oktober 31, 2024, 01:39:49 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: HALVBUR til T1  (Lest 5312 ganger)
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« på: oktober 08, 2015, 09:51:30 am »

Tips om halvbur til en T1 ?

Har hatt BT på garasjebesøk, og fått lov til å montere halvbur :-)

Tegning, materialer og regler, vil gjerne kunne bruke det på street legal, men ikke nødvendigvis på drag, ønsker fester for 3punkt, men også muligheten for å hekte på 5punkt ved "spesielle" anledninger.
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4528
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1 på: oktober 08, 2015, 09:54:28 am »

Pedersen racing har ferdig bøyde rør og med dine sveise ferdigheter så fikser du dette på en kveld.

http://www.pedersens-racing.no/bil/bur/
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #2 på: oktober 08, 2015, 10:17:43 am »

Da er vel halvbur til dragrace det som jeg trenger, siden jeg også må ha feste til 5punkt sele.

Kan dette brukes med skrudd dørstrever, og er det mulig å lage fester for 3punkt rullesele ?
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #3 på: oktober 08, 2015, 10:23:41 am »

Halvbur fra pedersen kan du sveise på ører til dørstrevere ja.

Burde gå fint å plassere det så man har plass til vanlig 3 punkt og.
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #4 på: oktober 09, 2015, 00:03:11 am »

Tenkte mer på om det er lov til å sveise fester i buret, f.eks en brakett i 5mm oppe og nede.
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #5 på: oktober 14, 2015, 12:43:12 pm »

Kikk på min?
Jeg valgte å montere firepunktsbelter festet på 3 punkter. (Ja, det heter firepunkts allikevel) Dette er godkjent for gate, E11. Kjøpte Unneberg sine rullebelter.
Festet det på tverrstag på bakoverstreverne. Det setestøtte røret rett bak setet kan du senere bruke til å feste et fast 5 punkts.
Så bruker du de originale i torpedo/kanal og setter det femte i gulvet med godkjent brakett/skive.

Bur fra Pedersen ja.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #6 på: oktober 15, 2015, 09:35:35 am »

Det siste festet, laget du det selv eller fins det ferdig med gjenget hull?

Hvilken vinkel må jeg ha på bakoverstreverene, og hvor langt bak skal hovedbøylen stå i forhold til sete/fører/døråpning?
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #7 på: oktober 15, 2015, 09:51:23 am »

Står her:

http://bilsport.no/uploads/2008/02/614_generelle_tekniske_bestemmelser2015endret-06-05-2015.pdf
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #8 på: oktober 15, 2015, 18:37:57 pm »

Takker for info.... hvis jeg tolker dette rett, så må jeg ha helbur siden jeg ikke har original tak? Eller tar jeg feil.

Har ikke tenkt å kjøre drag, men vil gjerne ha muligheten for å kjøre street legal :-)
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #9 på: oktober 16, 2015, 07:42:30 am »

I værste fall trenger du bur som er likt mitt. Halvbur med dørstrever på førersiden. Den kan være avtagbart.

Vinkel på bakoverstrevere skal være 30grader eller mer i forhold til vertikal.
Hovedbøylen skal strekke seg minimum 12cm over hjelmen i normal kjøreposisjon. Underkant bøyle til overkant hjelm. Hovedbøylen skal være bak hjelmen, men ikke mer enn 15cm.
Der det står minimum 25mm fra dør, er det feil oversatt fra FIA som sier maksimum 25mm fra dør.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #10 på: oktober 16, 2015, 08:05:26 am »

Godt å vite med den 25mm regelen, kan lett bli feil :-)

Hadde planer om avtagbare dørstrevere på begge sider.

Må bare få hjem buret og se hvordan det passer.
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #11 på: oktober 31, 2015, 01:32:48 am »

Buret er på plass i garasjen, må se hvordan det passer, og så må jeg se hvor mye plass jeg har i kupeen på pickupen til resten, må kanskje lage hull i bakveggen for å få rett vinkel bakover.
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #12 på: februar 20, 2016, 00:43:56 am »

Er det lov å ha skjøt på bakstrebere?

Tenkte da på om det er mulig å ha bakstrebere som kan tas av når de ikke skal brukes til banekjøring etc. Ser at flere har "skjøtet" dem der de går ned i karosseriet over girkassen, for deretter å fortsette ned til bunnplate ved gir/motor....
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #13 på: februar 20, 2016, 02:33:12 am »

Er det lov å ha skjøt på bakstrebere?

Tenkte da på om det er mulig å ha bakstrebere som kan tas av når de ikke skal brukes til banekjøring etc. Ser at flere har "skjøtet" dem der de går ned i karosseriet over girkassen, for deretter å fortsette ned til bunnplate ved gir/motor....

Ja. Det kan boltes i gulvet bak baksetet.

Men det bør stå der til en hver tid. Hovedbøylen har null effekt uten stagene bakover.
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #14 på: februar 20, 2016, 09:16:46 am »

Hovedbøylen har heller ikke noe særlig effekt når bakoverstreverne er boltet i tynnplåten heller. Enten bygger man en bøyle som har funksjon eller så lar man være. Funksjon før looks!

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4528
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #15 på: februar 20, 2016, 12:56:23 pm »

Sier du at å feste bakoverstrevere i henhold til regelverk ikke gir deg en funksjonell bøyle?
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #16 på: februar 20, 2016, 15:46:39 pm »

Sier du at å feste bakoverstrevere i henhold til regelverk ikke gir deg en funksjonell bøyle?

Hva er funksjonen for hovedbøylen? Ruller du rundt, hvor er det sannsynlig at belastningen skjer? Eller du blir truffet i siden av en annen bil eller treffer med siden i noen rails. Hvor vil belastningen være da?

Fester du bakoverstreverne i to 160x160x3mm plater som igjen er boltet fast i 1.5mm tynnplåt så vil dem ikke bli noe sterkere en svakeste punkt.

Og dermed er det også forklart hvorfor det er krav til 2 tverrstag fra hovedbøylen ned til gulv eller til midtkanalen på våre biler for å få 8.50 godkjenning.

Neste gang du er på treff og ser en bil med bøyle. Ta tak i bøyla og se hvor mye du klarer å flytte den med håndkraft.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
1835cc
Seniormedlem
****
Innlegg: 493
Bosted: trondheim


Luftliga`n


Vis profil
« Svar #17 på: februar 20, 2016, 19:55:10 pm »

Tror faktisk kravet til platene for bakstreverne er bare 120cm2.
Loggført
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4528
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #18 på: februar 20, 2016, 20:33:02 pm »

Ingen som bestrider hva som er optimalt Kalle, men her er jo Kai ute ette tips angående halvbur, ikke et optimalt 8.5 bur.
Da vil jeg tenke at godkjent montering er bra nok løsning i henhold til planlagt bruk.
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #19 på: februar 20, 2016, 21:51:36 pm »

Takker for alle innspill..... men problemet mitt gjenstår.

Har plass til hovedbøylen permanent, har avtagbare dørstrevere, problemet mitt er at jeg har bygget om bilen til "stepside pickup", altså ingen baksete, og minimalt med plass til bakstervere inne i kupeen.

Spørsmålet om skjøting er fordi jeg kan ha bakstreverene ut gjennom bakvinduet og ned i ramme, men vil gjerne ha muligheten til enkelt å kunne ta av bakstreverene og kunne lukke bakvinduet når jeg ikke har behov for buret, enklest å se på byggtråden for å skjønne problemstillingen ang.plassproblemer         http://www.srvwk.com/e107_plugins/forum/forum_viewtopic.php?11574.220#post_15017

Jeg har heller ikke tenkt å kjøre 8,5 på stripa :-) men vil gjerne at buret blir godkjent til street legal !
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #20 på: februar 20, 2016, 23:19:10 pm »

Det må da se temmelig OK ut med to bakoverstreverne fra kupeen og bakover til rammegafflene? Ikke igjennom ruta men på sidene der du akkurat har sveist for å gjøre ruta mindre? Mellom hovedbøylen har du ett tverrstag for å kunne feste setebeltene.

Kult prosjekt!

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #21 på: februar 20, 2016, 23:45:59 pm »

Har lite lyst til å ha to hull permanent i bakveggen....har brukt "litt" tid på å tette veggen :-)

Jeg "må" ikke ha bur, men alltid greit med litt ekstra sikkerhet, og det passer litt til stilen synes jeg, men må gå litt i tenkeboksen før jeg kapper hull i veggen igjen, alternativt så blir buret montert med avtagbare bakstrevere som da kun blir montert for lokal banekjøring på Reve, jeg har jo A og B stolper samt tak i stål.
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #22 på: februar 22, 2016, 10:37:48 am »

Hmm.. Tror ikke det finnes en enkel vei ut av dette.. Det er lov å skjøte bakoverstreverne, det eneste som skal være i ett stykke er hovedbøylen.
Men tror du må sveise fast delene som er skjøtet.
Men forstår hva du mener med at du sveiser fast koblinger i bøylen og bak på planet, så du kan åpne vinduet og sette dem på.
Alternativt kan du vel ha en ekstra lexan/acryl vindu med hull?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #23 på: februar 22, 2016, 12:11:30 pm »

Vinduet er popout, så trenger ikke lage hull :-), og "planet" er jo åpent, så det er godt med plass til å også sveise fester i bakre del av rammen til avtagbare strevere :-)  Får lage on mockup når karosseriet er prøvemontert for å sjekke vinklene på bur.
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!