|
Åffer dådå? Åffer senkar dom på restoviset?
|
|
|
Endre D
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #116 på: oktober 10, 2008, 08:29:11 am » |
|
Spennende tanke, men det blir nok good 'ol gasoline altså.. Hva er det som taler for E-85 egentlig, jeg vet ikke hva det koster engang.. Noen åpenbare fordeler med å kjøre på dette?
|
|
|
Loggført
|
"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris" Røten bay - be gone!
|
|
|
Holmen
|
|
« Svar #117 på: oktober 10, 2008, 09:50:48 am » |
|
Bli brukt i en del i rallycross etter hvert.
Fordelen er høyere komp og mindre varmeutvikling (bedre kjøling) på motor. Ulempen er et høyt drivstoff forbruk på løpsmotorer ihvetfall.
Er vell mest å tjene på turbo oppsett har jeg hørt.
|
|
|
Loggført
|
Jeg liker buet frontrute - 1303......
|
|
|
Lövdal
Seniormedlem
Innlegg: 299
Bosted: Gratangen
|
|
« Svar #118 på: oktober 10, 2008, 10:28:40 am » |
|
E85.. Effekt i all äre...
Men glöm inte miljön, E85 ger kanske inte så stor vinst i ekonomi och kankse inte heller effekt på denna motor, men miljön... tänk på miljön...
Nog så viktig i dagens läge med klima effekten nyligen inne på Tuning och nu går som bara den..
/n.
|
|
|
Loggført
|
VW-55 (2,3L, Megasquirt, Turbo, IC, (5-vxl. UN1 låda)) VW-65 (Kawasaki ZX14, Megasquirt + turbo) VW-75 1303 (2,3L, Megasquirt, Turbo, H2O IC, 5vxl. UN1 med diff) KG 1960 (1915cc Megasquirt) Mercedes 320 Carlson tuning. Teistböen 1961 30 foot fiskebåt
|
|
|
JS
Supermedlem
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
|
« Svar #119 på: oktober 10, 2008, 11:05:36 am » |
|
Er 26mm drev standard?
Jeg trodde det, men godt mulig jeg tar feil? Jeg trodde det var 21mm som var standard, men er heller ikke noen ekspert på emnet.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|